از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (4)
 از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (4)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي



 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد کنعان حق پرست ( 1365 - 1346 فراشبند )

اي امت حزب الله! من عاجزانه از شما مي خواهم که بيشتر به فکر وحدت باشيد. کدورت ها را از بين ببريد و منافقين در بين شما تفرقه نيندازند. خداي ناکرده اسلام و انقلاب را دشمن شاد نکنيد. بدانيد که هر چه شما وحدتي بهتر داشته باشيد، دشمنان بيشتر در هراسند (1) و هوشيار باشيد که دشمنان قسم خورده در فکر نابودي اسلام و مسلمين هستند.

شهيد مصطفي حق شناس ( 1361 - 1324 قزوين )

اما ملت قهرمان و پيرو خط امام که همان خط سرخ و خونين کربلا مي باشد!... وحدت را حفظ و از تفرقه پرهيز نماييد که بزرگ ترين عامل خطرناک براي تداوم انقلاب اسلامي، همانا از هم گسيختگي مردم مي باشد.

شهيد آقاوردي حق وردي ( 1364 - 1345 تهران )

... در آخر از امت شهيدپرور و شريف مي خواهم که از ياري امام بزرگوارمان دست برندارند و براي ظهور آقا امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دعا کنيد و از شايعات و تفرقه دوري بجوييد و جبهه ها را خالي نگذاريد و به ياري اسلام و سربازان امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بشتابيد.

شهيد حسن حقير زواره ( 1362 - 1341 اردستان )

امت مسلمان! نغمه هاي تفرقه افکن را بشناسيد. ببينيد چه کساني مي خواهند شيطاني صفت، براي آينده ي انقلاب تز سياسي بدهند و رهبر تراشي کنند.
... اي امت حزب الله! ائمه ي جمعه واسطه ي بين شما و امامند. بشکنيد دهان هاي اهانت کننده و تفرقه افکن را. اين مسئله خيلي مهم است؛ محکم مراقبش باشيد.

شهيد علي اکبر حقيقت ( 1366 - 1346 گلپايگان )

به مردم محترم و هميشه در صحنه سفارش مي کنم که از انقلاب اسلامي، حمايت کامل بنمايند. نماز جماعات را پر کنند که « يدالله مع الجماعه » (2). از تفرقه دوري کنيد که خداوند مي گويد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ». (3)

شهيد علي اکبر حلاجي بيدگلي ( 1362 - 1340 آران و بيدگل )

ما اينک صادقانه از شما ملت مي خواهيم که از تفرقه دوري کنيد و به قدرت خداوندي، امت واحد را تشکيل دهيد. از ملت عزيز مي خواهم که تقوا را پيشه ي خود سازند.

شهيد احمد حلمي ( 1365 - 1346 دزفول )

از شما پدر و مادر عزيز و برادران، خواهران، دوستان و آشنايان طلب عفو و بخشش مي کنم. امام را تنها نگذاريد و از تفرقه بپرهيزيد. موفق و مؤيد و منصور باشيد.

شهيد احمد حمامي زواره ( 1361 - 1338 اردستان )

اي مردم شريف و قهرمان! از شما مي خواهم که [ از فعاليت ] کساني که در جامعه ي اسلامي تفرقه اندازي مي کنند، جلوگيري کنيد و نگذاريد که امام جمعه ي عزيزمان و سپاه پاسداران، بسيج مستضعفان و جهاد سازندگي و ديگر ارگان هاي انقلابي را تضعيف کنند و هميشه در دعاهاي کميل و دعاهاي توسل شرکت کنيد تا منافقان را نابود کنيد.

شهيد منصور حمداللهي ( 1361 - 1340 تهران )

اميدوارم که در همه حال دنباله روي راه شهيدان از صدر اسلام تاکنون باشيد و اسلام و قرآن و احکام اخلاقي اسلام را به ياري الله تجديد حياتي دوباره ببخشيد و از تفرقه بين خود و روحانيّت و در صدر آن ها، حسين زمان، خميني بت شکن واقعاً پرهيز کنيد و رفتار و گفتار و افکار او را الگويي براي خود بدانيد.

شهيد سيد محمد حمزه اي ( 1363 - 1340 نکا )

برادران و خواهران حزب الله! با جان و مالي که خداوند منان به شما عطا فرموده، از هيچ گونه کوششي در پيشبرد اهداف عاليه ي انقلاب اسلامي دريغ نفرماييد و از تفرقه و تشتت (4) [ و ] دسته بندي به شدت بپرهيزيد.

شهيد راضي حميدي اصل ( 1362 - 1343 اهواز )

اي برادران!... وحدت و يکپارچگي را از ياد مبريد و بدانيد آنان که راه کفر را [ در ] پيش گرفتند، از هر گروه و فرقه که باشند، همواره در برابر مسلمانان، صفوف متحد و متشکلي دارند و براي هميشه دست به دست هم داده اند. شما مسلمانان نيز اگر چنين نکنيد و دست از تفرقه برنداريد و در برابر کافران متحد نگرديد، کار جهان به هرج و مرج و تباهي خواهد (5) کشيد.

شهيد علي حميدي زاده ( 1361 - 1341 تهران )

من از شما پدر[ ان ] و مادران مي خواهم که براي تحکيم بخشيدن به اين انقلاب، فرزندان خود را راهنمايي [ کنيد ] به مبارزه با کفر و همکاري با دولت تا بتوانيم استقلال داشته باشيم.
... مسئله ي ديگر اين است که در آخر [ ال ] زمان، همه ي ملت ما با هم دشمني [ مي کنند ] و خونريزي زياد و تفرقه بين آن ها حکومت مي کند تا زماني که امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) تشريف آورد. پس ما نبايد ناراحت شويم که چرا جنگ است؛ چرا ملت، گروه گروه شده اند؛ چرا تفرقه است؛ چرا به کارها رسيدگي نمي شود و غيره.

شهيد علي اکبر حيدرآباديان ( 1360 - 1340 کرج )

مادر و پدر عزيزم و همچنين برادرانم! از شما مي خواهم سنگر مرا خالي نگذاريد. تا خون در بدن داريد. از امام امت، رهبر عزيزمان و روحانيت پشتيباني کنيد. اگر کسي از انقلاب و از امام امت و روحانيت مبارز [ بدگويي کند و ] حرفي بر عليه آن ها بگويد، شما با مشت محکم به دهانشان بزنيد و نگذاريد تفرقه در ميان وحدت مردم پيش بيايد.

شهيد محمد حيدري ( 1361 - 1340 تهران )

به جوانان غيور کشور توصيه مي کنم جبهه را تا از بين بردن و نابودي کامل دشمن خالي ننمايند و مردم نيز از پشت جبهه از کمک و تقويت رزمندگان کوتاهي ننمايند و از همه مهم تر فرامين حضرت امام خميني را نصب العين خويش قرار داده و امام را تنها نگذاريد و از همه مهم تر، چيزي که دشمن در انتظار آن است، تفرقه است که انتظار دارم براي خدا [ و ] براي احترام خون شهدا و عظمت اسلام، از اختلاف بپرهيزيد.

شهيد عبدالرحيم حيدري الاصل ( 1361 - 1338 قم )

دوستان! شما هم راه حق را بپيماييد و از کساني که عامل تفرقه و خودخواهي هستند، به شدت کناره گيري کنيد و آن ها را اگر هدايت نشدند، تعقيب (6) کنيد. خدا با متّقين است.

شهيد علي حيدري پور ( 1365 - 1338 سمنان )

عزيزانم! از شما عاجزانه درخواست مي کنم که پيرو خط امام باشيد و در مقابل هر خطوط انحرافي ديگر که احياناً دشمنان به خاطر تفرقه بين امت اسلامي مطرح مي کنند، قاطعانه ايستادگي کنيد که خداي نکرده دشمن ضربه اي به خط امام نزند و با شرکت خود در نماز جمعه و جماعت و مراسم مذهبي، مساجد را که سنگر اصلي اسلام است، پر کنيد و نگذاريد اين سنگرها خداي نخواسته خالي بماند.

شهيد داراب حيدري سودجاني ( 1364 - 1302 شهرکرد )

برادران! همان طور که رهبر عالي قدرمان فرمودند، جبهه ها را گرم نگه داريد و نگذاريد دشمنان اسلام ميان شما تفرقه بيندازند و شما را خداي ناکرده در برابر اين مسئله که رهبر عزيزمان فرمودند: مسئله ي اصلي جنگ است، بي تفاوت کنند.

شهيد آقا رحيم خادمي ( 1365 - 1344 ايذه )

اما بر شما مقامات مسئول، ارگان ها، ادارات و سازمان هاي دولتي و انقلابي است که... تمسک به ريسمان الهي بجوييد (7) و وحدت و اتحاد خود را حفظ نماييد. « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (8). از چنگ زدن (9) به تفرقه و نفاق بپرهيزيد. بدانيد که خوانين فئودال ها [ و ] سرمايه داران، در بعضي از مناطق مي خواهند تفرقه و جدايي ايجاد کنند. از پيروي و حمايت آن ها خودداري کنيد؛ چون کمک به آن ها، کمک به دشمن، کمک به استکبار و کفر جهاني است و با حمايت خود آب زلال انقلاب را گِل آلود مي کنيد و زمينه را براي ماهي گرفتن استکبار، يعني نفوذ استعمار، مهيا و مستعد مي کنيد.

شهيد محمود خادميان زاده ( 1363 - 1342 اصفهان )

اسلام عزيز را ياري کنيد که در واقع اسلام است که شما را ياري مي کند و به سعادت و رستگاري ابدي مي رساند. هميشه اين کلام خدا که مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (10) را در نظر داشته باشيد و به ريسمان الهي چنگ زنيد و از تفرقه و جدايي پرهيز کنيد که خداي نکرده با تفرقه، عذاب الهي شامل حالمان مي شود. ملت غيور ايران! به فلسفه ي وجود نماز عبادي - سياسي جمعه، برگزاري راه پيمايي ها، مراسم شهدا و خصوصاً شرکت در دعا و عزاي حسيني توجه کرده و فعالانه شرکت کنيد.

شهيد بهروز خدادادي ( 1365 - 1345 نقده )

برادران عزيز و خواهران گرامي! اجازه ي توطئه و اختناق را به منافقين از خدا بي خبر ندهيد و آنان [ را ] اگر قابل هدايت هستند، هدايت و اگر قابل هدايت نيستند، نابود کنيد. نگذاريد خون اين همه شهيدان به هدر برود که در مقابل خدا و شهدا مسئول هستيد و شماييد که بايد راه شهيدان را تا انقلاب حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) ادامه دهيد و از اختلاف و تفرقه بپرهيزيد و وحدت کلمه را حفظ کنيد که به فرموده ي امام، پيروزي شما در گرو همين کلمه ي وحدت است.

شهيد قاسم خداشناس ( 1365 - 1347 کازرون )

با درود و سلام بر امت هميشه در صحنه ي ايران... جبهه ها را گرم نگه داريد و اگر در پشت جبهه هستيد، براي رضاي پروردگار کار کنيد و تفرقه و عامل هاي تفرقه را از جامعه دور کنيد. هر جا که هستيد، کارهايتان را با نيّت صحيح انجام دهيد.

شهيد علي جان خدري ( 1366 - 1346 کرج )

اما [ خطاب ] به همشهريان و مخصوصاً اهالي تکيه ي سپهسالار و فاميل هايم: اول از شما مي خواهم که هر بدي از من ديده ايد، ببخشيد و مرا حلال کنيد و دوم پيام من به شما اين است که پيرو ولايت فقيه باشيد و به احکام و دستورات الهي عمل کنيد و از تفرقه و جدايي بپرهيزيد که هيچ چيزي مانند تفرقه و جدايي به اسلام و مسلمين صدمه نمي رساند. بياييد با هم خوب و خوش رفتار کنيد و راه شهدا را ادامه دهيد.

شهيد غلام رضا خدري ( 1365 - 1344 همدان )

از شما برادران خوب و حزب الله دانشجو مي خواهم که از بلاي تفرقه و پراکندگي که خطر بزرگ شيطاني [ است ]، بپرهيزيد. به بهانه هاي کوچک و چيزي [ جزئي ] از يکديگر دوري نکنيد و دستان خود را در دست هم بگذاريد و با ياد خدا، فضاي مسموم دانشگاه ها را به فضاي [ م ] عطر براي رويش جوانه هاي اميد (11) مبدل سازيد تا فردا بار سنگين اين انقلاب را عاشقانه به دوش بکشند و تلاش خود را وقف خدمت به اين مردم زجر کشيده و محروم نمايند.

شهيد علي ويس خرامان جو ( 1365 - 1322 ياسوج )

اي مادر و اي پدر!... ما انقلاب کرديم که اين قرآن و آيين محمدي [ بر زندگي ] ما سايه افکند و بدانيد که ارکان اين انقلاب:
اول: نماز
دوم: خمس
سوم: زکات
چهارم: محبت
پنجم: پرهيز از تفرقه افکني [ مي باشد ].

شهيد حجت خرمي سروستاني ( 1362 - 1345 شيراز )

من از مردم مي خواهم... با هم اتحاد داشته باشيد و مبادا ضد انقلاب در [ ميان ] شما رخنه کند و در بين شما تفرقه ايجاد کنند و کسي که مي خواهد رودرروي انقلاب بايستد، بايد نابود شود و در راه خدا صفي آهنين باشيد که خداوند شما را دوست بدارد که قرآن مي فرمايد: « ِإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوصٌ » (12)؛ « خدا کساني را که با يگانگي و اتحاد، صفي آهنين تشکيل مي دهند و در راه خدا پيکار مي کنند، دوست دارد. »

شهيد عبدالامير خزايل ( 1361 - 1341 آبادان )

اي مردم!... اول از همه بايد اين امام کبير را بشناسيم. بعضي از افراد دنبال رياست مي گردند و اگر به رياست نرسيدند، مي نشينند و تفرقه مي اندازند، شروع به شايعه پراکني مي کنند، با مردم دوست ظاهر [ ي ] مي شوند و گول مي زنند افراد را يا به افراد پول مي دهند که شخصيت ها را ترور کنند. اي مردم! بايد جلوي اين ها گرفته شود.

شهيد بهزاد خسروزاده ( 1361 - 1339 شيراز )

برادران و خواهران ايماني! همواره پيرو حق بوده و حق را بشناسيد که شاهدانش، شهدا هستند؛ شاهداني که حسين گونه، حق را از باطل بر شما تميز مي دهند. پس نخست حق را و بعد راه رسيدن [ به ] آن را دريابيد و به ريسمان الهي چنگ زده (13) و با تفرقه ي منافقين پراکنده نشويد. هميشه حزب الله و حزب اللهي باشيد و در خدمت به اسلام، و راه خدا از خدا بخواهيد که يک لحظه شما را به خود وامگذارد. الحمدالله نصر خدا هم نزديک [ است ] و پيروزي با ماست « جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ » (14).

شهيد رسول خسروي ( 1362 - 1346 ميانه )

... از امت مسلمان و برادران بسيج و سپاه و پاسداران، اين بازوان پرتوان اسلام، مي خواهم که يک لحظه اماممان را تنها نگذارند. هميشه گوش به فرمان بوده و براي نابودي دشمنان داخلي و خارجي از شرکت در نماز جمعه و دعاي کميل غفلت نورزند و از هرگونه تفرقه و نفاق خودداري کنند و تا نابودي صدام، جنگ را ادامه دهند.

شهيد محمد خسروي ( 1366 - 1336 مشهد )

مؤمنين را سفارش مي کنم به تقوا و خودسازي جهت نجات خود و نسل آينده و فرزندانشان از سرگرداني و گمراهي و بي بند و باري که جامعه ي به اصطلاح پيشرفته ي جهان، هم اکنون (15) دچار آن است و هر چه دست و پا مي زند، فرج و رهايي از آن را نمي يابد.... و اين راه نجات ميسر نمي شود، مگر [ با گرد آمدن ] حول محول خدا و اسلام، بر مبناي کسب تقوا و خودسازي و پرهيز از گروه گرايي و تفرقه و با جسمان قوي و پولادين و با اعصابي مسلط، بدون شک (16) [ مي توان ] به اين هدف بزرگ دست يافت.

شهيد رمضان خوشرو ( 1364 - 1340 داراب )

شما برادران و خواهرانم!... باز هم متذکر مي شوم آگاه باشيد و آگاهانه عمل کنيد و امروز هر برچسب و رنج و سختي را به خود هموار کنيد و به خاطر حفظ انقلاب و ميهن و شعائر اسلامي از تفرقه بپرهيزيد.

شهيد مجتبي خوشگو ( 1362 - 1344 کاشان )

با تقديم [ و ] عرض سلام خدمت دوستان، آشنايان و پدر و مادر و برادران گرامي ام... اين را بگويم که ما هنوز به پيروزي نهايي نرسيده ايم، آن روزي به پيروزي نهايي رسيده ايم که اثري از ظلم و جور ستمگران باقي نمانده باشد؛ يعني سرزمين هاي اشغالي را آزاد کنيم. پس نبايد از پاي بنشينيم. بايد با وحدت کلمه و همبستگي کامل، کافران را نابود کنيم. نبايد خودمان در بين خودمان تفرقه ايجاد کنيم. اين قدر اين اسلام و ياران اسلام دشمن دارد؛ ديگر خودمان در فکر خودمان باشيم. من نمي دانم چه خوبي داشت که اين همه گروه گرايي کردند! بعضي ها خودشان (17) مي دانند که اشتباه مي کنند، ولي نمي دانم چرا پيرو عدل و عدالت نيستند. فقط در فکر نابودي اسلام هستند اميدوارم که ان شاء الله آن هايي که (18) مي خواهند ضربه به اسلام بزنند، خدا به آن ها ضربه بزند و تنها اوست که بر حال همه آگاه است. خودتان مي دانيد که اين همه گروه گرايي در سطح کشور به وجود آوردند، ولي نتوانستند کاري بکنند و در آخر تسليم عدل الهي شدند.

شهيد مصطفي دادگر ( 1362 - 1345 داراب )

از پدر و مادر و خانواده ي محترمم مي خواهم که فقط عمل کنند به اين وصيت من که بايد در شهادت فرزند خود صابر باشند... به حاضر بودن در صحنه کاملاً توجه کنيد که خداي نخواسته دشمن سوء استفاده نکند. اکنون دشمنان داخلي سعي بر تفرقه انداختن و اختلاف انداختن در بين امت مسلمان ما را دارند. من عاجزانه مي خواهم که متحد باقي بمانيد و گوش به فرمان امام عزيز و نائل امام عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) باشيد.

شهيد علي محمد دانشور ( 1365 - 1350 دهدشت )

پدر و مادر و عموهايم و ديگر فاميل هايم!... سفارش مي کنم که براي من گريه نکنيد و اگر مي خواهيد براي من گريه کنيد، براي روزي گريه بکنيد که اسلام ضربه بخورد و لباس سياه نپوشيد و پندها از من و تمام مردم مستضعف و محروم منطقه [ اين است ] که از غيبت و تفرقه انگيزي کوتاهي کنيد. برادرانه کنار هم زندگي کنيد.

شهيد سليمان دانشي ( 1367 - 1351 دهدشت )

برادران و دوستان! تنها قرآن و خط امام خميني و روحانيّت مبارز و هميشه در صحنه است که مي تواند ما را از انحرافات ذهني [ و ] فکري، رهايي بخشد و به سوي الله رهنمون گرداند و بايد هر چه بيشتر به سوي قرآن روي آوريد و به آن عمل کرده و آن را همان گونه که هست، دريافت نماييد (19) و [ بايد ] با تمام قوا براي خدا کار کرد و در اين راه، هيچ سستي به خود راه نداد و همديگر را دوست بداريد و وحدت را حفظ کنيد و باند و دسته ها را برداريد و تفرقه اندازي را کنار بگذاريد که تفرقه، اخوت و برادري را به هم مي زند و گوش به فرمان امام باشيد و راه شهيدان را ادامه دهيد. نگذاريد خون آن ها پاي مال شود و سنگر آن ها را پر کنيد.
... برادران! سعي کنيد در صحنه باشيد و بين برادران خود تفرقه نيندازيد و با هم خوب باشيد و فقط گوش به فرمان امام باشيد و پشتيبان ولايت فقيه باشيد.

شهيد ذبيح الله دانيالي ( 1367 - 1351 پلدختر )

صحبتي دارم با آشنايان و همکلاسان و دوستان عزيزم: برادران عزيز! اتحاد و وحدت و يکپارچگي را حفظ کنيد و از تفرقه بپرهيزيد که تنها راه نفاق و جدايي است.

شهيد شاه مراد داودزاده ( 1365 - 1342 خرم آباد )

پدر و مادر و دوستان و امت حزب الله! شما نيز در اين دنيا از گناهان، گريزان باشيد. اتحاد داشته باشيد و آيه ي شريفه ي « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (20) را پيشه کنيد و از تفرقه و نفاق دوري جوييد. به ريسمان الهي چنگ بزنيد و اتحاد و همبستگي خود را حفظ کنيد و بدانيد که تنها عامل پيروزي و موفقيت شما، تنها اتحاد شماست؛ چرا که جز اتحاد و همبستگي، پيروزي امکان پذير نيست (21). با هم دوست [ بوده و ] مصمم باشيد که دشمنان در [ صفوف شما نفوذ ] (22) نکنند. [ در ] جلسات مذهبي و اسلامي شرکت کنيد و [ نيز در ] نماز جمعه ها، در سخنراني هاي اسلامي، در دعا مخصوصاً در دعاهاي کميل شرکت کنيد تا هر چه بيشتر اتحاد شما مستحکم تر باشد.

شهيد سيد اکبر داودي ( 1365 - 1304 سميرم )

... [ امت ] شهيدپرور! سومين سفارش من به شما اين است که دست يگانگي و وحدت به هم دهيد و از تفرقه جداً خودداري نماييد و با وحدت خود مشت محکمي بر دهان استکبارگران جهاني بکوبيد.

شهيد محمد داودي ( 1367 - 1349 بوشهر)

اي مردم!... همديگر را از يک عنصر بدانيد. براي پيروزي انقلاب و براي احترام خون شهدا، تفرقه و دشمني با يکديگر را کنار بگذاريد و تنها راه پيروزي، وحدت ما هست و بايد وحدت و يکپارچگي را حفظ کنيد.

شهيد امان الله درخشان ( 1363 - 1346 دهدشت )

و [ خطاب ] به برادران محترم [ و ] هميشه در صحنه: توجه کنيد که بين برادران خود تفرقه نيندازيد و هميشه با همديگر خوب باشيد و گوش به حرف هيچ کس نکنيد و فقط گوش به فرمان امام امت و روحانيون باشيد و راه شهيدان را ادامه دهيد و هميشه پشتيبان ولايت فقيه باشيد.

شهيد قلي دردمه ( 1366 - 1348 دهدشت )

از عشاير (23) تقاضا مي کنم از تفرقه دور بمانيد و به وحدت بپيونديد. امام عزيزمان هم به شما اميد دارد و مي گويد: عشاير ذخاير انقلابند و چون غرب زدگي در شما نبود، شايد بتوانيم بگوييم که شما مخلص هستيد و بايد شما به جبهه رويد و جبهه را گرم نگه داريد.

شهيد محمد درويش درگاه ( 1363 - 1346 تهران )

پدر و مادر!... وصيتي که با شما دارم، اين است که غيبت نکنيد. حسادت نورزيد و از تفرقه و جدايي بپرهيزيد و دشمني ها را کنار بگذاريد و لب هايتان را به ذکر خدا گلگون سازيد؛ زيرا با ذکر خدا کاخ هايي براي خود در بهشت بنا مي کنيد.

شهيد غلام علي درويشي ( 1365 - 1337 ملاير )

و اي پدر و مادر و برادر و خواهر و اقوام و آشنايان و اي کساني که وصيت نامه ي مرا مي خوانيد... همگي وحدت را حفظ کنيد و با هم برادر باشيد و از تفرقه بپرهيزيد و نهايت سعي خود را در خودسازي به کار گيريد. اشتباهات فردي را به انقلاب يا ارگاني ربط ندهيد که گناهي نابخشودني است. در سختي ها يار و برادر يکديگر باشيد. از کسي خرده نگيريد و گذشت تان نسبت به هم زياد باشد، از غيبت و هرزه گويي به شدت بپرهيزيد.

شهيد حسن دره پيما ( 1361 - 1344 کاشمر )

ملت عزيز! هرگز از فرمان رهبر سرپيچي نکنيد و با حضور در صحنه به مسائل روز توجه فرماييد. در تقويت روحانيت اصيل اسلامي، اين کساني که در نگهداري دستورات اسلام و در بيداري ملت در اوج انقلاب نقش بسيار مهمي داشته اند، بکوشيد. به افراد منحرفي که بر ضد روحانيّت حرف مي زنند، مجال تفرقه اندازي ندهيد و هميشه پشتيبان ارگان هاي انقلابي باشيد.

شهيد صيدبره ( جواد ) دريکوند ( 1363 - 1336 انديمشک )

از برادران مي خواهم که پيرو اسلام راستين باشند. از تفرقه و جدايي پرهيز نمايند که اين کارها برخلاف اسلام و ميهن و خيانت به خون شهدا است.

شهيد الله يار دکامي ( 1364 - 1344 شهريار )

مردم! از تفرقه دوري کنيد. از بي عفتي در جامعه، هم مردان و هم زنان، جلوگيري کنيد. نمازهاي جمعه را حتي الامکان شرکت کنيد که دشمنان ما از اين چيزها سخت هراسانند.

شهيد علي حسين دميري ( 1362 - 1324 بوانات )

برادران و خواهران عزيز! از تفرقه و جدايي خودداري کنيد. با هم رئوف و مهربان باشيد. مقلّد امام و پيرو خط ولايت فقيه باشيد. با ياوه گويان مبارزه کنيد. نگذاريد خون اين همه شهيد پاي مال شود؛ چون تک تک همه ي ما در مقابل هر قطره ي خون شهيدان، هزاران مسئوليت داريم.

شهيد اسماعيل دولت پناه ( 1361 - 1345 نقده )

وصيت مي کنم به همه ي برادران و خواهران که راه شهيدان را که راه اسلام است، ادامه دهند و هميشه مطيع ولايت فقيه باشند که نجات همه ي بندگان خدا در اين است. از تفرقه دوري کنيد. پشتيبان حکومت اسلامي، با هر وسيله اي که ممکن است، باشيد.

شهيد اصغر ده حقي ( 1361 - 1337 تهران )

اي پدر و مادر و تو برادر و خواهر عزيز!... وصيت من به شما اي عزيزان اين است که فرزنداني به اين جامعه تحويل بدهيد که پوينده ي راه حسين (عليه السّلام) باشند و شما را به خدا، دست از تفرقه برداريد و آيه ي « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (24) را فراموش نکنيد و شما را به خدا، آن پير زمان، آن حسين ثاني را تنها نگذاريد.

شهيد داريوش دهداري ( 1365 - 1342 کازرون )

و صحبتي با شما اهالي محترم روستا دارم که... بياييد براي پاسداري از خون شهدا و گسترش اسلام و همکاري در محل با پيروي از آيه ي « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (25)، همه با هم به ريسمان الهي چنگ بزنيد و متفرق (26) نشويد.

شهيد محسن دهقان ( 1363 - 1348 کازرون )

دوستان عزيزم! در نماز جماعت ها با اخلاص نماز جمعه شرکت کنيد و از تفرقه در ميان يکديگر بپرهيزيد و با هم خوب باشيد و هميشه در صلح باشيد.

شهيد رحمان دهقان تبارکي ( 1361 - 1341 اهواز )

خانواده، دوستان، فاميل! صله ي رحم ( ديد و بازديد ) را به جا آوريد و به يکديگر نيکي کنيد. از تفرقه و جدايي بپرهيزيد که سلاح چپاولگران است و فقرا و تهيدستان را در زندگي، شريک خود سازيد و در هيچ زماني و مکاني خدا را فراموش نکنيد.

شهيد حسن دهقاني ( 1365 - 1342 زرنديه )

و حال خطابم به شما جوانان است که از هرگونه اختلاف و تفرقه پرهيز کنيد و مجامع عمومي را چون مساجد و پايگاه هاي بسيج، هميشه پرنگاه داشته [ و ] صفوف خود را هر چه فشرده تر نماييد و جبهه هاي جنگ را هرگز فراموش نکنيد.

شهيد علي رضا دهقاني ( 1365 - 1340 همدان )

مطالبي چند را (27) تحت عنوان وصيت خدمت ملت شريف تقديم مي نمايم... وحدت کلمه را در بين خودتان هميشه حفظ کنيد و از تفرقه و دوييت بپرهيزيد و بدانيد که تفرقه از ابزارهاي برنّده ي شيطان است و هر کس به سوي تفرقه قدم بردارد، از کارگزاران شيطان و دشمن خداست. با هم برادر و برابر و يار و ياور يکديگر و مظلومين جهان باشيد.

شهيد علي محمد دهقاني اشکذري ( 1361 - 1343 صدوق )

اي ملت عزيز و شهيدپرور! در مرحله ي اول، دعاگو و پيرو خط امام همچون هميشه بوده و امام را تنها نگذاريد و همچون کوه استوار در مقابل نوکران سرسپرده ي آمريکايي ايستادگي کرده و شرّشان را به خودشان برگردانيد؛ چون بيشترين شکستمان به خاطر همين منافقان است که بين شما تفرقه مي اندازند و به همين علت است که بايد مسلمانان وحدت داشته باشند تا دشمنان اسلام نتوانند کوچک ترين نفوذي در [ ميان ] ما داشته باشند.

شهيد احمد دهقاني ريزي ( 1361 - 1330 زرين شهر )

معلوم نيست از اين برادران که با هم هستيم، کدام يک از ما بر مي گرديم. شايد خدا توفيق داد و شهادت را نصيب ما کرد. اگر چنين شد، از شما مردم قهرمان و شهيدپرور مي خواهم که از تفرقه دوري جسته و با هم متحد باشيد و شما را به خدا عاملين تفرقه را از بين خودتان دور کنيد.

شهيد محمد علي ديده دار ( 1365 - 1349 دهدشت )

اي مردم مستضعف روستايي و عشايري! شما هم بايد با انجام وظيفه ي خود اين رهبر را راضي کنيد و با هم باشيد و از تفرقه و جنگ در ميان خود خودداري کنيد و با يکديگر مهربان باشيد.

شهيد رضا ديواندري ( 1365 - 1345 سبزوار )

برادران عزيز! از شما عاجزانه مي خواهم از تفرقه و شايعه پراکني و سوءظن بپرهيزيد و به جان آن، اتحاد را حفظ کنيد و امت واحده باشيد.

شهيد حميد ذاکري ( 1366 - 1344 سلماس )

اي امت حزب الله!... شما را به خدا در کارهايتان سست نباشيد. محکم و استوار بايستيد و با هر نسيمي از جاي تکان نخوريد. وحدت خود را حفظ کنيد، اما نه با وحدتي [ که ] خود عين تفرقه باشد. وحدت بايد بين مؤمنين و مسلمين باشد. وحدت اين است که جواب هر کسي را که در هر لباسي به مقدسات شما توهين کرد، بدهيد. وحدت اين است که همگي يکپارچه به تمامي گفته هاي رهبر عزيزمان عمل کنيد؛ نه اينکه آن هايي را که به سود شماست، عمل کنيد و بقيه را رد کنيد. وحدت اين است که همگي از مظلوم دفاع کنيد و از ظالم در هر لباسي که باشد، متنفر باشيد و به مبارزه با [ او ] برخيزيد. وحدت اين است که همگي منافع شخصي را رد کنيد و تنها منافع اسلام را در نظر بگيريد. وحدت زماني حاصل مي شود که در همه ي کارها، تقوا و جهاد و سابقه ي خدمتي در انقلاب ملاک باشد و وحدت اين است که از خانواده ي شهدا حمايت کنيد. وحدت اين است که از معلولين و مجروحين دفاع کنيد. وحدت اين است [ که ] اگر [ کسي ] خلاف قانون و اسلام عمل نمود، در هر مقامي باشد مانند سدي در مقابل او قرار گيريد و حق را به صاحب حق برگردانيد؛ نه اينکه هر کس به خواسته ي خود به هر نحوي، اسلام و قرآن را توجيه کند. وحدت بايد بين قلوب مؤمنين باشد و اين شدني نيست، مگر اينکه نفس شوم خود را اصلاح کنيد و اگر همگي به گفته هاي قرآن و اسلام عمل کرديد و زياد [ ي ] تظاهر را کنار گذاشتيد، وحدت به خودي خود حاصل مي شود.

شهيد غلام شاه ذاکري قشمي ( 1365 - 1339 ميناب )

اي برادران و خواهران! اي پدران و اي مادران!... از تفرقه بپرهيزيد و سعي کنيد نفس خود را به سوي مطمئنه شدن سوق دهيد. حب جاه و مال، انسان را به اسفل السافلين مي اندازد.

شهيد سيد محمدرضا ذوالفقاري ( 1365 - 1344 تويسرکان )

برادران ارتشي!... نکند کساني بين شما پيدا شوند (28) و تفرقه ايجاد کنند (29) بين شما و سپاه و بسيج که آن ها همانند ملتند و اگر اين طور شود، شما از ملت جدا شده ايد. ارتشي، سپاهي، بسيجي، همه يک نيروي الهي هستند. از دشمن غافل نباشيد که در کمين وحدت شما نشسته است و در جمع، اي بسيجيان و سپاهيان و ارتشيان و همه ي اقشار مختلف جامعه ي جمهوري اسلامي ايران! همه در جامعه دست به دست هم بدهيد. در فکر جلب رضاي الله باشيد، نه چيز ديگر، وحدت را حفظ کنيد و پيرو خط ولايت فقيه باشيد.

شهيد سيد يدالله راثي اردوبادي ( 1361 - 1339 تبريز )

سخني دارم با دوستان و برادران حزب الله:... اتحاد خود را حفظ کنيد و از رخنه کردن عنصرهاي کثيف و تفرقه انداز و مخرّب در مساجد با شدت تمام مقابله کنيد که امروز با چهره اي منافقانه و هزار چهره اي، وارد صفوف فشرده ي حزب الله مي شوند تا به نحوي مردم را نسبت به انقلاب و رهبري آن مأيوس گردانند.

شهيد علي اکبر رادکاني ( 1362 - 1340 کردکوي )

امت حزب الله! وحدت کلمه را حفظ کنيد و از مناديان تفرقه دوري نماييد و از ياد خدا غافل نباشيد و همواره به ياد خدا، جبهه ها را پر کنيد.

شهيد حکمت الله رحماني ( 1364 - 1331 ابهر )

... در خاتمه از شما مردم حزب الله و ادامه دهندگان راه شهدا و پيروان خط امام و روحانيت متعهد مي خواهم که وحدت خود را حفظ نماييد و از تفرقه و دودستگي بپرهيزيد و با وحدت کلمه، ضد انقلاب و منافقين را از صحنه دور نماييد و فرصت هيچ گونه عرض اندام را در جامعه به آن ها ندهيد.

شهيد عيسي رحماني ( 1362 - 1336 قوچان )

خواهشي که از تک تک ملت شريف ايران و امت حزب الله شهرمان و شما برادران و خواهران حزب الله و مسلمان [ و ] هم روستايي ام دارم، [ اين است که ] از تفرقه بپرهيزيد و پشت سر روحانيت قدم برداريد و گوش به حرف هاي بلندگوها و راديوهاي بيگانگان ندهيد. پيرو امام باشيد و [ پيرو ] حرف هاي ائمه ي اطهار (عليهم السّلام) و روحانيت اصيلمان که پيروان واقعي آن ها هستند، باشيد و گوش به حرف منافقان و گروهک هاي محارب ندهيد. هر چند که اين مسئله حل شده و در هيچ جا بقايي از آن ها نمانده، ولي به هوش باشيد دشمن و شيطان در کمين است. دست به ريسمان خداوند بزنيد (30) و از عذاب خداوند بترسيد. تنها راه و کلمه ي رمز پيروزي، وحدت است و دور انداختن کينه توزي هاي شخصي است. « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ». (31)
... يک علت براي ايجاد تفرقه بين مردم: اگر خواهان دنيا هستيد که هيچ؛ اگر خواهان اسلام، قرآن، خدا و رسول و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و رهروان آن حضرتيد، بايد خواست [ ه ] هاي انقلاب را بر خواسته هاي خود ترجيح دهيد و پيرو امام باشيد. ان شاء الله اين تفرقه ها هم برطرف مي شوند.

شهيد حميدرضا رحماني مياندهي ( 1363 - 1339 مشهد )

برادران عزيزم! همگي با هم دوست باشيد و با يکديگر برادر باشيد. با هم يکي باشيد. از تفرقه و جدايي جداً فاصله بگيريد و همه با هم گوش به فرمان امام عزيزمان باشيد.

شهيد شيرالله رحمت پورزجي ( 1365 - 1347 تهران )

و اما به عزيزان و بچه حزب اللهي هاي محل سفارش مي کنم که تو را به خدا با هم باشيد و اگر خداي نخواسته تفرقه بينتان افتاد، [ آن را ] از بين ببريد و با هم دوست و [ همراه يکديگر باشيد ] (32) و از اسلام دفاع کنيد و راه را بر کفار [ و ] منافقين ببنديد.

شهيد علي رحيمي ( 1366 - 1347 مبارکه)

به همه ي شما سفارش مي کنم که خداي بزرگ را همه جا و در همه حال حاضر و ناظر بر اعمالتان بدانيد. دست از ياري دين خدا و امام امت برنداريد و همچنان استوار به پيش برويد که پيروزي نهايي نزديک است و همه ي ما شاهد آن خواهيم بود ( ان شاء الله ). از اختلاف و تفرقه جداً دوري کنيد و سعي نماييد که همه جا وحدت داشته باشيد. در نمازهاي جمعه و جماعات و در دعاهاي کميل و توسل شرکت نماييد. در برابر منافقين از خدا بي خبر محکم و استوار ايستادگي کنيد و نگذاريد که با دهان هاي کثيف خود، محيط شما را آلوده کنند.

شهيد محمد رحيمي حسن پور ( 1365 - 1336 فردوس )

از شما مردم حزب الله تقاضا دارد که هيچ وقت امام عزيز را تنها نگذاريد و به رهنمودهاي پيامبر گونه ي ايشان و ساير رهبران عزيز انقلاب، گوش فرا دهيد و با صفوف به هم فشرده ي خود در اجتماعات و حضور در صحنه، دست توئطه گران را از دامن اين ملت، کم و کوتاه نماييد و اسلام عزيز را در سراسر گيتي گسترش دهيد و زمينه را براي ظهور حجة ابن الحسن (عجل الله تعالي فرجه الشريف) فراهم سازيد و نگذاريد افراد فرصت طلب و سودجو در بين جامعه ي اسلامي نفوذ کرده و باعث تفرق گردند و از شما تقاضا دارم که دست منافقين و احزاب منحرف و ضد انقلاب را از اين انقلاب، کوتاه نماييد.

پي‌نوشت‌ها:

1.در اصل وصيت: در حراسند
2.اشاره به حديثي از پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم)
3.سوره آل عمران؛ آيه 103
4.در اصل وصيت: تشدد
5.در اصل وصيت: خاهي
6.در اصل وصيت: دنباله گيري
7.در اصل وصيت: بزنيد
8.سوره آل عمران؛ آيه 103
9.در اصل وصيت: دم زدن
10.سوره آل عمران؛ آيه 103
11.در اصل وصيت: اميدي
12.سوره صف؛ آيه 4
13.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
14.در اصل وصيت: زَهَقَ الْبَاطِلُ. اشاره به « وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا »؛ سوره اسراء، آيه 81
15.در اصل وصيت: که هم اکنون
16.در اصل وصيت: و بدون شک
17.در اصل وصيت: و خودشان
18.در اصل وصيت: خدا آن هايي که
19.در اصل وصيت: نمود
20.سوره آل عمران؛ آيه 103
21.در اصل وصيت: است
22.در اصل وصيت: ناخوانا
23.در اصل وصيت: عشايران
24.سوره آل عمران؛ آيه 103
25.سوره آل عمران؛ آيه 103
26.در اصل وصيت: متفرقه
27.در اصل وصيت: مطالبي را چند
28.در اصل وصيت: پيدا شود
29.در اصل وصيت: ايجاد کند
30.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
31.همان
32.در اصل وصيت: ناخوانا

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا (11)، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 

نسخه چاپی