دوستان چاق کننده
 دوستان چاق کننده
دوستان چاق کننده
تحقيقات جديد به پرسشي که مدتها ذهن بسياري از افراد چاق را به خود مشغول کرده بود، پاسخ داده است: آيا دوستان و اطرافيان در چاقي من موثرند؟ بله، آنها بدون شک موثر هستند. معمولا اين دوستان يا خودشان اضافه وزن دارند يا افرادي پرخور هستند.
به مصداق ضرب المثل "کبوتر با کبوتر، باز با باز.." همه ما تمايل داريم اوقات خود را با افرادي بگذرانيم که شبيه خودمان باشند. در حضور چنين افرادي احساس آرامش ميکنيم. شخصي که مشکل اضافه وزن دارد، احتمالا علاقه چنداني به وقت گذراني با شخصي باريک اندام يا دوستي که رژيم دارد، نشان نميدهد. او احتمالا با اين افکار خود را معذب ميکند که براي نزديکي با اين افراد يا بايد رژيم بگيرد يا بهتر است لاغر باشد.
به اين ترتيب، نه تنها رژيم غذايي شما بر دوستاني که انتخاب ميکنيد موثر است، بلکه دوستان شما هم ميتوانند بر رژيم شما تاثير بگذارند. غذا خوردن با دوستان ميتواند بسيار لذتبخش باشد. اما هنگامي که ما با افرادي که دوست داريم غذا ميخوريم، امکان اينکه حساب و کتاب غذايي که ميخوريم، از دستمان خارج شود بسيار زياد است. هنگامي که در گير و دار يک گفتگوي گرم و جذاب هستيم، توجهي به تعداد لقمه ها نداريم و دقت نميکنيم که اين دومين يا سومين بشقاب غذايي است که براي خود کشيده ايم. از طرف ديگر ما در جمع دوستان، مدت زمان بيشتري را به غذا خوردن اختصاص ميدهيم زيرا اوقاتي خوش را ميگذرانيم و ميخواهيم همچنان به گفتن و شنيدن ادامه دهيم. از طرف دیگر، ادب حکم میکند تا زمانی که دیگران مشغول غذا خوردن هستند نباید از سر میز بلند شد.

غذا خوردن و خرید کردن

اینرا دیگر همه میدانیم که خوردن هم مانند خرید کردن است، هر چه بیشتر در فروشگاه بمانیم، بیشتر خرید میکنیم و هر چه بیشتر سر سفره بنشینیم، بیشتر میخوریم. بنا به گفته جان دی کاسترو (John de Castro)، روانشناس دانشگاه هوستون در تگزاس، این تمایل به غذا خوردن با دوستان به قدری شدید است که میتوان آنرا با فرمولهای ریاضی محاسبه کرد.
به طور متوسط، هنگام غذا خوردن با یک نفر دیگر، حدود 35% بیشتر از زمانی که تنها هستیم غذا میخوریم. (همسران چنین تاثیری بر روی یکدیگر ندارند زیرا پس از مدتی الگوی غذایی مشخص و ثابتی پیدا کرده و ناخودآگاه آنرا رعایت میکنند.) حالا اگر با گروهی متشکل از 7 نفر یا بیشتر همراه باشید ، تا 96% بیش از حد عادی غذا خواهید خورد و با گروهی چهارنفره، چیزی میان این دو، یعنی 75% بیشتر از زمانی که به تنهایی غذا میخورید، کالری مصرف خواهید کرد. شاید یکی از دلایل اینکه دوستان نزدیک و اعضای خانواده محدوده وزنی مشابهی دارند، همین باشد. بعضی از خانواده ها لاغرند و بعضی نیستند. اگر تعدادافراد چاق در یک خانواده بیشتر باشد، کاهش وزن بسیار مشکل خواهد شد زیرا تعداد دفعات، مقدار و زمانی که صرف غذا خوردن میشود بیشتر است و برای پرهیز از این عادات، فشار بیشتری بر شخص رژیم گیرنده وارد خواهد کرد.

چرا تنها باشید؟

با همه این احوال، نگران نشوید، تصور نکنید که باید بین داشتن دوست و کمر باریک یکی را انتخاب کنید. تنها مراقب باشید که هنگام غذا خوردن، خود را با دوستانی که مطابق روش شما هستند، منطبق کنید. اگر قصد دارید وزن کم کنید، با دوست یا دوستانی ناهار صرف کنید که عادات غذاییشان مشابه و مطابق با رژیم شما باشد، نه گروهی که معمولا با آنها پیتزا میخورید. همچنین، سعی کنید کنار کسی بنشینید که آهسته غذا میخورد. شما برای همراهی با او مجبور به کم کردن سرعت غذا خوردن خود خواهید شد. و در نهایت، اگر قصد دارید پس از مدتها با چند دوست قدیمی و رفیق گرمابه و گلستان همراه شوید، قانون "فقط دو تا" را رعایت کنید. به این معنا که علاوه بر غذای اصلی، تنها مجاز به خوردن دو ماده غذایی اضافه هستید که مثلا میتواند یک پیش غذای کوچک و دسر یا دو قطعه نان باشد. اما نباید از دو مورد بیشتر شود. اگر این نکات ساده را رعایت کنید، احساس محرومیت نخواهید کرد، احتمال پرخوری شما به شدت کاهش یافته و از طرفی، همچنان محبوب دوستان باقی خواهید ماند.


نسخه چاپی