طراحی پوستر وان یکاد سوره‌ قلم به خط کوفی مشرقی

موضوعات: طراحی پوستر، آیه نگاری، آیات ۵۱ و ۵۲ «سوره قلم» وان یکاد

تکنیک‌ اجرا: دستی و دیجیتال

شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک

طراح: ابوالفضل رنجبران

زمان خلق اثر: 1390

نوع خط: کوفی به سبک مشرقی

توضیحات: در قرن سوم هجری قمری که با قرن نهم میلادی منطبق است، دو قسم کوفی شرقی و غربی در خط کوفی پدید آمد. این خطوط که حاصل تمایلات مورّب در خط بودند، نرم‌تر و پویاتر از کوفی راست گوشه هستند. خط کوفی شرقی، اواخر قرن چهارم قمری توسط خطاطان دوران عباسی گسترش یافت .این شیوه، خفی­تر و ظریف­تر از کوفی اولیه است؛ حرکات روان و آزادانه‌­تری دارد و به تدریج تحت تأثیر خوانایی خط نسخ قرار گرفته است. با این حال، خط کوفی شرقی تا ابتدای قرن هفتم هجری قمری/ سیزدهم میلادی در ایران برای نوشتن قرآن به کار می­‌رفت و خطاطان برای آراستن سرلوحة مذهّب سوره­‌ها از آن استفاده می کردند.
محققین هنر خوشنویسی در منابع، عناوین متعددی برای خط کوفی شرقی به کار برده‌­اند و «سبک عباسی نوین»، «بدیع» و «شکسته قوسی» برای این سبک مورد استفاده قرار گرفته است. لازم به ذکر است که خط کوفی شرقی دارای تنوع زیادی است. یکی از ویژگی‌­های خط کوفی شرقی، تنوع پهنا و نازکی حروف است که در مقایسه با کوفی ساده جالب توجه است، بدین گونه که حروف دارای قوت و ضعف هستند. استفاده از حرکات مثلثی و زاویه­‌دار از دیگر ویژگی­‌های این شیوه به شمار می‌­آید. در این شیوه برخی از حروف مورب­‌تر شده و به خط نسخ نزدیک شده و برخی هم‌چنان، ویژگی­‌های کوفی ساده را داراست. ضمنا نسبت به خط کوفی ساده از خوانایی بیشتری برخوردار است.

متن و معنی آیه وان یکاد
وَإِن یکادُ الَّذِینَ کفَرُ‌وا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصَارِ‌هِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ‌ وَیقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿۵۱﴾ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکرٌ‌ لِّلْعَالَمِینَ ﴿۵۲﴾ و آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند، و می‌گفتند: او واقعاً دیوانه‌ای است. ﴿۵۱﴾ و حال آنکه [قرآن‌] جز تذکاری برای جهانیان نیست.﴿۵۲﴾

آیه و ان یکاد به زبان انگلیسی
In the name of God the Merciful
And the Unbelievers would almost trip
thee up with their eye
when they hear the
message; and they say: "Surely he is possessed!"
But it is nothing less than a Message to all the worlds



© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.