چرا ما دیگر به گوشی‌های گرانقیمت نیاز نداریم؟
چرا ما دیگر به گوشی‌های گرانقیمت نیاز نداریم؟

 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع: راسخون




 
اگر به یاد داشته باشید تا همین چند سال پیش مجبور بودیم برای خرید گوشی‌هایی که آخرین و بروزترین برنامه‌ها را با کیفیت مناسب اجرا کنند هزینه‌های گزافی پرداخت کنیم. اما از زمانی که گوشی‌های هوشمند جای خود را بیشتر بین کاربران باز کردند اهمیت این موضوع دیگر به مانند چند سال پیش نیست. به عنوان مثال به یاد داریم زمانی را که گوشی مدل سونی اریکسون k850 را که فقط از سه دکمه لمسی برخوردار بود مجبور بودیم با قیمت حدودی 300 هزار تومان تهیه کنیم. اما حالا شرایط بسیار فرق کرده است به طوری که شما می‌توانید با چنین قیمتی یک گوشی کاملا لمسی با سیستم‌ عامل اندروید و امکانات مناسب تهیه کنید. البته با قیمت‌های بالاتر نیز می توانید گوشی‌های هوشمند مناسبتری هم تهیه کنید اما تفاوت و اهمیت آنها برای کاربران دیگر به مانند روزهای گذشته نیست. چرا که با یک گوشی 300 هزار تومانی هم می توان از امکانات و برنامه‌های تولیدی تحت یک سیستم عامل، فی المثال اندروید لذت برد.
چرا ما دیگر به گوشی‌های گرانقیمت نیاز نداریم؟
هر دو شرکت بزرگ گوگل و مایکروسافت با سیستم عامل‌های اندروید و ویندوزفون در بخش توسعه در سطح بازار گوشی های هوشمند با قدرت سخت افزاری متوسط یا متوسط رو به پایین پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند. و هم اکنون نیز این دو شرکت تمرکز اصلی خود را روی بهبود بخش کارایی در گوشی‌های هوشمند با قیمت متوسط گذاشته‌اند. چرا که کاملاً از این موضوع با خبر هستند که اکثر مشتریانشان را در سراسر جهان افراد با بضاعت‌های مالی متوسط و بعضاً رو به پایین تشکیل می دهند. این افزایش تمرکز به نفع تمامی کار برانی که از این دو سیستم عامل و به دنبال آن گوشی‌هایی که تحت این دو سیستم عامل ساخته می‌شوند استفاده می‌کنند. خیلی از کاربران شاید توانایی خرید گوشی‌های شرکت میلیاردی اپل با قیمت‌های بالا را نداشته باشند, از این رو سیاست‌های دو شرکت نامبرده می تواند بسیار به نفعشان تمام شود.
در همین راستا شرکت گوگل با برنامه‌ریزی پروژه‌ی Android One سعی دارد گوشی‌های 100 دلاری اندروید را نیز روانه بازار کند. .همچنین مایکروسافت نیز در این زمینه عقب نمانده و تمرکز خود را بر روی پروژه Nokia Lumia smartphone business در زمینه گوشی‌ها با قدرت سخت افزاری پایین گذاشته است. با این سیاست کاربران نیز نسبت به خرید دستگاه‌های ویندوزفون از خود رغبت بیشتری نشان می‌دهند. چرا که همانطور که گفته شد آنها خیلی ارزان هستند. در این زمینه می‌توان به ضرب‌المثل قیمت پایینتر برابر است با تقاضای بیشتر اشاره کرد.
البته ناگفته نماند ارتقاء نرم افزار بخش کوچکی از این روند معقولانه را تشکیل می‌دهد, چرا که ما هم اکنون و همچنین در آینده نیز شاهد قدرت سخت افزاری بیشتر با قیمت پایینتر بوده و خواهیم بود.

گوشی‌های Nexus دیگر گوشی‌های گران قیمت نیستند!

مدت‌ها پیش همیشه از گوشی‌های Nexus به عنوان گوشی‌های گران قیمت بین کاربران یاد می‌شد. تفکری که امروز دیگر شاهد آن نیستیم. اگر به یاد داشته باشید قیمت 4 Nexus در ابتدای عرضه 299 دلار و 5 Nexus نیز, 349 دلار و هر دو بدون شرایط توسط گوگل تعیین شد. این قیمت‌ها به نظر بالا بودند اما باز هم در مقابل iPhone6 با قیمت 649 دلار چیزی به حساب نمی‌آیند. از زمانی که گوگل قیمت Nexus را 100 دلار کاهش داد با تقاضای چشم گیر کار بران مواجه شد، چرا که تغییری 100 دلاری یک امتیاز و فرصت ویژه را برای کاربران فراهم می کرد. اکنون شما گزینه‌های مشابه این چنینی را زیاد می‌توانید ببینید.
چرا ما دیگر به گوشی‌های گرانقیمت نیاز نداریم؟
گوشی‌های ارزان تجربه بدی را ارائه نمی‌کنند:
اگر به یاد داشته باشید گوشی‌های چند سال پیش با وجود قیمت‌های فوق العاده بالا تجربه لذت بخشی را ارائه نمی‌دادند. از جمله مهمترین مشکلات این گوشی‌ها سرعت پایین و عدم وجود سیستم عامل‌های پیشرفته‌ای به مانند اندروید و iOS بود. اما امروزه این مشکلات حتی در گوشی‌های به نسبت ارزان هم دیده نمی‌شود. مصداق این ادعا گوشی‌های مختلفی است که تحت سیستم عامل‌ها و شرکت‌های مختلف در بازارهای مختلف از جمله بازار ایران در معرض فروش گرفته اند.
به عنوان مثال می‌توان به گوشی جدید شرکت موتورلا تحت نام و مدل Moto G اشاره کرد که بدون هیچ شرایطی با قیمت تنها 179 دلار به فروش می‌رسد. شاید با خود فکر کنید که این گوشی با چنین قیمتی حتما از سخت افزار پایینی برخوردار است. اما باید بدانید که در اشتباه هستید. مصداق این ادعا صفحه نمایش 5 اینچی‌ای است که شرکت سازنده در ساخت این گوشی استفاده کرده است. به هر حال در مقایسه با یک گوشی با قیمت پایه‌ی 649 دلار خیلی موفق نیست, اما به هیچ وجه بد هم نیست. این گوشی امکان اجرای آخرین ورژن از سیستم عامل اندروید یعنی اندروید .4.4.4 را دارا می‌باشد. بنا به اطلاعات و اخبار منتشر شده از وبسایت اطلاع رسانی Ars Technica به نظر می‌رسد حتی کیفیت دوربین این گوشی تقریبا به خوبی کیفیت گوشی iPhone 4s با قیمت 450 دلار است. با یک حساب سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که این گوشی در مقایسه با گوشی اپلی حداقل برای کاربرانی با وضعیت مالی متوسط بهترین گزینه است. به لطف پیشرفت تکنولوژی, قدرت پردازشگر 179 دلاری این گوشی تقریباً به میزان قدرت پردازش پردازشگر موجود در Galaxy S3 برآورد شده است. شما در استفاده از این گوشی به هیچ وجه با یک رابط کاربری کند و بی روح روبرو نیستید. شما با خرید این گوشی می‌توانید از یک صفحه نمایش 5 اینچی مناسب, دوربین با کیفیت خوب و اجرای آخرین نسخه‌ی سیستم عامل گوگل و آخرین برنامه‌های موجود تحت این سیستم عامل تنها با قیمت 179 دلار لذت ببرید.
حتی اگر این قیمت نیز برای شما زیاد است می‌توانید نگاهی به گوشی هوشمند Moto E بیندازید. البته مشخصات این گوشی نسبت به گوشی قبل پایین‌تر است اما نسبت به قیمت, مناسب است.
چرا ما دیگر به گوشی‌های گرانقیمت نیاز نداریم؟
شرکت مایکروسافت نیز در زمینه‌ی پلتفرم‌های این چنینی کارهای خوبی را انجام داده است. برای مثال می‌توان به گوشی هوشمند Lumia 520 این شرکت اشاره کرد که با قیمت کمتر از 100 دلار به صورت آنلوک و بدون شرایط قابل خرید است. حتی در برخی معامله‌ها, این گوشی با قیمت 40 دلار نیز به فروش رفته است. البته با توجه به قیمت, این گوشی از سخت افزار قدرتمندی برخوردار نبوده و از صفحه نمایش کوچکتری نیز نسبت به گوشی‌های قبلی بهره می‌برد. حتی انتخاب برنامه نیز در این گوشی دستخوش محدودیت‌هایی قرار گرفته است. اما با تمام این شرایط, نمی توان از قیمت مناسب آن برای افراد با بضاعت مالی پایین به راحتی گذشت. اگر این گوشی هوشمند را با گوشی‌های معمولی سال‌های گذشته با قیمت‌های نجومی مقایسه کنیم به ارزش خریدن آن پی خواهیم برد. حتی اگر آن یک ویندوزفون باشد.
چرا ما دیگر به گوشی‌های گرانقیمت نیاز نداریم؟

نتیجه گیری نهایی:

هدف ما از این مقاله این نبود که شما را ترغیب به خرید گوشی‌های ارزان قیمتی همچون Moto G یا Lumia کنیم. شما کاملاً آزادید که هر گوشی‌ای را که دوست دارید بخرید. در واقع هدف اصلی ما از این مقاله این بود که به شما اعلام کنیم حتی می توانید لذت استفاده از نرم افزارهای مختلف را حتی با چنین گوشی‌هایی حس کرده, و حتماٌ لازم نیست هزینه‌ای 600 دلاری را برای خرید یک گوشی پرداخت کنید. حتی اگر شما مصر به استفاده از سرویس‌ پیش پرداخت و بدون شرایط هستید می توانید با قیمت کمتر از 199 دلار گوشی‌ صاحب یکی از گوشی‌های شرکت اپل یا گوشی هوشمند Galaxy S تحت شرایط شوید.



 

 

نسخه چاپی