چه رژيمى نيازهاى روزانه بدن را تامين مى كند؟
 چه رژيمى نيازهاى روزانه بدن را تامين مى كند؟
چه رژيمى نيازهاى روزانه بدن را تامين مى كند؟
منبع:sharghnewspaper.ir
روش جالبى كه متخصصين تغذيه آلمانى در مورد تغذيه سالم توصيه مى كنند روشى است كه در آن هر فرد شخصاً رژيم غذايى مطلوب خود را پيدا مى كند. در اين روش توصيه مى شود ابتدا سبزى يا ميوه مورد علاقه تان را پيدا كنيد، سپس سعى كنيد...
تغذيه سالم موضوعى است كه زياد در مورد آن بحث مى شود. هر كدام از ما دوست داريم بدانيم چه رژيم غذايى اى سالم تر است و يا چه مواد خوراكى اى مى توانند احتياجات بدن را تامين كنند.با آنكه همه مى دانند مصرف مواد خوراكى اى كه به روش صنعتى تهيه شده است ناسالم است اما به خوردن آنها علاقه نشان مى دهند. اين علاقه به علت آن است كه خوردن غذا و مواد خوراكى مفهوم سنتى خود را از دست داده است. غذا خوردن ديگر تنها به معناى تامين انرژى مورد نياز بدن و سير شدن نيست بلكه به نوعى لذت نيز تبديل شده است. به همين دليل ما دوست داريم آنچه مى خوريم خوشمزه تر باشد حتى اگر بدانيم به سلامتمان آسيب مى زند. نتيجه مفهوم جديد غذا خوردن اضافه وزن، افزايش آمار بيمارى هايى مانند سكته هاى قلبى، ديابت نوع دوم و كلسترول بالا است. سليقه هركس در مورد مزه و بوى غذا شخصى است به همين علت هيچ رژيم غذايى نمى تواند همگانى باشد. اما عادات غذايى ما تا حد زيادى به فرهنگ جامعه مان نيز مربوط مى شود. به طور مثال صبحانه محبوب انگليسى ها چاى سياه، كره مربا و نان تست سفيد است اما در آلمان، نان و كالباس و قهوه جايگاه اول را دارد.

زمانى در ايران صبحانه كله پاچه يا حليم بود، اما اكنون چاى شيرين و نان و پنير محبوب تر است. آنچه كه ما به خوردن آن عادت مى كنيم ذائقه مان را نيز تغيير مى دهد. در اكثر كشورهاى آفريقايى تنها در كودكى شير مصرف مى شود و از آنجا كه افراد پس از سنين كودكى عادت به نوشيدن شير ندارند معده شان نيز به اين تغيير عادت مى كند. نوشيدن شير پس از سال ها و در بزرگسالى در اين افراد گاه منجر به حالت تهوع مى شود.روش جالبى كه متخصصين تغذيه آلمانى براى تغذيه سالم توصيه مى كنند روشى است كه در آن هر فرد شخصاً رژيم غذايى مطلوب خود را پيدا مى كند. در اين روش توصيه مى شود ابتدا سبزى يا ميوه مورد علاقه تان را پيدا كنيد. سپس سعى كنيد آن را با استفاده از دستورهاى غذايى متفاوت مثل كوكو، سوپ يا پوره در برنامه غذايى روزانه تان بگنجانيد. نكته بعدى خوردن سالاد به عنوان يك وعده غذايى است. استفاده از ميوه و سبزيجات مختلف و اضافه كردن حبوبات، تخم مرغ، كمى تن ماهى يا گوشت مرغ به آن سالاد را تبديل به وعده غذايى سالم و سيركننده مى كند كه مى توان هر بار با كمى تغيير آن را متنوع كرد. تخم مرغ و حبوبات به خصوص عدس حاوى سلنيوم هستند. سلنيوم قدرت دفاعى بدن را بالا مى برد. مصرف روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم گوشت براى يك انسان بالغ كافى است. اين ميزان گوشت حدود ۱۵ ميلى گرم آهن و يك ونيم ميلى گرم مس مورد نياز روزانه بدن را تامين مى كند. انواع مختلف ماهى را امتحان كنيد.

ماهى ها نيز طعم هاى متفاوتى دارند. ماهى سرشار از يد است و بدن يك انسان بالغ روزانه ۲۵ ميكروگرم يد نياز دارد. فرآورده هاى لبنى به خصوص شير حاوى كلسيم، نياسين و روى هستند. نياسين عنصرى است كه در ساختمان دستگاه عصبى به كار مى رود و روى، بهبود زخم ها را سرعت مى بخشد. روزانه نوشيدن يك ليوان شير اين مواد را تامين مى كند. از پنير به خصوص پنير پر چرب به راحتى نمى توان صرف نظر كرد، اما مى توان كمتر خورد. خوردن روزانه يك لقمه كوچك نان و پنير پرچربى يا خامه هم مزه مى دهد و هم ضررى ندارد. به نوشيدنى ها بيشتر فكر كنيد. آبميوه رقيق و تازه بدون افزودنى ها به خصوص بدون شكر اضافه به تامين آب مورد نياز بدن كمك مى كند. مصرف چاى و قهوه تشنگى را به صورت كاذب برطرف مى كند و مانع از احساس عطش مى شود. بدين ترتيب آب مورد نياز بدن تامين نمى شود. در حالى كه بدن يك انسان بالغ روزانه دست كم يك ليتر و نيم آب نياز دارد.


نسخه چاپی