دعوت به حفظ وحدت، سفارش شهدا (1)
دعوت به حفظ وحدت، سفارش شهدا (1)

 

تهیه و تنظیم: ایوب سیف زاده




 

شهید علی آبسری نژاد (1365-1333 پل دختر)

برادرانم! اسلام دین هدایت و بندگی خاص خداست و اگر میل به رسیدن به بندگی خدا و نزدیکی به خدا دارید، اسلام را غریب نگذارید و اسلام را فراموش نکنید...
جلسات مذهبی، قرائت قرآن، مطالعه‌ی صحیح، رسیدگی به امور فرهنگی و شکوفایی معنوی، یاد خدا را زیاد کردن، نماز شب، دعاهای شناخت اسلام و دنباله رو[ی از] روحانیت اصیل مبارز، نماز جمعه، شرکت در امر به معروف [و] نهی از منکر، تبرا و تولی، یادگیری رساله‌ی احکام، شرکت در مجالس اجتماعی سالم، ادامه‌ی تحصیل و علم، خدمت به مستضعفین، مبارزه با مستکبرین، دست گیری از فقرا، یتیم نوازی، تعاون، رازداری، تعهد اسلامی، زیارت مرقدهای مطهر ائمه معصومین (علیهم السلام)، زیارت قبور شهدا و مؤمنین، رسیدگی به حال خانواده‌ی شهدا و یتیم‌های مؤمنین و خلاصه وحدت شما برادران از جمله وظایفی است که [باید] انجام گیرد.

شهید ابراهیم آبشت (1360-1335 تبریز)

شما‌ای ملت قهرمان ایران! پروردگار شما را انتخاب نموده تا دین اسلام را بر روی زمین حاکم [کنید] و زمینه را برای ظهور ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مهیا سازید تا مستضعفان بر مستکبران پیروز بشوند. بدانید که قیام شما دنباله‌ی کربلا می‌باشد. استوار و مصمم همانگونه که تاکنون بوده‌اید باشید، این همبستگی و وحدت الهی را حفظ نمایید، قدر این نعمت رهبری [را] که غیر از لطف خدا هیچ چیز دیگری نیست و تاکنون جامعه‌ی اسلام نظیرش را ندیده بدانید.

شهید علی آبگرمی (1362-1339 بم)

ای خواهرانم! پیام شهدا را به همگان برسانید و زینب وار صبر را پیشه کنید، همیشه در صحنه باشید و [در] مسائل دیانت و رهبری (1) به گونه‌ای وسیع ارشادکننده‌ی دیگران باشید. ولایت فقیه را از یاد نبرید و مواظب باشید که با کارهایتان امام را ناراحت نکنید که این امام حسین ما است و راه ما راه کربلایی حسین (علیه السلام) است. بر وحدت خود هر چه بیشتر بیفزایید.

شهید احمد آجرلو (1366-1337 کرج)

این حقیر آحاد جامعه‌ی اسلامی مان را به حفظ این سه ارکان وصیت می‌نمایم:
1- استحکام رابطه‌ی امام و امت
2-... از حضور در صحنه‌های نبرد با ضد انقلاب داخلی و خارجی غافل نباشیم.
3- وحدت: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (2)، البته لازم است این تذکر به مسئولین محترم کشوری اعم از اجرایی و قضایی مجلس داده شود؛ برادران مسلمان و بزرگان که چشم مظلومین دنیا به شماست، فرامین امام را در عمل نصب العین قرار دهید (3) و با تغییرها و معانی مختلف خدای نکرده شانه از فرمان امام خالی نکنید.

شهید غلام رضا آخوندیان (1362-1344 نجف آباد)

ملت شهیدپرور ایران! من کوچک‌تر از آنم که بخواهم برای شما پیامی بدهم؛ فقط از شما می‌خواهم که نمازهای جمعه و جماعت را هرچه باشکوه‌تر برپا کنید و با وحدتی که در خود دارید، دشمنان اسلام را نابود کنید.

شهید علی آدوس (1366-1348 دهدشت)

امت حزب الله! مواظب باشید و توطئه جدایی مذهب از سیاست را که ساخت دشمنان است بلافاصله پس از مشاهده، در نطفه خفه کنید و وحدت خود را حفظ کنید و حضور در صحنه را فراموش نکنید. سخنان امام را در تمامی شئون زندگی بعد از سخنان باری تعالی و قرآن کریم و رسول گرامی و ائمه‌ی اطهار (علیهم السلام)، معیار و محور قرار بدهید.

شهید علی اصغر آرامی (1362-1339 فردوس)

ای برادران و خواهران عزیز! در همه‌ی کارهایتان خدا را در نظر بگیرید و باخلوص نیت و وحدت، پشتیبان اسلام و قرآن باشید، مبادا روزی دشمنان اسلام بر ما بشورند و ما متفرق باشیم.

شهید ابراهیم آرانپور (1365-1340 دهدشت)

آن‌هایی که با برداشت بد از حرف‌های ما در فکر جداسازی ما از همدیگر بودند، آن آدم‌ها فقط و فقط کارشان نفاق و ایجاد تفرقه در این برهه‌ی خاص از زمان بود (4) و شما سعی کنید علی وار و زینب وار در مقابل این توطئه‌ها ایستادگی و وحدت را همچنان حفظ نمایید.

شهید حیدرعلی آزادی (1364-1346 جرقویه)

همشهریان عزیز و گرامی! وحدت را به رهبری امام امت، تبلور اسلام راستین، حفظ کنید که نابودی دشمنان در گرو آن است و برای رفتن و برپایی هرچه باشکوه‌تر دعاهای کمیل و ندبه و توسل و جلسات قرائت قرآن و تفسیر آن و نماز جمعه سستی نکنید که راه سعادت و خودسازی ما در گرو این سری برنامه‌هاست.

شهید ابوالقاسم آشتی جو (1364-1341 اصفهان)

ملت عزیز ایران! دست‌ها را به هم بدهید و با وحدت کامل ان شاء الله دشمن رو به نیستی را هر چه زودتر به زباله دان تاریخ بیندازید.

شهید داود آغنده (1362-1340 تبریز)

خواهرم! از این چیزهای کوچکی که اتفاق می‌افتد [و] از بعضی ضعف‌هایی که هست، زیاد گله نکن. (5) چرا ما ضعف‌ها را می‌بینیم و وحدت (6) را نمی‌بینیم؟ چرا کثرت (7) را می‌ببینیم و به وحدت‌ها اصالت نمی‌دهیم؟ کمی به خود بیاییم و ببینیم وحدتمان (8) چقدر است و ببینیم چقدر ما را به سعادت می‌رساند. این راه را که انقلاب پیش گرفته، آیا سعادتمندی [و] سعادت دنیوی و اخروی دارد یا نه؟ واقعاً ببینیم که سعادت دنیوی و اخروی ما در این است که همراه انقلاب برویم و با انقلاب همراه باشیم و یاری و کمکش بکنیم. بیاییم و به وحدت‌ها بچسبیم و از کثرت‌ها استفاده نکنیم و انقلاب را نکوبیم که این کار دشمن است.

شهید خلیل آقا قدیری کاشی (1364-1342 کاشان)

و اما‌ای ملت عزیز! وحدت خود را با روحانیت در خط امام حفظ کنید و هیچ وقت رزمندگان اسلام را فراموش نکنید که چشم جهان به شما دوخته شده است و این وصیت نامه‌های شهیدان عزیز را بخوانید که من به نوبه‌ی خود از آن‌ها درس گرفتم و واقعاً پیام‌های آن‌ها مرا به لرزه درآورد و من کوچک‌تر از آنم که برای روحانیت در خط امام پیام بدهم، ولی به عنوان امر به معروف و نهی از منکر: روحانیت عزیز! جبهه‌ها را فراموش نکنید. همان طور که امام عزیزمان گفت، مادامی که جبهه‌ها احتیاج به نیرو دارد، واجب کفایی است که به جبهه بروید و وحدت خود را حفظ کنید تا سرمشقی باشد برای جامعه و مبادا لحظاتی از جنگ غافل شوید و امیدوارم که تا آزادی قدس، با امام عزیز و این روحانیت در خط امام، نماز جماعت به پا دارید.

شهید احمد آقابابا (1364-1346 بروجن)

شما‌ای ملت ایران! از اختلافات داخلی جلوگیری کنید و سعی نکنید با این اختلافات دشمن را خوشحال سازید که این اختلاف‌ها شدیدترین ضربه را به انقلاب اسلامی می‌زند و وحدت خود را همیشه در صحنه‌ی انقلاب داشته باشید.

شهید امیدرضا آگاه (1364-1343 درگز)

برادرم! هم اکنون که در بین شما، من این توفیق را یافتم که زودتر از شما سفر نمایم؛ از شما می‌خواهم راه بزرگان را به عنوان چراغ و راهنما استفاده نمایید، اگر شما چهار برادر با یکدیگر اتحاد و وحدت کلمه داشته باشید، کسی نمی‌تواند در مقابل شما بایستد. لذا از شما می‌خواهم که در رده‌ی دیگر افراد اجتماع، جای خالی برای دشمن نگذارید که نفوذ کند.

شهید جان میرزا آهنی (1363-1344 بیرجند)

چند سخن دارم با امت شهیدپرور بیرجند:
ای برادران عزیزم! من که عازم به نبرد گشتم، خدا را سرلوحه‌ی خود قرار دادم و همیشه از او طلب یاری کردم (9) و شما هم از خدا بخواهید که ما را یاری نماید.
به شما توصیه می‌کنم که وحدت خود را هر چه بیشتر حفظ نمایید، زیرا که هرجا وحدت در راه اسلام هست، به دنباله‌ی آن پیروزی می‌باشد.
در نماز جمعه‌ها شرکت نمایید که به راستی نماز جمعه، سنگر انقلاب است.
تابع ولایت فقیه باشید و همیشه از ایشان کمک بخواهید که خدا از شما راضی بماند.
هوشیار باشید که دشمنان در شما رخنه پیدا نکنند؛ زیرا که تفرقه، جامعه را به فنا می‌سپارد.

شهید علی آیینه بیگی (1367-1346 بجنورد)

استدعا دارم ملت عزیز! به ریسمان الهی چنگ زنید و وحدت خود را حفظ کنید و مبادا متفرق شوید که آن روز، عید دشمنان است.

شهید امیر ابراهیم (1367-1347 تهران)

از شما مسلمانان می‌خواهم امام را تنها نگذارید، از این سنگر آزادی و عدالت و حامی مستضعفان حمایت کنید و دست در دست هم، با وحدت آهنین خود، با قدم‌هایی استوار برخیزید و جهاد با خود را به جای آورید و از جنگ و شهادت نهراسید و [بر] شیطان‌های غرب و شرق و اسراییل جنایتکار، بشورید و دست این خون آشامان را از سر کشورهای اسلامی کوتاه کنید.

شهید برات محمد ابراهیم نژاد (1361-1346 قوچان)

[هم] روستاییان گرامی‌ام، امیدوارم شما هم در پشت جبهه و در سایه‌ی وحدانیت خدا، در وحدت و همکاری همدیگر باشید و همیشه به یاد خدا و برای رضای خدا کار کنید و همیشه به یاد شهیدان نیز باشید و تا آنجا که در توان دارید، از مال و جان دریغ ننمایید و [به] جبهه‌های حق علیه باطل کمک کنید، ان شاء الله.

شهید الله یار ابراهیمی (1365-1343 کرج)

از تمامی اهالی روستا می‌خواهم که هر کس از من ناراحتی دیده است حلال کند و سعی کنند که کارهایشان را برای رضای خدا انجام دهند و از تفرقه پرهیز کنند و همیشه وحدت را در بینشان حفظ نمایند.

شهید علی اصغر ابراهیمی (1365-1343 دامغان)

ای پدران و‌ای مادران! مبادا از رفتن فرزندانتان به جبهه جلوگیری کنید؛ زیرا فردای قیامت جواب حسین و زینب را نمی‌توانید بدهید که تحمل 72 شهید را نمودند. همیشه طبق آیه‌ی
«واعتصوا بحبل الله» (10) با یکدیگر وحدت داشته و یکپارچه مشت محکمتان را بر سر ایادی شرق و غرب فرود آورید.

شهید علی رضا ابراهیمی (1365-1345 اصفهان)

وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنید و مواظب باشید که با میان کشیدن بعضی از مسائل وحدتتان را از بین نبرند و از امام جلو نروید. از تمام مسلمین جهان می‌خواهم که با هم اتحاد برقرار کنند تا بتوانیم استکبار جهانی را از میان ببریم و بدانید که هر (11) ورق قرآن، بلکه هر کلام قرآن، با خون انسان‌ها رنگین شده؛ پس همیشه حافظ اسلام و انقلاب باشید و مواظب باشید که انقلاب را از مسیر خودش منحرف نکنند.

شهید علی ابراهیمی باریک رسفی (1366-1348 دلیجان)

شما مردم ایران برای دفع فتنه و تجاوز و به اهتزاز درآوردن پرچم اسلام با صدامیان جهاد کنید و وحدت بین خودتان را حفظ کنید و نگذارید کسی در وحدت شما خللی وارد کند.

شهید اسدالله ابراهیمی سیریزی (1362-1347 زرند)

از شما برادران و خواهران هموطنم تقاضا می‌کنم که اگر به مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رسیدید سلام من حقیر را به او برسانید و بگویید که او گفته: مهدی! خیلی دلم می‌خواست در ظهور شما همگام با شما با دشمنان دینتان شمشیر بزنم (12)، اما چه کنم که رفتم.
... وصیت بعد به شما هموطنانم این است که تا آنجا که می‌توانید وحدت خود را حفظ کنید، به خدا قسم اگر کوچک‌ترین ضعفی از نظر بی‌وحدتی شما، در این انقلاب که با خون شهیدان آبیاری شده است پدید آید، در روز قیامت باید جواب خونمان را بدهید.

شهید تقی احسن زاده (1362-1341 آران و بیدگل)

ای ملت قهرمان ایران! همبستگی و وحدت را همیشه حفظ کنید، چون دشمن در کمین است.

شهید توکل احمدوند (1364-1337 نهاوند)

و اما سفارش به کلیه‌ی قوم و خویشان؛ شما را به یکپارچگی دعوت می‌نمایم و از یکدیگر دوری نجویید که دوری از هم بلایی بس بزرگ است و همدیگر را به وحدت و به آیین اسلام و قرآن دعوت کنید تا مورد خشم بیگانگان قرار نگیرید و از همدیگر دوری نجویید که هر طایفه‌ای که از هم جدا شد بیچارگی [به آن ها] رو آورد، با هم یکی باشید و دردهای همدیگر را درمان کنید تا زندگی آبرومندی داشته باشید.

شهید علی احمدوند (1367-1341 نهاوند)

نسبت به سرنوشت انقلاب و وضعیت و شرایط مختلف، بی‌تفاوت نباشید و بدانید تا زمانی ما می‌توانیم به راه مقدس خویش ادامه دهیم که پیروی از روحانیت و حفظ وحدت و تفویض (13) مسئولیت به افراد لایق و هشیاری و بصیرت را شعار خویش قرار دهیم.

شهید احمد احمدی (1367-1341 فراشبند)

امروز جبهه‌ها به شما جوانان دلیر احتیاج دارد، به امید خدا وحدت داشته باشید چون اگر در جامعه وحدت نباشد، به درد نمی‌خورد.

شهید بختیار احمدی (1364-1345 همدان)

از شما می‌خواهم که سایر برادران و خواهرانم را نیز اسلامی تربیت کنید تا گیر دوستان نادان و راه گمراهی و بند شیطان‌ها نیفتند و آن‌ها را با هم گرم و با محبت تربیت کنید تا همیشه با وحدت و در کنار یکدیگر با نشاط و با محبت زندگی نمایند.

شهید خلیل احمدی (1365-1341 فریدن)

مردم! ما هر چه داریم، به برکت اسلام و نعمت رهبری و وحدت همه‌ی اقشار است. به هوش باشید احکام اسلامی را فراموش نکنید. به نماز و واجبات الهی اهمیت دهید. همواره به یاد خدا باشید. وحدتتان را حفظ کنید و نگذارید اسلحه‌ها (14)، بر زمین افتاده بمانند. اسلحه‌ها را بردارید و راه شهیدان را ادامه دهید. به این زندگی دنیوی دل نبندید. مرگ سراغ همه خواهد آمد و چه بهتر که انسان مرگش شهادت در راه خدا باشد.

شهید علی حیدر احمدی (1363-1343 بهار)

... من می‌روم تا اسلام بماند. من رفتم تا شرف و عزت و ناموس ما بماند. من رفتم تا مکتب سرخ شهادت، که معلم آن حسین (علیه السلام) است، بماند. من رفتم تا وحدت مسلمانان حفظ شود و حکومت الله بر سراسر گیتی حاکم شود. برادران عزیزم! امام را تنها نگذارید و گوش به فرمانش باشید. از ولایت فقیه که ادامه دهنده‌ی راه انبیاست حمایت کنید و از نهادهای انقلابی که از خون هزاران شهید به وجود آمده است پشتیبانی کنید و وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنید و از تفرقه بپرهیزید که تفرقه یکی از کارهای شیاطین می‌باشد.

شهید ابوالقاسم احمدی دستجردی (1361-1345 جرقویه)

وحدت همیشگی خود را حفظ کنید و به شایعات و دسیسه‌های ضد انقلاب اصلاً گوش ندهید که خدای ناخواسته منحرف شوید و هر جا که توطئه‌ای را دیدید بشدت و با عمل انقلابی آن توطئه را خنثی کنید که ان شاء الله هر چه زودتر جمهوری اسلامی تحقق یابد و پرچم «لا الله الا الله و محمد رسول الله» در جهان به اهتزاز (15) درآید.

شهید علی احمدی شاپورآبادی (1361-1336 برخوارومیمه)

امروز روز تحقق رسالت جهانی و انسانی است، روز حماسه آفرینی برای اسلام است. روز رساندن پیام خونین انقلاب به همه‌ی خلق‌های خفته است؛ پس، از صحنه بیرون نروید و قومی باشید که وحدت خود را هر چه بیشتر حفظ می‌کنند. (16)

ادامه دارد...

پی‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصیت: رهبری را
2- سوره آل عمران؛ آیه 103
3- در اصل وصیت: قرار داده
4- در اصل وصیت: بودند
5- در اصل وصیت: زیاد بزرگش نکن
6- در اصل وصیت: وحدتی
7- در اصل وصیت: چرا که کثرتی
8- در اصل وصیت: وحدتمان با این ها
9- در اصل وصیت: خواستم
10- سوره آل عمران، آیه 103
11- در اصل وصیت: برای هر
12- در اصل وصیت: بزنید
13- در اصل وصیت: امضا
14- در اصل وصیت: اسلحه‌های
15- در اصل وصیت: احتزار
16- در اصل وصیت: قومی باشد و وحدت خود را هرچه بیشتر حفظ کنید.

منبع مقاله:
سیف زاده، ایوب، (1391)، وحدت «دفتر سوم» (گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 

نسخه چاپی