لزوم توجه به اشخاص نفوذی
 لزوم توجه به اشخاص نفوذی

 

گرد آورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 

برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)

یک چند کلمه ای با آقایانی که در این جا تشریف دارند، عرض کنیم. من اطمینان به این آقایانی که می‌شناسمشان که در رأس این حزب بودند و سابق هم بعضی دیگر که بودند. خوب اینها را ما با آنها بودیم و می‌شناسیم. لکن این آقایان چند نفر هستند و احاطه به تمام کشور و حزب جمهوری اسلامی در تمام کشور را ندارند. باید اشخاصی که در هر جا هستند و متکلف این امر هستند و اشخاص صالح هستند، با کمال دقّت و با کمال وسوسه، ملاحظه کنند که افرادی که - خدای نخواسته- انحراف دارند و افرادی که می‌خواهند خودشان را وارد کنند در این چیزهایی که به نفع اسلام است و منحرفش کنند، مبادا باشد در آنها. حتی یک فردشان هم خطر دارد به اندازه خودش. جمعیت زیادی‌اند الآن که در حزب هستند. باید توجه کرد به این که آنهایی که در رأس هستند، خیلی درباره آنها - یعنی در هر جا هستند، در رأس به طور مطلق نه، رده بالا را نمی‌گویم- آنهایی که در جاهای دیگر هستند و اداره می‌کنند حزب جمهوری اسلامی را، باید توجه کنند که در همان مرکز اداره‌اش و تبلیغاتی‌اش و چیزهای دیگری که دارند، مبادا یک نفر از اشخاص منحرف با یک صورت بسیار - مثلاً- اسلامی، وارد شود؛ توجه به سوابق شان بکنند. به لواحق شان، به خانواده هایشان و به کارهایی که می‌کنند؛ توجه بکنند. یک وقت انسان می‌بیند که یک چیزی بسیار خوب است. لکن آمدند و منحرفش کردند و لااقل، بدنامش کردند.
اینها الآن به همین قدر کافی‌اند که یک چیزی که مورد توجه مردم هست بدنامش کنند.(1)
یکی این است که توجه کنند که در شوراها یک وقت افراد نفوذی از منحرفین به صورت اسلام و به صورت مقدس مآبی وارد نشوند. اینها که شیاطین هستند، همان طوری که شیطان به شکلهای مختلف وارد می‌شود و انسان را گول می‌زند، اینها هم همان شیطانها هستند و به صورتهای مختلف وارد می‌شوند. باید آقایانی که در شورا هستند، با شناسایی تمام از سوابق آنها و از کارهایی که بعد از انقلاب متعهد بودند و در ضمن انقلاب - و مهم این است که قبل از انقلاب چه جور بودند - بررسی بشود به این که اینها مردمی هستند که به انقلاب عقیده دارند، متعهد به اسلام هستند و برای خدمت به این توده‌های مستضعف، که همیشه محروم بودند، آمده‌اند خدمت کنند. و این از مهمات امور است که من در هر قشری که آمده‌اند این جا، این سفارش را کرده‌ام و می‌دانم که خود شماها متوجه هستید، لکن باز تذکر لازم است.(2)
باید با کمال هوشیاری و مراقبت، سایر انجمنها را به مراقبت از راه و روش اعضای انجمنها و گروهها [دعوت کنید] که اشخاص مرموز و منحرف، یا محتمل الانحراف در داخل انجمنها و گروهها راه یافتند، آنها را طرد کنند. لازم است دشمن را سخت مراقب و هوشیار فرض کنید و گمان اهمال و غفلت در او ندهید که درمراقبت سهل انگاری نمایید.(3)
اسلام عزیز از شما- این گروههای مسلمان - در هر لباسی و شغلی هستید، استمداد می‌کند؛ و وظیفه همه است که در نجات آن کوشش کنید و ضربه هایی که از سلاطین جور، خصوصاً در این پنجاه سال حکومت ضد اسلامی و ملی دودمان پهلوی، خورده است و می‌خورد جبران کنید. کُلُکم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئُول. و لازم است با کمال قدرت و هوشیاری اشخاص یا گروههایی که گرایش به مکتبهای غیر اسلامی دارند و به خوی فرصت طلبی می‌خواهند در این اوقات از فرصت استفاده نموده خود را در صفوف شما داخل کنند و به شما در موقعش از پشت خنجر بزنند از خود دور کنید و به آنها مجال تحرک ندهید. به غیر مکتب اسلام و شعار اسلامی، کشور از خطر نجات پیدا نمی کند.(4)
ملت آگاه ایران باید از اشخاص و یا گروههای منحرف که در این موقع حساس به فکر آشوب افتاده و می‌خواهند به نفع اجانب خیانت به کشور کنند، جداً جلوگیری کنند؛ و به آشوبگران هشدار دهند که از اعمال ضد انسانی و اسلامی و ملی اجتناب کنند و به ملت بپیوندند. از خداوند متعال پیروزی ملت ایران را خواستارم.(5)
هر کس می‌تواند، برود در این کارخانه‌ها برای مردم صحبت کند، بفهماند که اینها می‌خواهند باز اوضاع سابق را، می‌خواهند باز آن قلدریهای سابق را برگردانند به صورت دیگر، البته دیگر شاه برگشتی نیست- شاه سابق- لکن می‌خواهند با وضع دیگر همان بساط را درست بکنند. بیدار کنید مردم را، هوشیار کنید مردم را؛ توی این کارخانه ها اشخاص مطلع، اشخاص بافهم از علما و غیره بروند آن جاها با مردم صحبت کنند؛ بفهمانند که اینها چه اشخاصی هستند. اینها اشخاصی بودند که بزرگان شان در خود دربار خدمت می‌کردند، حالا آمدند این حرفها را می‌زنند! حالایی که این ملت پا برهنه این پیروزی را برد، از اطراف دارند هجوم می‌آورند و می‌آیند به ایران برای این که در این سفرشریک باشند!... باید به مردم اینها را فهماند. و ما می‌بینیم بعضی از اشخاص خیلی مبتذل از خارج آمدند و این جا صحبت می‌کنند و در رادیو صحبت آنها را می‌کنند که اسلام نمی‌شود پیاده بشود. خوب غلط می‌کند این آدم که این حرف را می‌زند! باید در مساجد بگویید که حق این مطالب از برای آنها نیست؛ چه می‌دانید اسلام چه است؟! اینها رفتند در خارج خوابیدند، ملت ما پیش برده، حالا آمدند به این خیالات افتادند که یک چیزی دست آنها بیاید! باید اینها را علمای اعلام در مساجد بگویند!(6)
ملت عزیز! نهضت خود را حفظ کنید. ملت بزرگ! این قیام بزرگ خود را با همان عنوانی که دارد حفظ کنید؛ این شعار خود را حفظ کنید. نگذارید دستهای اجنبی و دستهای اجنبی خواه در او تصرف کند. من متأسفم از این اشخاص که دعوی ملیت می‌کنند و با اغراض ملت مخالفت می‌کنند. آنها که با اسم ملیت و با اسم خلق دوستی خنجر به پشت ملت می‌زنند، بیدار بشوند؛ بدانند که یا سران آنها سر سپرده اجانب هستند و می‌خواهند مسائل را برگردانند به حال اوّل، با بکشند طرف چپ یا بکشند طرف راست. اینها بیدار بشوند؛ ما آنها را نصیحت می‌کنیم و اگر به نصیحت گوش نکنند، کار دیگر می‌شود. آنها که می‌خواهند اختلاف بیندازند بین قشرهای ملت، اینها توطئه گر هستند و ما ساکت نمی‌نشینیم. ما آنها را تأدیب می‌کنیم.(7)
شما اگر بخواهید این چشمها را کور کنید و این دستها را قطع کنید، باید با همین رمزی که تاکنون پیش آمدید از این به بعد هم این رمز را حفظ کنید، این کلید را حفظ کنید. آن رمز توجه به خدا، همه یک مطلب و آن اسلام، همه یک مطلب و آن، شرک نه، اسلام آری. اگر این رمز از دست ما خدای نخواسته گرفته بشود، اگر این شیاطین که الآن عمال امریکا و ممالک دیگر در بین مردم هستند و آشوب می‌کنند، نمی گذارند زراعت ما، کشاورزی ما به جریان بیفتد، نمی گذارند کارخانه های ما به جریان بیفتد، نمی گذارند مدارس ما باز بشود، اگر این عناصر در بین شما باشند و خدای نخواسته رخنه کنند و شما منفعل از حرفهای آنها بشوید و جوانهای ما غفلت کنند و توجه به آنها بکنند و تبعیت از آنها بکنند و در خیابانها راه بیفتند تظاهر بکنند- در زمانی که تظاهر نباید بکنند - اگر خدای نخواسته این اشخاص فعالی که با الهامات شیطانی مردم را می‌خواهند منحرف کنند موفق بشوند. من خوف آن دارم که بساط برگردد به حال اوّل؛ من خوف آن دارم که باز اختناق پیش بیاید؛ من خوف آن دارم که باز استقلالی که ما تحصیل کردیم از دست ما برود.(8)
من امیدوارم که آقایان، در هر جا و در هر محلی هستند، راجع به این مسائلی که الآن پیش است، مِن جمله قضیه این شوراها، جدیت کنند که مبادا یک افراد فاسدی در این شوراها پیدا بشود. برای این که این شوراها تمام مقدرات یک شهرستان دست آنهاست. و اگر خدای نخواسته یک اشخاص فاسد در این شوراها پیدا بشود، ممکن است که شهرستان را، بلکه ایران، بلکه اسلام را به فساد بکشند. باید درست متوجه باشید اشخاصی را که انتخاب می‌کنید سوابقشان را مطالعه کنید، بدانید. خوب، هر شهری می‌داند که افراد معتمد، افراد صحیح، کی ها هستند. در یک شهر، ده- پانزده [نفر از] افرادی که شناسا باشند، از هر تیپی که هستند؛ از هر جمعیتی که هستند، شناسایی کامل: در زمان سابق چه جور بودند؛ در زمان انقلاب چه جور بودند؛ از اوّل انقلاب تا حالا چه جور بودند؛ سوابق خانوادگی شان چه هست؛ عقایدشان چه هست؛ مقدار معلومات شان چه هست.
در هر شهری باید یک همچو اشخاص مؤمن، معتقد، مؤمن به نهضت اسلامی، به جمهوری اسلامی، و منحرف نبودن به یکی از این مکتبهای فاسد را انتخاب کنند، تا ان شاءالله مقدرات شهرتان را در دست بگیرند، و کارها را موافق صلاح ملت و صلاح شهرستان خودتان ان شاء الله اجرا بکنید.(9)
الآن می‌بینم در سرتاسر کشور یک مسائل انحرافی هست. و این مسائل انحرافی نمی‌شود از آن اشخاصی که خودشان مستقیم‌اند باشد. معلوم می‌شود که یک اشخاصی منحرف در اینها وارد شدند؛ مثلاً در کمیته‌ها، در دادگاهها و در بسیج، در همه جا، در رادیو و تلویزیون، در مطبوعات، در بین اینها الآن بسیار اشخاص سالم هستند. اما چون ممکن است گاهی ساده فکری بکنند، و یک کسی که درست نمی‌شناسند، سوابقش را درست اطلاع ندارند، به همان طوری که خودش را ظاهر سازی می‌کند گول بخورند و وارد بکنند، یا در دادگاه وارد بکنند، یا در کمیته‌ها وارد بکنند، یا در مطبوعات که مهم است وارد بکنند. و یک وقت توجه بکنید که دارد منحرف می‌کند آن خطی را که خود ملت داشته است که وحدت در آن بوده است و اسلام هم بوده- این دو انگیزه در رأس همه امور بود- یک وقت می‌بینید که مطبوعات یک راهی می‌رود که طرف چپ دارد می‌رود، یا یک راهی طرف راست دارد می‌رود، از راه مستقیمی که ملت دنبالش هستند- که آن راه اسلام است- منحرف می‌شوند.(10)
هر اندازه‌ای که می‌توانید کوشش کنید که اوّلاً افرادی که انحراف دارند از این مسیر و انحراف دارند از جمهوری اسلامی خودش را جا نزنند. آن افراد این طور نیست که بیایند بگویند ما انحراف داریم و آمدیم با شما کار کنیم. اینها از خود شما شاید بیشتر نمایش بدهند که نه. ما هم همین کار را می‌خواهیم انجام بدهیم ما هم در راه اسلام هستیم. باید شما اشخاصی که همکار می‌خواهید قرار بدهید برای خودتان، شناخته باشید از سابق که اینها وضعشان، وضع خانوادگی‌شان، مسیرشان دردانشگاه اگر بودند، چه طوری بودند؛ در سایر نقاط اگر چنان که کار کرده‌اند، چه جور کار کرده‌اند؛ اینها را همه در نظر بگیرید، و افراد را برای کمک و دخالت در این امر بزرگ انتخاب کنید. و بعد راجع به طرز عمل شما، باید بنابراین بگذارید که هیچ اعتنا به انتقاداتی که ممکن است حتی به این اسمی که شما انتخاب کردید منحرفین بکنند، هیچ اعتنایی به این مسائل نکنید. همان راهی که دارید همان راه را بروید.(11)

راهبردهای تصریحی:

1- می‌بایست درهر بخشی مراقب ورود افراد نفوذی و منحرف از اسلام بود.
2- افراد نفوذی درصدد ایجاد انحراف از اسلام و گرایش به غرب و شرق هستند.
3- افراد فرصت طلب و نفوذی با ظاهر اسلامی سعی می‌کنند در مراکز مختلف نظام رخنه کنند.
4- بررسی سوابق و پیشینه و وضعیت فعلی افراد در جلوگیری از نفوذ آنها لازم است.

نکته استنباطی:

1- افراد نفوذی را می‌توان پیام نظام و جاده صاف کن دشمن دانست که در صدد تخریب پایه و اساس انقلاب هستند.
2- دشمن روی افراد فرصت طلب و نفوذی، حساب ویژه‌ای برای براندازی نظام باز کرده و از آنان حمایت پنهان و آشکار می‌نماید.
3- هر کس که دشمن از او حمایت می‌کند به نوعی در خدمت منافع دشمن است.

پی‌نوشت‌:

1. صحیفه امام (ره)، ج16، صص169و 170.
2. صحیفه امام (ره)، ج 17، صص78 و 79.
3. صحیفه امام (ره)، ج3، ص 325.
4. صحیفه امام (ره)، ج 3، صص360 و 361.
5. صحیفه امام (ره)، ج 5، ص 502.
6. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 252.
7. صحیفه امام (ره)، ج 6، ص 362.
8. صحیفه امام (ره)، ج7، 56.
9. صحیفه امام (ره)، ج10، ص 260.
10. صحیفه امام (ره)، ج 13، صص473 و 474.
11. صحیفه امام (ره)، ج14، ص61.

منبع مقاله :
گردآوری: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت،(1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی(ره)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول



 

 

نسخه چاپی