حالات عکاسی دوربین DSLR
حالات عکاسی دوربین DSLR

 






 

آموزش مقدماتی عکاسی
هنگامی که یک دوربین دیجیتال خریداری می‌کنید، تنوعی از حالات خودکار دوربین برای شما فراهم می‌شود. این تنظیمات از پیش آماده شده هستند که شما را قادر به گرفتن یک عکس با سرعت شاتر و اندازه دریچه دیافراگم بهینه می‌سازند. در آغاز کار عکاسی این حالات بسیار برای شما مفید خواهند بود. علاوه بر این، حالات مذکور برای یک عکاس حرفه‌ای نیز زمانی که مایل به گرفتن یک عکس سریع است، مقبول و مفید واقع خواهند شد. خودتان را با این حالات و تنظیمات به خوبی آشنا کنید و در استفاده از آنها راحت عمل کنید. به خاطر داشته باشید که هر دوربین دارای حالات از پیش تعریف شده‌ ی خودش است. در ادامه رایج‌ترین این حالات را معرفی می کنیم.
۱ حالت اتوماتیک
حالات عکاسی دوربین DSLR
در حالت اکسپوژر اتوماتیک (خودکار) دوربین سرعت شاتر، میزان باز بودن دریچه دیافراگم، ISO و تنظیمات فلاش را به صورت بهینه برای عکس انتخاب خواهد کرد. تمام تنظیمی که شما نیاز دارید انجام دهید، هدف‌گیری سوژه و عکس گرفتن است. این زمانی مفید است که هیچ درک صحیحی از تنظیمات مورد نیاز ندارید و یا نیاز به گرفتن سریع یک عکس دارید. اگر نور مناسب باشد عکس به خوبی نوردهی می شود در غیر این صورت دوربین به فلاش زدن تمایل دارد و ممکن است در مواقع غیر ضروری نیز فلاش بزند.
۲ حالت پرتره
حالات عکاسی دوربین DSLR
حالت پرتره (portrait) به این صورت «فکر» می کند که یک سوژه در پیش زمینه قرار دارد و یک عمق میدان کم برای شارپ نگهداشتن سوژه (سوژه در فوکوس باشد) و تار کردن پس زمینه انتخاب می کند. اگر دوربین صحنه را تاریک تشخیص دهد، فلاش می زند. فلاش، برای شرایط آفتابی نیز مفید است، چرا که آفتاب می‌تواند منجر به ایجاد سایه شدید شود. به طور کلی حالت پرتره برای شرایط محیطی دارای نور کافی، ایده‌آل است.
۳ حالت ماکرو
حالات عکاسی دوربین DSLR
حالت ماکرو برای عکس گرفتن از سوژه‌های کوچکتر از دست بسیار مناسب و کاربردی است. به یاد داشته باشید که حالت ماکرو به شما تصاویری با کلوزآپ خیلی زیاد نخواهد داد و برای این کار به یک لنز ماکرو نیاز دارید. حالت ماکرو در شرایط روشن به خوبی عمل کرده و با انتخاب عمق میدان کم، روی سوژه فوکوس می کند. بنابراین اگر نور کم بود، حتما از یک سه پایه استفاده کنید. وقتی عکس ماکرو می گیرید باید تمرکز بیشتری داشته باشید چراکه انتخاب عمق میدان کم جای خطا کردن کمتری برایتان می گذارد.
۴ حالت منظره
حالات عکاسی دوربین DSLR
حالت منظره به منظور ایجاد یک تصویر با تمرکز روی کل محیط و شارپ بودن تمامی صفحه از یک دریچه کوچک دیافراگم (عدد f بزرگ) استفاده خواهد کرد (در دوربین‌های قدیمی این حالت با عنوان بینهایت infinity مشخص میشد). حالت منظره تمایل به گرفتن تصاویر با لنزهای عریض (wide) را دارد و اگر نور صحنه مناسب باشد به خوبی عمل می کند. در صورتی که زمینه تاریک باشد فلاش می زند اما می‌توانید به صورت دستی فلاش را غیرفعال کنید.
۵ حالت ورزشی
حالات عکاسی دوربین DSLR
از آنجا که ورزش به عنوان یک فعالیت سریع قلمداد می‌شود، حالت ورزشی سرعت شاتر بالا در حدود ۱/۵۰۰ تا ۱/۱۰۰۰ ثانیه را در اختیار عکاس قرار خواهد داد. با استفاده از سرعت بالای شاتر می‌توانید حرکات را منجمد کنید و به تصویر بکشید. در چنین حالاتی استفاده از فلاش ضروری نیست اگرچه بار دیگر، این حالت در روز روشن بهتر کار می کند. حالت ورزشی را می‌توان با حالات عکاسی سریالی (دنباله‌دار) نیز مورد استفاده قرار داد که در آن عکس ها پشت سر هم گرفته می‌شود و حاصل چنین تصویربرداری، چندین عکس از یک فعالیت بین زمین و هوا خواهد بود!
۶ حالت پرتره در شب
حالات عکاسی دوربین DSLR
در حالت پرتره در شب Night portrait mode، دوربین سعی در ایجاد توازن بین تاریکی زمینه و نیاز به نور برای روشن کردن سوژه خواهد داشت. روزنه دیافراگم باید به میزان قابل توجهی عریض باشد که نور کافی به داخل دوربین برای گرفتن پس زمینه برسد و سوژه در فوکوس قرار داشته باشد، اما در عین حال فلاش نیز به منظور روشن کردن سوژه و جلوگیری از تار شدن وی در عکس، ناگزیر است. گاهی حالت عکاسی پرتره در شب، دوبار فلاش می زند که باعث نوردهی بیش از حد و غیر طبیعی می شود.
۷ حالات پیشرفته دوربین
 
در اکثر دوربین‌های SLR حالات دیگری نیز وجود دارند که با حروف انگلیسی مشخص شده اند – M (دستی)، AV (عکاسی با اولویت دریچه دیافراگم)، TV یا S (عکاسی با اولویت سرعت شاتر) و P (خودکار برنامه‌ریزی شده). حالت دستی به عکاس اجازه تغییر تمام تنظیمات را می‌دهد؛ عکاسی با اولویت دریچه دیافراگم عکاس را قادر به تنظیم میزان باز بودن دریچه دیافراگم میسازد و خود دوربین به صورت خودکار سرعت شاتر را تنظیم خواهد کرد؛ در حالت TV عکاس ابتدا سرعت شاتر را تنظیم می‌کند و سپس دوربین به صورت خودکار میزان باز بودن دریچه دیافراگم را محاسبه و تنظیم خواهد کرد. در حالت P نیز مشابه حالت تمام خودکار (اتوماتیک) تنظیم سرعت شاتر و اندازه دریچه دیافراگم توسط خود دوربین صورت خواهد گرفت اما عکاس می‌تواند عملکردهای عکس گرفتن و ثبت تصویر را تنظیم کند.
ج جمع‌بندی
 
برخی افراد استفاده از حالات از پیش تعریف شده‌ی دوربین را آماتور میدانند، در حالی که ممکن است گاهی عجله داشته باشید و نتوانید همه چیز را به صورت دستی تنظیم کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از این حالات به شما درباره عکاسی و تنظیمات ایده آل در شرایط گوناگون آموزش می دهند. اگر شک دارید می‌توانید از حالت خودکار استفاده کنید و سپس بار دیگر تنظیمات را دستی انجام دهید. تنظیمات خودکار به قصد استفاده در دوربین شما قرار دارند پس از آنها استفاده کنید و با هر کدام از آنها کمی بیشتر آشنا شوید.
منبع مقاله : سایت لنزک

 

نسخه چاپی