علل بیماری‌ها در انسان
علل بیماری‌ها در انسان

 

نویسنده: جمشید خدادادی





 

شناخت علل بیماری‌ها کمک می‌کند تا از بیماری‌های مختلف پیشگیری کنیم و پیوسته سلامت و شاداب زندگی کنیم.
عوامل بیماری‌ها عبارتند از: میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها، تخم انگل‌ها، سرماخوردگی‌ها، آلودگی‌های غذایی، عدم رعایت نظافت و بهداشت، عدم فعالیت فیزیکی و ورزش، عدم استفاده از چهار نوع مواد غذایی ( پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، لبپیدها و ویتامین‌ها)، آلودگی هوا، آلودگی آب و مهم تر از همه، استرس و فشارهای عصبی. همه اینها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه، بروز بیماری می‌شود.

توجه:

در حقیقت میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها انسان را بیمار نمی کنند، بلکه خداوند سبحان این موجودات را خلق کرده است تا انسان‌ها در سلامت کامل و بدون بیماری به زندگی خود ادامه دهند و از زندگی خود لذت ببرند.
زمانی که بعد از قرون وسطی میکروسکوپ اختراع شد و دانشمندان این موجودات را زیر این دستگاه مشاهده کردند، با شادی فراوان گفتند که از امروز دیگر همه‌ی بیماری‌ها را از بین خواهیم برد، زیرا با مشاهده این موجودات می‌توانیم آن‌ها را از بین ببریم و این کار مساوی با ریشه کن کردن همه‌ی بیماری‌های موجود در دنیاست.
اما نه تنها با اختراع این دستگاه بیمار‌ها ریشه کن نشد، بلکه روز به روز هم بر تعداد بیمارها افزوده شد. کدام قانون علمی این امر را می‌تواند اثبات کند که این موجودات ذره بینی انسان را بیمار می‌کنند؟ در حالی که یکی از الطاف مهم خداوند سبحان خلق این موجودات است که موجب تداوم زندگی و حیات انسانی می‌شوند. به عنوان مثال اگر این باکتری‌ها و میکروب‌ها نبودند، چگونه در روده‌ی انسان انواع ویتامین‌های گروه B، الکل و ویتامین K ساخته می‌شد و...
پس این موجودات بر مبنای فطرت الهی خویش ادامه‌ی حیات می‌دهند و کاری به انسان ندارند. آن چیزی که انسان را بیمار می‌کند و در نهایت به کام مرگ می‌فرستد در حقیقت تضعیف سیستم ایمین بدن انسان است، نه وجود انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها و ویروس‌ها.
در حقیقت دو عامل مهم وجود دارد که کلیه بیماری‌های موجود در دنیا را ایجاد می‌کنند و آن دو مورد عبارتند از: 1. تفکر نادرست و 2. تغذیه نامناسب.

1. تفکر نادرست

مهم ترین و اساسی ترین عاملی که انسان‌ها را به انواع بیماری‌های صعب العلاج دچار می‌کند، طرز تفکر و اندیشه هر فرد است. امروزه شاهد انواع بیماری‌های روحی و روانی و انواع وسواس‌های فکری هستیم و نیز بیشتر مردم جهان به انواع بیماری‌های گوناگون و رنگا رنگ مبتلا هستند، مانند بیماری‌های قلب و عروق، انواع سرطان‌ها، بیماری‌های شایع اتوایمیون یا صعب العلاج که مستلزم هزینه‌های سنگین و در نهایت نگرفتن نتیجه معقول است.
ممکن است عزیزان خواننده چنین سؤالی برایشان مطرح شود که طرز تفکر چه ربطی به بیماری دارد؟ یک مسأله مهم و ساده را بیان می‌کنم تا عزیزان در این زمینه دقت کافی داشته باشند. امروزه شاهد برنامه‌های اطلاع رسانی برای سلامت مردم از طریق رسانه‌های جمعی مانند صدا و سیما و انواع جرائد هستیم. پزشکان و متخصصان عزیز برای دادن آگاهی به مردم برنامه‌های مختلفی را ترتیب می‌دهند و هدفشان دادن آگاهی و بالا بردن سلامت آنهاست.
اما مسأله مهمی که در بین مردم عادی این برنامه‌های پزشکی عوارض ناگواری را به جا می‌گذارد عبارت است از اینکه: در این برنامه‌ها انواع بیماری‌ها و علائم آنها معرفی می‌شود و هشدارهایی از جانب پزشکان و متخصصان به مردم داده می‌شود. بیشتر مردم با شنیدن این مطالب دچار ترس و نگرانی می‌شوند و مدام در فکر فرو می‌روند و احساس می‌کنند که اگر کوچک ترین آن علائم را داشته باشند و در حقیقت دچار آن بیماری شده‌اند.
چنین تفکری در ضمیر ناخود آگاه شخص رخنه کرده و مانند خوره وجود شخص را می‌خورد و در نهایت می‌بینیم که بعد از مدت زمان کوتاهی چنین اشخاصی دچار بیماری‌های صعب العلاج می‌شوند. ازخود می‌پرسیم چرا؟ مگر چنین چیزی امکان دارد؟ در جواب باید گفت که آری، با عوض شدن تفکر سیستم بدن انسان و غدد درون ریز دچار اختلال می‌شود، نظم و هماهنگی در بدن از بین می‌رود و همین امر موجب ایجاد بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

2. تغذیه نامناسب

دومین و مهم ترین عامل، استفاده از غذاهای بی محتوای تبلیغی است و بدون اینکه در این زمینه بیاندیشیم مبادرت به استفاده از این نوع غذاها می‌کنیم و به انواع بیماری‌ها دچار می‌شویم. تغذیه رمز ادامه حیات و بقای نوع بشر و سایر موجودات در جهان هستی است. آیا ما به عنوان نوع بشر تاکنون اندیشیده‎‌ایم که خداوند سبحان چه نوع غذاهایی را برای ما انسان‌ها اختصاص داده است؟
***
در اینجا می‌پردازیم به عواملی که امروزه اکثر مردم معتقد هستند که این موجودات ریز و ذره بینی ما را بیمار می‌کنند، درحالی که حقیقتاً چنین نیست، زیرا خداوند سبحان این موجودات را آفرید تا ما انسان‌ها سالم و با نشاط زندگی کنیم، به شرطی که ما انسان‌ها از غذاهایی استفاده کنیم که خداوند تبارک و تعالی برای ما آفریده است؛ یعنی غذای میکروب و باکتری را نخوریم. در این صورت تا زمانی که زنده‌ایم با سلامتی و نشاط زندگی خواهیم کرد.

3. میکروب‌ها

میکروبها در محیط اطراف ما به وفور یافت می‌شوند و به هیچ وجه نمی توان محیط زندگی را از این موجودات ذره بینی پاک کرد. اکثر این موجودات برای پاکسازی محیط زندگی ما ضروری هستند. گروهی هم برای سلامتی انسان مضرند و باید از آن‌ها دوری کرد.
یکی از شگفتی‌های میکروب، نوع تغذیه آن است. اگر نوع تغذیه میکروب‌های مضر را بدانیم و از غذاهایی استفاده کنیم که میکروب‌ها نتوانند از آن‌ها تغذیه کنند، بهترین روش پیشگیری از بیماری‌هاست.

4. باکتری‌ها

باکتری‌ها نیز در محیط زندگی ما فراوان هستند و نمی شود به راحتی آن‌ها را از محیط زندگی دور کرد. در حقیقت جهان خلقت با وجود این موجودات کامل می‌شود.
خداوند متعال در غدد بزاقی ما ماده ای ضد باکتری ( لیزوزیم) گذاشته است که اگر غذا را خوب بجویم این ماده از غدد بزاقی ترشح می‌شود، محیط و فضای دهان را ضد عفونی می‌کند و باکتری‌های موجود در غذا را از بین می‌برد.

5. ویروس‌ها

ویروس‌ها بسیاری از خصوصیات سلولی اعم ازتوانایی تکثیر را ندارند و فقط وقتی سلولی را آلوده می‌کنند توانایی زندگی کردن، یعنی تکثیر را به دست می‌آورند. ویروس‌ها قادر به آلوده کردن تمام سلول‌ها از جمله سلول‌های میکروبی هستند. واکنش‌های بین سلول‌های میزبان بسیار اختصاصی بوده و نظم بیولوژی ویروس‌ها، بازتاب تنوع سلول‌های میزبان آنهاست.
بهترین و مطمئن ترین راه برای مقابله با این موجودات خطرناک، بالا بردن سیستم ایمنی بدن است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید غذاهایی را مصرف کرد که با بدن سنخیت داشته باشد تا درمقابل این ویروس‌ها بایستید.

6. تخم انگل‌ها

تخم انگل‌ها بسیار خطرناک اند، در روده انسان رشد و نمو می‌کنند و انگل‌های خطرناکی را تولید می‌کنند که حتی ممکن است منجر به مرگ شخص شود.
بهترین و مطمئن ترین راه برای مقابله با این انگل‌ها، رعایت بهداشت فردی و نظافت عمومی و به خصوص شستشوی سبزیجات و ضد عفونی کردن آن‌هاست. روش دیگر رعایت کردن آداب غذا خوردن است. این مسأله مهم ترین عامل مقابله با دگردیسی تخم‌های انگل در روده انسان است. توقف کوتاه مدت مواد غذایی در روده موجب می‌شود که تخم انگل‌ها فرصت فعالیت و دگردیسی را نداشته باشند و تبدیل به انگل نشوند.

7. سرماخوردگی

سرماخوردگی اُمّ الأمراض و یکی از شایع ترین بیماری‌های روز است. در حقیقت بیشتر این سرماخوردگی‌ها، عکس العمل طبیعی بدن هستد. سرماخوردگی باعث بیماری‌هایی صعب العلاج در انسان می‌شود که عوارض بسیار خطرناکی را به دنبال دارند. برای مقابله با این نوع بیماری‌های شایع در جامعه، بهترین روش، رعایت سیستم تغذیه و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

8. بیماری‌های عفونی

یکی از علت‌های بیماری‌های عفونی ضعف سیستم ایمنی بدن است که بر اثر عدم آگاهی و تغذیه نامناسب به وجود می‌آید. در جامعه کنونی ما این مسأله به صورت یک عادت و سنّت در آمده است که بهترین غذا برای بیمار استفاده از مواد حیوانی، به خصوص گوشت ( به شکل کباب یا سوپ همراه ماهیچه) است.
باید توجه داشت، خوراک گوشت یا آبگوشت در بیمار موجب عود و افزایش بیماری و از دست دادن اشتها و بی میلی به غذا می‌شود. اما چرا چنین می‌شود؟ چون گوشت اولین و مهم ترین عامل افزایش بیماری است و به شدت بیمار را بی اشتها و ضعیف می‌کند، زیرا در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی برای رشد پارازیت‌ها از آب گوش استفاده می‌کنند!
بنابراین برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها، به خصوص بیماری‌های عفونی باید به غذای خود بیشتر دقت کنیم تا دچار معضلات عدیده نشویم. کم خوری و ساده خوردن، بهترین عامل پیشگیری از بیماری‌هاست.

9. آلودگی‌های غذایی

امروزه آلودگی‌های غذایی بسیار گسترده شده است و متأسفانه رسانه‌های جمعی به تبلیغ این نوع غذاهای آلوده می‌پردازند. مسأله‌ی دیگر افزودن مواد نگهدارنده به مواد مانند بنزوات سدیم به لبنیات است که بسیار خطرناک می‌باشد. این مواد در محیط اسیدی تبدیل به بنزوئین شده و یکی از سم‌های خطرناک برای انسان است. بنزوات سدیم که از مشتقات بَنزِن ( مواد آروماتیک و حلقوی) است، سرطان زا و برای سلامتی بسیار مضر می‌باشد.
از دیگر مواد افزودنی سدیم نیتریت است که به مواد غذایی گوشتی افزوده می‌شود. این ماده‌ی بسیار سمی، سرطان زا و عامل مهمی در ایجاد انواع تومورها وغده‌های بدخیم در بدن انسان است. اتیلن دی آمین تترااسیتیک اسید ( EDTA) نیز که به کنسروها افزوده می‌شود، موجب کم خونی می‌شود.
از این‌ها گذشته، کشاورزان ما اطلاع دقیقی از نوع کود و سم ندارند و زمان سم پاشی و برداشت محصول را به خوبی نمی دانند. نوع سمی که استفاده می‌شود و زمان و مقدار آن باید مشخص باشد تا مصرف کنندگان دچار بیماری‌های خطرناک نشوند.
یکی دیگر از معضلات فرهنگی جامعه‌ی ما، تبلیغات رسانه‌هاست که هر نوع مواد غذایی غیر مفید را تبلیغ می‌کنند و مردم را به کام بیماری و در نهایت مرگ فرو می‌برند.

10. رعایت نکردن نظافت و بهداشت

یکی از مهم ترین عواملی که موجب انواع بیماری‌ها می‌شود، رعایت نکردن نظافت و بهداشت فردی و همچنین بهداشت جمعی است.
آموزش بهداشت و نظافت بهتر است که از طفولیت آغاز شود و در روح و روان هر کس به صورت ملکه و عادت‌های نیک ظهور کند. هر کار نیکی که به صورت عادت در آید در جامعه اثرات فوق العاده‌ای خواهد داشت.
رعایت بهداشت و نظافت موجب ازدیاد انرژی‌های مثبت در جامعه می‌شود و روان جامعه از حالت افسردگی و بی نشاطی خارج خواهد شد.

11. ورزش نکردن و کم تحرکی

نداشتن فعالیت‌های ورزشی و کم تحرکی موجب پیری زودرس و انواع کسالت و بیماری می‌شود؛ بیماری‌هایی نظیر بی حالی، بی نشاطی، خمودگی، پوکی استخوان، بیماری‌های گوارشی، چاقی مفرط، فشار خون، چربی خون، غلظت خون و... در خمودگی و بی تحرکی اندام‌های بدن به درستی نمی توانند فعالیت معقولی داشته باشند و در نتیجه سموم به مرور در بافت‌ها تجمع می‌کنند و پس از مدتی فرد دچار بیماری می‌شود.
تحرک و ورزش و نرمش موجب می‌شود که فشار به استخوان‌ها وارد شود و همین امر موجب جذب کلیسم بیشتری خواهد شد و شخص را از دچار شدن به پوکی استخوان محافظت خواهد کرد. البته تحرک و ورزش باید متناسب با سن و سال و تغذیه شخص باشد تا نتیجه خوبی را در بر داشته باشد، در غیر این صورت نتایج معکوس می‌دهد.

12. استفاده نکردن از چهار نوع مواد غذایی

بدن انسان به چهار نوع مواد غذایی نیاز مبرم دارد تا بتواند به حیات خویش ادامه دهد و اندام‌ها بتوانند به خوبی به وظایف خود عمل کنند. این مواد عبارتند از: پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و ویتامین‌ها. این مواد باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند تا مواد مورد نیاز بدن تأمین گردد.

پروتئین‌ها: (1)

بعد از آب، پروتئین‌ها فراوان‌ترین ماده در بیشتر سلول‌ها هستند که به طور طبیعی 10 تا 20 درصد توده سلولی را تشکیل می‌دهند. پروتئین‌ها را به دو گروه مختلف تقسیم می‌کنند که عبارتند از: پروتئین‌های رشته ای (ساختمانی) و پروتئین‌های کروی (آنزیم).

کربوهیدرات‌ها: (2)

به استثنای تشکیل بخشی از مولکول‌های گیلیکوپروتئینی، به طور کلی کربوهیدارت‌ها عمل ساختمانی بسیار اندکی در سلول دارند، اما در تغذیه سلول، نقش عمده‌ای بازی می‌کنند.

لیپیدها (چربی‌ها): (3)

مهم ترین لیپیدها در بیشتر سلول‌ها، فسفولیپید و کلسترول‌ها هستند که حدود 2 درصد توده‌ی کل سلول را تشکیل می‌دهند. این‌ها اجزاء تشکیل دهنده‌ی عمده‌ی غشاهای مختلف از قبیل غشای سلولی، غشای هسته و غشاهای مفروش کننده اندامک‌های داخل سیتوپلاسمی مانند رتیکولوم آندوپلاسمیک و میتوکندری‌ها هستند.

ویتامین‌ها: (4)

نیاز روزانه به مقادیر اندکی از ویتامین‌ها که یک ترکیب آلی هستند برای عمل متابولیسم ضروری است. فقدان ویتامین‌ها در رژیم غذایی می‌تواند موجب اختلالات متابولیکی شود. ویتامین‌های مورد نیاز یک شخص بالغ بسته به عواملی از قبیل جثه، میزان رشد، مقدار فعالیت، آبستنی و... متفاوت است.

13. آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی از عوامل مهم در ایجاد انواع بیماری‌ها، به ویژه بیماری‌های تنفسی، قلبی و آلرژی است. هوا از گازهایی مانند اکسیژن، هیدروژن، ازت و مقدار بسیار کمی از گازهای نادر تشکیل شده است. با ارزش ترین گاز موجود در هوا که برای ادامه حیات ضروری است، گاز اکسیژن است. حال اگر این هوا که عامل حیات و زندگی است، آلوده شود، اکسیژن مورد نیاز به سلول‌ها نمی رسد، اختلالات زیستی شروع می‌شود و به مرور مواد زائد در بدن انباشته و انواع بیماری‌ها ایجاد می‌شود.
برای استنشاق هوای سالم لازم است که هفته ای یک بار به کوه نوردی و طبیعت برویم و از هوای سالم و تمیز استفاده کنیم.

14. آلودگی آب

یکی از عوامل مهم آلودگی آب، ورود فاضلات‌های صنعتی به رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاهاست. با آلوده شدن آب رودخانه‌ها و دریاها موجودات و نعمت‌های دریایی که خداوند برای تغذیه بشر آفریده است را نیز آلوده و بیمار می‌کنیم. در نتیجه آب‌ها و غذاهای دریایی آلوده، باعث بروز بیماری‌ها و اختلالات زیستی می‌شوند.

15. استرس‌ها و فشارهای عصبی

به جرأت می‌توان گفت که اکثر بیماری‌ها به نوعی ریشه عصبی دارند. زمینه‌های استرس و ناراحتی‌های عصبی هم، بیش از همه ریشه در روش زندگی ما دارد. پس باید با توکل بر خداوند متعال و برنامه ریزی منطقی برای زندگی و همکاری اهل منزل با یکدیگر و درست مصرف کردن و اسراف نکردن بر استرس‌ها و فشارهای عصبی غلبه کنیم.
بیایید طوری زندگی کنیم که آرامش بر ما حاکم شود و معیارهای الهی را بر خود حاکم کنیم. بیایید معیارهای غلط حاکم شده بر زندگیمان را با صداقت و راستی و مهر و محبت در زندگی جایگزین کنیم. ساده زیستن را سر لوحه زندگی خود قرار دهیم. چیزی که استفاده می‌کنیم با شادی و دلخوشی میل کنیم و شکر نعمت‌های الهی را به جا آوریم.

16. تضعیف سیستم ایمنی بدن

مهم ترین و اساسی ترین عضو بدن آدمی وجود سیستم ایمنی است. عواملی که این سیستم را تضعیف می‌کنند عبارتند از: عدم شناخت کافی و لازم از این سیستم، استفاده مکرر از غذاهای سردی بخش یا اسیدی، رعایت نکردن مسائل بهداشت شخصی، بی توجهی به زمان خواب و خوارک و استراحت، زندگی توأم با انواع عصبیت‌ها، نداشتن تحرک لازم، استفاده کردن از غذاهایی که با بدن انسان سنخیت ندارند ( مانند انواع غذاهای بی محتوا، فست فودها و مواد غذایی ای که با نام‌های تجاری غربی به فروش می‌رسند).
اما بهترین روش کمک به سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌ها، عمل کردن به مواردی است که در ادامه آمده است.

هفت اصل برای پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی

1. تا زمانی که گرسنه نشده ای، غذا میل نکنید؛
2. دو لقمه قبل از سیر شدن دست از غذا بردارید؛
3. شب هنگام خواب، اجابت مزاج کنید؛
4. هنگام بیماری که بی اشتها شده اید، هیچ نوع غذایی را میل نکنید؛
5. هنگام بیماری، هر غذایی را که هوس کردید، عکس آن را میل کنید؛
6. هنگامی که از نشاط خوبی برخوردارید، هر نوع غذایی را که هوس کردید به جز غذاهای ممنوع، می‌توانید میل کنید؛
7. هر گاه لقمه‌ای که در دهان گذاشتید و احساس خوبی نداشتید، آن غذا را میل نکنید تا اشتهای کامل به سراغتان بیاید.

روش طب قرآنی در درمان بیماری‌ها:

در این کتاب با پدیده‌ی بیماری به روش علمی و منطقی برخورد شده است ابتدا به علت بیماری توجه می‌کنیم، چرا که می‌دانیم بیماری یک معلول است. سپس به از بین بردن علت آن اقدام می‌کنیم. این شیوه درمان یا بهتر بگویم مبارزه با علت بیماری‌ها، یک روش کاملاً عقلانی است که از قرآن کریم منتج شده است.
برای از بین بردن علت بیماری، بهتر است که عواملی را مورد شناسایی قرار دهیم و این نوع مواد را از رژیم غذایی بیمار حذف کنیم تا به شرایط بهبودی شخص کمک کنیم. اما مواد غذایی که بهبودی را به تأخیر می‌اندازند، غذاهای مضر یا ممنوع اند. این نوع غذاها عواملی هستند که موجب بیماری می‌شوند و شخص را بیمار می‌کنند.

توجه:

کشف خواص میوه جات به عهده ما انسان‌هاست و خداوند متعال در قرآن کریم فقط مسائل کلی را بیان فرموده است. دقت و تفکر در آیات نورانی قرآن کریم موجب می‌شود که بسیاری ازمسائل، از جانب حضرت حق بر ذهن انسان القاء شود و دریچه‌هایی از معرفت به روی انسان حق جو گشوده شود؛ معارفی که همه لطف اوست. از سوی دیگر، قرآن کریم کتابی مافوق درمان است، چراکه در قرآن کریم کلمه «شِفا» (4بار) بیان شده است و می‌دانیم که «شفا» بالاتر از درمان است.
به عنوان نمونه آیه 69 سوره نحل، در مورد شفا بودن عسل برای بیماری‌ها و برخی آیات دیگر در مورد غذای انسان است که در این حال، بیماران صعب العلاج باید گیاه خوار مطلق ( خام خواری گیاهان) شوند، با آیات 24- 34 سوره عبس به این مضمون اشاره دارد که غذای روزمره انسان باید از چهار نوع مواد غذایی تشکیل شده باشد:
1. مواد پروتئینی از نوع گیاهی؛
2. مواد قندی ساده، مانند گلوکز که قند موجود در عسل است و دکستروز که در انگور وجود دارد. قندهای ساده به سرعت جذب می‌شوند و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند؛
3. چربی‌ها، از جمله روغن زیتون و روغن کنجد. روغن کنجد روغن معجزه گری است و LDL خون را به سرعت کاهش می‌دهند. روغن زیتون دارای سه نوع امگا از جمله امگای 3و 6 و 9 است و بهترین عاملی است که می‌تواند از انواع انفارکتوس‌های قلبی و مغزی پیشگیری کند.
4. انواع ویتامین‌های که عبارتند از:
الف. گروه ویتامین‌های B و C؛
ب. گروه ویتامین‌های A, D, E, K.
برای از بین بردن علت بیماری، بهتر است با شناسایی مواد بیماری زا در رژیم غذایی بیمار و حذف آن‌ها، به بهبودی او کمک کنیم. مواد غذایی که مانع سلامت انسان می‌شوند غذاهای مضر یا ممنوع هستند.

غذاهای مضر یا ممنوع عبارتند از:

چای، قهوه و نسکافه، قند و شکر، غذاهای سرخ کردنی، شیرنی جات قنادی، فست فودها و غذاهای آماده، سس، رب، لبنیات صنعتی، کلیه‌ی فرآورده‌های حیوانی ( در صورت بیماری )، نوشابه‌های گازدار، نوشیدن مایعات همراه غذا، بستنی، انواع تنقلات ( چیپس، پفک، آدامس، شکلات، یخمک، نوشمک، آیس پک و...)، ترشیجات سرکه، شور، نمک زیاد، انواع کمپوت‌ها و کنسروها، مرغ و تخم مرغ ماشینی، سوسیس، کالباس، انواع پیتزا و ماکارونی، لازانیا، انواع ژامبون، همه‌ی غذاهای تبلیغی و...
استفاده نکردن از این مواد به مدت کوتاهی موجب می‌شود که سیستم ایمنی بدن به سرعت فعال شود و بر بیماری‌ها غلبه کند.

توجه:

در جامعه ما به غلط رسم شده است که به بیماران در ابتدای بیماری کباب یا آب گوشت می‌خورانند، چرا که معتقد هستند فرآورده‌های گوشتی مقوی و انرژی زاست. در حالی که واقعیت جز این است.
در کسالت و بیماری، بیمار عموماً اشتهایش را از دست می‌دهد. بیمار وقتی که بوی غذاهای گوشتی را حس می‌کند، از غذا بیزار می‌شود و حالت تهوع به وی دست می‌دهد. از آن جاکه بدن بیماری میخواهد با میکروب‌ها و ویروس‌ها مقابله کند، اگر بیمار را به غذا خوردن اجبار کنیم، نتیجه عکس می‌دهد.
در فصل‌های بعد به بیان بیماری‌های مختلف می‌پردازم که حاصل بیست سال تحقیق و مطالعه و استفاده از علوم قرآنی و طب قدیم و طب نوین و آزمایش‌های مکرر بر روی انسان است. هر بیماری‌ای که در این کتاب به آن پرداخته شده، علت آن و نیز روش بر طرف کردن آن هم بیان شده است.

مطالب زیر برای دریافت نتیجه سریع پیشنهاد می‌شود:

1. از مصرف همه‌ی فرآورده‌های حیوانی پرهیز شود؛
2. از مصرف فرآورده‌های دارای قند و شکر، خودداری شود؛
3. از داشتن یبوست مزاج شدیداً پرهیز شود؛
4. از مصرف کلیه غذاهای تبلیغی و ساندویجی خودداری شود؛
5. در معرض بوی غذاهای سرخ کرده قرار نگیرید؛
6. اطراف بیمار شلوغ و سرو صدا نباشد؛
7. بهتر است که بیمار در محیطی آرام و بی سرو صدا استراحت کند؛
8. ضمن رعایت دقیق دستورهای غذایی، ناپرهیزی نکنید؛
9. در صورت مصرف دارو، تحت نظر پزشک مربوطه خویش باشید؛
10. مصرف دارو را کم یا زیاد نکنید و آن را بدون نظر پزشک قطع نکنید؛
11. کمی صبر و حوصله به خرج دهید و تحمل دستورات غذایی را داشته باشد؛
12. با تصمیم قاطع مسائل گفته شده را اجرا کنید و در صورت نتوانستن، حتما با پزشک خود در تماس باشید؛
13. به محض گرفتن نتیجه، ناپرهیزی را شروع نکنید.

پی‌نوشت‌ها:

1. فیزیولوژی گایتون، ج 1، ص 25.
2. همان منبع، ص27.
3. همان منبع، ج 3، ص 1696.
4. همان منبع، ص 1696.

منبع مقاله :
خدادادی، جمشید، (1391)، خلاصه‌ی عسل درمانی، تهران: مؤسسه نشر شهر، چاپ اول.



 

 

نسخه چاپی