ميوه‌درماني
ميوه‌درماني
ميوه‌درماني
نويسنده:فرزانه محمد حسيني
منبع:روزنامه رسالت

سيب؛ داروخانه طبيعي

درخت سيب داراى فرم‌ها و نژادهاى اصلاح شده و به عنوان سيب در باغبانى کشت مى‌گردد. قسمتى که مورد استفاده قرار مى‌گيرد ساقه، برگ، پوست خارجى و ميوه آن است.

ترکيبات شيميايي:

قسمت‌هاى مختلف درخت سيب داراى ترکيباتى به شرح زير است؛ برگ درخت سيب؛ پوست و ريشه آن داراى گلوکزيدى بنام فلوريزين است. ميوه سيب داراى ترکيب شيميايى متفاوت برحسب نژادهاى مختلف است. ولى به طور کلى مواد مختلفى به نسبت‌هاى زير در آن يافت مى‌شود82 ؛ تا 86 درصد آب، 6 تا 16 درصد مواد قندي، 19 درصد سلولز، 4 درصد ليگنين از اسيدهاى آلى آزاد، مواد چرب، مواد آلبومينوئيدى و داراى کلسيم، فسفر، منيزيم، پتاسيم، آهن و ويتامين‌هايى از جمله: C، PP،1A ، 2A، .A در هر 100 گرم سيب 25 گرم ويتامين A، 15 گرم ويتامين B و 20 گرم ويتامين C وجود دارد، ويتامين‌هاى سيب بيشتر در پوست سيب و بشره قرمزرنگ آن يافت مى‌شد. هر 100 گرم سيب 128 کالرى انرژى ايجاد مى‌کند. دانه سيب داراى 24 تا 27 درصد روغن آميگدالين و آنزيم‌هاى مختلف مانند اکسيداز و پکتاز است، در پوست سيب ماده‌اى به نام (آلفا - فارنه سن) وجود دارد.

خواص درمانى سيب:

قسمت‌هاى مختلفى که داراى خواص درمانى است به اين شرح مى‌باشد؛ پوست درخت سيب به علت دارا بودن فلوريزين اثر تب‌بر به نحو ملايم دارد، پوست و ريشه درخت سيب، همان اثر خواص پوست درخت سيب يعنى ساقه را دارد و براى پوست و ريشه اثر درمانى قطعى‌تر از پوست و ساقه قائلند، پوست خشک شده سيب در درمان بسيارى از بيمارى‌ها از جمله نقرس، ورم مفاصل، رماتيسم و ناراحتى‌هاى کليوى مفيد است برگ درخت سيب اثرى شبيه به پوست خارجى ميوه دارد. معمولا به حالت دم‌ کرده به کار مى‌رود، دم کرده برگ درخت اين ميوه در افزايش مقدار ادرار و دفع التهاب کليه و مثانه به کار مى‌رود و همچنين فلوريزين موجود در پوست تازه درخت سيب باعث از بين رفتن تب و ضد رماتيسم نيز مى‌باشد.
خوردن سيب در صورتى که کاملا رسيده باشد اثر ملين و ضد اسهال و مدر و آرام کننده دارد. سيب پخته ملين است مخصوصا اگر با کره پخته شود.با مصرف اين ميوه بى‌خوابى رفع و خواب آرام به انسان دست مى‌دهد.خوردن سيب چه به صورت خام و چه به صورت پخته مانع تشکيل اسيداوريک در بدن مى‌شود و براى آن دسته از بيمارانى که دچار ناراحتى‌هايى از جمله اگزماهاى مزمن، مبتلايان به چاقي، برافروختگي، تصلب شرائين و بواسير هستند توصيه مى‌گردد. شيره سيب از بسيارى از بيمارى‌ها جلوگيرى به عمل مى‌آورد به طور مثال در سرماخوردگى‌ها، گرفتگى صدا، سرفه، برونش‌ها و بيمارى‌هاى سينه، حالات عصبى و غيره موثر است. مصرف سيب وحشى در رفع اسهال‌هاى ساده اثر درمانى بسيار زيادى دارد. تحقيقات در اين زمينه نشان مى‌دهد که با مصرف سيب ورم حاد يا مزمن روده کاهش مى‌يابد. باتوجه به اثر درمانى سيب و اينکه مقادير زياد اين ميوه نمى‌تواند به مصرف اطفال برسد، عده‌اى را بر آن داشت که از اين ميوه مفيد حداکثر استفاده را در طبابت به عمل آورند و به جاى آن از گردسيب خشک شده تحت نام آلپونا براى مصارف درمانى اطفال استفاده به عمل آورند، اين گرد در هر مايعى قابل حل مى‌باشد.
پکتين کافى در سيب باعث پايين آمدن کلسترول خون مى‌شود، مصرف روزانه 300 تا 400 گرم سيب، کلسترول خون را به ميزان 10 تا 20 درصد پايين مى‌آورد، حتى مردم انگلستان معتقدند که با مصرف يک سيب در روز پزشک به خانه راه پيدا نمى‌کند، سيب درحفظ قدرت و فعاليت کليه‌ها بسيار سودمند است.منيزيمى که در سيب و تره‌فرنگى وجود دارد باعث حرکت معده و روده مى‌شود و به همين سبب عمل هضم را آسان مى‌کند و همچنين مقاومت بدن انسان را در برابر بيمارى‌هاى عفونى و بيمارى‌هايى که اميدى به بهبود آنها نيست مانند (سرطان) زياد مى‌کند. حضرت علي(ع) در اين باره مى‌فرمايند:سيب بخوريد که معده را دباغى مى‌کند، و امام صادق(ع) مى‌فرمايند که: به بيماران مبتلا به تب سيب بخورانيد که اين ميوه بسيار سودمند است و چيزى سودمندتر از آن نيست. سيب اثر تصفيه کننده خون و حياتبخش در کارهاى فکرى دارد. به همين علت هم براى خانم‌هايى که دوران باردارى را سپرى مى‌کنند مفيد مى‌باشد و هم در رفع خستگى‌هاى جسمانى بخصوص براى ورزشکاران بسيار مفيد مى‌باشد. از شيره سيب پخته مى‌توان به صورت غرغره در رفع آنژين استفاده کرد و نتيجه مطلوب را حاصل نمود.
اين ميوه خاصيت پاک کردن سموم معده و روده‌ها را دارد، اين ميوه هم قدرت غذايى دارد و هم به علت داشتن مواد قليايى اسيد اوريک را حل و ترشحات غدد بزاق و معده را مساعد و متعادل مى‌سازد. اين ميوه براى بيمارى‌هاى کبدي، مجارى ادرار و سينه درد بسيار مفيد مى‌باشد. اين ميوه به علت داشتن مقاديرى فسفر، اعصاب و مغز را تقويت مى‌کند. آهن موجود در سيب براى خون، پتاس براى قلب و يد براى تقويت سيب آدم مى‌باشد. خوردن سيب بعد از وعده‌هاى غذايى به هضم و جذب غذا کمک بسيارى مى‌کند. اين ميوه به طور کلى يک داروخانه مفيد و بدون ضرر است.کسانى که دهان و دندان آنها چرکى و بوى نفس بدى دارند ابتدا مقدارى جعفرى را در دهان بجوند و بعد تفاله آن را به بيرون بريزند و بعد يک عدد سيب را خوب بجوند و بعد از جويدن آن را بخورند. از اين طريق است که باعث مى‌شود از بوى بد دهان رها شوند. طرز تهيه جوشانده‌اى که از سيب درست مى‌شود و مصرفش باعث پايين آوردن کلسترول اضافى خود مى‌گرد به شرح زير مى‌باشد؛ ابتدا يک قاشق سوپخورى پوست خشک سيب را ريز ريز کرده در يک فنجان بزرگ آب‌جوش ريخته و روى آتش بگذاريد تا به مدت 15 دقيقه دم بکشد. سپس آن را بعد از سرد شدن صاف کنيد و بنوشيد. از اين جوشانده روزى 2 فنجان بعد از صبحانه و شام ميل کرده، قطعا با اين دستور، کلسترول خون شما کم خواهد شد و براى زخم‌هايى که خيلى دير بهبود پيدا مى‌کند مى‌توان سيب پخته شده در شيره سيب يا مخلوط شيره سيب به نسبت مساوى با روغن زيتون را بر روى زخم‌ها گذاشته تا نتيجه مطلوبى حاصل گردد.
کلام آخر اينکه سيب مى‌تواند در جواني، سلامت و تقويت پوست صورت نقش بسزايى داشته باشد مشروط بر آنکه به حالت تازه به کار رود.
با مصرف هرچه بيشتر ميوه‌ها و سبزى‌ها سلامتى را به بدن خود هديه بدهيم.


نسخه چاپی