برخورداری از یک اینترنت با سرعت پایین، همانند داشتن یک میلیون دلار در حساب بانکی‌ بدون به خاطر آوردن شماره حساب، گذرواژه و شماره شناسایی خود است. در حقیقت شما این پول را دارید اما نمی‌توانید از آن استفاده کنید. این وضعیت همانند آن می‌ماند که سرنوشت با شما سر شوخی باز کرده باشد. خود را تصور کنید که 30 دقیقه وقت خود را صرف باز کردن یک ویدئو 10 دقیقه‌ای در اینترنت می‌نمایید.

در لحظات ناامید کننده است که آرزو می‌کنید ای کاش هر چه سریع‌تر راه رفع این مشکل را پیدا می‌کردید. خوب بایستی گفت که گاهی آرزوها به حقیقت می‌پیوندند، حداقل تا زمانی که سرعت پهنای باند آرزوی شما باشد. در این بخش راهنمایی‌های لازم برای مقابله با کندی سرعت اینترنت را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

پیش از آشنایی با نحوه رفع این مسئله، ابتدا اجازه دهید علت کند شدن سرعت اینترنت را با هم مورد بررسی قرار دهیم. یکی از معمول‌ترین و گاهی مضحک‌ترین دلایل اختلال یا ناپایداری اتصال مودم اینترنت یا روتر بی سیم به نحوه اتصال آنها برمی‌گردد. در اکثر مواقع، ممکن است دوشاخه یا سیم دستگاه شل شده باشد و محکم کردن و درست کردن آن سرعت مناسب را برمی‌گرداند.

در صورتی که نوع اتصال شما سرویس پهن باند دی اس ال (DSL) است، دلیل معمول دیگر کند شدن سرعت اتصال به اینترنت می‌تواند تداخل فرکانس از سایر مدارها باشد. در خصوص اتصالات گره‌ای همانند کامکست (Comcast)، سرعت پایین شاید به دلیل استفاده بیش از حد از گره مجاور باشد.
دلایل دیگر، تراکم و فشردگی در ISP یا سازمانهای خدمات اینترنت، حملات بدافزاری، تنظیمات نامناسب برای پارامترهای QoS مودم، و تداخل فرکانسهای رادیویی وای فای استدلایل دیگر، تراکم و فشردگی در ISP یا سازمانهای خدمات اینترنت، حملات بدافزاری، تنظیمات نامناسب برای پارامترهای QoS مودم، و تداخل فرکانسهای رادیویی وای فای است البته در صورتی که مودم یا روتر شما از ویژگی رادیویی داخلی برخوردار باشد.


عیب یابی مشکل آهسته شدن سرعت اینترنت

به احتمال زیاد موفق نخواهید شد به یکباره و در یک زمان مشخص به علت دقیق کندی سرعت اینترنت خود پی ببرید. از آنجا که از علل متداولی که احتمال دارد مسبب بروز این مشکل باشند، اطلاع دارید، می‌توانید با یک روش آزمایش و خطا تمام اقدامات لازم را انجام داده و هر یک از دلایل احتمالی فوق را یک به یک حذف کنید.

* با اقدامات پیشگیرانه در برابر خطرناک‌ترین علل کند شدن سرعت اینترنت یعنی بدافزار شروع کنید. یک آنتی ویروس، ضد بدافزار یا ضد جاسوس افزار را نصب و اجازه دهید سیستم شما را اسکن نماید. اطمینان حاصل کنید که تمام بروز رسانی‌های لازم برای ضد بدافزار جهت شناسایی هرگونه عفونت احتمالی را انجام داده و فایلهای لازم برای این کار را نصب کرده‌اید.



* چنانچه جواب نتایج اسکن آنتی ویروس منفی بود، نفس راحتی کشیده و به تنظیم مجدد مودم خود بپردازید. مودم را خاموش کرده، چند دقیقه صبر کنید و مجدداً آن را روشن کنید. در صورتی که ویروس دلیل کند شدن سرعت اینترنت نباشد، این کار در اکثر مواقع جواب می‌دهد.

* چنانچه تنظیم مجدد مودم‌تان کارگر واقع نشد، یک سیستم بازیابی را جهت خنثی کردن هرگونه بروز رسانی مشکل‌زایی که ممکن است نصب کرده باشید را به کار اندازید، شاید دلیل پشت این سرعت پایین، همین بروزرسانی‌ها باشند.

* یکی از متداول‌ترین علل کندی سرعت اینترنت، بیش از حد کار کشیدن از هارد دیسک است. این مشکلی است که افراد زیادی با آن مواجه می‌شوند و دلیل آن انبوه دانلود و پرکردن بیش از حد هارد دیسک از فیلم‌های مختلف است. خالی کردن مقداری فضای هارد دیسک ممکن است مشکلی را که مراحل قبل از حل آن عاجز بودید را رفع نماید.



* در صورتی که از سیستم عامل ویندوز ویستا استفاده می‌کنید، می‌توانید حذف کوکی‌های اینترنت، فایلهای موقت اینترنتی و پاک کردن تاریخچه یا همان صفحات مشاهده شده یا سایتهایی که به آن مراجعه کرده‌اید را امتحان کنید. این امر بیشتر در مواقعی که از اینترنت اکسپلورر بر روی ویستای خود استفاده می‌کنید، کارگشا خواهد بود. همچنین می‌توانید برگشت به وضعیت قبل و نیز بروز رسانی درایورهای ویستا را امتحان کنید.

گاهی اوقات هنگامی که از ویستا استفاده می‌کنید، ممکن  است به دلیل این واقعیت که ویستا از پشتیبانی پیشرفته IPv6 و پروتکل‌های غیر ضروری شبکه استفاده می‌کند، سرعت پایین اینترنت را تجربه کنید. خاموش کردن این پروتکل‌های اضافی و استفاده از یک IP استاتیک یا آی پی ثابت راه‌های خوبی برای بازیابی سرعت اینترنت به حساب می‌آیند. همچنین برگزیدن سرور دی ان اس باز (Open DNS) بجای سرور ISP DNS ممکن است به حل مشکل کمک کند.

* دیفرگ (defrag) یا یکپارچه سازی دیسک هر دو هفته یکبار به افزایش عملکرد کلی کامپیوتر شما کمک کرده و موجب افزایش سرعت اینترنت می‌شود.

* در صورتی که هیچ یک از اقدامات فوق موفقیت آمیز نبودند، همچنین می‌توانید مرورگر اینترنت متفاوتی را امتحان کنید.

* در کنترل پنل کامپیوتر خود به قسمت اتصالات شبکه (Network Connections) رفته و بر روی اتصال شبکه محلی (Local Area Connection) راست کلیک کنید. بر روی گزینه Properties یا همان ویژگی‌ها کلیک کرده و وارد زبانه General شوید. کادر کنار تمام پروتکل‌های دیگر به استثنای tcp/ip را غیرفعال کنید. این کار بایستی به رفع مشکل شما کمک کند.

اکثر کاربران مرورگر فایرفاکس ادعا می‌کنند که استفاده از نرم افزار TweakMASTER  که یک نرم افزار بهینه ساز سرعت اینترنت است، به افزایش سرعت مرورگر کمک می‌کند. پیش از شروع به یافتن مشکل و عیب یابی، تست آنلاین سرعت اینترنت را انجام داده تا مشخص شود سرعت ایده‌آلی که بایستی از مرکز خدمات رسان اینترنت انتظار داشته باشید، چه میزان است.

در  اکثر مواقع، حذف برنامه‌های غیر ضروری و بیش از حد پر نکردن هارد دیسک به حفظ سرعت مناسب کمک می‌کند. اسکن منظم ویروس به حفظ امنیت کامپیوتر و سرعت مرورگر اینترنت به طور همزمان کمک می‌کند.
یکی دیگر از دلایل اصلی کند شدن سرعت اینترنت نصب بیش از یک سیستم امنیتی فایروال یا دیوار امنیتی استیکی دیگر از دلایل اصلی کند شدن سرعت اینترنت نصب بیش از یک سیستم امنیتی فایروال یا دیوار امنیتی است. جهت برخورداری از سرعت بهتر تنها از یک فایروال استفاده کرده و فایروال‌های مازاد را حذف نمایید. امیدوارم موارد نامبرده به رفع مشکل کندی سرعت اینترنت شما کمک کنند، در صورت عدم موفقیت در رفع این مشکل، از یک متخصص در این امر کمک بخواهید.


منبع: techspirited