خوراکی‌هایی که به درمان گرفتگی‌های عضلانی کمک می‌کنند
خوراکی‌هایی که به درمان گرفتگی‌های عضلانی کمک می‌کنند

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

همه‌ی ما زمانی دچار گرفتگی یا اسپاسم عضلانی شده یا خواهیم شد. مصرف مسکن جهت درمان این عارضه، ممکن است که بهترین گزینه نباشد. بجای آن می‌توان از خوراکی‌هایی بهره برد که به کاهش گرفتگی عضلانی کمک می‌کنند. این مواد غذایی را می‌توان در رژیم غذایی معمول خود وارد کرد به گونه‌ای که فرد، دیگر از گرفتگی‌های دردناک رنج نخواهد برد.
انقباض غیر ارادی ماهیچه‌ا‌ی از یک گروه عضلانی بزرگ را گرفتگی عضلانی گویند. دیده می‌شود که این عارضه، بر عضلاتی که به طور مداوم بکار گرفته می‌شوند تأثیر می‌گذارد. متداول‌ترین عضلاتی که تحت تأثیر این عارضه قرار می‌گیرند: ماهیچه‌های ساق پا، همسترینگ یا عضلات عقب ران، چهار سر ران، بازوها، و از آن جمله می‌باشند. معمول‌ترین علت گرفتگی عضلانی، زیادی بکار گرفتن ماهیچه‌هاست که موجب انقباض عضله می‌گردد. همچنین هنگامی که مایعات به قدر کافی برای عضلات فراهم نشوند، می‌تواند منجر به گرفتگی عضله گردد. در صورت صدمه دیدن نیز عضله ممکن است دچار گرفتگی شود. در کنار تمام این علل، یکی از دلایل مهم گرفتگی عضله ناشی از کمبود مواد معدنی است. در اغلب موارد، این عارضه به دلیل کمبود پتاسیم و کلسیم رخ می‌دهد. بسیاری از خانمها در طول دوران بارداری دچار گرفتگی‌های عضلانی می‌شوند که اغلب به دلیل کمبود این مواد ایجاد می‌شود. شیوه زندگی و داروهایی که جهت عارضه‌های مختلف پزشکی مصرف می‌شوند، همچنین می‌توانند موجب گرفتگی‌های عضلانی گردند. بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که چه شیوه‌های طبیعی را می‌توان جهت درمان این عارضه بکار برد. پاسخ آن، استفاده از مواد غذایی جهت کمک به رفع گرفتی‌های عضلانی است. این کار نه تنها ساده است، بلکه جهت تهیه‌ی این مواد غذایی هزینه‌ی زیادی برای فرد به همراه نخواهد داشت.

مواد غذایی جهت رفع گرفتگی عضله

در اغلب موارد، گرفتگی‌های عضلانی در نتیجه‌ی کمبود مواد معدنی رخ می‌دهد. بنابراین، بهترین کار جهت درمان این عارضه، مصرف غذاهایی سرشار از این مواد معدنی است.
خوراکی‌های سرشار از پتاسیم: میوه‌ای که جهت مقابله با اسپاسم عضلانی بایستی بخشی از این رژیم باشد، موز است. مصرف روزانه‌ی موز مقادیر مورد نیاز پتاسیم را برای بدن فراهم می‌سازد. غیر از موز، میوه‌هایی همچون آلو، زردآلو، خرما، انجیر، کیوی، پرتقال، پاپایا، هلو، کشمش، و غیره نیز به مقابله با علائم اسپاسم کمک خواهند کرد. مصرف صیفی‌جاتی مانند سیب زمینی، اسفناج، گوجه فرنگی، چغندر، کاهو، قارچ، بامیه، و غیره نیز جهت افراد مبتلا به کمبود پتاسیم توصیه می‌شود. عدس، انواع جوانه‌ها، لوبیا، بادام زمینی، و غیره نیز سرشار از پتاسیم هستند و مفید بودن آنها جهت درمان این عارضه به اثبات رسیده است.
مواد غذایی غنی از کلسیم: در کنار پتاسیم، کمبود کلسیم نیز موجب گرفتگی عضلانی می‌شود. از این رو، غذاهای غنی از کلسیم نیز بایستی به عنوان بخشی از رژیم غذایی قرار گیرند. انجیر خشک، شیر و محصولات لبنی مانند ماست، دوغ، پنیر، و نیز گوشت و تخم مرغ شل کننده‌های طبیعی عضلانی هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. بادام، بذر کتان، دانه کنجد، سویا، جو، جعفری، و غیره نیز منابع خوبی از کلسیم می‌باشند.
مواد غذایی غنی از منیزیم: در میان غذاهای غنی از منیزیم، غلات سبوس‌دار، آجیل و لوبیا هستند، که بایستی بخشی از رژیم غذایی افرادی باشند که از کمبود منیزیم رنج می‌برند. به همین ترتیب، سبزیجات برگ سبز، کدو تنبل، میوه‌هایی مانند آووکادو، موز، زردآلو، و غیره نیز بایستی بطور چشمگیر در رژیم غذایی منظور شوند. ماهی و محصولات لبنی نیز منبع خوبی از منیزیم می‌باشند. چنانچه در مقایسه با آب، نوشیدنی‌های گازدار بیشتری مصرف می‌کنید، در آن صورت مصرف این نوشیدنی‌های گازدار را کاهش داده و حتماً آب بیشتری بنوشید، تا ماهیچه‌های شما دچار گرفتگی نشوند.
مواد غذایی غنی از ویتامین E: همچنین ثابت شده است که ویتامین E در درمان اسپاسم عضلانی مفید می‌باشد. از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین E جهت درمان گرفتگی‌های عضلانی، جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، دانه آفتابگردان، ماهی‌هایی چون شاه ماهی، ساردین، و غیره، بیکن بوقلمون، زرده تخم مرغ، بادام زمینی، فندق، و از آن جمله را می‌توان نام برد.
مواد غذایی غنی از ویتامین C : ویتامین C به بهبود و بازسازی عضلات جراحت دیده کمک می‌نماید. این ویتامین همچنین در ساخت سیستم ایمنی قوی که به نوبه خود قادر به مقابله با گرفتگی عضلانی باشد، مفید است. مرکبات، کلم بروکسل، کلم بروکلی، فلفل شیرین، گریپ فروت، میوه کیوی، لیچی lychee، و غیره همگی منبع خوبی از ویتامین C هستند.
در کنار این مواد غذایی جهت کمک به اسپاسم‌های عضلانی، برخی داروهای خانگی نیز جهت این عارضه وجود دارند که ممکن است بخواهید آنها را امتحان کنید. به همان اندازه، مصرف مقادیر کافی آب در فواصل منظم برای درمان اسپاسم عضلانی مهم است. هیدراته یا آبدار نگه داشتن تمام مدت بدن جهت مقابله با گرفتگی عضلانی دارای اهمیت است.



 

 

نسخه چاپی