خلاقيت را در كودكان مي توان كشت
خلاقيت را در كودكان مي توان كشت
خلاقيت را در كودكان مي توان كشت
منبع:روزنامه کیهان
انگيزه و خلاقيت كودك زماني از ميان مي رود كه از ارزيابي، جايزه و رقابت به طرز غلطي استفاده شود و يا هنگامي كه موارد انتخاب خيلي محدود باشد.

چهار روش براي كشتن خلاقيت:

- ارزيابي

صرفا در انتظار ارزيابي بودن، خلاقيت كودك را تضعيف مي كند.

- پاداش

اعتقاد به نيروي مثبت پاداش در قلب جامعه ما جاي گرفته است، اكثر مردم بر اين اعتقاد هستند كه پاداش در مقابل يك رفتار موجب بهبود آن رفتار مي شود، اما دقيقا چنين نيست، جالب توجه آنكه پژوهشگران دريافته اند براي كارهايي كه خيلي ساده هستند (مانند دنبال كردن راه مستقيم و آسان در معماي پر پيچ و خم) پاداش كمك مي كند تا مردم سريع تر و بهتر كار را انجام بدهند، اما براي كارهايي كه نيازمند بصيرت و حل مسائل پيچيده است، پاداش مانع كار مي شود.

- رقابت

رقابت خيلي پيچيده تر از ارزيابي يا پاداش به تنهايي است؛ زيرا شامل هر دو آنها مي شود. غالبا رقابت زماني به وجود مي آيد كه مردم احساس كنند كار آنها در مقابل ديگران مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت و به بهترين آنها پاداش داده خواهد شد. ا ين يك واقعيت زندگي روزمره است و متاسفانه مي تواند خلاقيت را از بين ببرد.

- محدود كردن انتخاب

آنچه كه تفاوت ها را به وجود مي آورد، فقط به خاطر محدوديت هايي كه به كودكان داده مي شود نيست، بلكه طرز دادن اين محدوديت ها مهم است. اگر كودكان احساس كنند تحت كنترل هستند، انگيزه و خلاقيت آنها آسيب مي بيند. در هر حال اگر محدوديت ها به طرقي اعمال شود كه باعث شود كه كودكان احساس كنند با تحميل خودشان بر طبق آن محدوديت ها عمل مي كند، اثرات مخرب بر روي خلاقيت و انگيزه ممكن است به حداقل برسد.

زنده نگاه داشتن خلاقيت در منزل:

به كودكانتان آزادي دهيد به آنها به عنوان يك فرد احترام بگذاريد، از نظر عاطفي در حد اعتدال به آنها نزديك شويد و بر روي ارزش هاي اخلاقي و قوانين خاص تاكيد كنند.
منزل را به صورت محلي درآوريد كه در آن: اقتدار مورد سؤال قرار گيرد، فعاليت بازي و خنده و فانتزي به مقدار زياد وجود داشته باشد و شما و كودكانتان براساس عادت سعي كنيد كارها را به روش هاي جديد و جالب انجام دهيد.


نسخه چاپی