بیماری‌های سیستم ایمنی (1)
 بیماری‌های سیستم ایمنی (1)

 

نویسنده: جمشید خدادادی




 

1. علل بیماری‌های نقص ایمنی

بدن انسان، به خصوص پوست، دهان، مجاری تنفسی، کولون، غشاهای مخاطی، چشم و حتی مجاری ادرار به طور دائم در معرض باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها قرار دارد. بسیاری از این باکتری‌ها در صورتی که به بافت‌های عمقی نفوذ کنند قادر به تولید بیماری‌های شدید هستند.
خوشبختانه بدن ما سیستم ویژه‌ای به نام سیستم ایمنی دارد که از سیستم لنفاتیک، عروقی لنفی، گروه‌های لنفی و طحال، کبد و انواع گویچه‌های سفید تشکیل شده است. سیستم ایمنی در مقابل همه‌ی عواملی که سلامت بدن انسان را تهدید می‌کنند؛ ایستادگی می‌کند.
دو عامل مهم در زندگی وجود دارد که منجر به انواع بیماری‌های اتوایمین می‌شود:

1. استرس‌ها، فشارهای عصبی و حرص خوردن:

وقتی که انسان عصبی می‌شود اتفاقات عجیبی در بدن انسان رخ می‌دهد؛ از جمله: ترشح و اضافه شدن روزانه 2 لیتر اسید کلریدریک به درون معده و جذب آن از طریق روده و وارد شدنش درخون که با اسیدی کردن محیط خون، نظم بدن را مختل می‌کند. همچنین وقتی که شخص عصبی می‌شود، کار غدد درون ریز مختل شده و نظم هورمونی بدن به هم می‌خورد.

2. استفاده مداوم از غذاهای اسیدی که موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود.

بدین ترتیب، بهترین راه درمان بیماری‌های اتوایمیون استفاده از غذاهای قلیایی و عصبی نشدن است.
عواملی که بیماری‌های نقص ایمنی را موجب می‌شوند، کاملاً مشخص است و اگر بخواهیم به آن‌ها بپردازیم، می‌توانیم از کتاب‌های علوم پایه که در دانشکده‌های علوم پزشکی تدریس می‌شود، استفاده و آن را به زبان علمی بیان کنیم. آن موارد عبارتند از:
1. ابتدا بهتر است که سیستم ایمنی بدن انسان را مورد دقت و مطالعه قرار دهیم. با بررسی و مطالعه‌ی این سیستم در قسمت قبل مشخص شد که PH سیستم ایمنی انسان اسیدی است؛
2. یکی از مهم ترین عواملی که می‌تواند این سیستم را مختل کند و آن را تضعیف نماید عصبی شدن است. هنگامی که شخص عصبی می‌شود، 2 لیتر اسید اضافی در معده ترشح می‌شود. این اسید وارد خون می‌شود و در گردش خون به تمام نقاط بدن انسان می‌رسد؛ درنتیجه، فعالیت نورون‌های مغزی به شدت کاهش می‌یابد و فرد دچار خواب آلودگی و کسالت و درنهایت دچار اختلالات مغزی می‌شود. از سوی دیگر به دلیل اسیدوزهای مکرر در بدن، سیستم ایمنی مختل می‌شود؛
3. استفاده از غذاهایی که طبیعت اسیدی دارند، مانند لبنیات و ترشیجات باعث می‌شود که بدون به اختلالات متابولیکی دچار و سیستم ایمنی مختل شود؛
4. با استفاده از غذاهای اسیدی، جذب کلسیم و فسفات در استخوان‌ها صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر، ترشحات مایعات مغزی افزایش می‌یابد. در نتیجه، جذب از طریق سیستم عنکبوتیه صورت نمی‌گیرد و شخص دچار انواع تشنجات مغزی می‌شود. در این گونه موارد از شنت استفاده می‌شود تا مایعات مترشحه‌ی اضافی را از مغز به معده انتقال بدهد.
5. استفاده از غذاهای آلوده به مواد شیمیایی و سرطان زا، مانند مواد نگهدارنده از قبیل: بنزوات سدیم، استات سدیم، سدیم نیتریت، اتیلن دی آمین تترا استیک اسید که به مواد کنسرو شده اضافه می‌شود؛
6. استفاده از مرغ و تخم مرغ ماشینی به دلیل داروهایی (مانند کلروامفنیکل و تتراسیکلین و سایر داروها) که به مرغ می‌دهند. عوارض این نوع داروها بیماری‌های لوسمی است؛
7. استفاده از مواد غذایی صنعتی (سوسیس، کالباس و...)، غذاهای آماده و فست فودها که عموماً سرطان زا هستند؛
8. استفاده از انواع نوشابه‌های گازدار که با مواد افزودنی یا نگهدارنده شیمیایی همراه است؛

نتیجه:

دو عامل مهم این بیماری‌ها را ایجاد می‌کنند که عبارتند از: تفکر غلط و تغذیه نامناسب.
اگر بخواهیم انسان را در دو کلمه خلاصه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که انسان مجموعه‌ای است که تفکر و تغذیه. تغذیه عامل حیات و بقای انسان است و تفکر، فکر کردن در نوع غذایی است که انسان انتخاب می‌کند؛ اینکه غذایش، غذای فطری باشد یا غذاهای غیر انسانی و مضر و سرطان زا. سؤال این جاست که چرا انسان به غذاهای مضر برای سلامتی اش دل خوش می‌کند و از غذاهایی که خداوند سبحان برای او آفریده است استفاده نمی‌کند؟
انسان هر غذایی که بخورد، خصوصیات آن غذا در روح و جسم او اثر می‌گذارد. درحقیقت سلامتی انسان درگرو غذایی است که می‌خورد. این غذا می‌تواند سلامتی او را تأمین کند و روح او را به تعالی برساند، یا اینکه او را بیمار نماید وروح او را به تباهی بکشاند.

2. آرتیریت روماتوئید (RA) (1)

آرتیریت روماتوئید یک بیماری مزمن چند سیستمی با علتی ناشناخته است. اگر چه تظاهرات سیستمیک متفاوتی دارد ولی نمای ویژه‌ی آن سینوویت التهابی مداوم است که معمولاً مفاصل محیطی را به صورت قرینه درگیر می‌کند. توانایی التهاب سینوویوم در ایجاد تخریب غضروف، خوردگی استخوان و به دنبال آن تغییر شکل بعدی مفصل، نشانه‌ی بارز این بیماری است.
بعضی از بیماران ممکن است فقط درگیری خفیف و کوتاه مدت چند مفصل را همراه با آسیب مختصری در مفصل تجربه کنند، در حالی که عده‌ای دیگر در مفصل خود پلی آرتیریت پیشرونده‌ی شدید همراه با تغییر شکل بارز داشته باشند.
شیوع این بیماری تقریباً 0/8 درصد جمعیت است و زنان تقریباً 3 برابر مردان گرفتار این بیماری می‌شوند. شیوع بیماری با افزایش سن زیاد می‌شود و تفاوت بین زن و مرد از نظر ابتلا در گروه سنی مسن‌تر کاهش می‌یابد. این بیماری در سراسر دنیا و تمامی نژادها دیده می‌شود؛ با این وجود ظاهراً شیوع و شدت بیماری در ساکنان صحرای بزرگ آفریقا و سیاهان کارائیب کمتر دیده می‌شود.
شیوع بیماری در غالب موارد در طی دهه‌ی چهارم و پنجم عمر است و 80 درصد تمامی بیماران بین سنین 35 و 50 سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند. بروز این بیماری در زنان 60 تا 64 ساله 6 برابر بیشتر از زنان 18 تا 29 ساله است.

سبب شناسی بیماری از نظر علم طب:

به علت توزیع جهانی این بیماری چنین فرض شده است که ارگانیسم عفونی در همه جا وجود دارد. تعداد زیادی از عوامل نظیر میکوپلاسما، ویروس اپشتاین بار، سیتومگالوویروس، پاروویروس و ویروس سرخچه به عنوان عوامل زمینه ساز این بیماری مطرح شده اند، ولی شواهد متقاعد کننده‌ای حاکی از تأثیر این عوامل و یا عوامل عفونی دیگر در ایجاد این بیماری به دست نیامده است.
روندی که به واسطه‌ی آن یک عامل عفونی می‌بایست موجب آرتریت روماتوئید التهابی مزمن می‌شود، هنوز مورد بحث است. یک احتمال این است که عفونت مداوم ساختمان‌های مفصلی یا احتباس فرآورده‌های میکروبی در نسوج سینوویوم منجر به پاسخ التهابی مزمن می‌گردد.

روش طب قرآنی:

افرادی بیشتر دچار این بیماری می‌شوند که از طبعی سرد بر خوردار هستند. این نوع افراد علاقه‌ی وافری به استفاده از غذاهای با طبع سرد (مانند لبنیات، ترشیجات، و...) دارند. با استفاده از غذاهای سرد (اسیدی) حالت‌های استرس و عصبی شدن پدید می‌آید که ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
بهبودی یا کنترل این بیماری از نظر طب قرآنی بسیار ساده و آسان است در حقیقت در این طب، بهبودی برابر است با بر طرف کردن علت بیماری نه تجویز انواع داروها.
1. ابتدا بیمار را توجیح می‌کنیم، علت بیماری را به او می‌گوییم و او را از نظر روانی آماده‌ی می‌کنیم تا رژیم غذایی مورد نظر را به دقت رعایت کند؛
2. گام بعد، حذف کلیه‌ی مواد غذایی است که طبعی سرد دارند (نگاه کنید به کتاب «15روز تا سلامتی» فصل هشتم). رژیم غذایی این بیماران باید از مواد غذایی باشد که طبیعتی گرم دارند؛
3. یبوست مزاج بیماری را تشدید می‌نماید و درد به سراغ بیمار خواهد آمد. بنابراین باید از ابتلا به یبوست مزاج جلوگیری شود؛
4. این نوع بیماران نباید عصبی شوند، حرص بخورند و حساس و زودرنج باشند. فشارهای عصبی هم اعصاب مرکزی و اعصاب محیطی را متورم می‌کند و هم اسید معده را دو برابر می‌کند. این حالت‌ها عامل مهمی برای شدت یافتن بیماری است؛
5. به این بیماران توصیه می‌شود که از رژیم غذایی که برای بیماری هوچکین گفته شد، استفاده نمایند.

3. اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) (2)

اسپوندیلیت آنکیلوزان یک ضایعه‌ی التهابی با علت ناشناخته است که در درجه‌ی اول اسکلت محوری (ستون فقرات) را درگیر می‌کند، ولی مفاصل محیطی و ساختارهای خارج مفصلی هم ممکن است در طی بیماری درگیر شوند. بیماری معمولاً در دومین و سومین دهه‌ی عمر آغاز می‌شود و شیوعش در مردان تقریباً 3 برابر زنان است. این بیماری سر سلسله‌ی اسپوندیلو آرتروپاتی‌ها محسوب می‌شود. در اروپا به این بیماری اغلب بیماری ماری اشترامیل گفته می‌شود.

تظاهرات بالینی:

علائم بالینی معمولاً اولین بار در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی جلب توجه می‌کند و شروع بیماری بعد از 40 سالگی نامعمول است. علامت اولیه معمولاً درد مبهمی است که در عمق ناحیه کمری تحتانی و باسن حسن می‌شود. این درد با خشکی صبحگاهی چند ساعته در پایین کمر همراه می‌شود که با فعالیت بهتر می‌شود و به دنبال عدم تحرک باز می‌گردد. پس از چند ماه از شروع بیماری، درد معمولاً دائمی و دو طرفه است و شب‌ها تشدید می‌شود، به قدری که بیمار را مجبور به برخاستن و راه رفتن می‌کند.
گاه بیمار از درد استخوانی در قفسه‌ی سینه شکایت می‌کند. آرتریت در لگن و شانه و درمجموع در 25 تا 30 درصد بیماران گزارش شده است و در هر مرحله‌ای از بیماری می‌تواند روی دهد. درد و خشکی گردن نیز حکایت از درگیری ستون فقرات است.
این بیماری در کشورهای در حال توسعه غالباً از سنین جوانی شروع می‌شود. در این افراد آرترین محیطی و آنتروپاتی معمولاً غالب است و علائم حوری در سال‌های آخر دوران بلوغ روی می‌دهد. زمانی که بیماری در جوانی شروع شده است، علائم بیماری عمدتاً به شکل خستگی، بی اشتهایی، تب، کاهش وزن یا تعریق شبانه بروز می‌کند.
در ابتدا یافته‌های بالینی تظاهرات یک فرایند التهابی را منعکس می‌کنند، شایع ترین این یافته‌های خاص عبارتند از: فقدان حرکت ستون فقرات کمری و محدودیت حرکت در خم شدن به جو و طرفین و عقب و محدود شدن باز شدگی قفسه‌ی سینه، محدودیت حرکت معمولاً متناسب با شدت انکیلوز استخوانی نبوده و بازتاب درد والتهاب و اسپاسم ثانویه به آن است.

علت و درمان این بیماری از نظر علم طب:

معمولاً علت این بیماری را در علم پزشکی به ژنی به نام HILA-B27 نسبت می‌دهند. در حقیقت این بیماری هم جزء بیماری‌های اتوایمیون است که علت دقیق آن مشخص نیست؛ بنابراین برای درمان بیماری هم از کورتون و داروهای دیگر اعضا می‌شود که عوارض ناخواسته‌ای را بر بیمار تحمیل می‌کنند.

علت بیماری از نظر طب قرآنی:

این بیماری به سیستم ایمنی مربوط می‌شود و می دانیم که سیستم ایمنی طبیعتی سرد دارد. از سوی دیگر با بررسی حالت بیماران مشخص می‌شود که این نوع بیماران بسیار حساس، زود رنج و عصبی هستند که این حالت‌ها خود باعث ترشح فراوان اسید معده می‌شود از نظر سیستم گوارش نیز این بیماران مبتلا به یبوست مزاج یا اسهال شدید هستند. غذای این بیماران، عمدتاً غذاهای با طبیعت سرد (نظیر لبنیات، ترشیجات، چای، مرغ ماشینی و...) است.
زمانی که این مسائل را کنار هم قرار می‌دهیم، علت این بیماری کاملاً مشخص می‌شود. سیستم ایمنی حالت سرد (اسیدی) دارد و اعصاب مرکزی و محیطی نیز طبیعتی سرد دارند. حال اگر یبوست مزاج و یا اسهال هم بر بیمار غالب شود، نشانگر آن است که بیمار بسیار عصبی است و بیشتر غذای مصرفی اش غذاهای با طبع سرد (اسیدی) است.
خداوند سبحان ریه‌ها و کلیه‌ها را برای کنترل و نجات سیستم ایمنی در بدن قرار داده است. این دو عضو مداوم تلاش می‌کنند که حالت‌های اسیدی را در بدن کنترل کنند تا به سیستم ایمنی بدن آسیب نرسد. اما ما انسان‌ها با بی توجهی به خود و غذای خود (ورود مکرر غذاهای اسیدی به بدن)، این اندام‌ها را خسته و فرسوده می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم تا وظیفه‌ی دقیق و حیاتی خود را به خوبی انجام دهند و سیستم ایمنی بدن را نجات دهند.

روش طب قرآنی:

از آنجا که علت این بیماری از نظر طب قرآنی مشخص است، بهبودی نیز بسیار ساده و عملی و مبتنی بر علوم پایه‌ی پزشکی و آیات قرآن کریم است. بارها بیان کرده‌ام که درمان از نظر ما بر طرف کردن علت بیماری است، نه تجویز دارو. تجویز دارو فقط بر عهده‌ی پزشک است. ما فقط غذای مصرفی بیمار را یپشنهاد و توصیه می‌کنیم، نه چیز دیگر. پس به بیماران توصیه‌ی جدی می‌شود که دارو فقط و فقط باید زیر نظر پزشک استفاده شود، نه شخص دیگر.
اما توصیه‌های ما در مورد این بیماری عبارت است از:
1. پرهیز از خوردن غذاهای با طبع سرد و استفاده‌ی مرتب از غذاهای با طبع گرم؛
2. پیشگیری از ابتلا به یبوست مزاج؛
3. پرهیز از عصبی شدن و حرص خوردن؛
4. فعالیت بدنی و نرمش و ورزش سبک.
5. این بیماران از رژیم غذایی مفید برای بیماری MS استفاده کنند.

4. لوپوس اریتماتوسیستمیک (SLE) (3)

بیماری لوپوس یک بیماری ناشناخته است که در آن بافت‌ها و سلول‌ها توسط اتو آنتی بادی‌های بیماری زا و کمپلکس‌های ایمنی آسیب می‌بیند. 90 درصد از افراد مبتلا را زنانی تشکیل می‌دهد که معمولاً در سن باروری هستند. اما کودکان، مردان و افراد مسن نیز ممکن است مبتلا شوند.

تظاهرات بالینی:

این بیماری در آغاز پیدایش ممکن است یک یا چند سیستم بدن را درگیر کند. از علائم این بیماری خستگی، ضعف، تب، بی اشتهایی و کاهش وزن است.

تظاهرات عضلانی استخوانی:

تورم شدید دست‌ها و پاها، مچ دست و زانوهاست.

تظاهرات جلدی:

بثورات روی گونه، چانه و گوش، ریزش موی سر به صورت لکه لکه است. همچنین کهیر و تاول نیز ازعوارض این بیماری است.

تظاهرات کلیوی:

بیشتر بیماران دارای رسوبات ایمونوگلوبولین در گلومرول‌ها هستند، اما تنها نیمی از آن‌ها دارای نفریت بالینی هستند که با پروتئینوری مشخص می‌گردد. اگر چه در اوایل بیماری بیشتر بیماران بدون نشانه اند، اما بعضی از آنان دچار ادم ناشی سندروم نفروتیک می‌شوند.

دستگاه عصبی:

هر ناحیه‌ای از مغز، نظیر مننژها، نخاع شوکی و اعصاب جمجمه‌ای و محیطی، می‌تواند مبتلا شود. درگیری دستگاه عصبی مرکزی که می‌تواند به صورت منفرد یا متعدد باشد، اغلب زمانی رخ می‌دهد که این بیماری در سایر دستگاه‌ها فعال باشد. اختلال خفیف در قوه‌ی شناخت، بیشترین تظاهر بیماری است و سردرد در این بیماران شایع است.

دستگاه عروقی:

وقوع ترومبوز در رگ‌ها می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد. دژنراتیو عروقی پس از سال‌ها تماس رگ‌های خونی با کمپلکس‌های ایمنی در گردش و هیپرلیپیدمی ناشی از درمان با کورتون در این بیماران است که آنان را مستعد به ابتلای بیماری دژنراتیو شریان‌های کرونر قلبی می‌کند.

تظاهرات خونی:

کم خونی ناشی از بیماری مزمن در بیشتر بیماران مبتلا به لوپوس رخ می‌دهد. در بعضی از افراد که بیماری آنان فعال است، همولیز رخ می‌دهد. در این بیماران ترومبوسیتوپنی خفیف شایع است.

دستگاه قلبی ریوی:

پریکاردیت، فراوان ترین تظاهر لوپوس قلبی است که ممکن است منشأ پیدایش آمبولی مغزی باشد.

دستگاه گوارش:

علائم شایع گوارشی شامل تهوع، اسهال و ناراحتی‌های مبهم گوارشی‌اند. واسکولیت روده خطرناک ترین تظاهر است که به شکل درد شکمی حاد کرامپی، استفراغ و اسهال بروز می‌کند. در بعضی از بیماران سوراخ شدگی روده اتفاق می‌افتد که نیاز به جراحی فوری دارد.

تظاهرات چشمی:

واسکولیت شبکیه به تظاهر جدی است، نابینایی ممکن است در عرض چند روز بروز کند.

لوپوس ناشی از دارو:

داروهای متعددی سندرم شبیه به لوپوس را ایجاد می‌کنند، مانند پروکائین، آمید هیدرالازین، ایزونیازید، کارپرومازین، دی پنی سیلامین، پراکتولول، متیل دوپا، کوینیدین، آلفا انترفرون و احتمالاً هیدانتوئین‌ها، اتوسوکسیماید و داروهای ضد بارداری خوراکی. سندرم همراه با تمام این داروها نادرست است، اما پروکائین آمید و هیدرالازین شایع ترین داروهای زیان آورند.

علت و درمان بیماری از نظر علم طب:

علت دقیق این بیماری از نظر علم پزشکی ناشناخته است، اما پزشکان بیشتر بیماران را با کورتی کوستیروئیدها (کورتون) کنترل می‌کنند. بیمار باید سال‌های طولانی دارو استفاده کند که عوارض جانبی ناخواسته‌ای را بر او تحمیل می‌کند؛ از جمله بیماری گلومرونفریت که در نهایت منجر به دیالیز و پیوند خواهند شد.

توجه:

هر بیماری که از این داروها استفاده می‌کند باید هر ماه آزمایش کلیه و کبد انجام دهد.

علت بیماری از نظر طب قرآنی:

همان طور که پیش تر بیان شد، این نوع بیماری‌ها مربوط به سیستم ایمنی است و علت بروز آن‌ها نیز توضیح داده شد.
نظمی در بدن انسان وجود دارد به نام هموستاز که رابطه‌ی دقیق بین اندام‌ها ایجاد می‌کند. زمانی که این رابطه دقیق به هم می‌خورد، اختلال در سیستم بدن ایجاد می‌شود.
خداوند سبحان ریه‌ها و کلیه‌ها را برای کنترل و نجات سیستم ایمنی در بدن قرار داده است. این دو عضو مدام تلاش می‌کنند که حالت‌های اسیدی را در بدن کنترل کنند تا به سیستم ایمنی بدن آسیب نرسد. اما ما انسان‌ها با بی توجهی به خود و غذای خود (ورود مکرر غذاهای اسیدی به بدن)، این اندام‌ها را خسته و فرسوده می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم تا وظیفه‌ی دقیق و حیاتی خود را به خوبی انجام دهند و سیستم ایمنی بدن را نجات دهند.

روش طب قرآنی:

از آنجا که عامل اصلی بیماری‌های اتوایمیون و سایر بیماری‌ها، بی نظمی و هرج و مرج در بدن است، روش بهبودی در طب قرآنی، در واقع از بین بردن بی نظمی‌هایی که انسان در بدنش پدید آورده است.
برای این منظور:
1. باید از کلیه‌ی غذاهای ممنوع (غذاهای صنعتی، فست فودها و...)، غذاهایی که منشأ حیوانی دارند (لبنیات، انواع گوشت،تخم مرغ و...) و غذاهایی که طبیعت سرد دارند، پرهیز کرد؛
2. پرهیز از فشارهای عصبی، حرص خوردن و حساس و زودرنج بودن؛
3. استفاده از طبیعت زیبا، نرمش و ورزش مناسب و تفریحات سالم و نشاط آور؛
4. استفاده از غذاهای گرم که بدن را از حالت اسیدی و بی نظمی خارج می‌کند؛
5. بهتر است که روزانه دو وعده غذای خام گیاهی و یک وعده غذای پخته‌ی گیاهی میل شود؛
6. آداب غذا خوردن دقیقاً رعایت شود.
7. بهترین توصیه برای اینگونه بیماران استفاده از رژیم 15 تا سلامتی را تا بهبودی کامل است.

5. سندرم بهجت (4)

سندرم بهجت یک بیماری درگیر کننده‌ی سیستم‌های متعدد است که با زخم‌های دهانی و تناسلی و عیوب چشم تظاهر می‌کند. اخیراً این سه علامت به صورت بین المللی به عنوان ویژگی‌های تشخیص سندرم بهجت در نظر گرفته شده است. علت این بیماری هنوز مشخص نیست و تنها یک زمینه خود ایمنی برای آن در نظر گرفته‌اند.

خصوصیات بالینی:

وجود زخم‌های مکرر آفتی اساس و پایه‌ی تشخیص این بیماری است. زخم‌ها معمولاً دردناک و کم عمق یاعمیق‌اند. یک مرکز نکروزه‌ی زردرنگ در کف زخم‌ها وجود دارد که ممکن است به صورت منفرد یا متعدد در هر نقطه‌ی دهان ظاهر شوند. زخم‌ها به مدت یک تا دو هفته باقی مانده و بدون باقی گذاشتن اسکار از بین می‌روند. زخم‌های تناسلی نیز شبیه به زخم‌های دهانی است.
عیوب چشم بدترین عارضه‌ی این بیماری است که گاه به سرعت منجر به کوری می‌شود. بیماری چشمی معمولاً از ابتدا وجود دارد، ولی می‌تواند در چند سال اول به وجود آید. علاوه بر التهاب عنبیه در بعضی از موارد ممکن است انسداد عروق شبکیه و التهاب عصب بینایی بروز کند.

درمان این بیماری از نظر علم طب:

این بیماری از نظر علم طب درمان قطعی ندارد، اما برای کنترل بیماری از دارویی به نام کورتون به صورت پماد یا دهان شویه استفاده می‌شود.

علت این بیماری از نظر طب قرآنی:

در بخش‌های پیشین بیماری‌های خود ایمنی را به طور مفصل توضیح داده ام؛ لطفاً آن قسمت‌ها را به دقت مطالعه نمایید.

روش طب قرآنی:

به بیماران توصیه می‌شود:
1. از غذاهای خام گیاهی استفاده کنند (نگاه کنید به: رژیم گیاهی خام در فصل 10 کتاب «15 روز تا سلامتی»)؛
2. از عصبی شدن و حرص خوردن جداً بپرهیزند؛
3. از یبوست مزاج شدیداً دوری کنند؛
4. تحرک و نرمش و ورزش مناسب داشته باشند و خواب و استراحت به موقع را فراموش نکنند؛
5. از میوه‌جات و سبزیجات تازه، به خصوص جوانه‌های تازه و شاداب، به صورت روزانه استفاده کنند؛
6. روزانه 6 لیوان آب را نیم ساعت قبل و دو ونیم ساعت بعد از غذا میل کنند تا سیستم گوارششان به خوبی تنظیم شود.

6. بیماری سارکوئیدوز (5)

سارکوئیدوز یک بیماری مزمن و درگیر کننده‌ی سیستم‌های متعدد با علت نامشخص است که در ارگان‌های گرفتار، با تجمع لنفوسیت‌های T و فاگوسیت‌های تک هسته ای، گرانولوم‌های اپیتلیوئید غیر کازئیفیه و از بین رفتن ساختمان طبیعی بافتی مشخص می‌گردد. معمولاً آلرژی پوستی و تضعیف روند ایمنی سلولی درخون وجود دارد، اما سارکوئیدوز در مناطق گرفتار با افزایش فعالیت ایمنی با لنفوسیت‌های T کمک کننده مشخص می‌شود. تمام قسمت‌های مختلف بدن ممکن است گرفتار شوند، اما شایع ترین ارگان مبتلا، ریه است. ناراحتی‌های پوست، چشم و غدد لنفاوی نیز شایع است.

علل بیماری:

علت بیماری سارکوئیدوز هنوز ناشناخته باقی مانده است. تعدادی از عوامل عفونی و غیر عفونی را در ایجاد این بیماری دخیل دانسته اند، اما هیچ مدرکی برای اثبات این نظریه وجود ندارد.

تظاهرات بالینی:

سارکوئیدوز یک بیماری سیستمیک است و به همین دلیل تظاهرات بالینی آن ممکن است ژنرالیزه و یا در یک یا چند عضو متمرکز باشد. با این وصف به این علت که ریه تقریباً همیشه مبتلا است، بیشتر بیماران دارای علائم تنفسی هستند.
بعضی اوقات این بیماری در افراد، کاملاَ فاقد علامت است، اما معمولاً به طور ناگهانی در مدت یک تا دو هفته خود را نشان می‌دهد و افراد مبتلا در ظرف چندین ماه دچار علائم بیماری می‌شوند. در 75 درصد موارد، بیماری زمانی بروز می‌کند که فرد در سنین زیر 40 سالگی باشد.
مبتلایان دارای علائم عمومی همچون تب، خستگی، بی حالی، بی اشتهایی یا کاهش وزن‌اند. این علائم معمولاً خفیف اند، اما تقریباً در 25 درصد از موارد حاد شکایت‌های عمومی گسترده تر هستند. بسیاری از مبتلایان ناراحتی‌های تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس یا احساس ناراحتی مبهمی در پشت جناغ دارند.
نوع تدریجی سارکوئیدوز درظرف چندین ماه به وجود می‌آید و معمولاً با شکایت تنفسی، بدون علائم عمومی همراه است.

ریه:

در میان مبتلایان به سارکوئیدوز، در 90 درصد موارد رادیو گرافی قفسه‌ی سینه در دوره‌ای از بیماری غیر طبیعی است. در مجموع، قریب به 50 درصد از یماران دچار اختلالات ریوی دائمی می‌شوند و 5 تا 15 درصد، دچار فیبروز پیشرونده‌ی پارانشیم ریه هستند. درواقع سارکوئیدوز، نوعی بیماری نسوج بینابینی ریه است.

غدد لنفاوی:

لنفادنوپاتی در سارکوئیدوز بسیار شیوع دارد. 75 تا 95 درصد از بیماران دچار بزرگی غدد لنفاوی داخل قفسه‌ی سینه می‌شوند.

پوست:

این بیماری تا 25 درصد پوست بدن را درگیر می‌کند.

چشم:

ابتلای چشم تقریباً در 25 درصد از بیماران مبتلا به سارکوئیدوز رخ می‌دهد.

مجرای تنفسی فوقانی:

مخاط بینی در قریب 20 درصد از بیماران درگیر است و معمولاً این مسأله با گرفتگی بینی بروز می‌کند.

مغز استخوان و طحال:

مغز استخوان در 15 تا 40 درصد از موارد گزارش شده است.

کبد :

حدود 20 تا 30 درصد مبتلایان به این بیماری هپاتومگالی، با یافته‌های بیوشیمیایی درگیری کبد دارند.

کلیه:

بیماری‌های توبولی، گلومرولی و شریان کلیوی در بیماران سارکوئیدوز گزارش شده است.

دستگاه عصبی:

همه‌ی اجزای عصبی ممکن است در سارکوئیدوز مبتلا شوند. یافته‌های عصبی در 5 درصد بیماران دیده شده است.

دستگاه اسکلتی- عضلانی:

این بیماری می‌تواند استخوان‌ها و مفاصل و یا عضلات را درگیر سازد. ضایعات استخوانی در 5 درصد از بیماران دیده شده است.

قلب:

تقریباً در 5 درصد از بیماران درگیری قابل ملاحظه‌ای همراه با یافته‌های بالینی اختلال عملکرد قلب مشاهده می‌شود.

غدد درون ریز و سیستم تولید مثل:

در این بیماری محور هیپوتالاموس و هیپوفیز بیش از سایر قسمت‌های دستگاه آندوکرین مبتلا می‌شود. این حالت به طور معمول به شکل دیابت بی مزه بروز می‌کند. اختلال عملکرد هیپوفیز قدامی نیز دیده می‌شود.

درمان این بیماری از نظر علم طب:

در علم طب، برای درمان این بیماری از گلوکوکورتیکوئیدها استفاده می‌شود. همچنین داروهای مختلفی مانند ایندومتاسین، اکسی فن بوتازن، کلروکین، منوترکسات پاراآمینوبنزوئیک اسید، آلوپورینول، لوامیزول و سیکلوفسفامید آزمایش و تجربه شده اند، اما هیچ شاهدی برای اثبات تأثیر آن‌ها وجود ندارد.
سیکلوسپورین برای تظاهرات ریوی این بیماری مؤثر نیست. معمولاً استفاده از پردنیزولون برای درمان این بیماری، به میزان یک میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است که برای مدت 4 تا 6 هفته استفاده می‌شود و به دنبال آن مقدار مصرف دارو به تدریج و در طی 2 تا 3 ماه کم می‌شود. اگر بیماری مجدداً فعال شود، این درمان تکرار می‌شود.

علت این بیماری از نظر طب قرآنی:

در قسمت‌های مختلف این کتاب علت بیماری‌های خود ایمنی را به وضوح توضیح داده ام. لطفاً آن قسمت‌ها را دقیقاً مطالعه کنید.

روش طب قرآنی:

بهترین روشی که برای بر طرف کردن سریع این نوع بیماری پیشنهاد می‌شود، این است که:
1. از عصبی شدن و حرص خوردن و حساس و زود رنج بودن پرهیز شود؛
2. از یبوست مزاج شدیداً اجتناب شود؛
3. رژیم گیاهی خام که در فصل دهم کتاب «15 روز تا سلامتی» بیان شده است، مورد استفاده قرار گیرد یا به بخش بیماری‌های رایج غدد مراجعه شود.
4. از نرمش و ورزش سبک و خواب و استراحت به موقع غفلت نشود؛
5. از میوه‌جات و سبزیجات تازه، به خصوص جوانه‌های تازه و شاداب به صورت روزانه استفاده شود تا هر چه سریع تر سیستم ایمنی به حالت تعادل برگردد؛
6. روزانه 6 لیوان آب، نیم ساعت قبل و دوونیم ساعت بعد از غذا میل شود.

اسکلروز سیستمیک (اسکلرودرمی) (6)

اسکلروز سیستمیک (SSC) یک اختلال مربوط به دستگاه‌های متعدد بدن و بدون علت شناخته شده است که با فیبروز پوست، عروق خونی و احشاء از قبیل دستگاه گوارش، ریه‌ها، قلب و کلیه‌ها مشخص می‌شود.
شدت و درگیری پوست و اعضای داخلی این بیماران متفاوت است. این بیماری را به دوگروه عمده می‌توان تقسیم کرد:
1. اسکلرودرمی جلدی منتشر که با ضخیم شدن سریع و متقارن پوست در اندام فوقانی و تحتانی، صورت و تنه مشخص می‌شود. احتمال درگیری کلیه و احشاء در ابتدای سیر بیماری این افراد بیشتر است؛
2. اسکلرودرمی جلدی محدود که با ضخیم شدن متقارن پوست اندام تحتانی و صورت مشخص می‌شود.

علل بیماری:

علت دقیق این بیماری از نظر علم طب ناشناخته است. درحقیقت منشأ این بیماری اختلالات سیستم ایمنی است. ویژگی بارز اسکلرودرمی تولید بیش از حد و تجمع کلاژن و سایر پروتئین‌های ماتریکس خارج سلولی در پوست و سایر اعضاء است. نحوه‌ی بیماری زایی آن هنوز شناخته شده نیست. روند بیماری شامل مکانیسم‌های ایمنی، آسیب عروقی و فعال شدن فیبروبلاست‌هاست. اختلالات کروموزومی در بیش از 90 درصد این بیماران مشاهده شده است.

پی‌نوشت‌ها:

1. بیماری‌های مفاصل (اصول طب داخلی‌هاریسون)، ص 136.
2. همان منبع، ص 189.
3. همان منبع، ص 122.
4. همان منبع، ص 202.
5. همان منبع، ص 229.
6. همان منبع، ص 154.

منبع مقاله :
خدادادی، جمشید، (1391)، خلاصه‌ی عسل درمانی، تهران: مؤسسه نشر شهر، چاپ اول



 

 

نسخه چاپی