ميوه اى با طبع سرد و خواص بسيار
ميوه اى با طبع سرد و خواص بسيار
ميوه اى با طبع سرد و خواص بسيار
نويسنده:نيوشا قره گزلو
منبع:روزنامه جوان
شخصيت شناسى از روى ميوه مورد علاقه به ما مى گويد دوستداران ميوه هلو، رفتار دوستانه اى دارند، رك گو و كمى پرحرفند و رفتار ناشايست ديگران را خيلى زود مى بخشند و فراموش مى كنند. همچنين رگه هايى از استقلال طلبى و بلندپروازى در شخصيتشان ديده مى شود كه سبب مى شود فردى زرنگ و فعال به نظر بيايند. كمال طلب و احساساتى اما راستگو هستند و به محض قرار گرفتن در جمع در لاك خود مى روند و به اصطلاح تودار هستند.گذشته از طنز شخصيت شناسى از روى ميوه مورد علاقه، به گواه تاريخ، چينى ها خيلى پيش تر از ديگر زمينيان، هلو مى خورده اند. طى قرون تاريك در اروپا مصرف هلو بيشتر جنبه دارويى داشته است. اين ميوه از نظر طب قديم ايران سرد و داراى خواص بسيارى است.

خواص هلو

هلو منبع سرشار ويتامين هاى A و C و همچنين پتاسيم است. به آسانى هضم مى شود و به دليل داشتن آب فراوان (هر ۱۰۰ گرم حاوى ۸۸ گرم آب) در رفع تشنگى و كم آبى بسيار موثر است. به شرط خوب شستن، بهتر است هلو را با پوست بخوريد چرا كه پوست اين ميوه داراى ويتامين A است. براى مبتلايان به ديابت و بيمارى هاى كليوى و روماتيسم هيچ ضررى ندارد. هلو ميوه خوبى براى افراد مسن است و سموم را از بدن دفع مى كند و ملين بهترى براى رفع يبوست است. هلوى خام اشتهاآور و زودهضم است و به سرعت از معده و روده عبور مى كند.

مضرات هلو

خوردن هلو به تنهايى براى اشخاص سردمزاج مضر است اما اين موضوع با خوردن توامان هلو با عسل و يا زنجبيل قابل حل است. هضم اين ميوه براى برخى دشوار است و توليد نفخ مى كند بنابراين بهتر است آن را دست كم نيم ساعت پيش از غذا خورد.

مرباى هلو

اگر يك كيلو هلو خريده ايد به ۲ كيلو شكر نياز داريد. ابتدا هلوها را پوست كنده، هسته اش را درآوريد و هر كدام را چهار قاچ كنيد. شكر را در آب حل كرده و هلوها را در آن ريخته و بگذاريد بپزد. به محض پختن هلوها، آن ها را از شربت قند درآوريد و بگذاريد شربت دوباره بجوشد تا به اصطلاح قوام بيايد. اكنون شربت قوام آمده را روى هلوهاى پخته شده بريزيد.
نكته: براى پيشگيرى از شكرك زدن مربا، كمى آبليمو بيفزاييد. بهتر است اين عمل در پايان مرحله پخت مربا انجام شود. بيشتر مرباها حين پخت كف مى كنند اگر مى خواهيد كمتر كف كند يك قاشق غذاخورى كره به آن اضافه كنيد. پخت مربا بايد در ظرف درباز صورت گيرد. مربا را در ظرف هاى شيشه اى كوچك بريزيد تا بدين ترتيب بعد از هر بار بازكردن در آن طى مدت كوتاهى تمام شود. زمان افزودن هرگونه اسانس، انتهاى پخت مربا است.


نسخه چاپی