نگاهى بر پورت USB
  نگاهى بر پورت USB
نگاهى بر پورت USB
منبع:روزنامه جوان
هر كامپيوترى كه شما امروزه براى خانه يا محل كار خود مى خريد داراى يك يا چند رابط USB مى باشد كه در پشت آن است. اين رابطهاى USB اين اجازه را به شما مى دهند كه هر گونه وسيله اى اعم از Mouseيا printer را به راحتى و آسانى به كامپيوتر خود وصل كنيد. سيستم عامل (OS) نيز USB را پشتيبانى مى كند بنابراين نصب راه انداز سخت افزار (Driver) نيز سريع و راحت مى باشد. در مقايسه با ساير روشهاى اتصال سخت افزارها به كامپيوتر مثل parallel port وserial port و يا كارتهاى مخصوصى كه در Caseكامپيوتر خود نصب مى كنيد سخت افزارهاى داراى USB به طور باورنكردنى ساده هستند. هر فردى كه حداقل دو تا سه سال با كامپيوتر آشنايى داشته باشد مشكلى را كه USB سعى در حل آن دارد را مى داند. در گذشته اتصال وسايل به كامپيوترها يك دردسر واقعى بود. printer ها به وسيله Parallel port مخصوص پرينتر به كامپيوتر وصل مى شود كه در بيشتر كامپيوتر ها بيشتر از يك درگاه نبود. وسايل ديگرى مثل ZIP Drive كه در اتصال با كامپيوتر احتياج به سرعت بالا دارند نيز از درگاه موازى استفاده مى كردند كه اغلب با موفقيت نسبى و سرعت كم همراه بودند. ولى مودم ها از درگاه سرى استفاده مى كردند و همچنين برخى از چاپگرها و چيزهاى مثل Palm Pilots و دوربين هاى ديجيتالى. اغلب كامپيوتر ها حداكثر دو درگاه سرى دارند و در اغلب موارد بسيار كند مى باشند. سخت افزارهاى ديگرى كه نياز به اتصال با سرعت بيشترى داشتند با كارت هاى خودشان ارايه مى شدند كه اين كارت ها مى بايست در شيار كارت در داخل Case كامپيوتر قرار مى گرفتند. متاسفانه تعداد اين شيار هاى كارت محدود مى باشد و شما احتياج به يك متخصص براى نصب نرم افزار برخى از اين كارت ها خواهيد داشت. هدف USB پايان دادن به اين دردسرها مى باشد.
USB يك راه استاندارد شده و راحت را براى اتصال تا ۱۲۷ سخت افزار مختلف به يك كامپيوتر در اختيار شما قرار مى دهد. هر سخت افزار مى تواند حداكثر تا ۶ مگابايت در ثانيه از پهناى باند استفاده كند كه براى تعداد بسيارى از سخت افزارهاى جانبى كه اغلب مردم مى خواهند به كامپيوتر خود متصل كنند به اندازه كافى سريع است. امروزه تقريبا تمام سخت افزارهايى كه ساخته مى شوند USB را دارا مى باشند. اتصال يك سخت افزار USB به كامپيوتر بسيار آسان است. درگاه USB را در پشت كامپيوتر پيدا كنيد و اتصال دهنده USB را به آن متصل كنيد. چنانچه دستگاه شما جديد باشد سيستم عامل آن را به طور خودكار شناسايى كرده و ديسك راه انداز را مى خواهد. چنانچه دستگاه نصب شده باشد كامپيوتر USB را فعال ساخته و شروع به ارتباط مى كند. (USB مى تواند در هر زمان به كامپيوتر وصل و يا از آن جدا شود). اغلب سخت افزارهاى USB با كابل مخصوص خود ارايه مى شوند و كابل يك فيش A دارد. در غير اينصورت فيش آن به صورت B مى باشد. اتصال A به صورت Upstream به سمت كامپيوتر عمل مى كند در حالى كه اتصال B در جهت Downstream عمل كرده و به واحدهاى مجزا متصل مى شود.
با استفاده از اتصال دهنده هاى مختلف در حالت Upstream و Downstream اختلال غير ممكن است. اگر شما يك كابل اتصال دهنده B را به يك سخت افزار متصل كنيد مى دانيد كه كار خواهد كرد. به طور مشابه شما مى توانيد هر اتصال دهنده A را به هر سوكت A متصل كنيد. USB استاندارد تا ۱۲۷ دستگاه را پشتيبانى مى كند و USB HUB ها نيز يكى از شاخه هاى اين استاندارد هستند. يك هاب معمولا داراى ۴ پورت مى باشد ولى ممكن است بيشتر باشد. شما هاب مورد نظر را به كامپيوتر خود وصل كنيد و بقيه دستگاه ها يا حتى هاب ديگرى را به اين هاب وصل مى كنيد. با زنجيرى شدن اين HUBها به يكديگر شما مى توانيد ده ها در گاه USB قابل دسترس با يك كامپيوتر داشته باشيد. HUBها مى توانند روشن و يا خاموش شوند. چنانكه جلوتر خواهيد ديد USB استاندارد به دستگاه ها اين اجازه را مى دهد تا برق خود را از USB Connection بگيرند. مشخص است كه يك دستگاه پر مصرف مثل يك پرينتر و يا يك اسكنر خودشان برق مورد احتياجشان را تامين مى كنند اما دستگاه هاى كم ولتاژ مثل Mouseها يا دوربين هاى Digital به منظور ساده تر شدن برقشان را از USB دريافت مى كنند. برق (تا ۵۰۰ ميلى آمپر در ۵ ولت) از كامپيوتر مى آيد. اگر شما تعداد زيادى از دستگاه هاى Self Powered مثل پرينتر و اسكنر داشته باشيد در آن صورت Hub شما احتياجى به برق نخواهد داشت. هيچ كدام از اين دستگاه ها كه به Hub متصل شده اند احتياج به برق اضافه ندارند بلكه كامپيوتر آن را تامين مى كند. اگر چنانچه تعداد زيادى دستگاه هاى بودن منبع تغذيه مثل Mouse و دوربين ها را داشته باشيد احتمالا به يك هاب با منبع تغذيه احتياج پيدا خواهيد كرد. هاب Transformer مخصوص خود را دارد كه برق لازم براى bus را تامين مى كند. بنابراين دستگاه ها بار زيادى به منبع تغذيه كامپيوتر شما وارد نمى كنند.


نسخه چاپی