حفظ وحدت، کلیدواژه‌ی وصایای شهدا (1)
حفظ وحدت، کلیدواژه‌ی وصایای شهدا (1)

 

تهیه و تنظیم: ایوب سیف زاده




 

شهید ایوب جمشیدی (1365-1345 فسا)

شما دوستانم!... وحدت کلمه داشته باشید، نماز را اهمیت خاصی بدهید که [با] همین نمازها و دعاها است که به پیروزی نایل می‌شویم، نماز را به جماعت و در مساجد برگزار کنید و از مسائلی که باعث تفرقه می‌شود شدیداً دوری کنید، توفیق شما را از خداوند متعال خواستارم و شما را از نیرنگ‌های دشمنان و منافقین آگاه می‌کنم که هیچ گاه فریب آنان را نخورید... از اختلافات بپرهیزید، دیگران را به وحدت دعوت کنید.

شهید احمد جمشیدیان قلعه سفیدی (1361-1339 نجف آباد)

ملت مبارز ایران همیشه و در همه حال از دعاگویی به امام امت غافل نماند و همیشه و در همه جا وحدت کلمه را داشته باشند.

شهید عزیزالله جوکار (1362-1344 دهدشت)

با درود و سلام بر امام عزیز در آخرین لحظات زندگی خود چند کلمه‌ای به عنوان وصیت به خانواده‌ی خود عرض می‌کنم. 1- ادامه‌ی راه شهیدان چه از طریق کمک مادی و چه نیروی انسانی و شرکت در جبهه حق علیه باطل. 2- دعا بر بقا [و] طول عمر [امام]. گوش (1) به فرمان امام باشید [که] رستگارید. به وحدت و انسجام [که] رهبر انقلاب همیشه بر آن تکیه می‌فرمود، [اهمیت دهید و] در نظر داشته باشید از خط روشن امام پشتیبانی (2) نمایید و در پایان توفیق روزافزون تمام مسلمین جهان [را] از خداوند تبارک [و] تعالی خواهانم.

شهید جواد جهان بخش خرقانی (1361-1341 تهران)

دوستان! به راه پاک روح الله ایمان داشته باشید و با وحدت بیشتر در راه اهداف جمهوری اسلامی ایران پیش روید.

شهید علی حیدر جیریایی (1363-1335 تهران)

و اما صحبت با شما عزیزان، شما ملتی که قهرمانانه در برابر تمام مشکلات مقاومت کرده‌اید و مقاومت خواهید کرد. من هم از شما ملت شهیدپرور به عنوان یک شهید که امیدوارم [شهادتم] مورد قبول خداوند قرار گیرد، از شما ملت می‌خواهم که وحدت و یکپارچگی را در بین خود افزون کنید و مواظب باشید که دشمن در کمین است. همان طور که تا کنون مقاومت کرده اید، حالا هم همچون حسین (علیه السلام) به مبارزه خود ادامه بدهید.
ملت ایران، عزیزان، به خدا چشم دنیا و مردم مستضعف به دست شما و انقلابتان است. آنان تنها امید خود را اول خدا [می دانند] و بعد چشمشان به دست شما و انقلابتان است؛ پس وحدت و یکپارچگی خود را افزون کنید و اختلافات جزئی را کنار بگذارید (3) و با هم برادرانه برخورد کنید که نصرت خدا نزدیک است و این وعده‌ی خداست که وارثان زمین مستضعفان خواهند شد.

شهید ابراهیم چالی (1365-1347 تهران)

وصیت می‌کنم [که] ایمان، تقوا [و] وحدت خود را زیاد کنید و من را حلال کنید که شاید خداوند از گناهانم درگذرد.

شهید ابراهیم چوپانی کوشک قاضی (1364-1343 فسا)

به امت شهیدپرور یادآور می‌شوم، امت شهیدپرور ایران! اسلام اکنون می‌رود که از مرزهای جغرافیایی بگذرد و جهانی شود و ما هم این توفیق را پیدا کردیم که در لشکر اسلام حضور پیدا کنیم و در گسترش اسلام سهیم باشیم، از امت شهیدپرور عاجزانه استدعا دارم که وحدت را برای حفظ و حراست اسلام رعایت نمایند.

شهید احمد چهارمحالی پور (1365-1349 اهواز)

ای ملت ایران! وحدت خود را حفظ کنید چرا که بیچارگی ما زمانی فرا می‌رسد که بین ما تفرقه بیفتد.

شهید احمد حاج باقری فروشانی (1361-1344 خمینی شهر)

سلام من بر شما ملت قهرمان ایران و شما یاران روح الله، ‌ای کسانی که با مشتتان پوزه‌ی نوکران استکبار را به زمین مالیده‌اید و در انقلاب و در جنگ نقش خیلی مهمی داشتید! وحدت خود را حفظ کنید که خود مشت محکمی است به پوزه‌ی ابرقدرت ها. برادران! سعی می‌کنند که این وحدت را از شما بگیرند، بکوشید و وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنید.

شهید اسفندیار حاجی پور (1364-1340 بندر دیر)

من از همگی شما خواهشمندم که وحدت و انسجام خود را حفظ کنید (4) که دشمن از این وحدت ما هراسان گشته که ان شاء الله با همین وحدت ریشه‌ی صدام و صدامیان ریشه کن خواهد شد.

شهید پرویز حاجی حسنی (1365-1340 تبریز)

از شما می‌خواهم به هر کاری اقدام نمودید، ابتدا خداوند، سپس پیامبر اسلام و ائمه هدی و سپس خون شهدای اسلام را در نظر بگیرید و سعی کنید به وصیت شهدا عمل نمایید. امروز که تمامی جهان کفر به سرسپردگی آمریکا و شوروی دست به دست هم داده [و] بر علیه اسلام متحد شده‌اند، ما هم باید وحدت خود را با مسلمانان جهان، به ویژه ملت ستمدیده و آواره‌ی فلسطین محکم نماییم تا ان شاء الله پرچم خونین اسلام را در جهان به اهتزاز (5) درآوریم.

شهید پرویز حاجی وندزاده (1361-1343 دزفول)

برادران عزیز و گرامی ام که عمری را در کنار هم گذرانده ایم! توصیه می‌کنم که با اتکال (6) به نیروی لایزال الهی و روحانیت مبارز و ولایت فقیه تحت رهبری امام امت، وحدت و یکپارچگی خودتان را حفظ بکنید.

شهید خداداد حاجیانی پور (1362-1343 اهواز)

ای برادران و ‌ای خواهران ایثارگرم در تمام صحنه‌های مدرسه، خانه، ادارات و سایر ارگان‌ها و بازاری ها! اگر خدا این هدیه‌ی ناقابل را از من پذیرفت، دو تا پیام برای شما دارم. یکی اینکه امام را در هیچ موردی تنها نگذارید و حرف‌ها و پیام‌های امام را مو به مو اجرا کنید و هر روز امام را دعا کنید و دیگر پیامم این است که با مسئولین مملکتی که شبانه روز برای انقلاب و اسلام خدمت می‌کنند، با آن‌ها نهایت همکاری را داشته باشید و وحدت کلمه را حفظ کنید که شرق و غرب از این وحدت‌ها وحشت دارند.

شهید احمد حافظی (1362-1344 خوانسار)

شما ملت شهیدپرور اسلامی باید در بین هم وحدت داشته باشید که منافقین کوردل به مملکت اسلامی ما ضرر بزنند و شما برادران باید در پشت جبهه یاری برادرانی [را] که در جبهه هستند بکنید و از آن‌ها پشتیبانی کنید و نگذارید که آن‌ها که در جبهه هستند خسته شوند.

شهید داود حبیب زادگان (1367-1349 تهران)

و اکنون سخنی چند با آشنایان و دوستان:... در مجالس عزاداری اباعبدالله (علیه السلام) زیاد شرکت کنید. قرآن زیاد بخوانید و نماز را به پا دارید. وحدت را حفظ کنید که با انجام دادن این چهار اصل، می‌توان اسلام را بر پا نگه داشت.

شهید ابراهیم حبیبی (1361-1343 قائن)

از شما عاجزانه تقاضا می‌کنم که اسلام و امام و روحانیت مبارز و خستگی ناپذیر را تنها نگذارید و گول شیطان صفتان را نخورید و همیشه آماده‌ی شهادت باشید که هستید و صحنه را ترک نکنید و بر شما باد اتحاد و وحدت کلمه در تمام امور.

شهید حشمت الله حجازی طاقانکی (1365-1349 شهرکرد)

پدر، مادر، برادران و خواهران! همیشه به یاد داشته باشید: قال علی (علیه السلام): «الیوم عمل و لا حساب و غداً حساب و لا عمل»؛ «امروز روز عمل (دنیا) و حسابی در کار نیست و فردا (قیامت) روز حساب و عملی را از ما نمی‌خواهند.»
با قرآن انیس شوید. راه انبیا و اولیا را سرلوحه‌ی زندگی قرار داده و [از] راه و منش آنان سرمشق بگیرید. عزت و عظمت اسلام و مسلمین در وحدت و یکپارچگی می‌باشد. رفتار پسندیده‌ی یک مسلمان و مؤمن را داشته باشیم. حفظ دین و انقلاب را همیشه در نظر داشته باشید.

شهید برات علی حسن زاده کاهانی (1365-1344 نیشابور)

هموطنان عزیزم! وحدت و یکپارچگی خود را حفظ نمایید تا دشمن نتواند در بین شما تفرقه ایجاد نماید.

شهید علی حسن زاده مطلق (1359-1339 قم)

برای سربازان اسلام دعا کنید و وحدت کلمه را حفظ کنید.

شهید جواد حسن گاویار (1365-1348 نهاوند)

به همه‌ی عزیزان، [عمل] اصول و قوانین شرعی اسلام، بالاخره، برخورداری از وحدت و انسجام فرهنگی و دولتی [را] سفارش [می کنم] و از همگی طلب مغفرت و بخشش دارم.

شهید رجب حسینی (1361-1335 شوشتر)

شما ‌ای ملت قهرمان ایران!... بدانید که این قیام شما دنباله‌ی قیام کربلا می‌باشد. استوار و مصمم همان گونه که تاکنون بوده اید، این همبستگی و وحدت الهی را حفظ کنید.

شهید علی حسینی (1365-1346 محلات)

ای امت حزب الله! مبادا از هم متفرق شوید و دشمنان اسلام از تفرقه‌ی شما سوء استفاده کنند. وحدت خود را هر چه بیشتر و منسجم‌تر کنید. خداوند (7) چه آیه‌ی جالبی درباره‌ی وحدت برایمان فرستاد: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (8)
ای امت حزب الله! مبادا یک روزی امام عزیز را مانند مردم کوفه تنها بگذارید و دست از اسلام و امام بردارید.
و اما سخنی با برادران و دوستان حزب الهی! برادران! وحدت خود را حفظ کنید و از خط الله منحرف نشوید.
امیدوارم که راه کربلا باز شود و به زیارت امام حسین برویم. (ان شاء الله) خداوند ما را حافظ و یار و همراه باشد و سایه‌ی وجود امام عزیز را تا ظهور آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر سر امت شهیدپرور ما مستدام بدارد و ما را به سرزمین قدس وارد نماید تا باشکوه‌ترین نماز وحدت را به امامت فرمانده کل قوا، خمینی، روح خدا برگزار نموده و حکومت اسلامی را در سر تا سر جهان برقرار نماییم.

شهید علی حسینی لیچایی (1361-1338 رشت)

از همه‌ی عزیزان می‌خواهم که وحدت اسلامی داشته باشند (9) و تکالیف الهی خود را انجام دهند.

شهید عبدالله حکمت شعار (1366-1345 تهران)

ای یاران! گوش دل باز کنید و کلام برگرفته از وحی امیرمؤمنان (علیه السلام) را بر صفحه‌ی دل ثبت کنید و جامه‌ی تقوا بر تن کنید و خوف از خدا و نظم در امور را، نصب العین خویش سازید و در اصلاح ذات العین همت کنید و با وحدت قلوب، وحدت پوشالی ائمه‌ی کفر و اهل ضلالت را در هم کوبید.

شهید نظرعلی حکیم نیا یوسفی (1362-1341 مشهد)

ملت غیور و انقلابی ایران! وحدت خود را حفظ کنید و از یکدیگر جدا نشوید و همان طور که در قرآن کریم آمده است که: «چنگ بزنید به ریسمان الهی و متفرق نشوید» (10)؛ شما ملت دلیر ایران نیز به این آیه جامه‌ی عمل بپوشانید (11) تا بر تمام جهانخواران شرق و غرب فاتح و پیروز شوید.

شهید علی اکبر حکیمی قطرمی (1366-1348 بافق)

ای دوستان و ‌ای آشنایان! مبادا دست از اسلام و امام بردارید. شما را سفارش می‌کنم به وفاداری و تقوا و پرهیزگاری که آن‌ها صراط مستقیم هستند. امیدوارم با وحدت و همبستگی خویش جلوی هجوم خونخواران جهانی و عمال آنان را سد نمایید و از نابودی دین خدا جلوگیری کنید.

شهید راضی حمیدی اصل (1362-1343 اهواز)

ای برادران! وحدت و یکپارچگی را از یاد مبرید و بدانید آنان که راه کفر را پیش گرفتند، از هر گروه و فرقه که باشند، همواره در برابر مسلمانان صفوف متحد و متشکلی دارند و برای همیشه دست در دست هم داده‌اند. شما مسلمانان نیز اگر چنین نکنید و دست از تفرقه برندارید و در برابر کافران متحد نگردید، کار جهان به هرج و مرج و تباهی خواهد کشید.

شهید علی اکبر حیدرآبادیان (1360-1340 کرج)

مادر و پدر عزیزم و همچنین برادرانم! از شما می‌خواهم سنگر مرا خالی نگذارید تا خون در بدن دارید از امام امت، رهبر عزیزمان و روحانیت پشتیبانی کنید. اگر کسی از انقلاب و از امام امت و روحانیت مبارز حرفی علیه آن‌ها بگوید، شما با مشت محکم به دهانشان بزنید و نگذارید تفرقه در میان وحدت مردم پیش بیاید.

شهید غلام عباس حیرانی (1365-1346 بردسکن)

ضمناً لازم می‌دانم به عنوان تکلیف یادآوری نمایم که اگر لحظه‌ای از صحنه‌های انقلاب کنار رویم و خدای نکرده به لذت‌های زودگذر دنیا دل ببندیم، خداوند این عزتی را که پس از سال ها به جامعه‌ی اسلامی ارزانی داشت از ما خواهد گرفت و امتی ذلیل در دنیا و آخرت خواهیم شد و به هوش باشید که منافقین خوش خط و خال، در صفوف شما رخنه نکنند و خدای نکرده موجب تنزل وحدت شما شوند... و پیام دیگرم به شما حفظ انقلاب است؛ یعنی اگر روزی لازم بود، با چنگ و دندان با دشمنان انقلاب اسلامی مبارزه نمایید و در این راه، پیرو امام و خط امام باشید و از روحانیون مبارز پیروی کنید، البته نه از هر روحانی، بلکه از روحانیونی که پیرو خط امام هستند و پایان نامه‌ی کارشان را شهادت قرار داده‌اند و همیشه هماهنگ با رزمندگان و حزب الله در حرکتند و هیچ گاه در میان مردم فتنه انگیزی نمی‌کنند و وحدت مردم را به هم نمی زنند.

شهید علی اصغر حیوی حقیقی (1363-1340 استهبان)

امت شهیدپرور و قهرمان! همان طور که امام عزیزمان بارها فرمودند: «مبادا میان شما ملت اختلاف ایجاد شود که سرچشمه‌ی همه‌ی فسادها و شکست‌ها همین اختلاف می‌باشد.» وحدت کلمه‌ی خود را حفظ کنید
ادامه دارد...

پی‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصیت: و گوش
2- در اصل وصیت: پشتیبان
3- در اصل وصیت: بگذاریم
4- در اصل وصیت: کرده
5- در اصل وصیت: احتزار
6- در اصل وصیت: اتکا
7- در اصل وصیت: و خداوند
8- سوره آل عمران؛ آیه 103
9- در اصل وصیت: باشید
10- ترجمه: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»؛ سوره آل عمران؛ آیه 103
11- در اصل وصیت: پوشیده

منبع مقاله:
سیف زاده، ایوب، (1391)، وحدت «دفتر سوم» (گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 

نسخه چاپی