آب ميوه هاي طبيعي
آب ميوه هاي طبيعي
آب ميوه هاي طبيعي
منبع:روزنامه كيهان
آب ميوه طبيعي به عنوان ماده و غذايي غني از ويتامين ها و مواد معدني مي تواند جايگزين مناسبي براي ساير مايعات همچون نوشابه هاي گازدار باشد.نوشيدن يك ليوان آب ميوه طبيعي معادل دوواحد ميوه است، آب ميوه مصنوعي هرگز نمي تواند خواص آب ميوه طبيعي را داشته باشد، چرا كه حاوي افزودني و نگه دارنده هاست؛ همچنين با مقادير زياد قند، احتمال بروز چاقي و پوسيدگي دندان را نيز در افراد افزايش مي دهد.پزشكان شير را نوشيدني هاي مفيد و مناسب براي رفع تشنگي دانسته و مي گويند: اين نوشيدگي با تأمين نياز روزانه بدن به كلسيم دركاهش بروز پوكي استخوان در افراد به ويژه سالمندان بسيار موثر است، به طوري كه سه ليوان شير نياز روزانه افراد بالغ را به كلسيم تأمين مي كند.

هندوانه خنك

محققان كشاورزي آمريكا اعلام كردند: خوردن هندوانه بسيار سرد ممكن است دلچسب تر باشد، اما خواص تغذيه اي آن كمتر از هندوانه اي است كه در دماي اتاق نگه داشته شده است.هندوانه هايي كه در دماي معمولي اتاق نگهداري مي شوند، نسبت به نوع يخچالي و خيلي خنك اين ميوه به مراتب خواص بيشتري دارند و در واقع خواص تغذيه اي خود را حفظ مي كنند.به گفته اين محققان، هندوانه سرشار از ليكوپن است. ليكوپن آنتي اكسيداني است كه موجب رنگ قرمز در ميوه هايي چون هندوانه و گوجه فرنگي مي شود و مي تواند از ابتلا به بيماري هاي قلبي يا برخي از انواع سرطان ها جلوگيري كند. اين محققان دريافتند كه هندوانه حتي پس از اين كه از بوته اش چيده مي شود، به توليد موادمغذي ادامه ميدهد، اما در صورت سردشدن اين روند آرام مي شود.
عمر معمول هندوانه در دماي 13 درجه سيليسيوس پس از برداشت محصول بين 14 تا 21 روز است اما در دماي يخچال طول عمر اين ميوه كاهش پيدا كرده و پس از يك هفته ميوه خراب شده و خواص خود را از دست مي دهد.


نسخه چاپی