هندوانه بخوريم يا ليكوپن؟
 هندوانه بخوريم يا ليكوپن؟
هندوانه بخوريم يا ليكوپن؟
نويسنده:نيوشا قره گوزلو
منبع:روزنامه جوان
كدام يك از ما تا كنون برش هاى قرمز رنگ هندوانه معروف به «شترى»را نخورده است؟ اين ميوه سرد و تر بهترين ميوه تابستان است كه بدن را شاداب مى كند.
هند + وانه: همان طور كه از نام اين ميوه پيداست زادگاه اصلى هندوانه هندوستان است به همين خاطر وجه تسميه آن -هندوانه- است و به معناى ميوه هند معروف شده است گرچه اكنون در تمام نقاط جهان كاشته مى شود.هندوانه از خانواده بزرگ كدوييان است و به روز هاى گرم و آفتابى بسيار نيازمند.انواع آن عبارتند از: قرقى، محبوبى، جهرمى، تركمن، شريف آباد، يوسف سفيد همدان و...
خواص هندوانه: خواص اين ميوه بهشتى خيلى بيشتر از چيزى است كه ما تصور مى كنيم. ۴۴ در صد كالرى هندوانه را قند تشكيل مى دهد آن هم قند طبيعى كه ديگر دشمن ما نيست! بلكه ماده غذايى حياتى براى تامين سوخت انرژى به ويژه مغز است. ازآن جا كه اين ميوه مدراست به پايين آوردن فشار خون كمك مى كند و به خاطر خنك بودنش براى افراد گرم مزاج بسيار خوب است. طب قديم مى گويد: براى رفع خارش بدن هندوانه را با تمر هندى بخوريد.براى بر طرف كردن تب و گرماى بدن هندوانه را با شيرخشت ميل نماييد و براى بيشتر خنك كردن بدن در روزهاى گرم تابستان هندوانه را با شكر نوش جان كنيد! مطالعات جديد نشان مى دهد كه نبايد از خوردن پوست سفيد داخل هندوانه نيز غافل بود زيرا براى زخم گلو و دهان موثر است. هندوانه تشنگى را برطرف و ادرار و عرق را زياد و به همين دليل تا حد زيادى خون را پاك مى كند. از توصيه هاى طب قديم است كه مى گويد از خوردن مرباى پوست سفيد هندوانه غفلت نكنيد زيرا سرفه را درمان مى كند به شرط آن كه مربا را با عسل و شكر توامان طبخ كنيد. چرا هندوانه قرمز است؟ اين ميوه چاره اى جز قرمز بودن ندارد چون حاوى مواد شيميايى طبيعى به شكل رنگدانه هاى قرمز رنگ مانند گوجه فرنگى است.با خوردن هندوانه قرمز رنگ بدن ما ليكوپن را از ديواره سلولى ميوه دريافت مى كند. مطالعات نشان مى دهد يك فنجان ونيم هندوانه حاوى ۹تا۱۳ميلى گرم ليكوپن است و به طور متوسط ليكوپن موجود در اين ميوه ۴۰ در صد بيشتر از ليكوپن موجود در گوجه فرنگى است.


نسخه چاپی