براى جلوگيرى از ريزش مو چه بايد كرد؟
براى جلوگيرى از ريزش مو چه بايد كرد؟
براى جلوگيرى از ريزش مو چه بايد كرد؟
منبع:روزنامه جوان
ريزش موى سر آقايان يا طاسى از ۲۰ تا ۳۰ سالگى به صورت ريزش تدريجى مو عمدتا در ناحيه گيجگاهى و پيشانى شروع مى شود و سرعت ريزش مو در افراد مختلف متفاوت است و ارثى مى باشد. ريزش مو از فرق سر و يا از پيوستگاه پيشانى و گيجگاهى ديده مى شود. اين نوع ريزش در اثر هورمون مردانگى ( آندروژن) ايجاد مى شود و اگر در ابتداى شروع ريزش به پزشك مراجعه كنيد با دريافت لوسيون ها و محلول هاى موضعى ريزش مو كاهش يافته و يا متوقف مى شود.

درمان هاى موضعى

بيمارانى كه طاسى آنها از سنين جوانى شروع مى شود، بيشتر ناراحت هستند و تمايل دارند كه با كارشناسان غيرپزشك در كلينيك هاى مو مشاوره كنند. اين كلينيك ها انواع فرآورده هاى موضعى را ارايه مى دهند كه هيچ يك ارزشى ندارند. بيمارانى كه به دنبال مشورت براى ريزش مو هستند را بايد آگاه ساخت كه در اين برنامه هاى طولانى و گران قيمت وارد نشوند و به جاى آن از كلاه گيس پيوند مو يا پيوند پوست حاوى مو يا جراحى استفاده كنند.

طاسى تكرارى:

ريزش مو ناگهانى و تقريبا كامل در يك يا چند نقطه خاص از موى سر يا ريش، ابرو و مژه ها ديده مى شود و معمولا به صورت تكه هاى گرد يا بيضى فاقد موخود را نشان مى دهد و معمولا در افراد زير ۴۰ سال ديده مى شود كه در آقايان بيشتر در موى سر و ريش ديده مى شود. رشد دوباره مو در آن ناحيه در عرض يك تا سه ماه بعد شروع مى شود و ممكن است بعد از آن ريزش مو در نقاط ديگر رخ دهد.

تاثير مسايل روانى بر ريزش مو

معمولا مسايل روانى مثل استرس هاى روحى در ايجاد آن نقش دارد. اين حالت معمولا با بيمارى خاصى همراه نيست فقط گاهى همراه آن فرورفتگى هايى در ناخن هاى افراد ديده مى شود كه چندان مهم نيست. در صورت وجود چنين حالتى فرد بايد حتما به پزشك مراجعه كند و مطمئن باشد كه با درمان هاى انجام شده اين حالت حتما درمان خواهد شد.

تاثير تغذيه در ريزش مو

ريزش مو در كودكان به خاطر تغذيه مى باشد، همچنين در افراد گياهخوار كه فقط از گياهان براى تغذيه استفاده مى كنند و در افرادى كه دچار بى اشتهايى عصبى و بيمارى هاى شديد مثل سرطان هاى پيشرفته و ناراحتى هاى گوارشى هستند ممكن است ديده شود. در افرادى كه غذاى مغذى مى خورند و سالمند چنين مشكلى ديده نمى شود. پروتيين از جمله مواد غذايى است كه كمبود آن سبب ريزش مو مى شود البته نيازى نيست شما در خوردن اين مواد افراط كنيد ضمن اين كه مصرف زياد از حد پروتيين باعث رشد بيش از حد موها بيش از آنچه ذاتا وجود دارد، نمى شود.

كمبود آهن از علل ريزش مو

كمبود آهن پس از پروتيين، بيشترين علت ريزش مو است، كم خونى ناشى از فقر آهن بر روى تمام سلول هاى بدن از جمله فوليكول هاى مو تاثير مى گذارد و باعث وقفه در رشد موها و ريزش آنها مى شود. همچنين در افرادى كه دچار زخم معده و يا اثنى عشر و يا خونريزى در هرجاى بدن هستند نيز ريزش مو ديده مى شود. بايد توجه داشت كه در بسيارى از خانم هايى كه دچار ريزش شديد مو هستند كم خونى آهن ديده مى شود. بنابراين در چنين افرادى بايد آزمايش هاى لازم انجام و نسبت به درمان آن اقدام شود. براى درمان كم خونى آهن معمولا مى توان از داروهاى حاوى آهن استفاده كرد. اما مصرف غذاهاى آهن دار در درمان و به خصوص پيشگيرى از اين مشكل موثر است غذاهايى چون گوشت قرمز، مرغ، ماهى، جگر، تخم مرغ و حبوبات مثل عدسى و لوبيا و سبزى ها، آهن فراوانى دارند ولى متاسفانه آهن موجود در حبوبات و سبزى ها خوب جذب نمى شود. ميزان نياز روزانه به آهن در يك فرد بزرگسال ۱۰ ميلى گرم است كه اين مقدار در دوران باردارى و شيردهى بيشتر مى شود. به همين جهت توصيه مى شود كه در نيمه دوم باردارى و همچنين زمان شيردهى آهن بيشترى استفاده شود.دختران نوجوان نيز به علت اين كه در سنين رشد هستند نياز بيشترى به آهن دارند.

علل كمبود آهن

در كشور ما دو عامل مهم ايجاد فقر آهن، عبارتند از مصرف چاى همراه غذا و مصرف نان هايى كه خمير آنها ورنيامده است. به همين جهت بهتر است چاى را يك ساعت پس از مصرف غذا بنوشيد و از نان هايى كه خمير ورآمده دارند و بدون جوش شيرين پخت مى شوند استفاده كرد.

مصرف ويتامين ها

تبليغات بسيارى درباره اين مواد براى تقويت موها شده است: اما بايد بدانيم كه تاكنون ثابت نشده است كه انواع ويتامين ها در رشد موها تاثير قابل توجهى داشته باشند. از سويى مصرف زياد هيچ ويتامينى نقشى در كاهش ريزش مو و يا تقويت رشد موها ندارد. ضمن اين كه برعكس مصرف بيش از حد ويتامين A مى تواند باعث ريزش موها شود. از سوى ديگر ويتامين هاى موجود در شامپو ها و ساير فرآورده هاى موضعى جذب پوست نمى شوند و هيچ كارايى جهت تقويت و رشد موها را ندارند و وجود آنها بيشتر جنبه تبليغاتى دارند.

خاتمه

در خاتمه لازم است بدانيد كه تنها برخى از مواد ريزش مو مربوط به تغذيه مى شود و در بيشتر افراد ريزش موها ربطى به نوع تغذيه ندارد و تغيير در عادات غذايى باعث نمى شود به صورت كامل جلوگيرى از ريزش مو شود.


نسخه چاپی