كمي با هم مهربان باشيد
كمي با هم مهربان باشيد
كمي با هم مهربان باشيد
نويسنده:سمانه افشاري
منبع:روزنامه کیهان
يكي از مهمترين و ابتدائي ترين موهبت هايي كه هر كودكي بايد دراختيار داشته باشد وجود صلح و صفا در خانه و خانواده است. بسياري از والدين امروزه در منازلي زندگي مي كنند كه پر از خشم و دعواست. شايد خود شما هم در كودكي درخا نه اي بزرگ شده باشيد كه در آن پدر و مادر خانواده پيوسته درحال جدال و دعوا بوده و والدين شما نتوانسته اند مشكل خود را حل كنند. ممكن است حتي بحث و جدالي كه با همسر و فرزند خود داريد، به خاطرات كودكي شما بازگردد، زماني كه شاهد دعواي مداوم والدين خود بوده ايد. آيا تا به حال به دوران كودكي خود فكر كرده ايد، زماني كه شما مشغول بازي با اسباب بازي هاي خود بوديد و به صداي خشم آلود و فريادهاي والدين خود گوش مي داديد؟ مطمئن هستم كه در آن شرايط، هر كودكي آرزو دارد زودتر بزرگ شود و آن منزل پرهياهو و متشنج را ترك كند و به جائي برود كه حداكثر فاصله را از خانه داشته باشد و يا شايد در روز تولد 18 سالگي تان از شهر خارج شويد و ديگر نخواهيد كه در شهر والدين خود بمانيد و تمام تلاش خود را مي كنيد كه از آنها دوردورتر شويد.
براي جلوگيري از انكاري مانند كودكي خودتان، بهتر است به زندگي خود نگاهي تازه بيندازيد و ببينيد كه رفتار شما چقدر مانند والدين خود شما بوده است.براي اجتناب از احساس عدم امنيت كودكتان و زندگي كردن در خانه اي كه همواره در جنگ داخلي به سر مي برد، از هرگونه بحث و دعوا در حضور فرزندتان دوري كنيد با وجود آن كه براي بچه ها خوب است كه ببينند والدين چگونه با وجود اختلاف نظر با هم همفكري مي كنند، هنگامي كه اين اختلاف نظر منجر به بحث و حتي جدل شد بهتر است آن را به مكاني دور از فرزندان براي مثال اتاق شخصي و به طور خصوصي ادامه دهيد و به هيچ وجه نگذاريد آنها شاهد مباحثات تند و حرف هاي خشمناك شما باشند. اگر برايتان مقدور نيست كه به مكاني دور از دسترس بچه ها برويد پيشنهاد مي كنيم ادامه بحث را به زمان ديگري موكول نمائيد.
پيش از آن كه بتوانيم از فرزندان خود توقع احترام و ادب داشته باشيم لازم است خود به يكديگر احترام گذاشته و با نماياندن اين احترام متقابل به فرزندان، آنان را متوجه وظيفه همواره مقدس پدري و مادري نمائيم. تا هنگامي كه خود شما با همسرتان رابطه اي توام با علاقه و احترام و ادب نداريد نمي توانيد از فرزندان خود توقع ادب و احترام داشته باشيد. در ضمن لازم است علاوه بر همسر، اين قانون را با فرزندان خود نيز اعمال كنيد تا آنان از رفتار شما با خود درس احترام متقابل بگيرند.يكي از بهترين درس هاي شما به فرزندتان، نمايان كردن علاقه شما به همسر و زندگيتان است. به ياد داشته باشيد شما در همه حال مهمترين و اصلي ترين الگوي فرزندتان در زندگي هستيد و آنان رفتار شما را به ياد خواهند داشت و در آينده بسيار شبيه به شما رفتار خواهند كرد. بدين ترتيب نشان دادن عشق و احترام شما به همسرتان علاوه بر آن كه به كودك احساس امنيت و سيري عاطفي مي دهد، به او مي آموزد كه در آينده چگونه با همسر خود رفتار كند و نيز با مشاهده عشق و احترام و گذشت متقابل بين والدين، فرزندتان درس بخشش و عفو مي گيرد.با كودك خود با همان احترامي برخورد كنيد كه براي مثال ميان شما و دوست و يا همكارتان جاري است.
پدر و مادر نيز مانند همه انسان ها جايز الخطا هستند و ممكن است اشتباه كنند. شايسته است در صورت انجام خطا، همان طور كه از دوست خود عذرخواهي و دل جوئي مي كنيد، از فرزندتان نيز معذرت بخواهيد. اين كار نه تنها ابهت و جذبه پدري و مادري شما را خدشه دار نمي كند بلكه بر آن مي افزايد، زيرا قدرت درخواست عفو و بخشش در صورت بروز اشتباه، از توانايي هاي مهمي است كه فرزندتان بايد از شما بياموزد. در عين حال بخشش و گذشت نيز آموختني هستند و كودكتان با بخشيدن شما، خود در موقعيت عفو و بخشش قرار گرفته و مي آموزد كه بخشش همواره از كينه جوئي و افكار منفي بهتر است.
در عين حال با نقد كردن رفتار خود پس از ارتكاب خطا، به آنان مي آموزيد كه همواره خود را نقد و اصلاح كنند، براي مثال ممكن است به آنان بگوئيد: بچه ها رفتار من با مادرتان اشتباه بوده است. حالا مي خواهم در حضور همه از او عذرخواهي كنم. با اين روش، نه تنها به آنان تفاوت رفتار درست از نادرست را مي آموزيد بلكه به آنان ياد مي دهيد كه شهامت ابراز خطاي خود را كسب كنند. پيش از آن كه به فرزندتان درس خداشناسي، رفتار درست و گذشت و بخشش را بياموزيد لازم است خانه اي پر از از صلح و صفا كه تمام درس هايتان در آن مصداق داشته باشند براي آنها فراهم كنيد.درس هاي اعمال شده در يك زندگي عملي بسيار ماندگارتر و پايدارتر از يادگيري شفاهي خواهند بود. به عبارت ديگر، آن چه را كه در عمل مي توانيد به فرزندتان بياموزيد، بسيار موثرتر از درس هاي كتاب درسي و يا تعاليم شفاهي خواهند بود.


نسخه چاپی