لکه‌های قرمز روی پوست

لکه‌های قرمز روی پوست نشانه‌های چیست

یکی از متداول‌ترین مشکلات پوستی در بین بسیاری از افراد، وجود لکه‌های قرمز روی سطح پوست است. گاهی اوقات لکه‌های پوستی می‌توانند به علت آلرژی به یک محصول مراقبت از پوست نیز ظاهر شوند. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره‌ی علت لکه‌های قرمز روی پوست و درمان لکه‌های قرمز روی پوست می‌پردازیم.

لکه‌های قرمز روی سطح پوست

 این لکه‌های قرمز ممکن است که همراه با درد، خارش و تورم باشند. البته برخی از افراد ممکن است که در صورت ظاهر شدن لکه‌های قرمز روی سطح پوست هیچگونه درد و ناراحتی را احساس نکنند. اگر لکه‌های قرمز را روی پوست نواحی مختلف صورت و بدن‌تان مشاهده کردید، خیلی سریع برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

علت لکه‌های قرمز روی پوست

لکه‌های قرمز به دلایل مختلف روی سطح پوست نمایان می‌شوند. گاهی اوقات برخی از بیماری‌های پوستی باعث بروز لکه‌های قرمز می‌شوند. در برخی مواقع نیز حساسیت به برخی از محصولات باعث ایجاد لکه قرمز روی پوست می‌شود.

این لکه‌های قرمز روی سطح پوست اگر به دلیل بیماری پوستی رایج بوجود نیامده باشند، خود به خود برطرف می‌شوند. اما اگر علت لکه‌های قرمز روی پوست، مشکلات پوستی رایج باشد، باید برای بررسی دقیق و درمان لکه‌های قرمز روی پوست به پزشک متخصص مراجعه کنید.


لکه‌های قرمز روی پوست یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی است
 
لکه‌های قرمز می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند. گاهی اوقات، ناحیه‌‌ای از بدن که تحت تأثیر این لکه‌ها واقع شده، به تشخیص علت دقیق ظاهر‌شدن این نقاط قرمز بر روی پوست فرد کمک می‌کند.

اگر چه، نقاط قرمز پوستی به احتمال زیاد بی‌ضررند، اما ضرورت دارد آن‌ها را با دقت تحت نظر بگیرید. دانه‌ یا جوش‌های پوستی به‌ظاهر بی‌ضرر ممکن است نشانه‌ای از برخی بیماری‌های کشنده باشند. در بعضی از موارد، ممکن است نشان از شروع یک بیماری باشند.

لکه‌های قرمز ممکن است همراه با خارش، درد، تورم، و علائمی از این قبیل باشند. بعضی نقاط قرمز روی پوست نیز ممکن است با مایع پر شده باشند. از سوی دیگر، ممکن است نقطه‌های قرمز رنگی روی پوست خود داشته باشید که نه درد می‌کنند و نه در طی سالیان درازی تغییر شکل داده‌اند.

در حالی که بی‌ضرر قلمداد کردن این نقاط قرمز امری طبیعی است، اما بهتر است چکاپی از آن‌ها صورت بگیرد و از آن مهم‌تر چنان‌چه در طول دوران بلوغ شکل گرفته‌اند، تحت معاینه قرار گیرند. در این مقاله، برخی از علل به وجود آمدن لکه‌های قرمز پوستی را نشان داده‌ایم که بایستی ماهیت و محدوده‌ی تشکیل آن‌ها در هر فرد مشخص شود.


علت‌های به وجود آمدن نقاط قرمز بر روی پوست


آکنه (جوش صورت و پوست)

علائم آکنه قرمز یا قهوه‌ای رنگ می‌باشند. به آن‌ها «ماکول'macules' یا لکه پوستی» گفته می‌شود که به صورت مسطح هستند. ماکول‌ها جای زخمی هستند که بعد از بهبود یافتن آکنه بر جای می‌مانند. این نقطه‌ها دائمی نیستند و اغلب با مرور زمان محو می‌شوند. با این حال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است روند بهبود را طولانی کند.

 
 لکه‌های قرمز روی پوست

خال قرمز یا آنژیوم

معمولاً در برخی از افراد بالای 30 سال، خال‌های قرمز روی سطح پوست نمایان می‌شود. که این بیماری می‌تواند شامل عواملی مانند ژنتیک، تغییرات آب و هوایی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باشد که  باعث بروز خال قرمز یا آنژیوم روی پوست می‌شوند.

بهتر است بدانید که هر نوع تغییری در ظاهر خال‌های قرمز رنگ نیاز به پیگیری دارد و باید در کوتاه‌ترین زمان به متخصص پوست مراجعه کنید.
 

پتشیا

پتشیا یکی دیگر از بیماری‌های پوستی و علت لکه‌های قرمز روی پوست است. این عارضه به صورت خوشه‌ای روی سطح پوست ظاهر می‌شود. معمولاً کودکانی که تازه بدنیا آمده‌اند دچار عارضه‌ی پوستی پتشیا می‌شوند.

علل مختلفی مانند عفونت ویروسی، آلرژی یا آسیب دیدگی‌ها باعث بروز پتشیا می‌شوند. همچنین، انجام برخی از درمان‌های پزشکی از قبیل پرتودرمانی، شیمی درمانی نیز ممکن است باعث ایجاد لکه‌های قرمز پتشیا روی سطح پوست شود.

روش‌های درمان عارضه‌ی پوستی پتشیا شامل استفاده از کرم‌ها و پماد‌های موضعی، آنتی بیوتیک، تزریق کورتیکواستروئید است. این عارضه پوستی اگر به علت عفونت 
بوجود آمده باشد با مصرف آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود. در صورتیکه پتشیا به دلیل آسیب دیدگی بروز پیدا کرده باشد، باید از کمپرس سرد روی محل آسیب استفاده کنید.


خال مادرزادی


را که همانژیوم hemangioma نیز می‌نامند، لکه‌های رنگی هستند که بلافاصله بعد از تولد قابل مشاهده‌اند. هم‌چنین، آن‌ها می‌توانند بعد از تولد هم به وجود بیایند. همانژیوم بیشتر مرتبط با رگ‌های خونی است. خال‌های مادرزادی را می‌توان از دیگر لکه‌های قرمز پوستی متمایز کرد، چون اغلب در اوایل دوران کودکی ایجاد می‌شوند.خال‌های مادرزادی


 

لکه‌های قرمز روی پوست


لکه‌های خونی / پتشی (لکه ناشی از خون مردگی Petechiae)

نقطه‌های نسبتاً قرمز یا متمایل به ارغوانی روی پوست می‌توانند نشان دهند‌ه‌ی پتشی باشند. لکه‌های قرمز در ابتدا بر روی پا ظاهر می‌شوند و پس از آن به نقاط دیگر بدن گسترش می‌یابند. ضربه‌ی جسمی، سرفه شدید، و از این دست می‌توانند باعث شوند مویرگ‌ها به درونه غشاء مخاطی پوست خونریزی کنند که این حالت به صورت نقطه‌های قرمز کوچک بر روی پوست ظاهر می‌شوند.

فیبروم پوستی

در قالب برجستگی‌های کوچک، سفت، قرمز یا قهوه‌ای می‌باشند. فیبروم‌های پوستی در نتیجه تجمع بافت‌های نرم بنام فیبروبلاست‌ها هستند. آن‌ها اغلب در پاها و تنه یافت می‌شوند. چنان‌چه وجود آن‌ها همراه با خارش یا درد باشد، بایستی به پزشک مراجعه کرد.



 
 لکه‌های قرمز روی پوست

تب روماتیسمی

علت لکه‌های قرمز روی پوست، ابتلا به تب روماتیسمی است. یکی از عللی که باعث بروز تب روماتیسمی در فرد می‌شود، عواملی از قبیل سکته‌ی مغزی، بیماری قلبی می‌باشد.
 

واکنش آلرژیک

یکی از رایج‌ترین علل لکه‌های قرمز روی پوست، واکنش آلرژیک و حساسیت است. واکنش آلرژیک به شوینده‌ها، محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یا حتی مواد غذایی می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست شود.

واکنش‌های آلرژیک می‌توانند خطرناک نیز باشد. اگر بعد از مصرف دارو‌ها یا محصولات آرایشی و بهداشتی، بثورات روی سطح پوست بوجود آمد، در سریع‌ترین زمان ممکن با متخصص پوست صحبت کنید.

پیتریازیس روزه آ

بیماری پوستی پیتریازیس روزه آ یک نوع بیماری ویروسی است و درمان آن حدود شش تا 12 ماه طول می‌کشد. این بیماری باعث ایجاد لکه‌های قرمز رنگ روی سطح پوست می‌شود. متخصص پوست برای درمان این عارضه‌ی پوستی، دارو‌هایی مانند کورتیکواستروئید، آنتی هیستأمین را تجویز می‌کند.
 

گرانولوم چرکی  Pyogenic Granulomas

گرانولوم چرکی معمولاً در کودکان دیده می‌شود، و در نتیجه‌ی رشد بیش از حد مویرگ‌های خون رخ می‌دهد. تعداد زیادی از رگ‌های خونی انباشته شده منجر به ایجاد نقاط کوچک قرمز در سطح پوست می‌شوند. این نقاط نیز ممکن است آبی، بنفش و یا قهوه‌ای به نظر برسند.

و اغلب در نتیجه‌ی آسیب یا جراحتی بوده که باعث صدمه به عروق خونی می‌شوند. اگر چه علت دقیق آن ناشناخته است، اما این عارضه سرطانی نبوده، و به صورت ژنتیکی انتقال نمی‌یابد.



 

 
 لکه‌های قرمز روی پوست
 

درماتیت

درماتیت یکی دیگر از مشکلات رایج پوست است که ممکن است باعث بروز لکه‌های قرمز و خارش پوست شود. فردی که دچار این عارضه پوستی شده است، در قسمت‌های مختلف بدن خود تورم، خشکی، قرمزی را مشاهده خواهد کرد.

پسوریازیس

 این عارضه‌ی پوستی به علت استرس، مصرف برخی از دارو‌ها، عفونت و... ایجاد می‌شود. فردی که دچار این عارضه شده است، لکه‌های قرمز را روی سطح پوست مشاهده می‌کند. درمان عارضه پسوریازیس می‌تواند شامل استفاده از کرم‌های موضعی، نوردرمانی، استفاده از کمپرس و... باشد.

لیکن پلانوس

یکی دیگر از علل لکه‌های قرمز روی پوست، عارضه‌ی پوستی لیکن پلانوس می‌باشد. این عارضه‌ی پوستی باعث ایجاد لکه‌های قرمز در نواحی مختلف صورت و بدن می‌شود. لیکن پلانوس، یک نوع عارضه‌ی پوستی قابل سرایت نیست و خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

به منظور تشخیص و درمان به موقع این عارضه‌ی پوستی بهتر است که هر چه سریعتر از متخصص پوست کمک بگیرید. روش‌های درمان این نوع عارضه‌ی پوستی شامل درمان با کورتیکواستروئید‌ها، رتینوئید‌های موضعی و آنتی هیستأمین خوراکی می‌باشد.

پتشی

در صورتیکه فرد دچار عارضه‌ی پوستی پتشی شده باشد، نقاط کوچک قرمز روی قسمت‌های مختلف بدن مانند بازو، شکم، پا به صورت ناگهانی نمایان می‌شوند. این نقاط معمولاً با درد و خارش همراه نیستند. اما می‌توانید برای تشخیص علت بروز این عارضه پوستی و از بین بردن لکه‌های قرمز روی پوست به متخصص پوست مراجعه کنید.
 

روزاسه  Rosacea

روزاسه یکی از بیماری‌های پوستی شایع می‌باشد که منجر به ایجاد لکه‌های قرمز رنگ روی سطح پوست می‌شود. بیماری پوستی روزاسه ممکن است که باعث بروز قرمزی صورت، تورم، مشکلات مربوط به چشم شود.

در صورتیکه لکه‌های قرمز روی سطح پوست از بین نرفتند، بهتر است که به منظور تشخیص و درمان به موقع به پزشک پوست مراجعه کنید. متخصص پوست برای درمان روزاسه و از بین بردن لکه‌های قرمز، مصرف برخی از دارو‌های موضعی و خوراکی را پیشنهاد می‌کند.
 




لکه‌های قرمز روی پوست
 

آنژیوم گیلاسی  Cherry Angioma

آنژیوم گیلاسی با ظاهری به شکل نقاط بزرگ قرمز روی پوست رویت می‌شود. چنان‌چه لکه‌ها بزرگ‌تر شوند، رنگ آن‌ها از قرمز به آبی تغییر می‌کند. همانند روزاسه، آنژیوم گیلاسی نیز به صورت ارثی در خانواده دیده می‌شود. با این حال، گسترش آنژیوم گیلاسی تنها محدود به صورت نمی‌شود و می‌تواند در هر قسمت از بدن ایجاد شود. آنژیوم گیلاسی با هیچ‌گونه بیماری یا اختلالی در ارتباط نبوده و بی‌ضرر می‌باشد.

 
 لکه‌های قرمز روی پوست

درماتوفیتوز

این عارضه‌ی پوستی، یک عفونت رایج است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز رنگ و دایره‌ای روی سطح پوست می‌شود. این عارضه‌ی پوستی می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن پوست شود.

معمولاً برای درمان این نوع عارضه‌ی پوستی، کرم‌های موضعی ضدقارچ تشخیص می‌شود. توجه داشته باشید که اگر این مشکل پوستی درمان نشود باعث ایجاد مشکلاتی در فرد می‌شود.
 

کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس از علل لکه‌های قرمز روی پوست است. درمان خاصی برای درمان این عارضه‌ی پوستی وجود ندارد ولی استفاده از انواع کرم‌های مرطوب‌کننده و لوسیون‌ها می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.
 

نقاط خونی یا پورپورا

 نقاط خونی ممکن است روی سطح پوست به رنگ قرمز یا بنفش مشاهده شود. این نقاط می‌توانند به صورت نقاط کوچک یا بزرگ باشند. نقاط خونی قرمز رنگ روی سطح پوست ممکن است که به علت پاره شدن رگ‌های خونی، تجمع خون زیر پوست نمایان شوند.

این عارضه به خودی خود خطرناک نمی‌باشد ولی برای تشخیص و درمان دقیق‌تر باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.
 

واسکولیت لکوسیتوکلاستیک

واسکولیت لکوسیتوکلاستیک بیماری پوستی است که به علت التهاب در رگ‌های خونی بروز پیدا می‌کند. این عارضه‌ی پوستی ممکن است باعث ایجاد لکه‌های قرمز رنگ و برجسته روی سطح پوست شود. معمولاً فردی که دچار این نوع عارضه‌ی پوستی شده است، علائمی را تجربه نمی‌کند.

اما در صورت تشدید این عارضه، فرد ممکن است درد، خارش را احساس کرده و تاول‌های بزرگ روی سطح پوست نمایان شود. علائم دیگر این نوع عارضه‌ی پوستی در صورت تشدید نیز شامل تب، درد عضلات، ضعف، بی‌حسی می‌باشد.

کهیر  Hives

کهیر، مانند جوش‌های برآمده‌ی یک‌دستی بر روی پوست ظاهر می‌شود. تا حد زیادی از نظر اندازه تفاوت دارند و با ضخامتی به اندازه‌ی چند میلی‌متر تا چند اینچ وجود دارند. این کهیرها تا حد زیادی در نوسان و تغییر مداومند، به این معنی که ممکن است به سرعت در حال تغییر اندازه و یا موقعیت خود باشند. نیش زنبور عسل، حساسیت‌های دارویی، و غیره برخی از علل شایع ایجاد کهیر است. زمینه‌ی ایجاد کهیر اغلب ژنتیکی است.
 

 
 لکه‌های قرمز روی پوست
 

فولیکولیت  Folliculitis

نوع رایج دانه یا جوش پوستی است که به صورت برجستگی قرمز کوچک در فولیکول‌های مو ظاهر می‌شود. حدود 10 تا 100 برآمدگی که در قسمت خاصی از بدن پراکنده شده‌اند. این دانه‌ها ممکن است در قسمتی از بدن که مو رشد می‌کند، ظاهر شوند. عمدتاً باکتری عامل گسترش این دانه‌ها می‌باشد.
 

 
 لکه‌های قرمز روی پوست

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

به منظور تشخیص اینکه آیا برای بررسی و درمان لکه‌های قرمز روی پوست به مراجعه به پزشک نیاز دارید با خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی از قبیل ظاهر بثورات پوستی، میزان شدت بثورات، سابقه‌ی پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای در این زمینه نقش دارند.

همچنین، در صورتیکه لکه‌های قرمز روی پوست با علائمی مانند تب، خستگی، مشکلات تنفسی، تورم و درد زیاد همراه بود، برای تشخیص و درمان به موقع پزشک مراجعه کنید.

عرق جوش  Heat Rash

هم‌چنین به آن عرق‌سوز یا جوش‌های عرق سوز گفته‌ می‌شود، که از علل کلاسیک نقاط قرمز بر روی پوست هستند. هنگامی که غدد عرق مسدود می‌شوند، این دانه‌ها به وجود می‌آیند که نتیجه‌ آن به دام افتادن عرق داخل پوست است.

این امر منجر به بروز برآمدگی‌های کوچک بر روی پوست می‌شود. لباس‌های تنگ، چین و چروک در پوست و غیره، برخی از عوامل شایع به وجود آمدن دانه‌های عرق سوزند.


 

 
 لکه‌های قرمز روی پوست
 
 


بثورات پوشک  Diaper Rash

لکه‌های قرمز که بر روی ناحیه‌ی پوشک نوزاد دیده می‌شود، به احتمال زیاد راش پوشک است. این بثورات می‌توانند با هر چیزی نظیر رطوبت به جا مانده از پوشک، رژیم غذایی، حساسیت، عفونت و یا حتی آنتی بیوتیک به وجود آیند. در حین عوض کردن پوشک، لکه‌های قرمز همراه با احساس سوزش است. 

 

سرخک  Measles

سرخک یک عفونت ویروسی بسیار مسری است که پس از ابتلا، علائم ظرف یک هفته یا بیشتر آشکار می‌شوند. در ابتدا، لکه‌های مایل به خاکستری سفید (دانه‌های کوپلیکKoplik's spots) در داخل دهان ظاهر می‌شود، با این حال، چند روز بعد لکه‌های قرمز شروع به ظاهر شدن بر روی پوست می‌کنند. علاوه بر نقطه‌های قرمز روی پوست، فرد ممکن است از تب، خستگی، آب آمدن از چشم، گلو درد، و غیره نیز رنج ببرد.

 

 
 لکه‌های قرمز روی پوست
 

نیش حشرات

نقاط قرمز بر روی پوست نیز می‌توانند ناشی از گزش پشه کثیف باشد. نقطه‌های سرخ بر روی پوست نیز می‌توانند به علت گزش ساس باشند. محل گزش کک، شپش، مورچه، و کنه نیز مانند لکه‌های قرمز به نظر می‌رسند. نیش حشرات خارش‌آور بوده و یا حتی در برخی موارد دردناکند. گزش هم‌چنین می‌تواند واکنش‌های آلرژیک به همراه داشته باشد.

درمان لکه‌های قرمز روی پوست

لکه‌های قرمز روی پوست، گاهی اوقات به دلیل بیماری پوستی خاصی نمایان نشده‌اند و پس از گذشت زمان خود به خود از بین ‌می‌روند. اما اگر لکه‌های قرمز روی سطح پوست با گذشت زمان از بین نرفتند و با علائمی مانند خارش، درد، تب و... همراه بودند، برای تشخیص دقیقه به پزشک مراجعه کنید.

در این مواقع، پس از مراجعه به پزشک متخصص پوست، علت بروز لکه قرمز روی سطح پوست تشخیص داده شده و درمان‌های لازم توسط پزشک مشخص می‌شود. متخصص پوست ممکن است که روش‌های درمانی مختلفی را باتوجه به نوع عارضه پوستی تعیین کند.

برخی از روش‌های درمان لکه‌های قرمز روی پوست شامل استفاده از آنتی بیوتیک، لایه‌برداری پوست، لیزرتراپی، درمان با کورتیکواستروئید‌ها، رتینوئید‌های موضعی و آنتی هیستأمین خوراکی و کرم‌های موضعی و... می‌باشد.

روش درمان لکه‌های قرمز روی پوست با توجه به نوع عارضه پوستی در جلسه‌ی معاینه مشخص می‌شود. در صورت تجویز کرم‌های موضعی توسط متخصص پوست سعی کنید که طبق دستور پزشک از آن‌ها استفاده کنید تا خیلی زود نتیجه بگیرید.
 

 

لکه‌های قرمز روی پوست

 

آیا برای لکه های قرمز روی پوست درمان های طبیعی وجود دارد؟

برخی از درمان های طبیعی که می توانند لکه های قرمز روی پوست را از بین ببرند، عبارتند از:

• روغن زیتون: روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی است و اغلب در ترمیم سلولهای آسیب دیده پوست استفاده می شود. همچنین به صورت بالقوه می تواند سطوح ناهموار را صاف و لکه های مادرزادی را کم رنگ کند. برای امتحان کردن آن، یک پنبه آغشته به روغن زیتون را روی لکه ها بمالید و به مدت 5 دقیقه با حرکت دورانی مالش دهید و سپس با آب گرم بشویید. این کار را چهار بار در روز و به مدت چند هفته تکرار کنید.

• آب لیمو: آب لیمو به عنوان یک ماده سفید کننده طبیعی عمل می کند و می تواند لکه ها و پوست تیره را روشن کند. درمان بثورات پوستی مادرزادی با آب لیمو مانند روغن زیتون است. یک پنبه را به آبلیمو آغشته کرده و آن را به مدت چند دقیقه به صورت دورانی روی لکه ها بمالید. قبل از شستشو با آب گرم بگذارید کاملاً خشک شود. به مدت چند هفته سه بار در روز همین کار را انجام دهید.

• ویتامین آ: ویتامین آ در اغلب نسخه های درمانی ضد پیری و آکنه به چشم می خورد. این ویتامین موجب تحریک تقسیم سلول و تولید کلاژن می شود. می توانید پماد ویتامین آ را روزی دو تا سه بار در روز روی لکه ها استعمال کنید.

• ویتامین ای: این ویتامین با داشتن خواص آنتی اکسیدان که می تواند ظاهر پوست آسیب دیده را بهبود بخشد، لکه های قرمز روی پوست را کاهش می دهد. روغن کپسول ویتامین ای را دو تا سه روز روی لکه بمالید.

• کمپرس سرد: کمپرس سرد برای کمک به حفظ رطوبت در پوست مفید است و می تواند رنگدانه لکه های مادرزادی را کم رنگ تر کند. یک کیسه یخ را در پارچه یا حوله تمیز بپیچید تا پوست کودک در برابر صدمات ناشی از سرمای شدید محافظت شود. کمپرس سرد باید حدود 15 تا 20 دقیقه باشد و قرار دادن آن روی پوست کودک بیش از 20 دقیقه مجاز نیست. این کار را هر چند وقت یک بار امتحان کنید.
 

درمان پزشکی لکه های قرمز روی پوست

برای کسانی که نمی خواهند صبر کنند تا لکه های قرمز روی پوست خود به خود کم رنگ شود، لیزر پیشنهاد خوبی است. این یک روش غیرتهاجمی بوده و به صورت سرپایی انجام می شود. زمان بهبودی چندان طول نمی کشد البته گاهی کبودی یا تندرنس (حساسیت به لمس) وجود دارد.

اگرچه از بین بردن لکه ها با لیزر خطری ندارد، اما موارد زیر را به خاطر بسپارید. در بعضی موارد، روش لیزر می تواند عوارض زیبایی مانند افزایش رنگدانه به همراه دارد. در مورد انتخاب روش درمانی مناسب با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر

لکه‌های قرمز روی سطح پوست خیلی شایع هستند و ممکن است به علل مختلف بروز پیدا کنند. عفونت‌های پوستی، بیماری‌ها، آلرژی و... می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قرمز روی سطح پوست شود.

پزشک ممکن است بعد از انجام بررسی‌های لازم و تشخیص علل لکه‌های قرمز روی پوست روش درمانی را مشخص کند. با تشخیص به موقع علت لکه‌های قرمز روی پوست می‌توانید این لکه‌ها را به صورت کامل از بین ببرید و دوباره پوستی سالم و عاری از هر گونه لک و قرمزی داشته باشید.

منبع: نی نی بان
نسخه چاپی