اتصال اينترنت به برق شهر
اتصال اينترنت به برق شهر
اتصال اينترنت به برق شهر
نويسنده:وحيد نقشينه
منبع:روزنامه ایران
«اتصال به شبكه جهانى اينترنت تا مدتى ديگر تنها از طريق اتصال به خروجى هاى برق ممكن خواهد شد.» اين وعده اى است كه دست اندركاران برق در كشورهاى اروپايى و آمريكايى به مشتريان جديد خود مى دهند و خود نيز به دنبال راه اندازى اين سرويس در تمامى كشورهاى طرف قرارداد هستند. با توجه به افزايش استفاده از اينترنت در سراسر جهان و هزينه هاى بالاى اين اتصال براى كاربران از قبيل خريد Modem، خريد كارت هاى اينترنت و در حقيقت بستن قرارداد با شركت هاى ارائه دهنده اينترنت (ISP) در سراسر جهان و از طرفى مشكلات به وجود آمده در اين اتصال مانند قطع و وصل شدن هاى مداوم، سرعت هاى پائين در بعضى از ساعات شبانه روز، محدوديت هاى تعريف شده براى كاربران و غيره، تمايل شركت ها به راه اندازى اين سرويس افزايش پيدا كرده است.
در اين نوع اتصال براى دريافت و ارسال اطلاعات بر روى شبكه جهانى اينترنت شما تنها نياز داريد كه به برق شهرى دسترسى داشته باشيد. هم اكنون شركت هاى بزرگى چون گوگل و آى بى ام مشغول آماده سازى تجهيزات و سخت افزارهاى خود در جهت استفاده از اين سرويس جديد هستند، به نظر كارشناسان اين دو شركت با راه اندازى اين سرويس و در اختيار گذاشتن آن براى كاربران به سرعت به شمار استفاده كنندگان از اينترنت افزوده خواهد شد و حتى در كشورهاى فقير نيز مردم به سوى استفاده از اينترنت روى خواهند آورد. به علاوه با توجه به درآمد هنگفتى كه از اين راه نصيب شركت هاى برق و مخابرات مى شود، اين دسته از شركت ها نيز كارشناسان خود را براى راه اندازى سريع تر اين تكنولوژى تشويق مى كنند. طبق پيش بينى هاى انجام گرفته درآمد حاصل از خطوط اينترنت پرسرعت از طريق كابل هاى برق به ۱۴‎/۴ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۰ خواهد رسيد كه رقم قابل توجهى براى كشورها و شركت هاى درگير در اين حوزه از فناورى خواهد بود و همين خود سبب شده كه بسيارى از شركت هاى اروپايى و آمريكايى سرمايه گذارى عظيمى را در اين حوزه انجام دهند.
اين سرويس هم اكنون به صورت آزمايشى در چند كشور اروپايى آغاز شده است و بزودى با فراهم آمدن زيرساخت هاى لازم در ساير كشورها خصوصاً كشورهاى آمريكايى نيز قابل دستيابى خواهد بود. از مهمترين مزيت هاى اين سرويس سرعت بالاى ارسال و دريافت اطلاعات (Send & Recive) است به گونه اى كه نسبت به سرويس هاى dialup معمولى سرعتى تقريباً سه برابر دارد كه تقريباً هم سرعت سرويس هاى DSL رايج است اما با هزينه اى به مراتب كمتر از سرويس هاى DSL رايج.
گروهى از كارشناسان معتقدند كه اين سرويس جديد بر روى بسترهاى مخابراتى سبب ايجاد اختلال در امواج راديويى خواهد شد و مشكلاتى را براى دريافت كننده هاى تلويزيونى و راديويى فراهم خواهد آورد اما شركت هاى ارائه دهنده برق و مخابرات اين قضيه را منتفى دانسته و اعلام كرده اند كه هيچ گونه مشكلى در فرايند خدمات رسانى سرويس هاى جارى براى مشتركان به وجود نخواهد آمد و اين نگرانى كاملاً بى مورد است.
از ديگر نكات مهم هزينه هاى اشتراك اين سرويس خواهد بود كه با توجه به پيش بينى هاى صورت گرفته ۲۰ دلار در هر ماه خواهد بود و شما با پرداخت اين ۲۰ دلار امكان استفاده از اينترنت را در منزل و يا دفتر كار خود تنها با داشتن برق شهرى خواهيد داشت. به علاوه شما محدوديتى در تعداد اتصال نخواهيدداشت به بيانى ديگر مانند اينترنت فعلى كه شما به ازاى هر اتصال بايد هزينه اى جداگانه به شركت ISP پرداخت نماييد، در اين نوع از اتصال تنها با پرداخت هزينه شارژ ماهيانه شما به صورت نامحدود (از نظر تعداد و از نظر زمان) امكان استفاده از اينترنت را داريد و تنها بايد هزينه قطعات سخت افزارى مورد نياز را جهت اتصال هر كامپيوتر به شبكه بپردازيد در صورت ارائه اين سرويس به صورت وسيع تر توليد الكتريسته بايد گسترده تر شده و به وسيله سرويس هاى Valueadded خاص مانند قرائت خود كار اندازه از راه دور، طرح شناسايى تعرفه و غيره در اختيار كاربران بيشترى قرار گيرد.
اين تكنولوژى قادر است به عنوان جايگزينى حقيقى و تمام عيار براى شبكه هاى مخابرات بين المللى از جمله سرويس هاى صوتى، سرويس هاى ديتا و فاكس مورد استفاده قرار گيرد.
اين موضوع به دليل جذابيت و سودآورى فراوانى كه دارد در كشور آمريكا از سوى گروهى با نام Home Plug Alliance پيگيرى مى شود و در اتحاديه اروپا نيز در طرح تكنولوژى هاى جامعه اطلاعاتى (ISI) گروهى مشغول فعاليت بر روى آن است و در اين ميان نيز شركت هاى مخابراتى كشورهاى اتحاديه اروپا در حال راه اندازى پروتكل هاى مورد قبول كشورهاى عضو براى راه اندازى سريع تر اين سرويس هستند، براى اختصاص فركانس و تعيين سطح محدوديت ها، راه حل هايى در حال پياده سازى است و با توجه به اين كه مخابرات روى شبكه هاى قدرت به طور اساسى Wire borne مى باشد، مقايس هاى مناسبى براى جلوگيرى از تشعشع سيگنال هاى غيرمجاز به دست آمده است و اين شركت ها هم اكنون در تلاش هستند تا راه حل هايى كه نتيجه آن سازگارى الكترومغناطيسى (EMC) باشد، بيابند.


نسخه چاپی