13 خاصیت شگفت انگیز گلابی
13 خاصیت شگفت انگیز گلابی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

آیا می‌دانستید؟

به منظور به دست آوردن خواص تغذیه‌ای گلابی، آن را پیش از خوردن پوست نکنید.
کلید واژگان: گلابی ، کلسترول ، انرژی ، سیستم ایمنی بدن
وارد نمودن گلابی در رژیم غذایی می‌تواند خواص درمانی بسیاری داشته باشد. این میوه موجب کاهش کلسترول، افزایش سطح ایمنی بدن، حفظ بینایی و مهمتر از همه، کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. جهت کسب دانش بیشتر مطالب ذیل را ببینید ...
همانطور که همه می‌دانند، هر میوه‌ای به لحاظ سلامتی فواید خاص خود را دارد. میوه‌ ها از نظر داشتن مزایای خاص خود در جهت کسب سلامتی مشهورند. همینطور هم گلابی دارای فواید بسیاری است و به ما سلامتی می‌بخشد. و بیشتر از آن چه می‌خواهیم؟ این میوه بسیار خوشمزه بوده و به سختی کسی را می‌توان یافت که به آن علاقه نداشته باشد.
شروع روز خود با گاز زدن یک گلابی رسیده، به شما این امتیاز را می‌بخشد که بتوانید سلامتی خود را حفظ نمایید. به این دلیل که گلابی سرشار از مواد مغذی است و می تواند یک داروی کامل، شیرین و سالم باشد. از نظر سلامتی، این میوه واقعاً شگفت‌انگیز بوده چرا که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در بدن آشکار می‌سازد.
بنابراین بدون هیچ درنگی، قصد داریم به بررسی 13 خاصیت شگفت انگیز گلابی بپردازیم و پس از آن، برای وارد ننمودن این میوه‌ی آبدار به رژیم غذایی خود، هیچ دلیلی نخواهید داشت.

1- کاهش دهنده‌ی سطوح کلسترول

گلابی به لطف محتوای بالای پکتین خود، توانایی پایین آوردن کلسترول را دارد. پکتین نوعی فیبر موجود در انواع میوه‌ها، از جمله گلابی است، که جهت از بین بردن سطوح کلسترول بد روشی آسان را فراهم می‌سازد. این فیبر به کلسترول موجود در روده چسبیده و از ورود آن به جریان خون جلوگیری می‌کند. آنگاه این اتصال پکتین به کلسترول، در نهایت از بدن تخلیه می‌شود.

2- تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن

گلابی حاوی مقدار قابل قبولی ویتامین C یعنی آنتی اکسیدانی است که به جهت تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته شده می‌باشد. یک گلابی با اندازه‌ی متوسط در حدود 12% مصرف توصیه شده‌ی روزانه‌ی ویتامین C را فراهم می‌سازد. بنابراین، با وارد کردن گلابی به رژیم غذایی خود، لطف بزرگی در حق سیستم ایمنی بدنتان می‌کنید.

3- افزایش دهنده‌ی بسیار عالی انرژی

همانطور که می‌دانیم، گلوکز به دست آمده از وعده‌های غذایی روزانه، به عنوان سوخت در بدن عمل می‌کند. به عبارت ساده، هر سلول موجود در بدن جهت تأمین نیازهای انرژی خود به گلوکز احتیاج دارد. گلابی حاوی مقدار زیادی گلوکز، قند طبیعی و فوری‌ترین شکل قابل استفاده‌ی انرژی است. یک گلابی با اندازه‌ی متوسط دارای 17 گرم قند است که تنها با خوردن یک گلابی متوسط، سطوح انرژی پایین آمده به سرعت افزایش می‌یابد.

4- افزایش دهنده‌ی سلامت استخوان

گلابی منبع خوبی از بور boron می‌باشد که یک ماده معدنی کم نیاز بوده trace mineral و می‌تواند به تسهیل جذب کلسیم مورد نیاز جهت سلامت بهینه‌ی استخوان کمک نماید. این ماده معدنی کم نیاز به استخوان در تقویت تأثیرات کلسیم، منیزیم، و ویتامین D کمک می‌کند. بنابراین، قطعاً می‌توان گفت که بور موجود در گلابی در کمک به سلامت استخوان بسیار مهم بوده و حتی می‌تواند به درمان پوکی استخوان کمک کند.

5- تأمین کننده‌ی سلامت روده‌ی بزرگ

گلابی منبع بسیار خوبی از فیبر می‌باشد، بطوریکه یک گلابی با اندازه‌ی متوسط 22٪ فیبر مجاز توصیه شده‌ی روزانه را تأمین می‌سازد. بنابراین گلابی، با محتوای فیبر بالای خود، می‌تواند قطعاً به تقویت عملکرد بدون اشکال روده بزرگ کمک کند.

6- حافظ بینایی

مصرف وعده‌های گلابی بصورت روزانه می‌تواند موجب حفظ سلامت چشم شده و قادر خواهد بود از مشکلات بینایی وابسته به سن جلوگیری نماید. ترکیبات آنتی اکسیدانی قدرتمند موجود در این میوه، مانع از آسیب سلولی به وجود آمده ناشی از رادیکال‌های آزاد شده که در واقع احتمال ابتلا به بیماری چشم وابسته به سن یعنی دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه‌ی زرد macular degeneration of the eyes را به حداقل می‌رساند.
13 خاصیت شگفت انگیز گلابی

7- کاهش دهنده‌ی خطر ابتلا به سرطان

کوئرستین quercetin ماده‌ی مهم موجود در گلابی، آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که به دلیل میسر ساختن اثر ضد سرطانی شناخته شده است. کوئرستین مکانیسمی از محافظت سلولی فراهم می‌سازد بدین ترتیب که مانند یک جارو یا جاذب رادیکال آزاد عمل می‌کند. آسیب رادیکال‌های آزاد کنترل نشده با بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان مرتبط بوده است. بنابراین، خوردن منظم وعده‌هایی از گلابی مطمئناً می‌تواند فعالیت رادیکال‌های آزاد را مهار ساخته و به نوبه خود به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک نماید.

8- عامل ضد التهابی طبیعی

همانطور که قبلاً متذکر شدیم، گلابی حاوی آنتی اکسیدانهایی همچون ویتامین C و کوئرستین است که پتانسیل ضد التهابی آن آشکار شده است. همینطور، این امر ممکن است جهت درمان عوارض التهابی مانند آرتریت روماتوئید و التهاب پروستات بکار رود.

9- کنترل کننده‌ی فشار خون

آنتی اکسیدان دیگری که در این میوه‌ی شگفت‌انگیز دیده می‌شود، گلوتاتیون glutathione است که می‌تواند در کاهش فشار خون بالا (HBP) کمک کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان کوئرستین دارای توانایی کاهش فشار خون است. مشخص شده است که فرم مکمل آن در درمان بیماران مبتلا به HBP مؤثر می‌باشد. بنابراین، وارد نمودن گلابی در رژیم غذایی می‌تواند در حفظ سطوح سالم فشار خون مفید باشد.

10- محافظت کننده از قلب

مطالعات نشان می‌دهند که کوئرستین موجود در گلابی به عملکرد عروق کمک می‌کند، بطوریکه قادر است به کاهش احتمال ابتلا به تصلب شرایین، عارضه‌ای که علامت مشخصه‌ی آن تجمع پلاک در رگ است، کمک کند. بنابراین، خوردن چند وعده گلابی می‌تواند در حفظ سلامتی «لوله‌های بدنی» کمک کرده و به نوبه خود خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش ‌دهد.

11- میوه‌‌ای بدون واکنش‌های حساسیت‌زا Hypoallergenic

گلابی اغلب به عنوان یک میوه ضد حساسیت مورد ستایش قرار می‌گیرد، به این معنی که توانایی تحریک واکنش‌های حساسیت‌زایی را ندارد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که آنتی اکسیدان کوئرستین موجود در این میوه از تولید هیستامین یعنی مواد شیمیایی که موجب واکنش‌های آلرژیک می‌شوند، ممانعت به عمل می‌آورد. جای تعجب نیست که پزشکان اغلب توصیه دارند که این میوه را به رژیم موادی با آلرژی پایین وارد نمایید.

12- کنترل کننده‌ی دیابت

گلابی می‌تواند یک ماده‌ی افزودنی سالم به رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت باشد. اعتقاد بر این است که فیبر بالای گلابی از جمله غذاهایی با شاخص قند خون پایین است که اغلب برای حفظ ثبات قند خون در بیماران دیابتی توصیه می‌شود. شاخص قند خون پایین به معنی آن است که قند موجود در این مواد غذایی به آرامی شکسته شده و به تدریج وارد جریان خون می‌شود. این امر این اطمینان را می‌دهد که قند خون به سرعت افزایش نمی‌یابد که جهت کنترل سطوح قند خون در بیماران دیابتی بکار می‌رود. علاوه بر این، گلابی قرمز منبع خوبی از آنتی اکسیدان آنتوسیانین anthocyanin است که می‌تواند حساسیت به انسولین را افزایش دهد (بدین معنی که سلول‌های بدن ممکن است بیشتر حاضر به قبول فعالیتهای انسولین شوند)، که خود می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند. در واقع، مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سرشار از گلابی می‌تواند دیابت نوع 2 را دور نگه دارد.

13- سودمند در دوران بارداری

گلابی مقدار سالمی از مواد مغذی را تأمین می‌سازد و همچنین می‌تواند در دوران بارداری مصرف شود. این میوه منبع خوبی از فولات folate (ویتامینB9) است که جهت محافظت از نوزاد در برابر نقص لوله عصبی شناخته شده است.
به این دلیل که گلابی خواص بسیاری در سلامتی دارد، اطمینان حاصل کنید که به اندازه‌ی کافی و به طور منظم از این میوه مصرف می‌نمایید. این میوه‌ی افزایش دهنده‌ی سلامتی قطعاً می‌تواند افزودنی بزرگی به هر رژیم غذایی محسوب شود و می‌توان آن را بطور دلخواه مصرف نمود.



 

 

نسخه چاپی