انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان

ماده ای است مسکن و آرام کننده سلسله ی اعصاب و نیز خواب آور بسیار ملایمی است.این ماده در سیب , طالبی , خربزه , قارچ , مارچوبه , آرتیشو , گوجه فرنگی , تربچه , ریواس , توت فرنگی , کلم , سیب زمینی , ترشی , سیر , کرفس , چغندر , هویج , شلغم , تره فرنگی , زردالو , پیاز , انگور و انجیر یافت می شود.
شنبه، 26 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان
انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان
انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان





برم

ماده ای است مسکن و آرام کننده سلسله ی اعصاب و نیز خواب آور بسیار ملایمی است.این ماده در سیب , طالبی , خربزه , قارچ , مارچوبه , آرتیشو , گوجه فرنگی , تربچه , ریواس , توت فرنگی , کلم , سیب زمینی , ترشی , سیر , کرفس , چغندر , هویج , شلغم , تره فرنگی , زردالو , پیاز , انگور و انجیر یافت می شود.

انواع مواد غذایی و ویتامین هایشانانواع مواد غذایی و ویتامین هایشان

املاح کلور

كلور در تشكيل استخوان ، دندانها و زردپى دخالت و تاثير دارد.
در خرما، غلات ، فندق ، لوبيا سبز، گردو و بادام وجود دارد.

انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان

املاح کروم

كروم یك عنصر كمیاب ضروری جهت انسان است. بدن برای استفاده از كروم باید آن را به نوع فعال تبدیل كند. عامل تحمل گلوكز به انسولین كمك می كند تا گلوكز (قند خون) را از خون به داخل سلولها به منظور تولید انرژی بكشد. انسولین جهت سوخت و ساز كربوهیدرات، پروتئین و چربی بسیار اهمیت دارد. اگر رژیم غذایی كروم كافی نداشته باشد، بر توانایی انسولین در آماده سازی این مواد غذایی اثر می گذارد.
تخمین زده می شود كه رژیم غذایی 90 درصد فقر كروم دارد. مصرف مقادیر زیاد غذاهای تصفیه شده موجب بروز این مشكل می شود چون فرآیند تصفیه كردن ،كروم غذا را از بین می برد. كودكان مبتلا به سوء تغذیه ،افراد مبتلا به دیابت و افراد مسن ممكن است در معرض خطر كمبود كروم باشند. مصرف بسیار زیاد غذاهای شیرین، ورزش سنگین و داشتن عفونت یا آسیب جسمی موجب از دست رفتن كروم بدن می شود. كمبود سطح كروم موجب افزایش قند خون و تری گلیسرید و كلسترول می شود.

موارد استفاده

فهرست برخی مشكلات ناشی از كمبود كروم از این قرار است:
دیابت: افراد مبتلا به دیابت نمی توانند قند را به خوبی مصرف كنند. بیماران دیابتی نوع 1 نیاز به تزریق انسولین جهت كنترل قند خون دارند. دیابتی های نوع 2 اغلب می توانند با رعایت رژیم غذایی قند خون خود را تنظیم كنند. مطالعات نشان داده است كه مصرف مكمل كروم توانایی دیابتی های نوع 2 را در تنظیم قند خون افزایش می دهد، به خصوص در مواردی كه ذخیره كروم بدن كم باشد. برخی افراد قند خون بالا دارند كه در حد بیماری دیابت نیست این افراد اغلب دچار كمبود كروم هستند و از مصرف مكمل آن سود می برند. افزایش قند خون به علت كمبود كروم یكی از مشكلات شایع سالخوردگان است.
قند خون پایین: قند خون پایین نقطه مقابل قند خون بالا و دیابت است. كمبود كروم ممكن است در قند خون پایین برخی افراد نقش داشته باشد. مصرف 200 میكروگرم كروم در روز علایم قند خون پایین را بهبود می بخشد.
بیماری قلبی- عروقی: كمبود كروم با افزایش كلسترول خون و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی همراه است. مصرف مكمل كروم باعث افزیش كلسترول اچ دی ال (كلسترول خوب) و كاهش تری گلیسرید و كلسترول توتال در دیابتی ها و مبتلایان به قند خون بالا می شود.
گلوكوم: كروم بر گیرنده های انسولین در چشم اثر می گذارد. بین ابتلا به گلوكوم و كمبود كروم یك ارتباط قوی وجود دارد. گلوكوم در افراد مبتلا به دیابت شایع است.
چاقی: مدارك مقدماتی نشان می دهد كه مصرف مكمل كروم به كاهش چربی بدن و افزایش بافت عضلانی كمك می كند.
پوكی استخوان: پیكنولینات كروم ترشح ادراری كلسیم و هیدروكسی پرولین را در خانم ها كم و به حفظ تراكم استخوان در خانم های یائسه كمك می كند.

منابع غذایی

گوشت های ظریف (گوشتهای آماده سازی شده)، پنیرها، نان گندم سبوس نگرفته، انواع ادویه و برخی سبوس ها و ملاس رشد كرده در خاك غنی از كروم بهترین منبع غذایی كروم است. سبزی ها، میوه ها و بیشتر غذاهای تصفیه شده و آماده (بجز برخی گوشت های آماده شده كه غنی از كروم است كروم كم دارد. آب لوله كشی سخت 70-1 درصد نیاز روزانه كروم را تأمین می كند. پخت و پز در ظروف استیل میزان كروم غذا را افزایش می دهد.

سایر اشكال

كروم به صورت تجارتی به اشكال مختلف از جمله پلی نیكوتینات كروم، پیكولینات كروم، مخمر غنی از كروم و كلرید كروم در دسترس است. كروم در مولتی ویتامین ها و به تنهایی به صورت قرص و كپسول نیز وجود دارد. میزان موجود در مولتی ویتامین مصرفی روزانه 200-15 میكروگرم است.

نحوه مصرف

به منظور پیشگیری و درمان، میزان مصرف روزانه 200-100 میكروگرم است.
مانند سایر داروها و مكمل ها قبل از دادن مكمل كروم به اطفال، پزشك معالج مشورت كنید.

موارد احتیاط

نوع كروم موجود در مواد غذایی معمولاً غیرسمی است. با این حال، میزان بسیار زیاد كروم ممكن است موجب مسمومیت و تحریك معده شود. میزان زیاد یا تجمع بافتی زیاد كروم اثر انسولین را كم می كند. در صورت ابتلا به دیابت،‌قند خون بالا یا قند خون پایین، قبل از مصرف كروم با پزشك معالج خود مشورت كنید.

تداخل های احتمالی

كروم با نیاسین تركیب می شود و عامل تحمل گلوكز را می سازد. كربنات كلسیم و ضد اسیدها جذب كروم را كم می كند.

املاح مس

مس فلزی است كه به میزان كم مورد نیاز بدن است. هر چند میزان نیاز بسیار كم است، مس یك ماده غذایی اساسی است كه به تولید هموگلوبین، جزی اصلی گلبول قرمز، كمك می كند. علاوه بر این در تولید انرژی و انواع كلاژن، بخش مهم استخوانها و بافتهای هم بند، مؤثر است. مس به عمل كرد مناسب سیستم عصبی و حفظ رشته های عصبی كمك می كند.
ما همه اثرات مفید مس را نمی شناسیم. تحقیقات نشان داده است كه مس سیستم ایمنی را تقویت و علایم تورم مفصل و سایر التهابها و علایم آلرژی را كم می كند. برخی افراد مبتلا به تورم مفصل النگو یا سایر تزیین های مسی می پوشند تا دردشان را كم كند. در صورت ابتلا به تورم مفصل با پزشك معالج خود در خصوص مصرف مس مشورت كنید.
مس در انواع غذاها وجود دارد. هر چند میزان نیاز بدن به مس بسیار كم است، تعداد بسیار كمی از افراد مبتلا به كمبود مس دچار بیماری می شوند. بنابراین احتمالاً مصرف مكمل مس لازم نیست. میزان مس غذا را می توان با مصرف ماهی و آجیل افزایش داد.

موارد استفاده

در موارد مصرف مس باید با پزشك معالج خود صحبت كنید. مس ممكن است در موارد زیر مفید باشد:
تورم مفصل، كم خونی، افزایش حساسیت به مواد شیمیایی، كلسترول بالا، آنوریسم (بیرون زدگی موضعی شریانی)، خستگی، آلرژی و زخم معده.
خانم های حامله بیشتر به مس نیاز دارند. مثل همیشه، در صورت حامله بودن قبل از مصرف هرگونه مكمل با پزشك معالج خود مشورت كنید.

منابع غذایی

مس در انواع منابع غذایی وجوددارد. بهترین منابع از این قرار است:
غذاهای دریایی (به خصوص انواع میگو و ماهی های)
گوشت احشا (نظیر جگر، قلوه و دل)
آجیل (نظیر فندق، گردو، بادام، پسته )

انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان

انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان

حبوبات (به خصوص عدس. لوبیا و بادام زمینی)
شكلات (شكلات بو داده، شیرین نشده یا نیمه شیرین، كاكائو)
غلات (نظیر پوسته سبوس، گندم خرد شده، سبوس كشمش)
میوه و سبزی (نظیر میزه های خشك. قارچ. گوجه فرنگی، سیب زمینی، موز، انواع گریپ و آووكادو)

فلفل سیاه

یك منبع اضافی، آبی است كه در لوله های مسی جریان دارد.

اشكال دیگر

مكمل مس اغلب به صورت تركیب با سولفات، پیكولینات، گلوكونات و اسیدهای آمینه در دسترس است.

نحوه مصرف

میزان مصرف روزانه توصیه شده 3/5-1/5 میلی گرم در روز جهت بزرگسالان است. در اطفال 11-2 سال 2/5-1/5 میلی گرم توصیه می شود. در اطفال زیر 2 سال توصیه نمی شود. بهترین شیوه مصرف، مصرف كافی غذاهای حاوی مس است.
در صورت مصرف مكمل مس باید روی هم مصرف كنید. باید 15-8 میلی گرم روی به ازای هر 1 میلی گرم مس مصرف كنید.

موارد احتیاط

لازم نیست میزان زیادی مس مصرف شود. باید قبل از مصرف مكمل مس با پزشك معالج مشورت كنید. مصرف خیلی زیاد مس موجب تهوع، استفراغ، درد معده، سردرد، گیجی، ضعف و اسهال میشود. میزان خطرناك مس (مسمومیت با مس) بسیار نادر است. با این حال، موارد شدید ممكن است منجر به بیماری قلبی، زردی، اغما و حتی مرگ شود.
باید از مصرف غذاهای اسیدی كه در ظروف مسی نگه داری می شود، بپرهیزید.

تداخل های احتمالی

تعادل مس ممكن است با مصرف الكل، تخم مرغ، فروكتوز و مولیبدن به هم بخورد.
مصرف هم زمان میزان زیاد كلسیم، آهن، منگنز، قلع، روی، ویتامین ب-6، ویتامین ث یا ضد اسیدها جذب مس را مختل می کند.

خواص و فواید زردآلو

انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان

درخت زردآلو اصلا در چین بوده است و از آنجا به سایر نقاط دنیا رفته است . هنوز هم در کوهاى پکن درخت زردآلو به حال خودرو و وحشى مى روید. با وجودى که در قرنهاى خیلى دور دست زردآلو در کشورهاى آسیایى شناخته شده بوده و مردم به آن آشنایى داشته اند در کشورهاى اروپایى تا آغاز قرن اول ظهور مسیح آن را نمى شناختند و وقتى هم آن را شناختند به چشم یک میوه مفید و قابل استفاده به آن نگاه نمى کردند و خلاصه این میوه در آن زمان شهرت نیکویى در نزد مردم نداشت .
رفته رفته نفوذ اعراب در اسپانیا قدر و منزلت زردآلو را در اروپا بالا برد و عقیده عمومى اروپاییان را نسبت به این میوه عوض کرد.
با وجود این در فرانسه تا اواخر قرن هفدهم عقیده داشتند زردآلو میوه مفیدى نیست ولى کم کم که روى این میوه مطالعات و تحقیقات علمى شد مردم پى بردند که زردآلو میوه مفیدى است و خواص شفا بخشى دارد و امروز انواع مختلف زردآلو بین میوه ها مقام مهمى به دست آورده و زیاد مصرف مى شود و از طرف پزشکان غذاشناس مصرف آن توصیه مى گردد.

ارزش غذایى زردآلو از نظر رژیم

زردآلو یکى از میوه هاى خیلى شیرین و قنددار است یعنى هشت دهم وزن آن قند است و از میوه هاى بى نظیر است که از لحاظ داشتن ویتامین ((آ)) بسیار غنى است یعنى داراى کاروتن است و کاروتن چنان که مى دانید ماده اى است که رنگ قشنگ زردآلو را به وجود مى آورد و تولید ویتامین ((آ)) مى کند. در نتیجه با مصرف زردآلو رشد بدن زیاد مى شود، مقاومت در برابر بیماریها افزایش مى یابد و قوه بینایى مخصوصا در شب افزوده مى گردد.

زردآلو براى چه اشخاصى توصیه مى شود؟

در صورتى که زردآلو خوب رسیده باشد مصرف زردآلو براى کسى که از تندرستى و سلامت طبیعى برخوردار است توصیه مى شود به شرطى که به اعتدال مصرف کنند و از زیاده روى خوددارى کنند زیرا اگر در مصرف زردآلو زیاده روى شود باعث اختلال هضم و یا به هم خوردگى روده ها مى شود و در حالت اخیر حال اسهالى به شخص دست مى دهد.
زردآلو براى اشخاصى که کم خون هستند، ورزشکاران ، اشخاص خسته ، کسانى که از شدت کار فرسوده شده اند، براى زنان حامله ، اشخاصى که دوره نقاهت را مى گذرانند توصیه و تجویز شده است .

خواص جلبک ها

انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان

بعضي از جلبکها از قبيل آگاراگارماکول خوردني هستند که در گياه خواري مي توان از آنها استفاده نمود.با اين گونه گياه ها مي توان ژله و آش تهيه نمود. هم چنين با اضافه کردن به آبگوشت بقولات آب ميوه جات شير و غيره... کاراگاهن غذايي فراخم ساخت.
کاراگاهن را مي توان به صورت خام در سالاد استفاده نمود. هم چنين آن را بسيار خرد کرده کنند( به مقدار يک قاشق مربا خوري براي هر نفر ) که در موارد ورم روده يبوست هاي سبک و عفونت روده بسيار مفيد و داروي گرانبهایي محسوب شود.
از آنجا که جلبک سرشار از يد و برم مي باشد در نارسائي و بي نظمي کار غدد تجويز و توصيه مي شود.هم چنين در اختلالات عمل اعصاب .به علاوه در درمان عفونت هاي ريوي بسيار موثر مي باشد.براي اين کار از جوشانده ي آنها مي توان استفاده نمود و هر چند ساعت يک فنجان از آن را نوشيد. براي تهيه جوشانده مقداري از آنرا به مدت ده دقيقه مي جوشانند. مي توان يک گياه مفيد ديگري مانند پونه به آن اضافه نموده مقداري عسل يا قند نيشکر نيز به آن بيفزايند.

خواص زالزالک

زالزالك در اروپا، به ويژه در المان براي معالجه بيماران مبتلا به فعاليت نامنظم قلب مورد استفاده قرار مي گيرد. زالزالك در دمان آنژين، سفتي رگها و برخي از انواع خفيف بي نظمي ضربان قلب نيز مؤثر است. اگر پزشك معالج شما مصرف زالزالك را برايتان توصيه كرده است، احتمالاً از بيماري قلبي خيلي جزئي رنج مي بريد و مطالعات به عمل آمده نشان مي دهد كه زالزالك مي تواند در كنترل آن به شما كمك كند.
زالزالك يك گياه تيغ دار معمول است كه طول آن به پنج پا مي رسد و در دامنه كوهها و اراضي جنگلي آفتابي در سرتاسر جهان مي رويد. گلهاي اين گياه در ماه "مي" شكوفه مي دهد اما به رغم اين كه زالزالك جزو تيره گياهان طبي مانند انواع رز است ليكن گل هاي اين گياه معطر نيست. گل هاي آن در بوته هاي كوچك رشد مي كنند و به رنگ سفيد، قرمز يا صورتي هستند.

انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان

دانه هاي كوچك اين گياه كه به آنها زالزالك گفته مي شود پس از شكوفايي گلها رشد مي كنند. ميوه اين گياه معمولاً پس از رسيدن رنگ قرمز به خود مي گيرند اما رنگ سياه آن نيز يافت مي شود. برگهاي زالزالك درخشان است و به اشكال و اندازه هاي گوناگون رشد مي كنند.تهيه دارو از زالزالك از برگها، دانه و گاهي اوقات از گلهاي آن (فقط گلهاي سفيد خواص درماني دارند) آغاز مي شود. اين قسمتها خشكانده مي شوند و سپس به پودر تبديل مي شوند. پودر تهيه شده به صورت انواع كپسول در مي آيد يا توأم با آب به الكل يا گليسرين (مايعي شيرين و غلي الكلي) اضافه مي شود. در نتيجه نوع مايع آن را نيز مي توان تهيه كرد. اگر الكل و آب با مواد گياهان طبي مخلوط و مايع دارويي از آن تهيه شود، در آن صورت الكل و آب تركيبي قابل هضمتر را تشكيل خواهند داد.
زالزالك به صورت انواع كپسول، تنتور، عصاره هاي مايع استاندارد يا عصاره هاي جامد عرضه مي شود. مي توان از برگها، گلها و دانه هاي زالزالك خشك چاي نيز درست كرد.درصدد تهيه و مصرف فرآروده هاي استاندارد زالزالك باشيد. در پي مصرف نوعي محصول زالزالك باشيد كه برچسب روي آن مؤيد محتواي استاندارد حاوي 4 تا 10 ميلي گرم فلاونويي يا 30 تا 160 ميلي گرم پروسيانيدين اليگومريك و يا 1/8 درصد رامنوسيد ويتكسين يا 10 درصد پروسيانيدين باشد. اگر براي نارسايي يا آنژين قلبي ناگزير به مصرف زالزالك هستيد، لازم است مصرف آن را حداقل قبل از احساس هر نوع نتيجه اي به مدت شش هفته و روزي سه بار ادامه دهيد.

نكات احتياطي

زالزالك از نظر بي خطر بودن درجه 1 ارزيابي شده است كه اين ارزيابي نشان دهنده اين است كه گياه مزبور ضمن ميزان بالاي مصرفي خيلي بي خطر است. حتي با وجود اين حالت، همواره عاقلانه خواهد بود اگر دستورالعمل دوز مصرفي آن رعايت شود. در صورت باردار بودن از مصرف زالزالك پرهيز شود.
توجه به هر نوع تغييري كه در طول مصرف زالزالك احساس مي كنيد فوق العاده حایز اهميت است. درد زياد، حملات زيادتر آنژين، تحليل و ضعف بيشتر در طول قدم زدن يا ورزش كردن جملگي دلايل خوبي دال بر ضرورت اجتناب از مصرف زالزالك است و لازم است بلافاصله با پزشك معالج خود مشورت كنيد. اگر با هيچ كدام از اين علايم بيماري مواجه نيستيد، در صورت حصول بهبود پس از شش هفته درمان با زالزالك با پزشك معالج خود صحبت كنيد. روند پيشرفت شما حتي اگر احساس مي كنيد داريد بهتر مي شويد بايد تحت نظر پزشك باشد.

تداخل هاي احتمالي

زالزالك اثرات درماني ديژيتاليس ديگوكسين را تشديد مي كند و از اين رو در صورت مصرف ديژيتاليس از مصرف توأم زالزالك بپرهيزيد. زالزالك مي تواند در كنار ساير تقويت كننده ها (نظير منيزيم يا ويتامين B6) يا گياهان دارويي (مانند سير يا قارچ خوراكي ريشي) در درمان سيستم قلبي- عروقي اثرات مثبتي بر جاي گذارد.

خواص پسته

انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان

پسته درخت دوپايه اي است كه ارتفاع آن به حدود پنج متر مي رسد و به حالت خودرو در ايران و افغانستان
مي رويد .
برگهاي درخت پسته متناوب و مركب از 2 يا 3 برگچه نوك تيز با يك برگچه انتهايي است وبرنگ سبز روشن مي باشد . گلهاي آن خوشه اي است گل نر آن فاقد گلبرگ است .

خواص داروئي:

خواص مغز پسته
مغز پسته از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است .
1)مغز پسته بعلت داشتن آهن خون ساز است و آنهائي كه مبتلا به كم خوني هستند بايد حتما روزانه مقداير پسته بخورند .
2)خوردن پسته نيروي جنسي را تقويت مي كند .
3)مغز و ذهن را تقويت مي كند .
4)براي آرامش قلب و آرام كردن اعصاب مفيد است .
5)براي باز كردن مجاري كبد مصرف پسته توصيه مي شود .
6)پسته معده را تقويت مي كند .
7)براي تسكين سرفه مفيد است .
8)اسهال معمولي و اسهال خوني را درمان مي كند .
9)جوشانده پوست درخت پسته براي برطرف كردن خارش اعضاي تناسلي زنان مفيد است .
10)جوشانده پوست و برگ درخت پسته براي رفع درد و خارش مقعد مفيد است

خواص پوست سبز پسته

پوست سبز پسته تازه از نظر طب قديم ايران سرد وخشك است و داراي خواص زير مي باشد :
1-براي رنگرزي بكار مي رود.
2-بهترين دارو راي رفع بوي بد دهان است .
3-جويدن آن باعث التيام زخم هاي داخل دهان مي شود.
4-براي استحكام لثه آن را روي لثه بماليد و يا بجويد .
5-دم كرده پوست سبز پسته حالت دل بهم خوردگي و استفراغ را از بين مي برد.
6-دم كرده آن براي رفع اسهال مفيد است .
7-براي رفع سكسكه پوست سبز پسته را دم كنيد و يك فنجان از آن را بنوشيد .

خواص پوست سفيد پسته

پوست سفيد پسته براي بواسير و بيرون زدن مقعد مفيد است . براي درمان اين بيماري بايد پوست سفيد پسته را در آب بجوشانيد و آن را داخل لگني بريزيد و شخصي را كه اين بيماري را دارد براي چند دقيقه در آن بنشيند . باعث تسكين درد و تخفيف بيماري مي شود .

خواص بادمجان

انواع مواد غذایی و ویتامین هایشان

در نواحی گرم و استوایی بوته بادمجان گیاهی است دائمی ولی در نواحی معتدل و معتدل سرد در اثر حساس بودن به سرما در فصل زمستان بوته خشک می‌شود. این گیاه از خانواده بادمجانیان و جنس ملونژنا می‌باشد. برگ بوته بادمجان پهن و کشیده و کنار آن کمی دندانه‌ای است گلها بطور خوشه و گاهی بطور تک گل در در طول ساقه ظاهر می‌شوند.

اصل و قدمت گیاه

اصل این گیاه در هندوستان می‌باشد و قدمت آن را به 1500 سال قبل یعنی قرن پنجم
میلادی تخمین می‌زنند. قبل از اسلام به ایران وارد شده است.

آب و هوای مطلوب بادمجان

بادمجان حساس به سرما می‌باشد بنابراین برای حداکثر برداشت باید این گیاه را در نواحی
گرمسیری و یا مناطقی که دارای تابستان طولانی می‌باشند کاشت ولی با کاشتن بذر بادمجان در نواحی سرد معتدل نیز می‌توان به کشت این گیاه اقدام کرد.

خاک مطلوب بادمجان

بادمجان را در هر خاکی می‌توان کاشت. ولی بهترین زمین برای کاشت این گیاه زمین های دارای شن و رس است که PH آن کمتر از 5/6 نباید باشد. تنها دو عامل در انتخاب زمین در زراعت بادمجان مهم است یکی نمدار بودن خاک یا قدرت نگاهداری رطوبت است و دیگری حاصلخیزی زیاد آن.

کود مورد استفاده در بادمجان

بادمجان احتیاج به کود فراوان دارد. اگر کود دامی موجود باشد در حدود 30 تن کود در هکتار با شخم اول به زمین می‌دهند و با این مقدار کود دامی 320 تا 500 کیلومتر سوپر فسفات 16 درصد اضافه می‌کنند. در صورتی که کود دامی موجود نباشد و یا استعمال آن از نظر قیمت مقرون به صرفه نباشد باید از کود شیمیایی به مقدار 50 تا 75 کیلوازت و 100 تا 150 کیلو فسفر و به همین اندازه پتاس برای تقویت زمین استفاده کرد. این مقدار کود شیمیایی همراه با کود سبز برای حفظ مواد آلی زمین بهترین نتیجه را می‌دهد.

کاشت بادمجان

بادمجان را به طور خطی می‌کارند و به طرز نشتی آبیاری می‌کنند. فاصله خطوط کاشت با نوع بادمجان تفاوت می‌کند. در زمین مرغوب نسبت به نوع کاشته شده فاصله خطوط 75 تا 100 سانتیمتر است و فاصله بین بوته‌ها روی خطوط در حدود 50 تا 60 سانتیمتر می‌باشد.

انواع بادمجان

بادمجان قلمی
بادمجان قلمی از قدیم در ایران کاشته می‌شده دارای میوه‌های باریک و بلند می‌باشد یعنی طول آن چندین برابر قطر میوه که از 3 تا 5 سانتیمتر تغییر می‌کند، می‌باشد.
بادمجان آمریکایی
بادمجان آمریکایی دارای 2 نوع است. در یکی که نوع معمولی است میوه قطور و طول آن تقریبا دو برابر قطر میوه می‌باشد و در دیگری قطر میوه خیلی زیاد و تقریبا برابر طول میوه است. در هر دو نوع بادمجان آمریکایی بوته کوتاه و پر شاخ و برگ است.

ازدیاد بادمجان

بادمجان را با کاشت بذر در خزانه زیاد می‌کنند. پس از آن که بذر سبز شد و نهال جوان دارای 3 تا 4 برگ گردید آن را به محل اصلی منتقل می‌کنند. در نواحی سرد و یا نقاطی که فصل گرم برای حداکثر برداشت کوتاه است باید بذر یا بادمجان را دو تا دو ماه و نیم قبل از آن که هوای بیرون به اندازه کافی گرم شود در گل خانه گرم کاشت زیرا در این صورت می‌توان انتظار محصول کافی از کاشت بادمجان در نواحی کوتاه فصل داشت.

خواص بادمجان

از این میوه در رژیم لاغری استفاده می‌شود. خاصیت درمانی بادمجان به علت باز کردن عروق است و به همین جهت رنگ رخسار را باز می‌کند. تقویت کننده معده است. ادرار را بیشتر می‌کند. خوردن بادمجان بوی عرق را در بدن از بین می‌برد. خاکستر بادمجان به صورت مخلوط با سرکه برای معالجه زخمهای جلدی موثر است.

مضرات بادمجان

بادمجان به علت داشتن یک ماده سمی به نام سولانین برای اشخاصی که سابقه حساسیت دارند خوب نیست. مخصوصا این افراد نسبت به نمونه‌های تخم‌دار بادمجان حساسیت داشته و بلافاصله بعد از خوردن دچار چشم درد شده و یا در بدنشان جوش پیدا می‌شود و دسته‌ای از افراد مبتلا به کهیر می‌شوند.
منبع: www.in-pezeshk.blogfa.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.