گروه هاي خوني و تغذيه
 گروه هاي خوني و تغذيه

 

نويسندگان: احمد حبيب اللهي، مسعود حبيب اللهي




 

گروه هاي خوني

انسان ها از بسياري جهات با هم تفاوت دارند. اين تفاوت در گروه هاي خوني آنها نيز وجود دارد. در سال 1901 کارل لاند اشتاينر آلماني براي نخستين بار با انجام آزمايشات فراوان توانست انسان ها را از لحاظ گروه خوني به چهار دسته B,A,O و AB تقسيم بندي کند. فردي که گروه خوني A دارد، نمي تواند از فردي با گروه خوني B خون بگيرد زيرا در اين صورت بدنش به شدت واکنش نشان مي دهد. در مورد مواد غذايي نيز همين مسأله صادق است، يعني برخي مواد غذايي که بدن بعضي افراد به خوبي مي پذيرد با دستگاه گوارش برخي ديگر از افراد سازگار نيست. البته در اينکه دستگاه گوارش مي تواند خود را سازگار کند، شکي نيست اما اگر بدانيد کدام يک از مواد غذايي با بدن شما سازگارتر هستند، نيازي نيست بي دليل دستگاه گوارش تان را خسته کنيد.

گروه خوني O

گروه خوني O، قديمي ترين و رايج ترين گروه خوني است که از 50 هزار سال پيش تاکنون در رگ هاي انسان ها جريان داشته است. بررسي ها نشان داده اند گروه خوني انسان هاي اوليه، O بوده و با توجه به اينکه آنها بيشتر گوشتخوار بوده اند، پس بدن شان با اين ماده ي غذايي سازگار شده است. معده ي افرادي که گروه خوني O دارند اسيد و تمام آنزيم هاي لازم براي هضم پروتئين هاي حيواني را به اندازه ي کافي توليد مي کند. از سوي ديگر، گروه خوني O دهنده ي جهاني است اما فقط از گروه O مي تواند خون دريافت کند. از ديگر مزيت هاي اين گروه خوني، سيستم ايمني قوي و متابوليسم خوب است.
جالب است بدانيد سيستم ايمني خوب و قوي اين گروه، باعث مي شود بيشتر به بيماري هاي خود ايمني مبتلا شوند و ميزان ابتلا به آلرژي نيز به همين علت در آنها بالاتر است. دستگاه گوارش دارندگان گروه خوني O به راحتي با غذاهاي جديد سازگار نمي شود و جز پروتئين با ساير گروه هاي غذايي مشکل دارد. اگر چه اين عدم تحمل را نمي توان مسئول بروز مشکلات مؤثري در اين افراد دانست، ولي ظاهراً در مقابل زخم هاي معده و اثني عشر حساسيّت بيشتري دارند.
از آنجا که دستگاه گوارش افراد اين گروه خوني با مصرف پروتئين مشکلي ندارد، ميزان چربي دريافتي شان بالاست و به همين علت خطر ابتلا به تصلب شرايين و ناراحتي هاي قلبي - عروقي در آنها افزايش مي يابد. به کساني که گروه خوني شان O است، توصيه مي شود ميزان مصرف پروتئين هاي حيواني را کاهش دهند و سعي کنند سبزي را وارد برنامه غذايي شان کنند؛ در ضمن مراقب مصرف غلات، کلم و سبزي هاي خشک باشند زيرا بدن آنها در هضم گلوتن کمي دچار مشکل است.
از نظر ورزش هم اين گروه بايد روزانه يک ساعت، فعاليت بدني داشته باشند و ترجيحاً هنگام صبح ( به جاي عصر ) ورزش کنند. براي اين اشخاص شنا، پياده روي و دوچرخه سواري توصيه مي شود.

توصيه هاي مربوط به رژيم غذايي گروه O:

* به طور منظم ماهي پر چرب آب شيرين مصرف کنند.
* مقادير کمي از گوشت کم چربي هفته اي چند بار مصرف کنيد.
* از مواد لبني زياد استفاده نکنيد.
* از مصرف گندم و فراورده هاي تهيه شده از آن خودداري کنيد.
* مصرف حبوبات را محدود کنيد.
* مقدار زيادي ميوه و سبزي استفاده کنيد.
* به جاي قهوه از چاي استفاده کنيد.
* از خشکبار و ميوه هاي خشک بدون مزه استفاده کنيد.

مواد غذايي مفيد:

گوشت گوساله، ماهي آزاد، روغن زيتون، کلم بروکلي، اسفناج، سير و فلفل.

مواد ممنوعه:

ماهي دودي، پسته شامي، لوبيا قرمز، بادمجان و سيب زميني.

گروه خوني A

اين گروه خوني از حدود 20 هزار سال پيش يعني از زماني که کشاورزي رونق گرفت، پديدار شد. کشاورزان زندگي خود را از طريق شکار، دامپروري و زراعت مي گذراندند و گروهي زندگي مي کردند و فعاليت فيزيکي آنها به نسبت کمتر از پيشينيان خود بود. زندگي جديد، اين مردم را با غذاهاي گياهي سازگار کرد و از آنجا که زندگي گروهي تر و بيماري ها همه گير شدند، سيستم ايمني آنها نيز قوي تر شد.
برعکس سيستم ايمني، دستگاه گوارش دارندگان گروه خوني A به دليل مصرف بيشتر گياهان ضعيف تر است و در هضم پروتئين هاي حيواني دچار مشکل مي شود. به نظر مي رسد اين افراد در ابتلا به سرطان معده و روده ي بزرگ از ساير گروه هاي خوني مستعدتر باشند. بيشتر افرادي که گروه خوني A دارند. گياه خوارند زيرا در هضم گوشت و شير مشکل دارند. توصيه ما به اين افراد مصرف کمتر گوشت و شير و در عوض مصرف بيشتر سبزي و غلات است.
افراد يا گروه خوني A نسبت به گروه O به فعاليت و تحرک کمتري نياز دارند و براي آنها فقط 30 دقيقه نرمش آرام در روز مثل يوگا، تاي چي يا پياده روي در فضاي آزاد، بسيار مناسب است.

توصيه هاي مربوط به رژيم غذاييA:

* از مصرف بيش از اندازه ي مواد گوشتي پرهيز کنيد.
* پروتئين هاي اصلي مورد نياز بدن را از طريق سويا و يا غذاهاي تازه تأمين نماييد.
* در رژيم غذايي خود فراورده هاي لبني را بگنجانيد ولي از مصرف محصولاتي که از شير تازه ي گاو گرفته مي شود خودداري کنيد.
* حبوبات مصرف نماييد.
* در مصرف غلات و خصوصاً مشتقات گندم زياده روي نکنيد.
* مقادير زيادي سبزي و ميوه هاي مفيد بخوريد.
* از دانه هاي گياهي خشک شده مصرف کنيد.
* چاي سبز ميل کنيد.
* غذاهاي سرشار از ويتامين A از جمله کدو، هويج، اسفناج و کلم بروکلي مصرف کنيد.

مواد غذايي مفيد:

ماهي آزاد، ماهي کلاهک دار، شير و پنير تهيه شده از سويا، کدو حلوايي، هسته يا دانه هاي گياهي، سير و گيلاس.

مواد غذايي مضر:

انواع گوشت ها ( به جز بوقلمون و مرغ )، صدف خوراکي، کره، نخود، گوجه فرنگي، موز، پرتقال و مايونز.

گروه خوني B

تقريباً 10 هزار سال است که اين گروه خوني به وجود آمده و دليل آن هم به مهاجرت انسان ها در پي تغييرات آب و هوايي بر مي گردد. آمار نشان مي دهد اين گروه خوني بيشتر در اروپاي شرقي و ميان جوامع يهودي شايع است. ميزان سازگاري افراد داراي اين گروه خوني با هر نوع آب و هوا بسيار بالاست و به طور کلي از سيستم ايمني، عصبي و فيزيکي خوبي برخوردارند.
دارندگان اين گروه خوني نيز همانند گروه خوني O، بيشتر در معرض ابتلا به بيماري هاي خود ايمني اند و برابر بيماري هاي ويروسي بسيار ضعيف هستند. علاوه بر اين، افراد داراي گروه خونيB، با احتمال بيشتري به عفونت هاي باکتريايي مبتلا مي شوند. دستگاه گوارش آنها تقريباً با هر ماده ي غذايي سازگار است و به راحتي مي توانند لبنيات بخورند. اين گروه از قوي ترين سيستم گوارشي برخوردارند.
اين افراد بهتر است تمرينات ورزشي ملايمي انجام دهند که هم از جسم و هم از مغزشان استفاده کنند.

توصيه هاي مربوط به رژيم غذاييB:

* در برنامه هاي غذايي خود به طور منظم تکه هايي از ماهي هاي آب شيرين که پر چربي باشند را بگنجانند.
* از مصرف مرغ، پسته شامي، ذرت، گندم، سياه کنجد و گوجه فرنگي پرهيز کنند.
* از مصرف خشکبار و دانه هاي گياهي اجتناب ورزند.

مواد غذايي مفيد:

گوشت گوسفند، ماهي خالدار، شير، روغن زيتون، هويج، موز، چاي.

مواد غذايي مضر:

مرغ، ميگو، بستني، زيتون.

گروه خوني AB

تعداد دارندگان اين گروه خوني چندان زياد نيست. تقريباً هزار سال است که اين گروه خوني به وجود آمده و مي توان گفت ترکيبي از 3 گروه خوني است. گروه خوني AB مي تواند از هر 3 گروه دريافت داشته باشد اما فقط مي تواند به گروه خوني خود خون اهدا کند. بدن دارندگان گروه خوني AB با جهان مدرن بسيار سازگار است. دستگاه گوارش آنها به نسبت ضعيف تر از دارندگان گروه خوني O است و به راحتي نمي توانند پروتئين هاي حيواني را هضم کنند. زيرا مقدار اسيد معده آنها کاهش يافته و به قدر نياز آنزيم ترشح نمي کنند. با اين حال ميزان مصرف گوشت قرمز و مواد غذايي مدرن مانند انواع فست فود در آنها بالاست. سيستم ايمني آنها نيز تا حدي ضعيف عمل مي کند و به همين علت در برابر باکتري ها به راحتي از پا در مي آيند. اين گروه بايد از مصرف غذاهايي که براي گروه خوني A و B مضر است اجتناب نمايند.
از نظر فعاليت بدني توصيه مي شود ترکيبي از فعاليت هاي آرام مثل يوگا و نيز جلساتي از تمرينات اندکي پر تحرک تر مثل پرش سبک را داشته باشند.

توصيه هاي مربوط به رژيم غذاييAB:

* از مصرف قهوه خودداري نمايند.
* پروتيين مورد نياز را از موادي غير از گوشت قرمز به خصوص ماهي تأمين نمايند.
* از کم خوري و حذف وعده هاي غذايي و مصرف رژيم هاي کم کالري غذا پرهيز نمايند.
* صبحانه کامل که عمدتاً شامل مواد پروتئيني باشد مصرف نمايند.
* براي پيشگيري از مشکلات گوارشي تعداد وعده هاي غذايي را افزايش دهند و مقدار غذا را کاهش دهند.

مواد غذايي مفيد:

ساردين، پنير کم چرب، روغن زيتون، عدس، برنج، زردک و پودر کاري.

مواد غذايي مضر:

گوشت مرغ، نخود، زيتون سياه، موز، آب پرتقال و سس گوجه فرنگي.
در پايان لازم به ذکر است ويژگي هايي که براي دارندگان گروه هاي خوني گفته شد، عموميت ندارد. درست است که گفته مي شود دارندگان گروه خوني B مي توانند لبنيات را به خوبي هضم کنند اما اين دليل نمي شود که اگر فردي با گروه خوني B به شير آلرژي دارد، خود را مجبور به مصرف آن کند. در ضمن، اگر گروه خوني شما O است و به راحتي مي توانيد پروتئين حيواني مصرف کنيد، قرار نيست در مصرف گوشت قرمز زياده روي کنيد. فراموش نکنيد که تعادل هميشه حرف اول را مي زند.
منبع مقاله :
حبيب اللهي، احمد، حبيب اللهي، مسعود؛ (1393)، آشنايي با انواع طبع و مزاج به انضمام تغذيه گروه هاي خوني، قم: نشر ابتکار دانش، چاپ بيستم



 

 

نسخه چاپی