مدگرايي با دو چشم بي سو
 مدگرايي با دو چشم بي سو
مدگرايي با دو چشم بي سو
نويسنده:زهرا اردكاني
منبع:روزنامه قدس
«استاندارد» كلمه اي با معناي آشنا، اما غريب در بين بعضي از مصرف كننده هاست. استفاده از كالاهاي غيراستاندارد و ارزان شايد در ظاهر امر مقرون به صرفه و آسانتر باشد، اما در درازمدت خود باعث ايجاد هزينه هاي گزاف مي شود. البته زماني اين مسأله بحراني مي شود كه با استفاده از اين قبيل كالاها به جسم و اعضاي بدن خود آسيب برسانيم، بخصوص اگر آن عضو حساس ترين عضو بدن، يعني چشم باشد.متأسفانه استفاده از عينكهاي آفتابي و دودي غيراستاندارد و ارزان در بين قشر جوان و نوجوان رواج زيادي پيدا كرده است و مهمترين دليل آن هم تبعيت از مد و ارزاني آنها مي باشد.
مادري كه در حال خريد يك عينك براي فرزند 10 ساله اش از يك دستفروش است، مي گويد: مدتهاست كه پسرم از من عينك آفتابي مي خواهد، عينكهاي آفتابي عينك فروشان قيمت بالايي دارد، اما عينكهاي دستفروشان علاوه بر ارزاني داراي تنوع مدل و رنگ آميزي بيشتري است كه براي بچه ها هم جذاب تر است، مسلماً هيچ عينك فروشي يك عينك آفتابي را به قيمت 2 يا 3 هزار تومان ندارد.
سعيد جواني 23 ساله مي گويد: عينك آفتابي بايد طبق مد روز باشد و هر چند وقت اين مد تغيير پيدا مي كند و مدلهاي جديدتري به بازار مي آيد.در صورت خريد يك عينك استاندارد و خوب از عينك فروشي ها مجبوريم به دليل قيمت بالاي آن مدتهاي زيادي از آن استفاده كنيم، آن وقت از مد عقب مي مانيم!
حميد مؤذني با سابقه 26 سال در كار و صاحب مغازه عينك فروشي مي گويد: بسياري از مردم عينكهاي آفتابي را براي تزيين استفاده مي كنند و هيچ توجهي به كيفيت عدسي آن ندارند. عينكهاي آفتابي غيراستاندارد و ارزان به علت پايين بودن كيفيت عدسي و ضد اشعه نبودن، كور بودن عمق عدسي و موج داشتن عدسي نه تنها در برابر اشعه هاي آفتاب چشم را محافظت نمي كند، بلكه باعث مي شود در يك زمان پس از مصرف كوتاه مدت چشمها دچار خستگي و سنگيني شده و مصرف كننده دچار سردرد شود و نتواند در ساعات طولاني اين عينك را بر روي چشمها تحمل كند. همچنين مصرف كننده در درازمدت دچار آب مرواريد و خطرات ديگر براي شبكيه چشم مي شود.
وي با اشاره به ويژگيهاي عينكهاي آفتابي مناسب مي گويد: اين قبيل عينكها استاندارد بوده و از كيفيت طراحي و جنسي در فرم و عدسي برخوردارند و داراي ضد اشعه ماوراي بنفش مي باشند و قابليت انتخاب سليقگي نسبت به اشعه مادون قرمز داشته و عدسي پلاريزه آن تا 90 درصد نور افقي را از خود رد نمي كنند اين عينكها با توجه به شفافيت فوق العاده اي كه دارند در نورهاي بسيار شديد كنار ساحل يا نور در برف تا نورهاي بسيار كم (غروب و يا شب) قابل استفاده مي باشند و از چشم محافظت مي كنند.
يكي از متخصصان چشم پزشك در اين زمينه اظهار داشت: عينكهاي آفتابي غيراستاندارد باعث مي شود آسيبهاي جدي و در بعضي مواقع غيرقابل جبران به چشم وارد شود؛ به طور كلي مي توان گفت وقتي چشم در محيط تاريك قرار مي گيرد، مردمك آن از حد معمول بزرگتر مي شود و زماني كه عينك آفتابي غيراستاندارد باشد و نتواند اشعه هاي مضر را جذب يا منعكس كند، اين اشعه ها وارد چشم مي شود و بيشتر از زماني كه از عينك استفاده نمي شود به چشم آسيب مي رساند و توصيه ما چشم پزشكان اين است كه شهروندان از مراكز غيرمجاز فروش عينك نظير دستفروشان و خرازيها و بوتيكها عينك نخرند.عده اي از والدين هم در زمان تهيه اين گزارش با انتقاد از عملكرد ضعيف وزارت بهداشت و درمان درخواست كردند آنها با يك نظارت جدي و دقيق به فكر سلامت چشم جوانان و نوجوانان باشند.


نسخه چاپی