مقايسه سه لنز پر کاربرد دوربين هاي DSLR
مقايسه سه لنز پر کاربرد دوربين هاي DSLR
مقايسه سه لنز پر کاربرد دوربين هاي DSLR
نويسنده: محمد هادي قديري
به نظر شما چه چيز مشخص کننده کيفيت دوربين و کيفيت نمايي تصوير است؟ آيا بستگي به شما دارد که چگونه عکحاسي مي کنيد؟ آيا انتخاب و خريد يک دوربين حرفه اي و تقريباً گران مشکل را حل مي کند؟ آيا شرايطي که در آن به عکاسي مي پردازيد، مناسب است؟ حداقل نور کافي براي عکاسي در اختيار داريد؟ بايد بگوييم که جواب تمامي سؤالاتي که مطرح شد« بلي» است؛ اما يک مسئله مهم تر نيز وجود دارد: براي عکاسي با دوربين DSLR از چه لنزي استفاده مي کنيد؟ در حقيقت مي توان گفت، مشخص کننده کيفيت نمايي تصوير، لنز مورد استفاده در بدنه دوربين است. استفاده از يک لنز مناسب براي عکاسي مي تواند نتايج مطلوبي را براي شما داشته باشد. به خصوص اگر از جمله افرادي باشيد که تمايلي به استفاده از حساسيت هاي ISO بالا را نداريد و به دليل کمتر شدن نويز در تصاوير، بايد از لنزي استفاده کنيد که از دهانه ديافراگم گشوده اي بهره ببرد.
فرض کنيم مصمم هستيد لنزي با ديافراگم F2.0 يا حتي بزرگ تر بخريد. اما مواردي که فروشنده به شما پيشنهاد مي کند، داراي قيمت هاي بسيار بالايي( بيش از يک ميليون تومان) است و شما توان خريد آن را نداريد. اين جا است که بايد به لنزهاي ارزان قيمت رو بياوريد. لنز پنجاه ميلي متري با ديافراگم F1.4 از جمله اين موارد است که حدود قيمت آن در بدنه هاي مختلف بين 280 تا 500 هزار تومان متغير بوده و از کيفيت بسيار مطلوبي برخوردار است. در ادامه به بررسي و مقايسه اين لنز در سه بدنه قسم خورده رقابت يعني سوني، کانن و نيکون مي پردازيم. مدل لنزهاي مورد مقايسه Sony 50mm f1.4، Canon 50mm f1.4 و Nikon 50mm f1.4 AF-S هستند( تصاوير 1 تا 3).
همچنين اگر علاقه اي به استفاده از سايه بان لنز نداريد، لنز نيکون برنده است، زيرا عناصر جلويي لنز در عمق هجده ميلي متري نسبت به جايگاه نصب فيلتر قرار دارد و بدون سايه بان مي تواند تا حدود زيادي از بازتاب هاي نور جلوگيري کند. فاصله عناصر جلويي لنز کانن تا جايگاه نصب فيلتر ده ميلي متر است و اين فاصله در لنز سوني کاهش پيدا کرده که چندان جالب نيست و براي جلوگيري از انعکاس نور در اين لنز بايد در بيشتر موارد از سايه بان لنز استفاده شود.نکته ديگري که در لنز پنجاه ميلي متري نيکون وجود دارد و در دو لنز ديگر خبري از آن نيست، استفاده از يک حلقه پلاستيکي در کنار پايه لنز است که هنگام نصب لنز روي بدنه دوربين از نفوذ گرد و غبار و ذرات خاص به داخل دوربين جلوگيري مي کند. پس تا اينجا سوني در جايگاه سوم، کانن در جايگاه دوم و نيکون در جايگاه اول قرار مي گيرد.
در دو لنز کانن و نيکون از يک انتخاب گر براي انتخاب حالت فوکوس استفاده شده که امکان انتخاب فوکوس را به صورت دستي يا خودکار فراهم مي کند.
همچنين مي توان در حالت فوکوس خودکار هر دو لنز گفته شده، فوکوس را به صورت دستي نيز تصحيح کرد، اما در لنز سوني نه خبري از انتخاب گر حالت فوکوس است و نه مي توان فوکوس خودکار دوربين را به صورت دستي تصحيح کرد.
دسترسي به فوکوس دستي تنها از طريق انتخاب گر فوکوس روي بدنه دوربين فراهم شده است. در اين قسمت مقام اول به صورت مشترک به کانن و نيکون تعلق داشته و سوني در جايگاه دوم قرار مي گيرد.
در بزرگ ترين دهانه ديافراگم، نتايج به دست آمده از لنز کانن بسيار نرم و تار است و بهترين نتيجه دقت لنز در ديافراگم 5.6 تا 8 به دست مي آيد که تمامي فريم از گوشه ها تا مرکز کاملاً واضح و بدون تاري است. دقت در لنز نيکون نيز در ديافراگم F1.4 چندان جالب توجه و قابل قبول نيست، اما کمي از رقيب کانني خود بهتر است و بهترين نتيجه همچون رقيب کانني در ديافراگم 5.6 تا 8 به دست مي آيد. در لنز سوني، دقت سي تا چهل درصد بهتر از دو رقيب ديگر است و جالب است بدانيد، دقت تصوير در ديافراگم 2.2 در مرکز فريم به حداکثر خود مي رسد و بهترين نتيجه دقت در ديافراگم 3.3 تا 8 به دست مي آيد. در اين قسمت سوني جايگاه نخست را به دست آورده است و بعد از آن نيکون در مقام دوم و کانن با اختلاف کمي از نيکون در جايگاه بعدي مي ايستد.
2. انحراف رنگ
انحراف رنگ در سه لنز در ديافراگم بزرگ ديده مي شود. انحراف رنگ در لنز کانن در ديافراگم 2.8 و در دو لنز سوني و نيکون در ديافراگم 2.0 ناپديد مي شود. بنابراين رتبه اول به طور مشترک به سوني و نيکون و جايگاه بعدي به کانن تعلق مي گيرد.
3. انحراف کروي يا کجي تصوير
سوني با کجي 0/3 درصد تصوير که ميزان بسيار کمي است و تشخيص آن به سختي صورت مي گيرد، در مقام اول و نيکون با کجي تصوير 0/4 درصد در جايگاه دوم و کانن با کجي تصوير 0/5 درصد در مقام آخر قرار مي گيرد.
4. فوکوس ماکرو
حداقل فاصله فوکوس براي لنز نيکون 43/5 سانتي متر، براي لنز سوني 44 سانتي متر و براي کانن 45 سانتي متر است. البته اين کلاس از لنزها براي عکاسي نزديک ساخته نشده اند.
5. افتادگي ميزان روشني(Fall off)
در هر سه لنز افتادي روشني تصاوير در گوشه هاي تصوير نسبت به مرکز تصوير به ميزان بيش از يک گام مشاهده مي شود که البته جاي نگراني نيست.
مانند تست قبلي بهترين نتيجه روي ديافراگم F1.4 از آن لنز سوني است و پس از آن کانن در جايگاه دوم و نيکون در جايگاه بعدي قرار مي گيرند. هر سه لنز در اين ديافراگم در مرکز فريم به بالاترين حد دقت مي رسند و بهترين نتيجه در لنز سوني در ديافراگم 8 تا 11، در لنز کانن در ديافراگم 5.6 تا 11 و در لنز نيکون در ديافراگم 5.6 تا 8 به دست مي آيد. در اين قسمت، مقام اول نصيب کانن، مقام دوم نصيب سوني و جايگاه آخر از آن نيکون است.
2. انحراف رنگ
در بزرگ ترين ديافراگم يعني F1.4 هر سه لنز داراي انحراف رنگ هستند، اما با بسته شدن تدريجي ديافراگم، نيکون در ديافراگم 1.8 تقريباً بدون انحراف رنگ( مقام اول)، سوني در ديافراگم 2.0( مقام دوم) و کانن در ديافراگم 2.8 بدون انحراف رنگ است( مقام سوم).
3. انحراف کروي
مانند تست قبلي( APS-C) سوني با کجي تصوير 0/9 درصد در مقام اول، نيکون با يک درصد کجي تصوير در جايگاه دوم و کانن با 1/3 درصد کجي تصوير در مقام آخر قرار دارد.
4. فوکوس ماکرو
فواصل فوکوس ماکرو در اين تست ها مانند تست قبلي (APS-C) است.
5. افتادگي ميزان روشني(Fall off)
در اين تست لنز نيکون با افتادگي روشني گوشه هاي تصوير نسبت به مرکز آن به ميزان 2.3 گام که در ديافراگم 2.8 و کمتر به يک گام مي رسد، صاحب مقام اول است. پس از نيکون، لنز کانن با افت روشني 2.7 گام که در ديافراگم 2.8 و کمتر به يک گام کاهش مي يابد، در جايگاه بعدي و سوني با افت روشني 2.7 گام که در ديافراگم 3.3 و کمتر به ميزان يک گام مي رسد، در مقام سوم قرار مي گيرد.
اما همان طور که قبلاً گفتيم، نيکون و سوني از ديافراگم حلقوي در لنزهاي خود استفاده کرده اند که به مراتب نتايج بهتري را از تار کردن پس زمينه موضوع عکاسي ارائه مي کند. به اين ترتيب، نيکون با نه تيغه ديافراگم حلقوي بهترين نتيجه تاري پس زمينه را ارائه داده و مقام اول را از آن خود کرده است. پس از آن سوني در جايگاه دوم و کانن در مقام آخر مي ايستد.
اما براساس بررسي و امتيازاتي که به لنزهاي مقايسه فوق داده شد، مي توانيم مقام اول را به لنز نيکون، مقام دوم را به لنز سوني و مقام سوم را به کانن اعطاء کنيم!( جدول 1).
/ج
فرض کنيم مصمم هستيد لنزي با ديافراگم F2.0 يا حتي بزرگ تر بخريد. اما مواردي که فروشنده به شما پيشنهاد مي کند، داراي قيمت هاي بسيار بالايي( بيش از يک ميليون تومان) است و شما توان خريد آن را نداريد. اين جا است که بايد به لنزهاي ارزان قيمت رو بياوريد. لنز پنجاه ميلي متري با ديافراگم F1.4 از جمله اين موارد است که حدود قيمت آن در بدنه هاي مختلف بين 280 تا 500 هزار تومان متغير بوده و از کيفيت بسيار مطلوبي برخوردار است. در ادامه به بررسي و مقايسه اين لنز در سه بدنه قسم خورده رقابت يعني سوني، کانن و نيکون مي پردازيم. مدل لنزهاي مورد مقايسه Sony 50mm f1.4، Canon 50mm f1.4 و Nikon 50mm f1.4 AF-S هستند( تصاوير 1 تا 3).
طراحي
همچنين اگر علاقه اي به استفاده از سايه بان لنز نداريد، لنز نيکون برنده است، زيرا عناصر جلويي لنز در عمق هجده ميلي متري نسبت به جايگاه نصب فيلتر قرار دارد و بدون سايه بان مي تواند تا حدود زيادي از بازتاب هاي نور جلوگيري کند. فاصله عناصر جلويي لنز کانن تا جايگاه نصب فيلتر ده ميلي متر است و اين فاصله در لنز سوني کاهش پيدا کرده که چندان جالب نيست و براي جلوگيري از انعکاس نور در اين لنز بايد در بيشتر موارد از سايه بان لنز استفاده شود.نکته ديگري که در لنز پنجاه ميلي متري نيکون وجود دارد و در دو لنز ديگر خبري از آن نيست، استفاده از يک حلقه پلاستيکي در کنار پايه لنز است که هنگام نصب لنز روي بدنه دوربين از نفوذ گرد و غبار و ذرات خاص به داخل دوربين جلوگيري مي کند. پس تا اينجا سوني در جايگاه سوم، کانن در جايگاه دوم و نيکون در جايگاه اول قرار مي گيرد.
روي بدنه دوربين
فوکوس خودکار
در دو لنز کانن و نيکون از يک انتخاب گر براي انتخاب حالت فوکوس استفاده شده که امکان انتخاب فوکوس را به صورت دستي يا خودکار فراهم مي کند.
همچنين مي توان در حالت فوکوس خودکار هر دو لنز گفته شده، فوکوس را به صورت دستي نيز تصحيح کرد، اما در لنز سوني نه خبري از انتخاب گر حالت فوکوس است و نه مي توان فوکوس خودکار دوربين را به صورت دستي تصحيح کرد.
دسترسي به فوکوس دستي تنها از طريق انتخاب گر فوکوس روي بدنه دوربين فراهم شده است. در اين قسمت مقام اول به صورت مشترک به کانن و نيکون تعلق داشته و سوني در جايگاه دوم قرار مي گيرد.
سايه بان لنز
تست حسگر ساب فريم( AP-C)
در بزرگ ترين دهانه ديافراگم، نتايج به دست آمده از لنز کانن بسيار نرم و تار است و بهترين نتيجه دقت لنز در ديافراگم 5.6 تا 8 به دست مي آيد که تمامي فريم از گوشه ها تا مرکز کاملاً واضح و بدون تاري است. دقت در لنز نيکون نيز در ديافراگم F1.4 چندان جالب توجه و قابل قبول نيست، اما کمي از رقيب کانني خود بهتر است و بهترين نتيجه همچون رقيب کانني در ديافراگم 5.6 تا 8 به دست مي آيد. در لنز سوني، دقت سي تا چهل درصد بهتر از دو رقيب ديگر است و جالب است بدانيد، دقت تصوير در ديافراگم 2.2 در مرکز فريم به حداکثر خود مي رسد و بهترين نتيجه دقت در ديافراگم 3.3 تا 8 به دست مي آيد. در اين قسمت سوني جايگاه نخست را به دست آورده است و بعد از آن نيکون در مقام دوم و کانن با اختلاف کمي از نيکون در جايگاه بعدي مي ايستد.
2. انحراف رنگ
انحراف رنگ در سه لنز در ديافراگم بزرگ ديده مي شود. انحراف رنگ در لنز کانن در ديافراگم 2.8 و در دو لنز سوني و نيکون در ديافراگم 2.0 ناپديد مي شود. بنابراين رتبه اول به طور مشترک به سوني و نيکون و جايگاه بعدي به کانن تعلق مي گيرد.
3. انحراف کروي يا کجي تصوير
سوني با کجي 0/3 درصد تصوير که ميزان بسيار کمي است و تشخيص آن به سختي صورت مي گيرد، در مقام اول و نيکون با کجي تصوير 0/4 درصد در جايگاه دوم و کانن با کجي تصوير 0/5 درصد در مقام آخر قرار مي گيرد.
4. فوکوس ماکرو
حداقل فاصله فوکوس براي لنز نيکون 43/5 سانتي متر، براي لنز سوني 44 سانتي متر و براي کانن 45 سانتي متر است. البته اين کلاس از لنزها براي عکاسي نزديک ساخته نشده اند.
5. افتادگي ميزان روشني(Fall off)
در هر سه لنز افتادي روشني تصاوير در گوشه هاي تصوير نسبت به مرکز تصوير به ميزان بيش از يک گام مشاهده مي شود که البته جاي نگراني نيست.
تست روي حسگر فول فريم(35mm)
مانند تست قبلي بهترين نتيجه روي ديافراگم F1.4 از آن لنز سوني است و پس از آن کانن در جايگاه دوم و نيکون در جايگاه بعدي قرار مي گيرند. هر سه لنز در اين ديافراگم در مرکز فريم به بالاترين حد دقت مي رسند و بهترين نتيجه در لنز سوني در ديافراگم 8 تا 11، در لنز کانن در ديافراگم 5.6 تا 11 و در لنز نيکون در ديافراگم 5.6 تا 8 به دست مي آيد. در اين قسمت، مقام اول نصيب کانن، مقام دوم نصيب سوني و جايگاه آخر از آن نيکون است.
2. انحراف رنگ
در بزرگ ترين ديافراگم يعني F1.4 هر سه لنز داراي انحراف رنگ هستند، اما با بسته شدن تدريجي ديافراگم، نيکون در ديافراگم 1.8 تقريباً بدون انحراف رنگ( مقام اول)، سوني در ديافراگم 2.0( مقام دوم) و کانن در ديافراگم 2.8 بدون انحراف رنگ است( مقام سوم).
3. انحراف کروي
مانند تست قبلي( APS-C) سوني با کجي تصوير 0/9 درصد در مقام اول، نيکون با يک درصد کجي تصوير در جايگاه دوم و کانن با 1/3 درصد کجي تصوير در مقام آخر قرار دارد.
4. فوکوس ماکرو
فواصل فوکوس ماکرو در اين تست ها مانند تست قبلي (APS-C) است.
5. افتادگي ميزان روشني(Fall off)
در اين تست لنز نيکون با افتادگي روشني گوشه هاي تصوير نسبت به مرکز آن به ميزان 2.3 گام که در ديافراگم 2.8 و کمتر به يک گام مي رسد، صاحب مقام اول است. پس از نيکون، لنز کانن با افت روشني 2.7 گام که در ديافراگم 2.8 و کمتر به يک گام کاهش مي يابد، در جايگاه بعدي و سوني با افت روشني 2.7 گام که در ديافراگم 3.3 و کمتر به ميزان يک گام مي رسد، در مقام سوم قرار مي گيرد.
تاري پس زمينه( Bokeh)
اما همان طور که قبلاً گفتيم، نيکون و سوني از ديافراگم حلقوي در لنزهاي خود استفاده کرده اند که به مراتب نتايج بهتري را از تار کردن پس زمينه موضوع عکاسي ارائه مي کند. به اين ترتيب، نيکون با نه تيغه ديافراگم حلقوي بهترين نتيجه تاري پس زمينه را ارائه داده و مقام اول را از آن خود کرده است. پس از آن سوني در جايگاه دوم و کانن در مقام آخر مي ايستد.
نتيجه گيري، نظر نويسنده
اما براساس بررسي و امتيازاتي که به لنزهاي مقايسه فوق داده شد، مي توانيم مقام اول را به لنز نيکون، مقام دوم را به لنز سوني و مقام سوم را به کانن اعطاء کنيم!( جدول 1).
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}