علم رده بندی چیست؟
علم رده بندی چیست؟

 

نویسنده: رونالد یانگ
مترجمان: محمدباقر نوبخت، سیدكامران یگانگی



 

علم رده بندی(1) روشی است كه ساختار لازم برای سازماندهی اطلاعات، اسناد و كتابخانه‌ها را در یك شكل منسجم فراهم می‌كند. این ساختار به مردم كمك می‌كند تا نسبت به ذخیره و بازیابی داده‌ها و اطلاعات موردنیاز در سراسر سازمان به نحو احسن اقدام كنند. همچنین موجب ایجاد گردش كار طبیعی و نیازهای دانش در ساختار بصری می‌گردد.
- علم رده بندی می‌تواند به عنوان یك طبقه بندی به حساب آید، به عنوان مثال،‌ «جدول مطالب»(2) برای سرمایه دانش سازمان. علم رده بندی همچنین اشاره‌گرهایی(3) مبتنی بر تخصص و دانش انسانی فراهم می‌كند.
: علم رده‌بندی به طور معمول شامل موارد زیر است-
یك سسله مراتب هدایت كننده از مفاهیم و اصطلاحات و -
برچسب اطلاعات كه بیشتر عناصر محتوایی را شناسایی و دسته بندی می‌كند -
- علم رده بندی همچنین می‌تواند شامل طبقه بندی كردن ابرداده‌ها(4) نیز باشد، كه اجازه می‌دهد تا داده‌های اولیه و یا اطلاعات به طور سیستماتیك مدیریت و اصلاح شوند. این ابرداده‌ها نتیجه یك ساختار سلسله مراتبی است، كه اگر به درستی انجام شود، نه تنها اجازه می‌دهد تا نقشه برداری(5)‌توسط كلمات انجام شود، بلكه اجازه می‌دهد تا نقشه‌برداری را توسط مفهوم و استنباط نیز انجام داد.

چرا علم رده بندی مهم است؟

- به طور سنتی، اینترانت یك شركت اغلب نقطه شروعی برای راه حل علم رده بندی است. سازمان ها كشف كردند كه چگونه اطلاعات مأموریتی- بحرانی(6) می‌توانند بهتر طبقه‌بندی، ذخیره و بازیابی شوند.
- وقتی كه كاركنان می‌توانند اطلاعات موردنیاز برای كار خود را به سرعت جستجو و بازیابی كنند، یك سازمان نیز می‌تواند مقدار زیادی از زمان خود را صرفه جویی نماید.
- یك موتور جستجو نمی تواند محتوای مربوطه و یا زمینه جستجو را فراهم كند و به كاربران نمی گوید كه تمام چیزهای موردنیاز خود را دارند. یك موتور جستجو در جستجوهای هدفمند مربوط به محتوای شناخته شده و یا هنگامی كه با علم رده بندی تركیب شده، مؤثر می‌باشد.
- علم رده بندی بازیابی مؤثر، دست یابی و شناخت محتوا را كه برای كاربران هدف مهم است، تسهیل می كند. همچنین علم رده‌بندی یك چارچوب مشترك از منابع برای كاركنان فراهم می‌كند.
- بسیاری از سازمان‌ها در حال ایجاد و اجرای ساختار علم رده‌بندی به عنوان نظارت بر دارایی های دانش خود و برای ایجاد نیروی كار مشترك هستند. علم رده بندی همچنین می‌تواند برای ایجاد اجماع، تفاهم و چشم انداز مشترك و كمك به تقسیم بندی سیلوهای كاركردی سازمان مورد استفاده قرار گیرد. سازمان‌ها در حال حاضر شروع به درك اهمیت ارتباط بین فرهنگ سازمانی و علم رده‌بندی و داشتن زبان مشترك برای صحبت در مورد اطلاعات مأموریتی- بحرانی نموده‌اند.

راهنمای عملكرد برای ساخت علم رده‌بندی

- علوم رده بندی نمی‌توانند همه چیز برای همه مردم باشند. اگر ساختار علم رده بندی بیش از حد وارد جزئیات شده باشد، محتوا به راحتی قابل بازیابی نمی باشد. اگر جزئیات كافی وجود نداشته باشد، علم رده بندی مفید نمی باشد.
- یك هدف كسب و كار انتخاب كنید و دامنه علم رده بندی را محدود كنید. میزان تلاش و علم رده بندی را به اندازه موردنیاز قیاس كنید.
- یك ممیزی دانش انجام دهید تا دریابید اطلاعات چگونه در سراسر فرآیندهای كسب و كار در سازمان تولید، جاسازی و استفاده می‌شوند. فرآیندهای توسعه علم رده بندی باید با جوامع، نیازهای كسب و كار و راه حل ها، سازگار شده باشد.
- پیش نویسی از ساختار علم رده بندی در سطح بالا تهیه كنید كه تمام اطلاعات نیاز مورد نیاز سازمان را در بر گرفته باشد.
یك رده‌بندی اولیه مربوط به اثبات مفهوم تهیه كنید. هریك از ابعاد و زیرمجموعه‌ها باید مجزا باشند. شرایط باید روشن و توسط جامعه كاربران قابل درك باشد.
- تمام كاربران و ذینفعان را گرد هم آورید و در رده بندی اثبات مفهوم، اتفاق نظر به وجود آورید. علم رده‌بندی را براساس ورودی‌های آنها تصحیح كنید.
- جزئیات را به علم رده بندی اضافه كنید و روابط منطقی را برای اینكه مطمئن شوید كه همه موارد در همان سطح از كیفیت واقعی قرار دارند، بررسی كنید. عمق محتوا باید نسبتاً یكنواخت باشد. حتی توزیع محتوا كمك می‌كند تا كاربر موارد بی ربط را فیلتر كند.
- فن آوری و ابزار اجرای سیستم مدیریت محتوا را براساس علم رده بندی ارزیابی كنید.
- یك سیستم نگهداری و نظارت برای اصلاح و به روز كردن علم رده‌بندی به صورت منظم ایجاد كنید.

سطح 1بعد

مدیریت دامنه

شرح بعدی

این یك مخزن از دارایی دانش مربوط به مدیریت است

سطح 2

سطح3

سطح 4

سطح 5

اظهارنظرها

مدیریت دانش

 

 

 

شامل تمام مراجع مربوط به مدیریت دانش

 

مفاهیم عمومی

 

 

 

 

 

چارچوب مدیریت دانش

 

شامل تمام مراجع مربوط به چارچوب مدیریت دانش

 

 

رویكرد اجرا

 

شامل تمام مراجع مربوط به رویكرد اجرا

 

تكنیك ها و ابزارها

 

 

 

 

 

جوامع تجربی

 

 

 

 

داستان سرایی

 

شامل تمام مراجع مربوط به داستان سرایی

شكل1.مثالی از ساختار علم رده بندی

ویدئو

یك ویدئوی مفید علم رده بندی در آدرس زیر وجود دارد:
www.youtube.com/watch?v=qGymV0ZCme4&feature=player_embedded

پیوندهای مفید

http://drupal.org/projerct/modules
www.apqc.org

پی‌نوشت‌ها:

Taxonomy .1
The Table of Contents .2
3. Pointer
4.Meta Data
5. Mapping
6. Mission-Critical

منبع مقاله :
یانگ، رونالد،(1391)، ابزار و تكنیك‌های مدیریت دانش، مترجمان: محمدباقر نوبخت، سیدكامران یگانگی، تهران: مركز تحقیقات استراتژیك، چاپ اول



 

 

نسخه چاپی