اطلاعاتی در مورد جراحی زیبایی
اطلاعاتی در مورد جراحی زیبایی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

جراحی زیبایی نوعی عمل جراحی است که اغلب بدون هیچ دلیل مرتبط با سلامت فرد انجام می‌گیرد. در این مقاله با برخی از حقایق عمل جراحی زیبایی آشنا خواهید شد.
تاریخچه‌ی عمل جراحی زیبایی که امروزه در مورد آن می‌دانیم، می‌تواند به اوایل قرن نوزدهم برگردد. در طول جنگ جهانی اول، جراحان آمریکایی عمل‌هایی را بر روی سربازان مجروح جنگی انجام می‌دادند تا هر گونه آسیب ناشی از جراحات را بازسازی و ترمیم سازند. آنها عمل‌های جراحی مختلفی همچون پیوند پوست بر روی پوست سوخته، ترمیم فک شکسته، و غیره را انجام می‌دادند. هم اکنون، عمل جراحی زیبایی پیشرفت بسیار سریعی داشته است.
امروزه، از این نوع جراحی نه تنها جهت ترمیم هرگونه نقص بدنی ناشی از حوادث استفاده می‌شود، بلکه برای بهتر ساختن ظاهر فرد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از پرداختن به این حقایق، اجازه دهید ابتدا معنای دقیق جراحی زیبایی را مورد بررسی قرار دهیم.

جراحی زیبایی چیست؟

جراحی زیبایی می‌تواند به عنوان شیوه‌ای جهت اصلاح یا ترمیم هر یک از اعضای بدن تعریف شود. در ابتدا، این نوع عمل جراحی بر روی بیمارانی انجام می‌شد که از سوختگی‌های شدید رنج می‌بردند، قسمتی از بدنشان به شدت زخمی شده بود و یا با نشانه‌های ناخوشایند یا نقص‌های فیزیکی به دنیا آمده بودند.
افراد بسیاری وجود دارند که از برخی اجزاء بدن خود رضایت ندارند، به طوری که دوست دارند آن بخش از بدن را تغییر شکل یا اندازه دهند تا ظاهرشان بهتر شود. این تغییر را می‌توان با کمک عمل جراحی با موفقیت به انجام رساند. این نوع جراحی می‌تواند به شما در رسیدن به ظاهری که دوست دارید خود را آنگونه ببینید، کمک ‌نماید. با این حال، ممکن است بر حسب اتفاق، این جراحی همانگونه که تصورش را می‌کردید، به نتیجه‌ی دلخواه نرسد.

حقایق جالب

تکنیک‌های مختلف بسیاری وجود دارد که در جراحی زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جراحی ترمیمی یکی از انواع این گونه جراحی است که به منظور اصلاح هرگونه جای زخم عمیق یا قسمت بدشکل شده‌ی بدن بدلیل انجام چند جراحی، بیماری، جراحت و یا مادرزادی انجام می‌شود. این نوع مشکل، در واقع برای کسانی که دارای این نقایص هستند، نگرانی مهمی به حساب می‌آید. گاهی اوقات، به طرز ناخوشایندی بر اعتماد بنفس فرد اثر می‌گذارند. در برخی دیگر وجود این نوع لکه یا علامت ممکن است مانع از بدست آوردن یک شغل بخصوص شود و معاشرت‌های اجتماعی آنها را محدود سازد و یا مانع از انجام برخی فعالیتهایی شود که مایل به انجامشان هستند. امروزه کشیدن پوست صورت نیز یک عمل جراحی معمول است که به فرد کمک می‌کند تا صورتی جوان‌تر و لاغرتر داشته باشد.
نوع دیگر این نوع جراحی با نام جراحی زیبایی و پلاستیک شناخته شده است که جهت برطرف نمودن عیوب انجام می‌شود تا ظاهر و سیمای فرد را بهتر سازد. این عیوب می‌توانند، یک بینی بزرگ، چین و چروک روی صورت، شکل بد لبها و یا اندازه‌ی سینه‌ باشند. جراحی زیبایی، چاره‌ای برای تمام این مشکلات است. لیپوساکشن نوع دیگری از روش‌های جراحی زیبایی است که از محبوبیت فوق العاده‌ای برخوردار است. این نوع جراحی بر روی کسانی انجام می‌شود که از چاقی و یا تجمع بیش از حد چربی در بدن رنج می‌برند. این جراحی جهت خلاصی از ذخایر چربی در تمام نواحی بدن که چربی تنها با پیروی از یک رژیم غذایی و ورزش نمی‌تواند از بین بروند. بکار می‌رود.
بوتاکس یک عمل زیبایی بدون نیاز به جراحی است که جهت احیای پوست چروکیده صورت با کمک تزریق بکار می‌رود. نوع دیگر جراحی شامل درمان با لیزر است که اغلب برای برداشتن جای آکنه استفاده می‌شود.
در سال 2006، نزدیک به 11 میلیون و در سال 2007، 12 میلیون جراحی زیبایی به تنهایی در ایالات متحده انجام شد.
براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط انجمن جراحی زیبایی و پلاستیک آمریکا (ASAPS) در سال 2010، 9336814 جراحی در ایالات متحده انجام شد که از این تعداد 1622290 نفر مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند.
بین سالهای 2013-2012، در تعداد کل جراحی‌های زیبایی در ایالات متحده 5ر6% افزایش وجود داشت.
در سال 2013، بیش از 11 میلیون پروسه‌ی زیبایی با عمل جراحی و غیرجراحی در ایالات متحده انجام شد.
در روم باستان، جراحی پلاستیک به عنوان وسیله‌ای جهت خلاص شدن از جای زخم انجام می‌شد به طوری که آنها آن را خجالت‌آور به حساب می‌آوردند و نشان می‌داد مردی در طول دوران جنگ پشت خود را به مبارزه و جنگ کرده بوده است.
جراحی پلاستیک بینی برای اولین بار در در هند در 600 سال قبل از میلاد انجام شد. پوست قسمتهای دیگر بدن برداشته می‌شد و جهت تغییر شکل بینی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در سال 2005 توسط انجمن جراحی زیبایی و پلاستیک آمریکا (ASAPS) ، محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی، جراحی لیپوساکشن، بزرگ کردن سینه، جراحی زیبایی پلک، تغییر شکل دادن بینی و آبدومیونوپلاستی abdominoplasty یا جراحی کوچک کردن شکم می‌باشند.
در میان جراحی‌های زیبایی بدون نیاز به عمل جراحی، بوتاکس و لیزر درمانی در صدر فهرست محبوب‌ترینها قرار دارند. جراحی زیبایی یک پروسه‌ی بسیار گران است. از این رو، افرادی که درآمد بسیار بالایی دارند، این جراحی را انجام می‌دهند.
آمار نشان می‌دهند این زنان هستند که تحت عمل جراحی زیبایی قرار می‌گیرند تا در ساختار فیزیکی خود بهبودی حاصل نمایند. بیش از 90 درصد این نوع جراحی بر روی زنان انجام می‌شود. اگر چه تعداد مردانی که تحت این نوع عمل جراحی قرار می‌گیرند، هر ساله در حال افزایش است.
افرادی که بیشتر در گروه سنی 50-30 سال قرار دارند به عمل زیبایی روی می‌آورند و این 42% تعداد کل جراحی زیبایی را تشکیل می‌دهد. به دنبال آن افرادی که در گروه سنی 34-19 سال قرار دارند، 18% از مجموع جراحی‌های زیبایی را به خود اختصاص می‌دهند.

خطرات احتمالی

مانند هر عمل جراحی دیگر، همچنین احتمال بروز خطراتی در عمل جراحی زیبایی وجود دارد. در طول مدت ریکاوری یا بهبودی، فرد ممکن است درد فراوانی داشته باشد. احتمال عفونت نیز وجود دارد، عفونتی که می‌تواند به بسیاری از عوارض بیانجامد. همیشه احتمال دارد جراحی زیبایی بد پیش برود، عملی که در آن نتیجه نهایی ممکن است به گونه‌ای نباشد که پزشک یا بیمار انتظار داشتند. بنابراین، قبل از رفتن زیر تیغ جراحی، همواره به مصلحت است که در مورد انتظارات و شانس‌های تحقق یافتن این انتظارات با دکتر خود به طور مفصل به بحث و گفتگو بپردازید.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جراحی زیبایی این است که فرد بایستی جراح را بعد از بررسی کامل اعتبارنامه‌اش انتخاب نماید. جراحی زیبایی می‌تواند توسط هر جراحی انجام شود. همینطور هم هیچ مقرراتی برای جراحانی که می‌توانند عمل جراحی انجام دهند وجود ندارد، بنابراین، باید بسیار مراقب باشید. در واقع می‌توان از دوستان و مشتریان گذشته‌ی جراح مورد نظر پرس و جو کرد تا اطلاعات نسبتاً خوبی در مورد کار و نمونه‌های موفقیت‌آمیز او داشته باشید.



 

 

نسخه چاپی