راهبردهاي روان شناختي حفظ قرآن (1)
راهبردهاي روان شناختي حفظ قرآن (1)
چكيده
در موضوع، دانش آگاهي از علوم پيش نياز و روش اصولي حفظ قرآن و نيز شناخت خود و سبك يادگيري مطمح نظر قرار گرفته است. اموري كه انگيزش فرد را براي حفظ قرآن افزايش ميدهد، ذيل عنوان انگيزش بررسي شده است. عبور از موانعي كه مانع تداوم فعاليت حافظ ميشود، تحت عنوان اراده مطرح شده است. تكرار و مرور و تاكتيك هاي آن به صورت عامل مؤثر در حفظ، موضوع پنجم را تشكيل ميدهد. سازماندهي آياتي كه ميخواهيم آنها را حفظ كنيم و روش هاي آن ششمين موضوع و نكات مربوط به رعايت بهداشت تغذيه مطلوب محور آخر اين نوشتار است.
كليد واژه ها: قرآن، روان شناسي، انگيزش، فراشناخت، حفظ قرآن.
مقدمه
أ. دانش
1. رفتار ورودي(1)
آشنايي پيشين فرد با علومي كه ياد گرفتن آنها پيش نياز حفظ قرآن به شمار ميرود، گام مقدماتي در مسير حفظ قرآن است. برخي از دانش هاي پيش نياز حفظ قرآن عبارت است از:
روخواني و روان خواني قرآن
تجويدقرآن
تسلط بر قواعد تجويد باعث ميشود تا فرد در مرحله بازيابي، (6) توان خود را فقط صرف ياد آوري مطالب ذخيره شده در حافظه كرده، از صرف آن در دقت در رعايت تجويد پيش گيري كند.
صرف ونحو
اعراب حرف «راء» در كلمات: اَمر كم، اَمر كم، اَمركم
ويا اعراب حرف «تاء» در كلمات: جناّتّ، جناّتٍ
وهمچنين اعراب «باء» در كلمات: ربّنا، ربّنا، ربّنا
و يا تفاوت در ساختمان كلمات (صرف)، مانند:
«لن يتمنوه» با «لا يتمنونه»
«و ما الله بغافل عمِا تعملون» با «و ما الله بغافل عمّا يعملون»
با يادگيري مختصري از قواعد صرف و نحو عربي به راحتي ميتوان بر همه اين موارد احاطه كامل يافت بدون اينكه لازم باشد تك تك آنها را به ذهن سپرد. به كمك اين عامل ميتوان از فشار وارد بر نيروي حافظه كاسته، مقداري از بار حفظ را به ديگر عوامل محوّل كرد.(7)
2. آشنايي با فرآيندهاي شناختي حافظه
از لحظهاي كه تأثرات حسّي (8) به وسيله گيرنده ها دريافت ميشوند تا زماني كه از حافظه كوتاه مدت ميگذرند و به حافظه دراز مدت منتقل ميشوند و يادگيري كامل ميشود، فرايندهاي مهمي جريان مييابند. از آنجا كه اين فرايندها به دانستن يا شناخت مربوط ميشوند، به آنها فرايندهاي شناختي حافظه ميگويند. اين فرايندها را ميتوان در سه دسته تكرار يا مرور، (9) بسط يا گسترش (10) و سازماندهي قرار داد. (11) عدم آشنايي افراد با فرايندهاي شناختي حافظه باعث ميشود كه فرد با وجود كوشش وصرف كردن وقت بسيار، احساس كند كه پيشرفت قابل ملاحظهاي در اين امر ندارد و اين خود باعث دلسردي و رها كردن بقيه كار ميشود. با توجه به اهميت اين فرايندها، در ادامه اين نوشتار آنها را بررسي خواهيم كرد.
3. فراشنا خت (12)
دمبو (1994) ميگويد: دانش فراشناخت به سه چيز اشاره ميكند:
1.دانش مربوط به خود يادگيرنده (مانند آگاهي از رجحان ها، علاقه ها، نقاط قوت، نقاط ضعف، و عادت هاي مطالعه)؛
2. دانش مربوط به تكليف يادگيري (از جمله اطلاعات مربوط به دشواري تكاليف گوناگون و مقدار كوشش مورد نياز براي انجام تكاليف تحصيلي)؛
3. دانش مربوط به راهبردها (استراتژي ها) ي يادگيري و چگونگي استفاده از آن ها.(14)
براين اساس، فردي كه به حفظ قرآن اقدام ميكند، بايد دانش فراشناخت داشته باشد تا: اولاً نقاط قوت و ضعف خود را در حفظ كردن بشناسد؛ عادت هاي خود را در مطالعه تشخيص دهد و بداند كه به طور مثال در چه زماني از روز آمادگي بيشتري براي مطالعه و حفظ قرآن دارد. ترجيح ميدهد از چه نوع قرآن و باچه خطي براي مطالعه و حفظ قرآن استفاده كند. علاقه دارد قرآن را به سرعت يا با تأني و در طول زمان بيشتري حفظ كند و... .
ثانياً سوره هاي آسان و دشوار را براي حفظ قرآن از يك ديگر تميز داده، بداند كه براي حفظ هر يك به چه ميزان كوشش نيازمند است.
ثالثاً با راهبردهاي شناختي حفظ قرآن همچون تكرار و مرور، سازماندهي و...آشنا شده، بداند كه چگونه ميتواند با استفاده از آنها قرآن را به گونهاي درست تر و بادوام تر حفظ كند.
ب. انگيزش
توجه به امور ذيل ميتواند انگيزش فرد را در جهت حفظ قرآن افزايش داده، نيروي او را براي پيمودن اين مسير دشوار تأمين كند:
1. اهميت حفظ قرآن
با وجود انواع قرآن و نرم افزارهاي گوناگون قرآني چه نيازي به حفظ قرآن احساس ميشود؟
مسير حفظ قرآن مسيري طولاني است؛ بهتر نيست وقت گرانبها صرف اموري ارزشمندتر شود؟
پس از حفظ قرآن ممكن است دچار فراموشي شويم؛ بنابراين، بهتر است از آغاز وارد اين عرصه نشويم و...
كه از سوي خود فرد يا ديگران مطرح ميشود، انگيزه خود را از دست بدهد و كار را آغاز نكند يا ناتمام رها سازد.
بر اين اساس، در آغاز بايد بدانيم حفظ قرآن چه اهميتي دارد تا خود را بدان ملزم سازيم.
موارد ذيل نشان دهنده گوشهاي از اهميت حفظ قرآن كريم است:
اهتمام معصومان (ع) به حفظ قرآن
«سنقرئك فلا تنسي؛ هرگز نگران فراموش كردن آيات الاهي مباش»، آن كس كه اين آيات بزرگ را براي هدايت انسان ها بر تو فرستاده، هم او نگهبان آنها است. آري او نقش اين آيات را در سينه پاك تو ثابت ميدارد؛ به طوري كه هر گز گرد و غبار نسيان برآن نخواهد نشست.(18)
حضرت نيز آيات الاهي را بر امير مؤمنان (ع) قرائت ميكرد و از خداوند عزوجل ميخواست كه فهم و حفظ آيات را به علي نيز بياموزد. آن امام نيز هيچ يك از آيات را فراموش نكرد.(19)
امام علي (ع) نيز ديگران را به قرائت و حفظ قرآن وا ميداشت. در روايتي نقل شده كه حضرت بر مردي گذشت كه به ديگران لگد ميزد. فرمود: اي جوان! اگر قرآن قرائت ميكردي براي تو بهتر بود. گفت: دوست دارم چيزي از قرآن را به خوبي بياموزم؛ ولي ناتوانم. حضرت فرمود: به من نزديك شو .
آن گاه به آهستگي سخني به گوش او خواند؛ پس خداوند همه قرآن را در قلب او تصوير، و او نيز همه آن را حفظ كرد.(20)
اهتمام اولياي دين به حفظ قرآن نشان دهنده آن است كه قرآن بايد به جان انسان نفوذ كند تا تأثير لازم را پديد آورد. به قول اقبال:
چون كه در جان رفت، جان ديگرشود جان چوديگر شد، جهان ديگر شود
بي توجهي به حفظ قرآن به اين دليل كه ميتوان به قرآن و نرم افزارهاي قرآني مراجعه كرد، به اين استدلال ميماند كه فردي درباره رشته تخصصي خود هيچ نميداند و اذّعا ميكند كه براي يافتن هر مطلب، كتاب هاي بسياري موجود است و ميتوان به آنها مراجعه كرد.
در خواست توفيق حفظ قرآن از خدا
«... اسألك يا الله يا رحمان بجلالك و بنور وجهك ان تلزم قلبي بحفظ كتابك كمال علّمتني...» (21)
«... اي الله و اي رحمان! به حق جلال و نور رويت از تو در خواست ميكنم همان گونه كه كتابت را به من آموختي، دلم را نيز به حفظ آن ملزم فرمايي...»
خداوند متعالي نيز دعاي چنين افرادي را كه افزاون بر دعا، به قرائت مداوم قرآن نيز اهتمام مي ورزند، اجابت، و حفظ آن را بر ايشان آسان ميكند:
«... يحفظه امته فيقرؤه قياماً و قعوداً و مشاهً و علي كل الاحوال يسهّل الله حفظه عليهم...» (22)
«... امت او (پيامبر (ص) قرآن را حفظ، و در حال ايستاده و نشسته و در حركت و در هر حال آن را قرائت ميكنند. خداوند نيز حفظ آن را بر ايشان تسهيل ميكند...»
اجر فراوان حافظ قرآن
«حافظ قرآن كه به آن عمل كند، با فرستادگان بزرگوار الاهي و نيكان خواهد بود». حتي در بيان معصومان (ع) حفظ هر سوره، پاداش مخصوص به خود را دارد و فراموشي هر سوره نيز مايه سلب درجهاي به شمار آمده است.
ابي بصير از امام صادق (ع) نقل ميكند كه فرمود:«كسي كه سورهاي از قرآن را فراموش كند، آن سوره (در قيامت) براي او به شكلي زيبا و درجهاي رفيع ظاهر ميشود؛ آن گاه كه آن را ميبيند ميگويد: تو كسيتي ؟ چه زيبا هستي!
اي كاش براي من بودي! پاسخ ميدهد: مرا نميشناسي؟ من آن سوره هستم (كه فراموشم كردي). اگر فراموشم نميكردي، تو را به اين مكان رفعت ميبخشيدم».(24)
خداوند بزرگ، تفاوت هاي فردي و نقاط ضعف افراد را در حفظ قرآن از نظر دور نميدارد و براي كساني كه با رحمت به حفظ قرآن همت ميگمارند، پاداشي دو چندان در نظر گرفته است:
«عن الفضيل قال سمعت اباعبدالله (ع) يقول ان الذي يعالج القرآن ليحفظه بمشقه منه وقلّه حفظ له اجران؛ (25) كسي كه با قرآن ممارست داشته باشد تا آن را حفظ كند و دشواري حافظه اندك را تحمل كند، از دو پاداش بهره مند ميشود».
بر اين اساس، فردي كه عزم حفظ قرآن كرده، از اين حقيقت آگاه است كه گام در مسير رسول خدا واولياي الاهي نهاده و در مسير نيل به پاداش بيكران خداوند حركت ميكند. اين توجه عزم او را براي پيمودن راه تا آخر مصمّم تر خواهد ساخت.
پي نوشت ها :
* دانشجوي دكتري روان شناسي تربيتي مؤسسه آموزشي وپژوهشي امام خميني قدس سره.
1.entering (entry) behaviour.
2.علي اكبر سيف، روان شناسي پرورشي روان شناسي يادگيري و آموزش، ص 162.
3. dual - code.
4. علي اكبر سيف، روان شناسي پرورشي، ص 306.
5. مهدي عباسي، «در حفظ قرآن نبايد شتابزده عمل كرده، گلستان قرآن 31، ص 35.
6. retrieval stage
7. شهريار پرهيزگار، چگونه قرآن را حفظ كنيم، ص 54.
8. در نظريه خبرپردازي يادگيري، نظام ياد به سه مرحله اصلي حافظه حسي، حافظه كوتاه مدت، و حافظه دراز مدت تقسيم شده، ابتدا محرك هاي محيطي به وسيله گيرنده هاي حسّي دريافت و وارد حافظه حسّي ميشوند. بعداطلاعاتي كه به حافظه حسّي وارد شدهاند، اگر مورد دقت يا توجه قرار بگيرند، وارد حافظه كوتاه مدت ميشوند؛ سپس اطلاعات وارد شده به حافظه كوتاه مدت در ارتباط با اطلاعات پيشين موجود در حافظه دراز مدت رمز گرداني شده، به اين حافظه وارد ميشوند و جزوآموخته هاي فرد در ميآيند. (علي اكبرسيف، روان شناسي پرورشي، ص320)
9. rehearsal.
10. elaboration
11. علي اكبر سيف، روان شناسي پرورشي، ص 311.
12. metacognition.
13. Bieler . R.f.& snow man . Psychology applied to teachhing. p 390.
(به نقل از علي اكبر سيف، روان شناسي پرورشي، ص 488)
14. علي اكبر سيف، روان شناسي پرورشي، ص 489.
15. motivation
16. علي اكبر سيف، روان شناسي پرورشي، ص 348.
17. Woolfolk, Anita., winne, philip H., and perry, nancy E, Educational Psychology, p 10.
18. ناصر مكارم شيرازي و ديگران تفسير نمونه، ج 26، ص 393.
19. محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 36، ص 257.
20. همان، ج 42، ص 17.
21. همان، ج 86، ص 289. دعاهاي ديگري نيز درج 89، ص 209 وج 36، ص 257 آن كتاب و ج 4 اصول كافي، باب «الدعاء في حفظ القرآن» وارد شده است.
22. همان، ج 89، ص 215.
23. همان، ص 177.
24. همان، ص 188.
25. همان، ص 187.
/ج
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}