جنگ سيبرنتيك
جنگ سيبرنتيك
جنگ سيبرنتيك
نويسنده:
منبع:
تأثيرات اينترنت
اينترنت، محصول علمى و فنى بشر است و مانند هر ابزار ديگرى، مى‏تواند كاربردهاى مثبت يا منفى داشته باشد. آن چه مهم است، بالا بردن كاركرد مثبت، در ابعاد مختلف و جلوگيرى كامل يا كاستن از آثار منفى اين رسانه مهم جهانى است. به يقين ما براى دست‏يابى به توسعه‏اى سريع و همه جانبه و ايجاد تمدنّ اسلامى و عقب نماندن از قافله علم و تمدنّ بشرى، نيازمند استفاده از تكنولوژى و فن‏آورى‏هاى پيشرفته هستيم. يكى از مهم‏ترين اين فن‏آورى‏ها، شبكه جهانى اينترنت است كه در همه زمينه‏هاى علمى، تحقيقى، هنرى، سياسى، تاريخى و مذهبى، مى‏توان از آن بهره برد. با اين حال، مراكزى كه اكنون از طريق اينترنت، اطلاعات غيرعلمى و غيرانسانى را در جهت يكسان‏سازى فرهنگى جهان و مسلّط نمودن فرهنگ منحط غربى و محو ساير فرهنگ‏ها و براى تحقق دهكده جهانى به رهبرى آمريكا ارائه مى‏كنند، صدها برابر مراكزى است كه اطلاعات مفيد و علمى و فنى ارائه مى‏كنند!
جنگ سيبرنتيك
اگر بخواهيم به صورت شفاف درباره جايگاه اينترنت و عملكرد آن در پروژه جهانى‏سازى آمريكا و تأمين منافع آن، صحبت كنيم، بايد بگوييم كه استراژى جديد آمريكا در تعقيب اهداف جهانى خود، به «جنگ سيبرنتيك» مشهور است. اين جنگ، در سال 1993م. توسط «توماس آركوئيلا»، بر اساس مدل جامعه‏شناسى «تالكوت پارسونز»، طراحى گرديد. در حوزه سيبرنتيك، هر سيستم، از دو بخش زير تشكيل شده است:
1. بخش توليد اطلاعات.
2. بخش توليد انرژى.
در اين سيستم، بخش توليدكننده اطلاعات و فكر، بر بخش توليدكننده انرژى، كنترل و نظارت دارد. طراح اين استراتژى مى‏گويد: «بايد از 196 كشور جهان، آمريكا بشود مغز و 195 كشور ديگر، توليدكنندگان انرژى باشند؛ يعنى 195 كشور، بايد فكر و تدبيرشان را از آمريكا بگيرند. سيستم مذكور، داراى دو بخش نرم‏افزارى و سخت‏افزارى است. نرم‏افزارهاى اين سيستم، عبارت است از: سازمان تجارت جهانى )wto(، كنوانسيون رفع تبعيض عليه حقوق زنان و ... و در حوزه سخت‏افزارى، يك نمونه كوچك از ميان ابزارهاى بسيار متعدد، شبكه جهانى اينترنت است كه مغز آن در آمريكاست و به راحتى بر تمامى جريان‏هاى اطلاعات جهانى - كه حجم وسيعى از آنها توسط اينترنت انجام مى‏شود - نظارت داشته، آنها را كنترل مى‏كند.1
بهره بردارى صحيح از اينترنت‏
راه‏كارهاى بهره‏برى صحيح از اينترنت، در جهت گسترش فرهنگ اسلامى، عبارتند از:
1. تهاجم تبليغى را بايد با شيوه‏هاى نوين تبليغى پاسخ داد؛ يعنى با استفاده از اينترنت، مجموعه آثار فرهنگى اسلامى را به اين شبكه جهانى منتقل كرد و راه آشنايى ملت‏هاى ديگر را با فرهنگ اسلامى فراهم ساخت.
2. در كشورهاى اسلامى، با استفاده از شيوه نامه‏نگارى الكترونيكى با صاحب‏نظران، جوانان و كسانى كه آمادگى دريافت پيام‏هاى اسلامى را دارند، مكاتبه شود و سؤالات و نيازهاى آنان پاسخ داده شود.
3. دولت اسلامى بايد شبكه‏اى واحد و مادر از مجموعه شبكه‏هاى داخلى ايجاد كند و سپس ساختار خاصى را براى ارتباط با شبكه جهانى مشخص نمايد. كشورهايى مانند فرانسه نيز ساختار خاصى را براى اتصال به اينترنت ايجاد كرده‏اند.
4. بايد راهى براى گزينش اطلاعات جهانى پيدا كرد تا از ورود اطلاعات آلوده از طريق شبكه جهانى، جلوگيرى شود. صاحب نظران معتقدند كه از نظر تئورى و عملى، امكان آن هست كه با كنترل همه جانبه ارتباطات شبكه، جلوى تماس با مراكز غيراخلاقى گرفته شود.2
آن چه گفته شد، به طور كلان و در سطح برنامه‏هاى ملى - مذهبى قابل طرح و پى‏گيرى است؛ اما آن چه به طور فردى و در هر شرايطى قابل توجه است و نشانه استقلال شخصيت آدمى و گوهر اختيار اوست، صفحه ذهن و دل هوشمند و فعالى‏است كه توانمندى دوسويه دارد؛ هم مى‏تواند آن چه را گرفته ساخته، پرداخته كند و انواع مونتاژها و صحنه‏آفرينى‏ها را داشته باشد و هم مى‏تواند صحنه‏هاى گذشته را محو سازد و صحنه‏هاى جديدى را جايگزين كند.
جهت محو صحنه‏ها، گام‏هاى عملى زير را بايد يكى پس از ديگرى برداشت:
1. قطع ارتباط.
يكى از ويژگى‏هاى انسان، انس و ديگرى نسيان است. انسان از يك سو با هم‏نشينان مأنوس مى‏شود و از سوى ديگر، جدا شدگان را كم‏كم فراموش مى‏كند. از اين رو، قطع ارتباط با ناهنجارها و ناهنجارى‏ها، چه به صورت نيروى انسانى و چه به صورت نرم‏افزارى، كمك شايانى در محو صحنه‏ها مى‏كند.
2. ايجاد تنفر
با بررسى آسيب‏هاى روحى و روانى و حتى جسمى اين گونه تصورات، به طور علمى و واقعى از اين تصورات متنفر شويد. تنفر درونى، موجب محو آثار سوء درونى مى‏شود.
3. از برنامه‏هاى جايگزين سالم استفاده كنيد .
در پايان گفتنى است كه در دوره جوانى و نوجوانى، براى بسيارى عادت به برخى كارها پيدا مى‏شود؛ زيرا وابستگى آنها به خانواده كم شده و دل‏بستگى آنها به زندگى جديد هنوز پيدا نشده است؛ اما در صورتى كه دل‏بستگى به پيوند زندگى جديد پيدا شود و يا حداقل اشتغال روزانه پر حجم شود، اين گونه افكار رخت بر مى‏بندد. از اين رو، جاى نگرانى شديد نيست؛ بلكه به شدت اميدوار باشيد كه دوران تلاطم‏ها و موج‏هاى درياى زندگى، آرام آرام فروكش خواهد كرد و به زودى، به ساحل آرامش خواهيد رسيد.

پى‏نوشت:

1. ر.ك: حسن عباسى، جنگ جهانى چهارم، انتشارات پارسايان، قم: 1382.
2. ر.ك: حميد فغور مغربى، مجله نگاه حوزه، شماره 59-62؛ ص 148.



نسخه چاپی