تاثیر خرما در بدن
بدن خرما را به عنوان غذاى خوب مى پذیرد و در برابر آن واکنشى نشان نمى دهد. خرما بسیار زود هضم مى شود و براى هضم و جذب، انرژى بسیار کمى مصرف مى کند و به همین دلیل به انسان آزار نمى رساند و خستگى ایجاد نمى کند. براى هضم شدن نیز هیچ گونه ویتامینى از بدن برداشت نمى کند زیرا خود داراى انواع ویتامین ها مى باشد.
 
خرما مانعى از لحاظ جذب براى بدن ایجاد نمى نماید و مانند غذاهاى ترش مانع عمل ویتامین A در بدن نمى شود و هیچ گاه ایجاد ترشى نمى نماید از طرفى اگر غذاى مصرفى را بپزیم در اثر حرارت، مقدار زیادى ویتامین ب و ث از بین مى رود اما مصرف خرما چنین مشکلى را دربرنخواهد داشت. با راسخون همراه باشید تا بیشتر درباره تاثیر خرما بر بدن آشنا شویم.
ارزش غذایی خرما در هر ۱۰۰ گرم
پروتئین ۰/۹ گرم
چربی ۰/3 گرم
گلوسید ۳۸‬گرم
فسفر ‪ ۳۰‬میلی گرم
آهن ‪ ۱/۳‬میلی گرم
کلسیم ‪ ۵۱‬میلی گرم
ویتامینC ‪ ‬‪۱۰‬ میلی گرم

تاثیر خرما بر بدن

خوردن خرماى تازه باعث مى شود که سلول هاى زنده اى به مصرف سلول هاى زنده بدن برسند و بدن مواد مورد نیازش را به طور مستقیم دریافت دارد. زیرا براثر ماندن، تازگى خود را از دست داده و بسیارى از خواص مفید خود را از دست مى دهد ؛خرما یا کشمش براثر ماندن هر چه کهنه تر شود چنانچه ترش و فاسد نشود، اسیدالکل آن ها به قند بیشتر تبدیل مى گردد.
 
سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد
خرما داراى مواد قندى قابل توجهى است؛ در محاسبه ضریب تنفسى براى تعیین میزان سوخت و ساز مواد قندى و چربى ها مى بینیم که در اندک زمانى پس از صرف غذا تقریباً تمامى غذاى متابولیژه شده منحصر به کربوهیدرات هاست و این تقریباً عملى است که بدن انجام مى دهد. مواد پروتئینى در کل به استثناى ۳۰ گرم که به طور طبیعى روزانه به ناچار تجزیه و مصرف مى شود را زمانى که مواد قندى و چربى ها در دسترس قرار دارند تقریباً به طور کلى همین مواد به مصرف ایجاد انرژى مى رسند. با مصرف خرما مقدار این ذخیره بسیار بیشتر مى شود.
 
سیستم ایمنی را مقاوم می کند
خرما از لحاظ بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن نیز نقش موثرى را ایفا مى کند. به تازگى معلوم شده است که بین سوخت و ساز گلوکز و ترکیب اسیدهاى چرب (اسیدهای چرب اشباع شده و اسیدهای چرب اشباع نشده) و ترى گلیسرید یا چربى خنثى ارتباط نزدیکى وجود دارد و از آن جا که گلوکز بدون حضور انسولین در بافت ها قابل استفاده نیست از این رو چاقى در زمانیکه غلظت انسولین در بافت ها کافى نیست امکان پذیر نمى باشد.

بنابراین مصرف زیاد کربوهیدرات (مواد قندى- نشاسته اى) تأثیر فوق العاده اى در تبدیل جریان متابولسیم گلوکز به لیپوژنز دارد در صورتى که کم مصرف کردن کربوهیدرات، تجمع چربى را در بدن به حداقل ممکن مى رساند.
 
کمک به درمان یبوست
خرما پاک کننده دستگاه گوارش و از بین برنده سموم بدن است اول این که مدفوع را از حالت مایع درمى آورد و با حجم خود روده ها را پاک مى کند و دوم این که بسیارى از سموم روده ها را جذب و با خود به بیرون منتقل مى سازد. همچنین خرما اصلاح کننده مزاج است. پنج درصد میوه ها به طور تقریبى سلولز است به همین دلیل بهترین و قوى ترین ملین ها بوده و از ایجاد یبوست جلوگیرى مى کند.
 
خرما فشار خون را تنظیم می‌کند
خرما منبع غنی پتاسیم به شمار می‌رود‌. این ماده‌ی معدنی به مدیریت فشار خون بالا کمک می‌کند. مصرف ناکافی پتاسیم ممکن است منجر به سنگ کلیه شود. به مطالعات بیشتری درباره‌ی این خاصیت خرما نیاز است.

فیبر به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند و اثرات سدیم را در رژیم غذایی خنثی کرده و به کاهش فشار خون کمک می‌کند. منیزیم خرما عضلات قلب و رگ‌های خونی را ریلکس می‌کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد.
 
از ریزش مو جلوگیری می‌کند
خرما غنی از آهن است و شاید جریان خون را در پوست سر بهبود ببخشد. این موضوع ممکن است به رشد مو کمک کند. هرچند تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است.
 
 آنمی را درمان می‌کند
آنمی مشکلی است که افراد زیادی گرفتار آن هستند. افراد مبتلا به این عارضه باید مواد غذایی حاوی آهن را بیشتر مصرف کنند. خرما حاوی آهن است و به همین دلیل ممکن است در درمان آنمی اثرات مثبتی داشته باشد.
 
 اسهال را درمان می‌کند
مواد غذایی که می‌خوریم، اثر مستقیمی روی سلامت دستگاه گوارش دارند. خرما غنی از پتاسیم است و ممکن است اسهال را بهبود ببخشد. خرما خواص ضدمیکروبی دارد و با میکروب‌های ایجادکننده‌ی اسهال مبارزه می‌کند.
 
سلامت پوست را بهبود می‌بخشد
یکی دیگر از خواص خرما، بهبود سلامت پوست محسوب می‌شود. خرما حاوی ویتامین‌های ث و دی است که شواهد نشان می‌دهند این دو ویتامین ممکن است به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک کنند. این ماده‌ی غذایی ممکن است در مبارزه با مشکلات پوستی مثل خارش یا بثورات (راش) مفید باشد.

بیشتر بخوانید: خواص خرما برای شادابی و طراوت پوست
 
برای زنان باردار مفید است
زنان باردار باید تقریبا ۳۰۰ کالری بیشتر از سایر افراد مصرف کنند. بیشتر خانم‌های باردار برای تأمین کالری لازم بدن خود، مواد غذایی حاوی کالری بالا را می‌خورند که مواد مغذی کمی دارند.
این موضوع می‌تواند در بلندمدت منجر به مشکلاتی شود.
بیشتر بخوانید: خرما در دوران بارداری

خرما می‌تواند یک گزینه‌ی سالم برای دریافت کالری لازم بدن باشد. اگرچه کالری خرما بالا است، اما مواد مغذی زیادی دارد و به تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم بدن زنان باردار کمک می‌کند.


منبع: بخش تغذیه راسخون
نسخه چاپی