بهترين راه كنترل وزن
 بهترين راه كنترل وزن
بهترين راه كنترل وزن
نويسنده:فهيمه جاويدمهر
منبع:sharghnewspaper.ir
امروزه به دليل زندگى شهرى كه همراه با فقر حركتى است ميزان اضافه وزن، چاقى و بروز بيمارى هايى چون ديابت، بيمارى هاى قلبى- عروقى و افزايش فشارخون افزايش يافته است و دستورات متعددى براى از بين بردن اين مشكل همراه فرد ارائه مى شود اما از ميان اين روش ها كدام درست است؟
انرژى مورد نياز هر شخص دقيقاً در ارتباط با فعاليت بدنى وى است. هر شخص با سن متوسط به ازاى هر كيلوگرم از وزن خويش به ۳۵ كيلوكالرى انرژى براى هر روز نياز دارد. يعنى يك شخص ۷۰ كيلوگرمى به حدود ۲۵۰۰ كيلوكالرى انرژى نيازمند است. حال هر چه به عمر شخص افزوده مى شود چون از فعاليت بدنى وى به همان نسبت كاسته مى شود جذب همان مقدار انرژى مى تواند به اضافه وزن وى بينجامد.حال اگر شخصى تغذيه روزانه خود را كنترل نكند و تنها روزانه يك قطعه كيك بخورد روزانه ۳۵۰ كيلوكالرى انرژى بيشتر در خود ذخيره مى كند و بعد از ۱۰ روز مقدار انرژى ذخيره شده در بدن ۳۵۰۰ كيلوكالرى خواهد بود و اين به معنى نيم كيلو اضافه وزن براى اين فرد است.زيرا ۷هزار كيلوكالرى انرژى ذخيره به معناى يك كيلو چربى اضافه در بدن است.همان طور كه مى دانيم حدود ۲/۱ تا ۳/۱ درصد مجموع انرژى مورد مصرف ما صرف انرژى بازال مى شود.
انرژى بازال انرژى اى است كه شخص در خلال ۲۴ ساعت كه در روى يك تخت با نور ملايم دراز كشيده باشد مصرف مى كند و آن حدود ۱۴۰۰ كيلوكالرى است و براى هر فرد متغير است.در اثر كم شدن وزن ۱۰ تا ۶۵ درصد بافت هاى پيوندى در اثر نخوردن غذا از بين مى رود.اگر ورزش از روى اصول و منظم باشد بافت هاى عضلانى جديد به وجود مى آيد.وقتى كه به طور جدى ورزش كنيد بافت هاى چربى سوزانده مى شود و اگر تلفيقى از محدوديت غذايى و افزايش انرژى مصرفى روزانه به طور هماهنگ صورت گيرد در مجموع چيزى حدود نيم كيلو هر هفته از وزن شخص كاسته مى شود كه در طول ۶ ماه از سال حدود ۱۲ كيلو از وزن فرد كاسته مى شود. اگر كاهش وزن بيش از نيم كيلو در هر هفته صورت گيرد عوارض جانبى آن شخص را دچار مشكلات بعدى مى كند.
رژيم غذايى افراد چاق بايد به گونه اى باشد كه هر هفته حدود ۲۵۰ كيلوكالرى از برنامه غذايى روزانه شان حذف شود.يك برنامه ورزشى روزانه كه شامل ۲ كيلومتر راهپيمايى باشد نيز مى تواند باعث مصرف حدود ۱۰۰ كيلوكالرى در روز شود. ورزش كلسترول خون را پايين مى آورد و نياز به انسولين را براى بيماران ديابتى كاهش مى دهد. نشانه ها و عوارض اضطراب را از بين مى برد و بدن را در مقابل سرطان مقاوم مى نمايد.غلظت ليپوپروتئين در خون را بالا مى برد و ازدياد فشار خون را تقليل مى دهد. ورزش اشتها را كم مى كند زيرا ورزش وظايف متنوع بدن را به حالت طبيعى درمى آورد و شما را با خودتان و نيازهاى واقعى تان در تماس قرار مى دهد و شما را از اشتهاى ناشى از عادات غلط بازمى دارد زيرا ورزش سطح انسولين در گردش خون را كم مى كند.انسولين اشتها را تحريك مى كند و مردم چاق داراى سطوح بالاى انسولين هستند.
پياده روى يك ورزش عمومى و قابل اجرا در هر مكان و هر زمانى است كه براى همه قابل اجرا است.پس نتيجه مى گيريم رژيم هاى غذايى كه در يك ماه بيشتر از ۲ كيلو از وزن بدن كاسته شود با عوارض كمبود ويتامين ها و ريزمغذى ها همراه است و فرد دچار ريزش مو و افسردگى مى شود.در واقع اگر به كم خورى عادت كنيم و روزانه ورزش كنيم دچار مشكلات اضافه وزن و به دنبال آن بيمارى هاى قلبى، عروقى و... نمى شويم.


نسخه چاپی