چه ظرفى براى پخت و پز مناسب است؟
غذا خوردن امرى است طبیعى اما بسیار مهم و این نیز مهم است که شما در چه ظرفى و با چه جنسى غذا مى پزید، چون برخى از ظروف با آزاد کردن یون ها و ترکیب مختلفى که در جنس و رنگ و یا لعاب آنها به کار گرفته شده است سبب ایجاد تاثیرات سویى بر بدن مى شود. اکنون تاثیر چند ظرف را در زیر بررسى مى کنیم:

۱- ظروف آلومینیومى:

ایمنى مصرف این عنصر در ساخت ظروف غذا مدتى مورد تردید قرار گرفته و با توجه به این که این عنصر به مقدار کم در غذاهاى گیاهى و حیوانى وجود دارد چنانچه مقدارى هم از طریق ظروف وارد بدن شود ممکن است اختلالاتى را به همراه داشته باشد. زیرا این ماده در جذب فسفات ها مداخله مى کند و سبب بروز راشیتیسم مى شود. همچنین مطالعات نشان مى دهد که یکى از عوامل موثر در از دست رفتن حافظه است. استفاده طولانى مدت از ظروف آلومینیومى براى پخت مناسب نیست چرا که این ظروف با آزاد کردن یون آلومینیوم در غذا سبب انتقال این یون ها به بدن مى شود و در درازمدت مى تواند مشکلاتى براى بدن از جمله کم خونى ایجاد کند.برخى از دانشمندان به این اکتفا نکرده و بر این باورند که جوش آوردن آب در کترى هاى آلومینیومى باعث بروز بیمارى هایى مثل زخم معده، کولیت ( التهاب روده)، خشکى دهان، یبوست و تغییر رنگ دهان مى شود. افرادى که هر روز از ظروف آلومینیومى پوشش داده نشده براى پخت و پز و نگهدارى مواد غذایى استفاده مى کنند تقریبا ۳ تا ۵ میلى گرم آلومینیوم وارد بدن خود مى کنند. سبزى هاى برگى شکل از نوع اسیدى یا نمکى مثل گوجه فرنگى، مرکبات و ریواس اگر در این ظروف نگهدارى شوند، بیشترین آلومینیوم را به خود جذب مى کنند، همچنین باعث حالت سوراخ سوراخ روى این ظروف مى شوند.

چه ظرفى براى پخت و پز مناسب است؟
 
روحى همان رویى نیست ظروفى که در آشپزخانه عمدتا به آن روحى مى گویند که بعضا با رویى اشتباه مى شود، به طور عمده از جنس آلومینیوم هستند. اگر این ظروف واقعا از جنس روى بودند، خروج یون هاى روى از ظروف و ورود آن به غذا، باعث جبران کمبود روى در بدن مى شود و براى ما مفید بود اما یون هاى آلومینیوم این خاصیت را ندارند.

چه ظرفى براى پخت و پز مناسب است؟
 

۲- ظروف مسى به شرط قلع اندود شدن

این ظروف در صورتى که قلع اندود شده باشند مشکل زیادى به وجود نمى آورند و فقط در طولانى مدت مسمومیت با قلع یا سرب به وجود مى آورند. ورود یون مس به غذا در طولانى مدت تاثیر نامطلوب بر احشا و اندام داخلى بدن شده و ذخیره شدن آن در کبد به مرور به از کار افتادن این عضو کمک مى کند. پس باید در هنگام شست وشو مراقب بود که خراش بر ندارد در ضمن مواد غذایى اسیدى و ترش نیز باعث از بین رفتن لایه قلع مى شود.

چه ظرفى براى پخت و پز مناسب است؟
 

۳- ظروف تفلون زیر ۳۶۰ درجه:

اگر این ظروف را در دماى بالاتر از ۳۶۰ درجه حرارت دهند بخارات سمى تولید مى کند که یکى از این مواد پتانسیل سرطانزایى بالایى دارد که در موش ۴ سرطان ایجاد کرده است. همچنین ممکن است از کادمیم نیز در تهیه این ظروف استفاده شود که در صورت ورود این فلز به غذا مى تواند خطرناک باشد. اگرچه پوشش با خراشیدن و ساییدن از بین مى رود ولى سازمان غذا و دارو تاکید کرده که این ذرات بدون تغییر عبور کرده و دفع مى شود.

نکته مهم: موضوع مهم در مورد ظروف تفلون بازسازى آنهاست در حالى که با تاکید وزارت بهداشت روبه روییم: از بازسازى ظروف تفلون بپرهیزید چرا که به طور حتم سبب بروز مشکلات در بدن مى شود.

چه ظرفى براى پخت و پز مناسب است؟
 

۴- ظروف استیل بهترین اند:

چند دهه طول کشید تا کارآیى یا عدم کارآیى ظروف پخت و پز به نتیجه برسد. دانشمندان معتقدند بهترین ظروف براى استفاده در پخت و پز ظروف استیل هستند گرچه از زیبایى ظاهرى چندانى برخوردار نیستند!
نسخه چاپی