پیام رهبر انقلاب به بیست و سومین اجلاس سراسری نماز

مقدمه:
همه بدانند که یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاستن آسیب‌های اجتماعی، ترویج نماز است. به این که حتی یک نفر از جوانان و نوجوانان کشور، در نماز سهل‌انگاری نکند همت گمارید. این یکی از بهترین راه‌ها برای سلامت معنوی و روحی مردم ما و جامعه ما است(1)
 

در این مقاله به پیام رهبر انقلاب به بیست و سومین اجلاس سراسری نماز شامل یادآوری‌ها و هشدارهایی است به مسئولین و جوانان، همانند ساختن مساجد، ترتیب دادن نماز در مدارس و دانشگاه‌ها و فرصت برای نمازگزار در سفرهای زمینی و هوایی، پرداخته می شود که باید مورد اهتمام قرار بگیرد.
 

پیام رهبر انقلاب به بیست و سومین اجلاس سراسری نماز

بیست و سومین اجلاس سراسری نماز، چهارشنبه (10 دی 1393) با پیام حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، در اهواز آغاز به کار کرد. متن پیام رهبر معظم انقلاب که توسط حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین قرائتی -رئیس ستاد اقامه نماز- قرائت شد، به این شرح است:
 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سالیان درازی است که همت و انگیزه‌ای مبارک‌، همه ساله، دل‌ها و ذهن‌ها را در سراسر کشور با این اجلاس، به اندیشیدن درباره‌ی نماز برمی‌انگیزد و نکته‌ها و یادآوری‌ها و هشدارهایی درباره‌ی این فریضه‌ی بی‌همتای اسلامی و این استوانه‌ی استوار دین و دینداری، در فضای جامعه می‌پراکند.

این،‌ توفیقی بزرگ برای شما برگزارکنندگان و موهبتی از سوی خداوند برای ما شنوندگان و نیوشندگان است.
 

اکنون نوبت آن است که محصول این تلاش ارزشمند، در ترازوی نگاهی واقع‌بین، سنجیده شود؛ چه در رفتار مخاطبان که به گزاردن نماز و سبک نشمردن آن فراخوانده شده‌اند.

به ویژه جوانان و نو رسیدگان؛ و چه در مواظبت بر کیفیت نماز و خشوع و حضوری که روح و جوهر این عمل صالح رحمانی به شمار می‌رود؛ و چه در مسئولیت‌شناسی کسانی که به وظایفی در این راه موظف گشته‌اند،


همچون ساختن و پرداختن مساجد، یا ترتیب دادن نماز در مدارس و دانشگاه‌ها، یا فراهم آوردن فرصت برای نمازگزار در سفرهای زمینی و هوایی، یا در بهره‌گیری از شیوه‌های هنری درترویج نماز در رسانه‌های تصویری و صوتی.

 یا در تولید مقاله و کتاب در تبیین زیبایی‌های این عمل کوتاه و پر مغز...؛ و چه در زمینه‌های دیگری که وظایفی در آنها بر عهده‌ی مسئولانی نهاده شده است.
 

اجلاس نماز، اقدامی مبارک و کارساز و بی‌شک، مأجور است، لیکن برای این که این کار ارزشمند،‌ هر چه بیشتر به نقطه‌ی کمالِ کارایی نزدیک شود، باید به این سنجش و محاسبه‌ی واقع‌بین وخردمندانه، همت گماشت و پی‌گیری نتایج را بخش مهمی از این ابتکار دانست.
 

توفیق همه‌ی شما به‌ویژه روحانی عزیز و گران‌ قدر حجة‌الاسلام جناب آقای قرائتی را از خداوند بزرگ مسألت می‌کنم.(سیدعلی خامنه‌ای )
 

عرصه‌های مهم سنجش اجلاس نماز در پیام رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام امسال خود به اجلاس نماز، سنجش تلاش اجلاس نماز در طول این سال‌ها را یک ضرورت برشمردند و پیگیری نتایج این سنجش توسط مسئولین این امر را مهم دانستند. در جدول زیر عرصه‌های این سنجش بر اساس پیام رهبر انقلاب آورده شده است.
 


پیام رهبر انقلاب به بیست و سومین اجلاس سراسری نماز


نتیجه:
 مهمترین پیام رهبر انقلاب در این اجلاس این بود به جایگاه نماز برای نوجوانان اهمیت بدهیم، برگزاری نماز در مدارس و دانشگاه ها را دست کم نگیریم و برای مسافران زمینی و هوایی امکاناتی جهت اقامه نماز فراهم نماییم و ستاد اقامه نماز باید ثمره و نتایج این اجلاسها را پیگیری نماید.

منبع :
1پیام مقام معظم رهبری به بیست و چهارم اجلاس سراسری نماز، ششم بهمن ماه 1394.
2.اهواز مکان قرائت پیام رهبر انقلاب به بیست و سومین اجلاس سراسری نماز نهم  دی ۱۳۹۳.
پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)
* این مقاله در تاریخ 1401/9/3 بروز رسانی شده است.

نسخه چاپی