چند توصيه براى رفع بوى بد دهان
چند توصيه براى رفع بوى بد دهان
چند توصيه براى رفع بوى بد دهان
منبع:روزنامه جوان
بوى بد دهان موردى نيست كه بتوان آن را پنهان كرد. بررسى ها نشان داده است كه ۷۰ درصد زنان امريكايى و ۶۰ درصد مردان اين كشور از مواد خوشبو كننده دهان مانند اسپرى و قرص استفاده مى كنند. مطالعات انجام شده در جوامع مختلف حاكى است نزديك به ۳۰ درصد افراد از بوى بد دهان رنج مى برند كه گاهى نيز خود اطلاعى از بوى دهانشان ندارند و از طريق اطرافيان مطلع مى شوند.
دكتر حائريان با اشاره به اين كه ۸۵ تا ۹۰ درصد بوى بد دهان منشا دهانى دارد، مى افزايد: بوى بد دهان بنا به دلايل مختلف به وجود مى آيد كه از جمله اين علل وجود بيمارى هاى لثه است. بر اثر اين عارضه، لثه هاى بيمار با غذا خوردن و مسواك زدن دچار خونريزى شده و لخته هاى خون باقيمانده لابه لاى دندان ها سبب ايجاد بوى خاص در دهان مى شود.
عضو هيات علمى دانشگاه علوم پزشكى يزد معتقد است كه زبان هم مى تواند منشا بوى بد دهان شود به اين ترتيب كه قسمت هاى عقب زبان كه داراى پرزهاى بلند است، محل جمع آورى مواد غذايى شده و اغلب مردم از مسواك زدن اين قسمت زبان غافل مى شوند و پس از مدتى بوى خاصى در دهان ايجاد مى شود . وى، وجود باقى مانده مواد غذايى در لابه لاى دندان هاى مصنوعى، استعمال دخانيات، مصرف برخى داروها و بعضى از غذاها مانند سير را از ديگر علل توليدكننده بوى بد دهان مى داند.
به گفته حائريان بوى گرسنگى هم مى تواند از علل بروز بوى بد دهان به شمار آيد به اين ترتيب كه به هنگام نخوردن آب و غذا به مدت طولانى و كاهش آب بدن و پايين آمدن ترشح بزاق دهان، بوى بد در دهان ايجاد مى شود. بنابراين توصيه مى شود روزه داران با مرطوب نگه داشتن دهان و شست و شوى يك تا ۲ مرتبه دهان با آب طى روز، بوى بد دهان را كاهش دهند.وى شست وشوى دندان هاى مصنوعى پس از هر وعده غذايى و بيرون آوردن دندان ها به هنگام شب، استفاده از مسواك و نخ دندان در موقع سحر را از ديگر نكته هاى بهداشتى به منظور كاهش بوى بد دهان در ماه رمضان برشمرد.


نسخه چاپی