خانه اي پر از عشق
خانه اي پر از عشق
خانه اي پر از عشق
نويسنده:مريم قربان زاده
منبع:روزنامه کیهان
همه ما تشنه محبت هستيم. مي خواهيم جزو خانواده اي باشيم كه از يكديگر مراقبت و به هم افتخار مي كنند. عشقمان را به يكديگر نشان دهيم. دور هم جمع شويم. با فشردن دستها دوست داشتن را به زباني ديگر عنوان نماييم.همه ما تمايل داريم بازي «چقدر مرا دوست داري» را نمايش دهيم.همه ما با يك حفره خدادادي در قلبمان بدنيا آمده ايم و اين حفره را فقط عشق است كه پر مي سازد.يك تصوير ساده از اين عمل در خانواده ها به چشم مي خورد.متخصصين مي گويند: بچه ها بدون منشأ دروني عشق بدنيا آمده اند. آنها به اين دنيا وارد مي شوند درحالي كه وابسته به يك عشق با ريشه و منشأ خارجي هستند وقتي نيازي دارند انگشتان پرمهر مادر را حس مي كنند.
مادر عشق را به درون قلب كودك مي ريزد. همان طور كه قاشق، قاشق غذا را در دهان او مي گذارد. ذره ذره عشق را در قلب او مي ريزد. هنگامي كه او را در تختخواب درآغوش مي گيرد و مي فشارد گويي بغل بغل عشق به او هديه مي كند. اين تجربه هاي محبت باعث ايجاد اعتماد و اطمينان در برقراري ارتباط با ديگران خواهدشد و در زمان احساس تنهايي، ترس و نااميدي باعث آرامش خاطر اوست. اين ذخيره خاطرات كودك را با مردمي كه مي خواهند عشق را در طول زندگي به او هديه دهند مرتبط مي سازد.
اگرچه بيشتر اوقات سعي مي كنيم محبت را به كودكان هديه كنيم اما گاهي مشغوليت هاي كاري باعث بي صبري ما مي شود، فرصتي براي گوش كردن به صحبت كودكان نداريم و به قولي كه به آنها داده ايم عمل نمي كنيم اما در پايان هفته يا ماه يا سال فرصت براي جبران آن داريم.
قانون اين است هرچه عشق و محبت خانواده بيشتر نثار او شود نيازمند محبت فرصت طلبان نخواهدبود.اگر هر روز تجربه اي از محبت را در خانه داشته باشد اين تجربه به عنوان خاطره اي ثابت در شخصيت او باقي خواهدماند و به عنوان ذخيره اي در قلبش باعث آرامش ومقاومت بيشتر او در طول زندگي است. عشق و محبتهاي عميق در كودكان بدنبال كارهاي كوچك پيدا مي شود. وقتي ازكودك سؤال مي كنيم از كجا مي داني مادر تو را دوست دارد مي گويد: «وقتي مريض بودم از من مراقبت مي كرد.» «به موقع مرا از مدرسه به خانه مي آورد.» «من را به فروشگاه مي برد و برايم كاكائو مي خريد.»
الگوهاي رفتاري محبت در خانواده شانس آموزش چگونه عشق ورزيدن را براي كودكان ايجاد مي كند. به اين صورت كه همه ما هر روز در كلاس درس خانواده حاضر مي شويم.عشق زمان مي برد .
وقتي گرسنه مي شويد مي توانيد بلافاصله يك غذاي آماده را ميل كنيد و يا اينكه ساعتها وقت صرف كرده غذاي لذيذ و مورد علاقه تان را طبخ نموده و ميل كنيد. البته عشق ورزيدن و آموزش محبت هم به زمان نياز دارد.


نسخه چاپی