فکر کردن به مسائل عمده کشور وظیفه جوانان
نويسنده:مریم گلوردی
منبع:ديدار آشنا
برای یك موجود زنده آسایش و خوشی آن‏گاه فراهم است كه با محیط و مجموع عواملی كه او را احاطه كرده است هماهنگ و سازگار باشد . انسان نیز، خواه ناخواه مشمول این قانون و تابع این اصل كلی می‏باشد، یعنی شرط بقا و دوام و خوشبختی انسان در زندگی این است كه با عواملی كه او را احاطه كرده است، موافق و هماهنگ و سازگار باشد . در زندگی اجتماعی، جامعه، منافع فرد را در ضمن مصالح اجتماع حفظ می‏كند چرا كه مصلحت جمع، همان مصلحت اكثریت افراد اجتماع است و بنابراین همیشه در قوانین جهان، توجه اول به مصالح جمع است، نه به منافع فرد . این‏جاست كه لزوم و اهمیت دین كه اساس‏اش توحید و ایمان به خدای یگانه است، روشن می‏شود . دین در هر دو مقام، لازم و ضروری است . هم برای سازگار ساختن محیط اجتماعی با زندگانی فرد، یعنی ایجاد عدالت اجتماعی متوافق با مصالح عموم و هم، ایجاد توافق و انطباق در روحیه‏ی فرد با مصالح عالیه‏ی اجتماع .
1 - جامعه‏ی جهانی از سلاح اتمی بیم دارد و دشمنان قسم‏خورده‏ی اسلام و ایران با توجه به این مسئله، افكار عمومی جهان و بسیاری از دولت‏ها را با طرح شعار دروغین تلاش ایران برای دست‏یابی به سلاح هسته‏ای حساس كردند و به هدف خود یعنی ایجاد اجماعی بین المللی بر ضد جمهوری اسلامی ایران نزدیك شدند .
2 - نظام اسلامی ایران با درایت و تدبیر، روشی را انتخاب كرد، تا ضمن حفظ فناوری هسته‏ای، فعالیت‏های هسته‏ای خود را در معرض بازدید قرار دهد و به این وسیله تبلیغات دروغ آمریكایی‏ها و صهیونیست‏ها را افشا كند .
3 - اگر كسی بخواهد با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‏ی فعالیت‏های صلح‏آمیز هسته‏ای وارد چالش شود و یا در امور داخلی ما دخالت كند، قطعا تودهنی خواهد خورد، زیرا نظام اسلامی در این زمینه حتی یك قدم عقب نشینی نخواهد كرد .
4 - دشمنان نظام، در خیال خام خود تصور نكنند كه جمهوری اسلامی گیر افتاده است، چرا كه در ادامه‏ی حركتی كه انجام داده‏ایم، در هر نقطه‏ای كه احساس كنیم منافع ایران و ارزش‏های نظام ممكن است مورد خدشه قرار گیرد، بدون هیچ تردیدی به این حركت‏خاتمه خواهیم داد .
5 - تاكنون كاری بر خلاف مبانی و اصول در نظام انجام نشده است، ضمن آن‏كه هرجا احساس كنم برخلاف ضوابط وجهت‏گیری‏های نظام و اهداف انقلاب، قدمی برداشته می‏شود، جلوی آن را خواهم گرفت .
6 - مردم با دولت و نظام همراه و همدلند و خود را سرباز نظام می‏دانند، بنابراین اروپایی‏ها و غیر اروپایی‏ها گول ورشكستگان سیاسی داخلی و مطرودان امام و انقلاب و مردم را نخورند و به دروغ‏های كسانی كه تاثیرشان در فضای عمومی ایران نزدیك صفر است، دلشان را خوش نكنند .
7 - مردم و جوانان ما بسیار خوب و فهیم هستند و همچون بیست‏و سه انتخابات قبلی در انتخابات مجلس هفتم هم شركت می‏كنند، مهم این است كه مسؤولان با رفتار احترام‏آمیز با مردم و خدمت‏به آن‏ها، فضای شوق انگیزی را برای برگزاری انتخابات پرشور آماده كنند .
8 - تقوای مسؤولان باید در رفتار آن‏ها و در عرصه‏ی عمل به مسؤولیت‏های اجتماعی، آباد كردن زندگی دنیا و آخرت مردم و دنبال كردن اهداف انقلاب بروز یابد و باید از هر حركتی كه با مواضع دشمن هم‏سو باشد، كاملا پرهیز كنند .
9 - رعایت نكردن حدود قانون از سوی مسؤولان و دستگاه‏های دولتی و اجرایی به فساد مالی یا تعارض و اختلاف دستگاه‏ها منجر می‏شود و همه باید از آن پرهیز كنند .
10 - دشمن می‏خواهد این كاروان علمی را كه به سوی قله‏های تعالی و پیشرفت در حركت است، از حركت‏باز دارد; كه البته تا هنگامی كه جوانان و دانشجویان هوشیارانه در میدان هستند، موفق نخواهد شد و حركت نظام و كشور به سمت آرمان‏ها ادامه خواهد یافت .
11 - از جوانان عزیزمان توقع داریم كه با احساس تعهد در مورد آینده‏ی كشور، با مسائل سیاسی جامعه و كشور جدی برخورد و برخورد كنند و با تفكر عمیق در مورد این مسائل، دیدگاه‏ها و خواسته‏های خود را با جدیت مطرح كنند .
12 - همین كه یك موضوع اساسی به عنوان باورو خواست جدی جوانان مطرح می‏شود، آثار مبارك و تعیین كننده‏ای به همراه می‏آورد، به همین خاطر خواست و مطالبه‏ی جوانان در مورد مسائل اساسی كشور، یك نیاز قطعی و حیاتی جامعه و نظام است .
13 - آزادی‏های سیاسی و اجتماعی از بحث‏های مهم آزادی‏های بشری است، اما كسانی كه با شعار آزادی سیاسی، دنبال تحقق اهداف فاشیست‏های به ظاهر دمكراتیك حاكم بر آمریكا هستند، قطعا دنبال آزادی و آزاد اندیشی نیستند و با وجود این‏كه شعارهای خود را رنگ و روغن آزادی‏خواهی می‏زنند، اما شعار حقیقی آن‏ها شعار اسارت و خیانت است .
14 - آزادانه فكر كردن، آزادانه تصمیم گرفتن و دنباله روی نكردن از تلقین بلندگوهای تبلیغاتی غرب، از جلوه‏های آزاداندیشی می‏باشد .
15 - در واقع، مصلحت اندیشی چیز بدی نیست و در روند دشوار اداره‏ی كشور، گاه مسؤولان مجبور می‏شوند كه مصالحی را در نظر بگیرند، اما ورود گرایش مصلحت‏اندیشانه به محیطهای فكری و روحی جوانان و دانشجویان، آرمان‏ها را به كلی ریشه كن خواهد كرد .
16 - جوانان و دانشجویان همواره بر قله‏های آرمانی نگاه كنند، تا برآیند آرمان‏گرایی آن‏ها و چالش مسئول با مصلحت‏ها، به نتیجه‏ی معتدلی منجر شود .
17 - فكر كردن جوانان درمورد مسائل عمده‏ی كشور و اعتماد به نفس آنان در طرح مطالبات و دیدگاه‏هایشان نیاز مهم كشور در جامعه است .