پیشگیری از افسردگی با نماز صبح
مقدمه:
افسردگی، یک اختلال شایع اما جدی در جامعه امروز است. این اختلال منجر به برهم خوردن زندگی طبیعی فرد و ایجاد احساسات منفی مانند غم، اضطراب، ناامیدی و عصبانیت در فرد می‌شود. 

در این مقاله راسخون به تاثیر نماز صبح بر فرد افسرده با موضوعاتی نظیر: تعریف علمی افسردگی، علائم افسردگی، ارتباط علمی افسردگی با زمان نماز صبح، درمان افسردگی با نماز صبح، ورزش از مهم ترین روش های درمان قطعی افسردگی و همراهی با نماز اشاره می گردد.

و در ادامه به درمان افسردگی با خواب معین و ارتباط آن با نماز صبح، و دانستن علت و ثواب نماز صبح برای شخص افسرده لازم است بداند.می پردازیم.با ما همرا شوید.

آیا نماز صبح از افسردگی پیشگیری می کند؟
تعریف علمی افسردگی
افسردگی (Depression) حالتی احساسی است که مشخصه اش اندوه، بی احساسی(apathy)، بدبینی (Pessimism) و احساس  تنهایی است. این بیماری که امروزه از شیوع بالایی در میان مراجعه کنندگان به کلینیکهای روان پزشکی برخوردار است.

احساس ناامیدی و غم در برخی مواقع، جزوی از زندگی طبیعی انسان است اما وقتی عواطفی مانند ناامیدی و ترس با گذشت زمان در فرد از بین نروند و تشدید شوند ممکن است فرد دچار افسردگی شود.

افسردگی نه‌تنها باعث داشتن احساس غم و اندوه در تمامی مراحل زندگی فرد می‌شود بلکه توانایی وی در پاسخ به مشکلات زندگی، انجام فعالیت‌های روزانه و عملکرد جسمی و عقلانی را تحت‌الشعاع قرار می دهد.

و در خوردن، خوابیدن و لذات زندگی فرد اخلال ایجاد می‌کند تا حدی که حتی گذراندن یک روز معمولی نیز برای وی سخت و طاقت‌فرسا می‌شود.

پس :افسردگی به حالت خُلقی گفته می‌شود که در آن شخص احساس ناراحتی و بی‌علاقه‌گی ممتد و همیشگی داشته باشد.

علائم  افسردگی:
افسردگی زمانی اختلال تلقی می­‌شود که همراه با حداقل پنج علامت همزمان و بیش از دو هفته رخ دهد. علائم افسردگی شامل موارد زیر است:
1.(داشتن احساس ناتوانی و ناامیدی شدید)
2.(از دست‌دادن علاقه برای انجام فعالیتهای روزانه)
3(تغییر اشتها و وزن)
4.(تغییرات در روتین خواب)
5.(عصبانیت یا تحریک‌پذیری شدید)
6(از دست‌دادن انرژی)
6.(بی حالی و کسالت)
7.(احساس بی‌فایده بودن)
8.(رفتارهای خطرناک)
9.(عدم توانایی تمرکز)
10(دردهای بدون علت قبلی)
11.(فکر به مرگ از علائم افسردگی شدید است)
12.(درد فیزیکی مثل سردرد یا کمردرد که علت مشخصی ندارد می‌توان از علائم افسردگی و کرونا باشد)

ارتباط  علمی افسردگی با زمان نماز صبح:
از مهمترین علل افسردگی می توان به اختلالات خواب اشاره نمود. تحقیقات نشان می دهد 75 درصد از بیماران افسرده، مشکلی در خواب (چه به صورت بی خوابی و چه پرخوابی) دارند و علایم این بیماران در هنگام صبح تشدید می شود.

نکته جالب و قابل توجه و مورد بحث ما این است که در این بیماران چگالی REM(حرکت سریع چشم) در نیمه اول خواب و همچنین کل زمان REMافزایش یافته و فاصله میان به خواب رفتن تا شروع اولین دوره REMیعنی (REM-latency) کم شده و مرحله 4 خواب نیز کاهش می یابد.(1)

پس به عبارت ساده تر می توان گفت، افرادی که زمینه افسردگی در آنها بیشتر فراهم است، زمان بیشتری را در مرحله خواب REMبه سر می برند. یعنی به میزان بیشتری نسبت به سایرین خواب می بینند.

حال ببینیم، این موضوع چه ارتباطی با نماز صبح دارد، یعنی نماز صبح چه اثر درمانی می تواند در این بیماران داشته باشد؟

به طور متوسط 20 -15 دقیقه طول می کشد تا یک فرد معمولی به خواب رود. پس در عرض45 دقیقه وارد مراحل 3 و 4 خواب شده که این مراحل عمیق ترین مراحل خواب اند.

یعنی بیشترین تحریک برای بیدار کردن فرد در این مراحل لازم است. حدود 45 دقیقه پس از مرحله 4 است که نخستین دوره حرکات سریع چشم (REM) فرا می رسد. هر چه از شب می گذرد.

 وره های REMطولانی تر و مراحل 34 کوتاهتر می شود. بنابراین در اواخر شب، خواب شخص سبک تر شده و رؤیای بیشتری می بیند.

یعنی خواب REMاش بیشتر می شود. پس قسمت اعظم خواب REM در ساعاتهای نزدیک صبح بوقوع می پیوندد. و از طرفی یکی از مشکلات مهم بیماران افسرده، افزایش یافتن طول خواب REMو خواب دیدن زیاد است.

از این جهت یک مبنای مهم در تولید داروهای ضد افسردگی ایجاد داروهایی است که کاهش دهنده مرحله REM خواب باشند (از جمله داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای).

درمان افسردگی با نماز صبح:
علاوه بر این یک روش درمانی جدید برای بیماران افسرده، بیدار نگه داشتن آنها برای کاهش میزان REM است، که بهترین شکل آن نماز صبح است. (2).

زمان نماز صبح که مورد تأکید قرآن و همچنین بسیاری از روایات بوده، سبب کاهش قابل توجه میزان خواب REM در اشخاص می شود.

زیرا شخص نمازگزار خود را ملزم به اقامه نماز صبح می داند و باید صبحگاه بیدار شود، پس در حقیقت جلوی ورود به مرحله قابل توجهی از REM را می گیرد.

از این جهت بیداری صبحگاهی برای نماز خود به تنهایی می تواند یک عامل مهم بدون عارضه در پیشگیری از افسردگی مطرح باشد که برتمام روشهای درمانی دارویی و غیر دارویی ارجح است.

زیرا پیشگیری بر درمان مقدم است. لازم به ذکر است، آثار روحی و روانی ایمان به خدا و اقامه نماز بسیار زیاد است و نکات علمی بسیار شگرفی در اسرار سحر که مورد تأکید فراوان اسلام نیز بوده، نهفته است که انسان با دانستن آنها از تمام وجود زمزمه می کند.

اقم الصلوة لدلوک الشمس الی غسق الیل قرءان الفجر ان قرءان الفجر کان مشهودا(3). نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکی شب برپا دار و (نیز) نماز صبح را، زیرا نماز صبح همواره (مقرون با) حضور (فرشتگان) است.
 
Keep up prayer from the declining of the sun till the darkness of the night and the morning recitation; surely the morning recitation is witnessed. (Theisraelites/78)
 
ورزش از مهم ترین روش های درمان قطعی افسردگی :
سبک زندگی کنونی باعث شده است که افراد مانند گذشته فعالیت نداشته باشند. فعالیت بدنی باعث ترشح هورمون‌های سروتونین و اندروفین که هورمون شادی نیز نامیده می‌شود و دوپامین که هورمون لذت است، می‌شود.

45 دقیقه ورزش در طول روز، همان کاری را انجام می‌دهد که داروهایی مانند سرترالین و فلوکستین انجام می‌دهند.

۳۰ تا ۶۰ دقیقه انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری (هوازی) کمک بسیاری به درمان افسردگی بدون دارو می‌کند. ورزش در درمان قطعی افسردگی نقش بسزایی دارد.

در نظر بگیرید یک شخص افسرده حال اگر برنامه ای برای ورزش دارد.ساعت ورزش را بعد از بیدار شدن برای نماز صبح بگذارد.مثلا اگر نمی خواهد زود بیدار شود.

ده دقیقه به طلوع آفتاب را معین کند و بیدار شود. هم نمازش را بخواند و هم ورزش را انجام دهد.معمولا افراد افسرده از بی برنامگی در خوابیدن هم زجر می کشند.

درمان افسردگی با خواب معین:
هر فرد بین ۷ تا ۹ ساعت خواب مفید نیاز دارد. وقتی خوب نمی‌خوابید نشانه‌های افسردگی مانند بی‌قراری، غم و خستگی شدیدتر می‌شود. بهتر است راهکارهایی برای بهتر خوابیدن خود به‌کار ببرید.

در زمان معینی بخوابید و بیدار شوید. این زمان را با نماز صبح تنظیم کنید یعنی ساعت بیدار شدن را بین اذان تا طلوع آفتاب معین کنیم.

خوابی که معمولا ار ساعت 2 شب به بعد است یا بعد از طلوع آفتاب به مدت طولانی تا ظهر می باشد خودش عامل افسردگی و بی حالی و مریضی می گردد.

یک ساعت پیش از خوابیدن از تلویزیون، کامپوتر و موبایل استفاده نکنید؛ زیرا از ترشح هورمون ملاتونین که موجب خواب آلودگی فرد می‌شود، جلوگیری می‌کند. لذا سحر خیز باش تا کامروا گردی واقعیت تجربه شده است.

در صورتی‌که شبی خوابتان نبرد، سعی نکنید با بیشتر خوابیدن در صبح آن را جبران کنید، زیرا باعث بهم ریختن خوابتان می‌شود؛ و در نهایت آنکه در طول روز به فعالیت مشغول شوید تا شب آنقدر خسته باشید که به‌سرعت خوابتان ببرد.

علت وجوب نماز صبح
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) راجع به علل وجوب نمازهای پنج گانه فرمود: «... اما نماز صبح، پس هنگامی که آفتاب طلوع کرد مثل اینکه بر شاخ های شیطان طلوع می کند.

پروردگارم، مرا امر نموده که قبل از طلوع خورشید و قبل از آنکه کافر برای آفتاب سجده کند، نماز صبح بخوانم.

تا آنکه امتم برای خداوند، سجده نمایند و زود به جای آوردن آن، در پیشگاه خداوند محبوب تر است. این نمازی است که ملائکه شب و روز شاهد آن می باشند».(4)

آیا درمانی بالاتر از سجده مخلوق برای خالق وجود دارد.آرامش یک افسرده حالی که او جز امت رسول است با تجویزی که پیامبر (ص) به آن امر فرموده است. که نماز صبح بخواند.

نماز صبح دوبار نوشته می شود:
امام صادق (علیه السلام) فرمود:«فاذا صلی العبد صلاه الصبح مع طلوع الفجر اثبتت له مرتینتثبت‌ها ملائکه اللیل و ملائکه النهار»(5)

پس هرگاه نمازگزار نماز صبح را با طلوع فجر به جای آورد دو مرتبه برای اونوشته می‌شود، هم فرشته صبح و هم فرشته شب می‌نویسند.

(نماز صبح را فرشته روز و فرشته شب هر دو مشاهده می‌کنند) پس یک افسرده حال اگر توکل و توسل و درمان خودش را به خداوند واگذار کند.

مشمول رحمت الهی هم خواهد شد.یعنی هم آرامش جسمی را و هم آرامش روحی را با نماز خواندن بدست می آورد.

از مهمترین عوامل مادی که مانع از توفیق درک نماز صبح می‌ شود، فقدان برنامه‌ریزی و نظم در زندگی است.

مانند فقدان برنامه‌ای منظم برای خواب و یا عدم برنامه‌ریزی جهت قضا نشدن نماز صبح و یا ایجاد مشغله‌های پراکنده و فراتر از توانایی‌های خود که نتیجه‌ای جز ایجاد خستگی مفرط ندارد.

نتیجه:
چند نکته در رابطه با افسردگی  و درمان با نماز صبح متذکر می شویم.
الف.هر چند افسردگی اختلال بسیار پیچیده‌ای است اما به‌ راحتی قابل‌درمان بوده و با ممارست در درمان برطرف خواهد شد.ممارست برای بیداری در نماز صبح.

ب:قاعدتا سحر خیزی یعنی زمانی که علم هم تاکیده کرده که یک افسرده  جوری بخوابد که به راحتی  در این ساعت بیدار شود.(ساعاتی که خواب سنگین می شود. دیگر خوابش نرود و بیدار شود.)

ج: تاکید بر بیدار شدن در سحر (ساعاتی که خواب بسیار عمیق است...از سحر تا طلوع آفتاب) بخاطر این است که وارد مرحله خواب سنگین و دیدن خواب های متعدد نگردد.

د:.فرق انسان افسرده با انسان غمگین این است که. فرد افسرده از برقراری روابط اجتماعی می­‌گریزد ولی فرد غمگین از هم­‌صحبتی استقبال می‌­کند.

ه:وقت فضیلت نماز صبح، از اول فجر صادق (اذان صبح) تا پیدا شدن سرخی از جانب مشرق است.

خ:قرآن کریم، در سوره اسراء، آیه۷۷ ، نماز صبح را مشهود ملائکه  معرفی می کند.

پی نوشت:
1.( روان پزشکی بالینی کاپلان، ترجمه دکتر مرسده سمیعی و دکتر حسن رفیعی، ص152)
2.(40 نکته پزشکی پیرامون نماز، دکتر مجید ملک محمدی، ص3)
3.(الاسراء(17):78)
4.(امام در سنگر نماز، ص13.)
5.(ثواب الاعمال، ص ۶۲)

منبع:
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4892/4932/42158
https://www.darmankade.com/blog/depression-signs/
https://www.drkarbalaee.com/article/7
https://draleyasin.com/
*این مقاله در تاریخ 1401/9/30 بروز رسانی شده است.
نسخه چاپی