لباس‏هاى تنگ مغز شما را فشار مى‏دهند
 لباس‏هاى تنگ مغز شما را فشار مى‏دهند
لباس‏هاى تنگ مغز شما را فشار مى‏دهند
نويسنده:دكتر مژده پورحسینی
منبع: مجله پرسمان

لباس‏هاى تنگ مغز شما را فشار مى‏دهند

اندازه لباس و كفش شما چقدر است؟ لباس و كفشى كه هم اكنون بر تن داريد، چگونه است؛ اين يك شوخى نيست و مسئله‏اى كاملاً جدى و بهداشتى است. كسانى كه عادت دارند لباس يا كفش كوچك‏تر از اندازه واقعى خود انتخاب كنند و از پوشيدن لباس‏هاى تنگ و چسبان خوششان مى‏آيد، با يك مشكل سلامتى روبه‏رو مى‏شوند. آنها با اختلال خون‏رسانى مواجه خواهند شد. پوشيدن لباس‏هاى تنگ، خصوصاً اگر ساعت‏هاى طولانى طول بكشد، تأثير قابل توجهى بر خون‏رسانى اعضاى مختلف بدن و سيستم‏هاى حياتى مى‏گذارد و در واقع بدن را با يك مشكل جدى روبه‏رو مى‏كند. وقتى كه پوست به شدت تحت فشار قرار گيرد، مويرگ‏هاى سطحى آن بسته مى‏شوند و جريان خون در آنها متوقف مى‏شود و ما مى‏دانيم كه قسمت اعظم تبادلات اكسيژنى و غذايى در سيستم عروقى بر عهده مويرگ‏هاست. وقتى كه مويرگ‏ها نتوانند در سطح پوست، وظيفه خود را به درستى انجام دهند، پوست به عنوان وسيع‏ترين عضو بدن انسان، دچار كم خونى و انباشتگى مواد دفعى و نوعى خفگى سلولى مى‏شود. اين احساس خفگى و تنگى نفس، در هنگام پوشيدن لباس‏هاى تنگ، كاملاً ملموس و محسوس است و چون مويرگ‏ها، واسطه‏هاى اصلى سرخ‏رگ‏ها و سياه‏رگ‏ها هستند، به علت عدم عبور صحيح و كامل خون از آنها، در سطح پوست، نوعى انباشتگى خون در برخى اعضا و كمبود خون در برخى ديگر رخ مى‏دهد و تعادل عمومى بدن كاملاً آشفته مى‏گردد و درهم مى‏ريزد.
پوشيدن كفش تنگ هم اثرات مشابه و حتى بدترى دارد. پاها كه در علم طب و بهداشت، به عنوان «قلب دوم» انسان ناميده مى‏شوند، در يك نقطه كاملاً مهم و سوق‏الجيشى در سيستم خون‏رسانى بدن قرار گرفته‏اند. اگر پاها تحت فشار دائمى و طولانى قرار گيرند، شاهد اثراتى مشابه نارسايى قلبى از نوع فشارى خواهيم بود. سيستم خون‏رسانى در نقطه تلاقى عروق مهم، با يك انسداد فشار مواجه خواهد شد و خستگى زودرس، احساس مشكل تنفسى، خستگى فكرى و در طولانى مدت، ضعف بينايى و آسيب‏هاى عروقى و عوارض قلبى بر جاى خواهد گذارد.
علاوه بر همه اينها، كفش و لباس تنگ، يك مشكل ديگر نيز ايجاد مى‏كند. شما به زودى متوجه خواهيد شد كه (تمركز حواس) شما بسيار كاهش يافته است و اين يك حقيقت است. لباس و كفش تنگ و نامناسب، به علت وارد شدن مداوم پيام‏هاى عصبى از نواحى تحت فشار، از تمركز فكرى شما خواهد كاست و به اين دليل و دلايل مهم پيشين، قدرت يادگيرى و توانايى‏هاى مغزى و ذهنى شما را تحت تأثير منفى قرار خواهد داد. يك بار ديگر اندازه واقعى كفش و لباس خود را تعيين كنيد و براى سلامت جسم و فكر خود، فقط از اندازه مناسب خود استفاده كنيد.

نامناسب‏ترين زمان يادگيرى

مناسب‏ترين زمان براى فكر كردن و فعاليت‏هاى ذهنى چه وقتى است؟
نامناسب‏ترين زمان براى كارهاى فكرى، يادگيرى و تفكر چه زمانى است؟
آيا به اين موضوع توجه كرده‏ايد كه برخى زمان‏ها بهتر ياد مى‏گيريد و بعضى وقت‏ها كاملاً در يادگيرى ناتوان و درمانده مى‏شويد؟ اين مطلب از نظر علمى قابل بحث و گفت‏وگو است. اوقات مناسب و نامناسب زيادى وجود دارد كه شما مى‏توانيد زمان مطالعه خود را با آنها تنظيم كنيد؛ اما يك زمان وجود دارد كه از همه وقت‏ها براى مطالعه نامناسب‏تر است و هيچ كس هم در اين مطلب شكى ندارد. به ياد داشته باشيد كه هرگز «بعد از غذا خوردن» قصد مطالعه و يادگيرى نكنيد؛ چون كارآيى شما بسيار كاهش خواهد يافت و نهايتاً مغبون و ناراضى خواهيد شد. وقتى معده شما پر از غذاست، جريان خون به سمت دستگاه گوارش منحرف مى‏شود تا مهم‏ترين وظيفه خود را در آن زمان انجام دهد. در هنگام هضم و جذب غذا، گوارش عالى و مطلوب براى بدن شما بسيار واجب‏تر از فعاليت‏هاى فكرى و ذهنى است.
بنابراين، جسم هوش‏مند شما به انتخاب احسن مى‏پردازد و مصلحت وجود شما را در نظر مى‏گيرد و تمامى انرژى و توجه خود را صرف عمليات گوارشى مى‏كند. به همين دليل، خون كافى و مورد نياز براى يادگيرى و ادراك به دستگاه مغزى و عصبى نمى‏رسد و شما بيشتر تلاش مى‏كنيد و كمتر فرا مى‏گيريد. علت خواب‏آلودگى شما بعد از غذا خوردن هم همين است. دستگاه مغزى و اعصاب، توانايى كافى براى هوشيار نگه داشتن ما را نخواهد داشت و ناگزير تن به استراحت و خواب خواهد داد؛ البته توجه به اين نكته مهم است كه اندكى خواب و استراحت، بهترين كارى است كه شما بعد از صرف غذا مى‏توانيد انجام دهيد. همه اين مطالب در صورتى صادق است كه شما به ميزان كافى و به قدر نياز خود غذا خورده باشيد؛ اما خدا نكند كه اهل علمى زمام اختيار غذا خوردن را از كف دهد. معده انباشته و متورم تا ساعت‏ها شما را اذيت خواهد كرد و علاوه بر احساس‏هاى ناخوشايند گوارشى، قدرت ذهنى و يادگيرى شما را چندين ساعت به شدت كاهش خواهد داد و تازه پس از اين ساعات، خستگى عمومى ناشى از تلاشى كه جسم بيچاره شما براى هضم و جذب آن همه خوراكى انجام داده، نمايان خواهد شد و خلاصه آن كه اميد نداشته باشيد كه تا روز بعد، افقى براى يادگيرى شما گشوده شود.

كليد طلايى آرامش

اين كليد طلايى را هم به عنوان حسن ختام به دست شما مى‏سپارم تا در بحرانى‏ترين لحظات بتوانيد به آسانى آرامش خود را بازيابيد. در طب فشارى، نقاط متنوعى براى ايجاد آرامش و تمركز وجود دارد كه مهم‏ترين آنها نقاطى در ناحيه ابروهاست. دو نقطه در بالاى ابروها، چنانچه به صورت مداوم و دورانى چند لحظه تحت فشار قرار گيرند، كانال‏هاى انرژى را به سمت سيستم مغز و اعصاب باز نموده، موجب بازگشت آرامش و تعادل روحى و عصبى مى‏گردند و يك نقطه در ميان دو ابرو كه از همه مهم‏تر است، با فشار ملايم انگشت‏ها حال ما را دگرگون مى‏كند.
شما هم شايد ناخودآگاه وقتى كه خيلى عصبى و آشفته هستيد، دستان خود را به سمت پشيانى برده؛ ابروان خود را ماساژ مى‏دهيد. اين يك هدايت درونى غيرارادى است كه شعور ناخودآگاه ما آن را راهنمايى مى‏كند. از اين به بعد مى‏توانيد كاملاً آگاهانه و با اطلاع كامل از اثرات مفيد و سلامتى‏بخش آن در هنگام ناراحتى و اضطراب، چشمان خود را ببنديد؛ در حالت آرامى بنشينيد و با دو انگشت اشاره و نشانه، ناحيه ميانى ابروها را به آرامى و به صورت چرخشى با دوران مختصر در طول چند دقيقه به طور مداوم و بى‏وقفه تحت فشار قرار دهيد؛ پس از يك بار انجام اين كار، آثار آرامش‏بخش و تمركزآفرين آن را احساس خواهيد كرد و در هنگامى كه سر جلسه امتحان دست و پاى خود را گم كرده‏ايد و يا ساعاتى پيش از امتحانات نهايى كه نگران حجم باقيمانده درس هستيد و يا در موقعيت تصميم‏گيرى‏هاى بزرگ و حياتى و در هر وضعيت نامطلوب و اضطراب‏آور ديگرى، از اين روش آسان و مؤثر بهره ببريد.

منابع‏

1- محمد رضا يحيايى، دايرة المعارف هفت طب دنيا، 1374.
2- توماس اندرولى، مبانى طب داخلى سيسل، ترجمه رضا ملك زاده، نشر اشتياق، 1380.
3 - ابوالفضل ارجمند، طب فشارى، نشر فاضل، 1377.
4- ويلسون پاوول، كتاب كوچك آرامش، نشر فراوان، 1380.
5- نيك آنيتا، 60 نكته براى موفقيت در امتحان، نشر قديانى 1380.
6- فيلد ليندا، 60 نكته براى زندگى بهتر، نشر قديانى 1380.



نسخه چاپی