پنج روش برای تمیز کردن بطری‌های شیشه‌ای قدیمی
پنج روش برای تمیز کردن بطری‌های شیشه‌ای قدیمی

 






 

اگرچه بطریهای قدیمی و عتیقه ترکیب باشکوهی را به فضای دکور شما می‌دهند اما تمیز کردن این بطریها می‌تواند یک کابوس مطلق باشد. این مقاله اطلاعاتی را در مورد نحوه تمیز کردن این بطریها در خانه به شما می‌دهد.

از چه چیزی باید اجتناب کرد؟

- از ساییدن این شیشه‌ها با سیمهای ظرفشویی اجتناب کنید چون باعث ایجاد خراشیدگی روی سطوح این شیشه‌ها می‌شوند.
- از پر کردن این شیشه‌ها با گلوله‌های فلزی اجتناب کنید چون ممکن است به شیشه آسیب بزنند با این که بسیاری از مردم توصیه می‌کنند و به جای آن از برنج یا ماسه درشت استفاده کنید.
تصور کنید که بطریهای رنگی مجلل با لامپهای افسون کننده و دکوری که درون آنها وجود دارند و یا بطری آبی رنگ درخشان با یک شمع داخل آن، میز شام شما را روشن می‌کنند. آیا زیبا نیست؟ بطریهای انگور انتخابی شیک و زیبا برای دکور شما هستند و هم چنین باعث دور انداختن پول شما نمی‌شوند.
اگر می‌خواهید دکور بطریهای قدیمی‌تان را بچینید و یا اثاثیه‌ی خانوادگی بسیار قدیمی و کهنه خود را دوباره احیا کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که بطریهای قدیمی خود را اگر مطمئن نیستید که در حین تعمیر توسط خودتان آسیب می‌بینند یا نه، به افراد حرفه‌ای و کارشناس بسپارید.
اما اگر بطری به تمیزکاریهای جزئی نیاز دارد، می‌توانید با روشهای زیر این کار را در خانه انجام دهید.
پنج روش برای تمیز کردن بطری‌های شیشه‌ای قدیمی

چگونه بطریهای شیشه‌ای قدیمی را تمیز کنیم؟

1. خیساندن

یک روش ساده برای تمیز کردن، خیساندن بطریهای شیشه‌ای قدیمی در آب و مواد شوینده به مدت چند ساعت یا یک شب است. اگر این کار با مالش و تمیزکاری همراه باشد حتماً تمیز می‌شوند ولی اگر لکه‌ها خیلی مقاوم باشند می‌توانید از مخلوط یک قسمت آب و یک قسمت سرکه و یا مخلوط یک قسمت آب و 12 قسمت سفید کننده استفاده کنید. بعضی از افراد پودر یا قرص تمیز کننده دندان مصنوعی را در حین خیساندن به آب اضافه می‌کنند. حتماً مطمئن شوید آبی که استفاده می‌کنید خیلی گرم و خیلی سرد نباشد تا باعث ترک خوردگی نشود.

2. استفاده از اسیدهای رقیق

اگر روی گلدان مادربزرگتان که خیلی دوستش دارید، نوارهای سفید پوسته مانندی نشسته است متأسفانه نمی‌توان آن را با خیساندن در آب و صابون تمیز کرد. به این پوسته‌های سفید رسوبات معدنی گفته می‌شود و تنها راه تمیز کردن آنها استفاده از اسیدهای رقیق است. بسیاری از افراد این ظروف شیشه‌ای را قبل از شستن به مدت چند ساعت یا یک روز در اسیدهایی مثل هیدروکلریک اسید و در حالت رقیق آن می‌خیسانند. البته این اسید باعث خوردگی پوست می‌شود و بوی آن ممکن است به چشمها آسیب بزند بنابراین قبل از مصرف پوشیدن دستکشهای پلاستیکی و محافظ چشم ضروری است. Limeaway یک محلول تمیز کننده عاری از اسیدهای خورنده است و این رسوبات را به آسانی از بین می‌برد.
پنج روش برای تمیز کردن بطری‌های شیشه‌ای قدیمی

3. استفاده از مس

اگر یک بطری قدیمی را از حیاط پشتی پیدا کرده‌اید و شب و روز آن را با صداهای آزار دهنده می‌سابید تا تمیز شود اما هنوز از دست زنگارهای آن رها نشده‌اید، سابیدن آن با یک سیم مسی و یا تراشیدن سطح شیشه به کمک یک تکه مس، حتماً آن را تمیز می‌کند.

4. قدرت عجیب سیب زمینی

سیب زمینی خام را از وسط ببرید و روی آن کمی بکینگ پودر و نمک درشت دانه بریزید. سیب زمینی را از طرفی که به نمک مالیده‌اید روی قسمتهای زنگ گرفته بکشید. برای تمیز کردن قسمتهای داخلی سیب زمینی را به اندازه‌ی کوچکتر ببرید و در یک طرف آن چنگال فرو کنید و در طرف دیگر آن کمی نمک و جوش شیرین بریزید حالا می توانید آن را به داخل بطری فرو کرده و روی سطوح داخلی بمالید و قسمتهای زنگ گرفته را از سطح داخلی پاک کنید.
پنج روش برای تمیز کردن بطری‌های شیشه‌ای قدیمی

5. خلاصی از رنگهای خشک شده

اگر می خواهید بطریهای جوهر قدیمی را پاک کنید که جوهر روی دیواره‌های آن خشک شده است ابتدا آنها را در محلول آب و صابون بخیسانید. اگر این کار به تمیز کردن کمکی نکرد می‌توانید کمی استون یا الکل خالص درون بطری بریزید و در آن را بسته و به مدت چند ساعت نگه دارید سپس می‌توانید مایع رنگی را بیرون ریخته و کمی مالیده و بطری را بشورید. حتماً بطری تمیز می‌شود.
بعضی مواقع به علت عملیات حکاکی، لکه‌های سفیدی روی بطریهای شیشه‌ای در قسمتهایی که خورده شده‌اند، باقی می‌مانند. برای از بین بردن این لکه‌های سفید بطری را به فرد حرفه‌ای در این کار بسپارید.



 

 

نسخه چاپی