ترازوی بدن را به كار اندازیم
ترازوی بدن را به كار اندازیم
ترازوی بدن را به كار اندازیم
نويسنده:والنتینا آردیا
ترجمه: بهاره مهرنژاد
دیگر رژیم گرفتن فایده ندارد. با گیاهخواری ، آب درمانی و رژیم شیر كار به جایی نمی رسد. لاغر كه نمی شویم هیچ تعادل انرژی های بدنمان را نیز برهم می زنیم. این را من نمی گویم، طرفداران طب كل نگر بر این عقیده اند.این كه طب كل نگر چرا و چگونه از آسیا به اروپا و آمریكا راه پیدا كرد معلوم نیست و چندان اهمیتی ندارد. آنچه مهم است افزایش تعداد آدم هایی است كه به پیروان طب كل نگر در هند و چین پیوسته اند و سعی می كنند با تعالیم آیورودا، ماكروبیوتیك و یوبیوتیك زندگی را بگذرانند و به طریقه ASL آشپزی كنند

آیورودا:

محصول هزاران سال مراقبه فكری و درون نگری سالكان هندی است كه امروز به صورت شاخه ای از طب كل نگر درآمده است. آیورودا علم شناخت زندگی است كه از تركیب كلمات آیوس به معنی زندگی و ودا به معنی شناخت تشكیل شده است. طبیبان آیورودایی بر این باورند كه بدن تنها به یك جسم محدود نمی شود كه نوعی انرژی كیهانی است كه هوشمند بوده و همه چیز را می فهمد و به همه چیز محیط حتی كوچك ترین افكار وعواطف دیگران واكنش نشان می دهد.هدف طب آیورودا تطبیق انرژی های درونی بدن با انرژی های محیطی و حفظ تعادل انرژی های طبیعی كلیت وجود انسان است. در تعالیم آیورودا بدن انسان متشكل از چهار عنصر باد، آتش، آب و خاك است كه به ترتیب واتا، پیتا و كافا نامیده می شود.واتا مسئول سلامت دستگاه گردش خون و استخوان ها و دستگاه گوارش بوده و بر هم خوردن تعادل آن با دیگر عناصر بدن تقریبا ۸۰ نوع مرض را باعث می شود. پیتا مسئول تنظیم ترشح هورمون ها بوده و تنظیم كننده درجه حرارت بدن است.بر هم خوردن تعادل كافا نیز به بروز اختلالات متابولیسم منجر می شود.متخصصان آیورودا همچنین افراد را براساس ظاهر و نوع خلق و خو به باد، آتش، آب و خاك واتا، پیتا و كافا تقسیم بندی می كنند.
واتاها لاغر و قدبلند بوده و استخوان های برآمده، چشمان ریز، تیره و پوست خشك دارند. حركت و گفتارشان سریع است، مطالب را سریع به خاطر می سپارند و البته سریع هم از خاطر می برند.ترسو، عصبی و افسرده اند و بیشتر از ناحیه سیستم عصبی و اسكلتی دچار بیماری می شوند.پیتاها هیكلی هستند، قد متوسط دارند و چشمانشان روشن و ریز است. مطالب را سریع یاد می گیرند و حافظه قوی دارند. بیشتر از همه گرفتار تب و بیماری های التهابی می شوند.كافاها اما كوتاه، چاق، پرخور بوده و چشمان درشت و حافظه قوی دارند. اختلالات متابولیسم شایع ترین عارضه ای است كه گریبان كافاها را می گیرد.
پزشكان آیورودا مواد غذایی را در سه طبقه می گنجانند:
1-حبوبات، برنج، گردو، جوانه گندم، عسل، میوه و سبزیجات كه وزن بدن را در حالت استاندارد نگه داشته و بدن را به فعالیت و تحرك وامی دارد.
2-غلات، شیرینی و شكلات و شكر و فرآورده های لبنی كه جزء غذاهای انرژی بخش بوده و برای فعالیت سلول ها ضروری اند.
3-گوشت، ماهی، تخم مرغ ، الكل، قارچ، پیاز و سیر كه به عقیده پیروان آیورودا باعث كدورت و از بین رفتن شفافیت و كارایی سلول های مغز می شود و به همین دلیل نیز در طب آیورودا خوردن آنها منع شده است.

ماكروبیوتیك:

زیرشاخه ای از آیوروداها هستند.ماكروبیوتیك از دو واژه Makros و Bios حاصل شده و زندگی طولانی معنی می دهد. در باور پیروان ماكروبیوتیك انرژی در بدن به اشكال یین و یانگ یافت می شود. مواد غذایی نیز یا اسیدی هستند یا قلیایی.اسیدی یین حاوی شیر، ماست، چای و میوه بوده و گوشت مرغ و ماهی و قرمز، نمك و تخم مرغ در رده قلیایی ها یانگقرار دارد كه مضر بوده و مصرف آنها زیاد در این طب توصیه نمی شود.رژیم غذایی ماكروبیوتیك ها شامل غلات، چربی ها، حبوبات و جلبك ها و گیاهان دریایی است كه خاصیت پاك كنندگی داشته و به عنوان سم زدا به كار می رود.كاهش مصرف شكر، كارامل و عسل، حذف سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان، جایگزین كردن ماهی با گوشت قرمز، منع مصرف قهوه، كاهش مصرف شیر و فرآورده های لبنی از دیگر قوانین رژیم ماكروبیوتیك است كه از طرف هوادارانش اجرا می شود. بیشترین سهم مواد غذایی در رژیم ماكروبیوتیك مربوط به غلات است، پروتئین ها و سبزیجات و چربی ها در رده های بعدی قرار می گیرند.
وعده های غذایی كه درمانگران ماكروبیوتیك پیشنهاد می كنند به شرح زیر است:
۱۵۰ گرم سالاد سبزیجات، ۱۵۰ گرم سبزیجات پخته، ۵۰ گرم پاستا یا برنج، ۲۰ گرم پنیر پارمزان و ۱۵ گرم روغن زیتون یا كره كه در مجموع ۴۶۰ كیلو كالری می شود.
۱۵۰ گرم سالاد سبزیجات، ۸۰ گرم ماكارونی، ۴۰ گرم لوبیا سبز پخته و ۱۵ گرم روغن زیتون كه قادر است ۵۵۵ كیلوكالری از انرژی روزانه را تامین كند.
و در نهایت ۱۰۰ گرم گوشت بره یا ۶۰ گرم گوشت ماهی، ۱۵۰ گرم سالاد سبزیجات و ۵۰ گرم تخم مرغ و ۱۵ گرم روغن زیتون كه تامین كننده ۴۴۰ تا ۴۷۰ كیلوكالری انرژی روزانه است.

یوبیوتیك

یعنی علم خوب زیستن. در رژیم یوبیوتیك ها غذاهای گیاهی به حیوانی ارجحیت دارد. خوردن غذاهای سم زدا آنتی اكسیدان و انجام ورزش هایی كه به جوان ماندن عقل كمك می كند دو ركن اساسی در رژیم بیوتیك هستند. رژیمی كه در سال های ۱۹۵۰ در آمریكای شمالی باب شد و تفكر اولیه اش بر پایه حذف تولیدات حیوانی از رژیم غذایی بود.برنج، پاستا، سبزیجات، حبوبات بیشترین سهم را در وعده های غذایی طرفداران یوبیوتیك دارد.خوردن فرآورده های حیوانی نیز در این رژیم تنها در یك وعده باید انجام گیرد.آخرین گروه از پیروان آیورودا آنهایی هستند كه به طریق ASL آشپزی می كنند.
Appetite , Satiate, Lowcalorie ASL شیوه ای است كه در آن غذاها بسیار اشتهابرانگیز و سیركننده و البته كم كالری هستند. افرادی كه سعی می كنند به طریق ASL وزن كم كنند باید هر وعده ۵۴۰ كالری به بدن برسانند مجموعا ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ كالری در شبانه روز كه معمولا درمانگران خوردن ۱۵۰ گرم سوپ، ۵۰ گرم سالاد سبزیجات، ۱۰۰ گرم نان و ۱۰۰ گرم كلوچه را در هر وعده غذایی پیشنهاد می كنند.


نسخه چاپی