زیاده‌روی در تمرین ورزشی
زیاده‌روی در تمرین ورزشی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون


 

ورزش فواید بسیاری برای بدن دارد، اما ضرر تمرین بیش از حد ممکن است بیشتر از منفعت آن باشد. در مقاله‌ی پیش رو از نشانه‌هایی صحبت به میان خواهد آمد که به شما کمک می‌کنند تا تشخیص دهید آیا تمرینات روزانه‌ای که انجام می‌دهید

عوارضی را در بدنتان ایجاد می‌‌نمایند یا خیر.

در حال حاضر، افراد زیادی در سرتاسر جهان در رؤیای داشتن «اندامی بی عیب و نقص» بسر می‌برند. دیدن افرادی که در حال تلاش برای بهتر نمودن اندام خود هستند، فوق العاده است، به این دلیل که مزایای بسیاری را می‌توانید از ورزش منظم بدست آورید، اما بسیاری از این افراد به اشتباه تصور می‌کنند که درصورت انجام ورزش بیشتر، نتایج بهتری بدست خواهند آورد. بایستی بدانید که بجای افزودن بر تمرینات ورزشی خود، انجام آن به حد متناسب همراه با داشتن رژیم غذایی متعادل، نتایج خوبی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.
توانایی افراد با یکدیگر متفاوت است، از این رو تعیین محدوده‌‌ای جهت انجام یک ورزش کلی تقریباً غیر ممکن است، اما هر کس باید حد خود را بداند تا بتواند از آسیب رساندن به بدن خود جلوگیری نماید. مهم نیست از چه نوع بدنی برخوردارید، چنانچه بیش از حد به تمرین ورزشی بپردازید، حداقل به یکی از علائمی که در ذیل آمده دچار خواهید شد:

نداشتن اشتیاق و رغبت

هیجان و شور و اشتیاقی که موجب می‌شود ورزش را دنبال کنید، زود گذر نمی‌باشند. یک رژیم ورزشی مناسب همیشه شما را سرحال نگاه خواهد داشت. اگر اخیراً متوجه شده‌اید که سعی می‌کنید از رفتن به باشگاه ورزشی طفره بروید، در این صورت واضح است که شما در انجام تمرینات ورزشی زیاده‌روی کرده‌اید.

پایین آمدن سطح کارائی

وزنه‌های خاصی وجود دارند که به راحتی می‌توانیم با آنها کار کنیم، لیکن جهت بهتر ساختن عضلات خود از محدوده‌ی راحتی خارج شده و وزنه‌های سنگین‌تری را امتحان می‌کنیم. دست و پنجه نرم کردن با این وزنه‌های سنگین‌تر امری است عادی، اما چنانچه این وزنه‌هایی که تصور می‌کردید راحت باشند، شما را به چالش بکشند، زمان آن خواهد بود که دور آنها را خط بکشید. افت در عملکرد به تمرینات قدرتی محدود نمی‌شود، همچنین می‌تواند در مورد تمرینات استقامتی نیز مطرح شود.

خستگی مفرط

خسته شدن پس از ورزش‌های سنگین امر غیر معمولی نیست، و قاعدتاً، پس از یک فاصله‌ی زمانی 24 ساعته به طور کامل خستگی شما رفع خواهد شد. چنانچه به مدت چند روز احساس خستگی و کوفتگی دارید، آنگاه می‌تواند نشانه‌ی زیاده‌ روی در انجام تمرینات ورزشی باشد. انجام بیش از حد تمرینات ورزشی و عدم استراحت کافی می‌تواند به بدن شما آسیب زیادی وارد سازد.

ضربان قلب بالا و بی قراری

چنانچه می‌بینید ضربان قلبتان پس از تمرین (به هنگام استراحت) بی‌وقفه در حال افزایش است، آنگاه جای نگرانی دارد. علت آن می‌تواند زیاده روی در تمرینات ورزشی باشد. افرادی که به خود فشار زیادی وارد می‌کنند، اغلب احساس بیقراری داشته که معمولاً با بی‌خوابی، اشتهای غیر طبیعی، نوسانات خلقی، و ناتوانی در تمرکز همراه خواهد بود.

توجه: اگر ضربان قلب شما حتی پس از استراحت کافی، پایین نیامده باشد، توصیه می‌شود که یک معاینه پزشکی کامل از خود بعمل آورید.

سیستم ایمنی تضعیف شده

شکی نیست که انجام درست ورزش روزانه به همراه یک رژیم غذایی مغذی به شما در حفظ سلامتی کمک خواهد کرد، اما اگر بیش از توان بدنتان، تمرین کنید، و به قدر کافی استراحت ننمایید، امکان دارد سیستم ایمنی بدنتان دستخوش تغییر و تلاطم شده و براحتی مستعد ابتلا به سرماخوردگی و سرفه می‌شوید.

درد در مفاصل

کم نیستند افرادی که از درد مفاصلشان به دلیل انجام مصرانه‌ی تمرینات ورزشی شکایت دارند. وضعیت اندامی نامناسب می‌تواند به دلیل محنت و سختی وارده بر آنها و یا به دلیل درد و رنج ناشی از زیاده روی در تمرینات ورزشی باشد. هنگامی که در انجام ورزش زیاده روی می‌کنید، مفاصل خود را در معرض فشارهایی قرار می‌دهید که خارج از تحمل آنها بوده و این امر موجب درد مفاصل می‌شود.

تأثیر روانی

بایستی متوجه باشید که در صورت انجام کارهای ذیل، دارید در انجام تمرینات ورزشی زیاده روی می‌کنید:
• بجای سپری کردن وقت با خانواده، ترجیح می‌دهید که به تمرینات ورزشی بپردازید.
• چنانچه در یک روز به مدت چندین ساعت ورزش نکنید، احساس گناه به شما دست دهد.
• حتی با وجود بیماری، به باشگاه بروید.
چنانچه یکی از این علائم مذکور را مشاهده کردید، در این صورت بایستی وقفه‌ای در ورزش خود ایجاد کنید. چند روزی استراحت نمایید و هنگامی که ورزش خود را از سر بگیرید، خواهید دید که سطوح عملکردی شما به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. همواره به خاطر داشته باشید که استراحت به اندازه‌ی ورزش دارای اهمیت است.



 

 

نسخه چاپی