شایع ترین سرطان زنان-بخش دوم
 شایع ترین سرطان زنان
شایع ترین سرطان زنان-بخش دوم
نويسنده:دكتر حسین برهانی
منبع:ماهنامه پيام زن
به طور كلی زنانی كه به هر علتی احساس ناراحتی و بیماری در سینه می‏كنند، تقریبا 20ـ15% موارد مراجعات به درمانگاههای جراحی و زنان را تشكیل می‏دهند. این گروه از خانمها ممكن است دارای ترشحی غیر طبیعی از نوك سینه‏ها باشند یا اینكه توده‏ای در سینه خود لمس نمایند و یا درد و تورمی در این ناحیه داشته باشند. سابقا به علت ناشناخته بودن عوامل بیماری و سیر آن و همچنین ترس از مرگ و یا نقص عضو، این گروه بیماران دچار هیجان و اضطراب شدیدی می‏شدند، ولی امروزه به دلیل آگاهی زنان و آشنایی آنان با روشهای ساده «معاینه خود» به ندرت شاهد مراحل پیشرفته سرطان سینه هستیم و معمولاً بیماری در مراحل اولیه، تشخیص داده می‏شود. در مورد كشور ما متأسفانه به این علت آمار دقیقی از مراجعات زنان به درمانگاهها در دست نیست و میزان ابتلاء به این سرطان نیز دقیقا معلوم نیست؛ اما در جوامع غربی از هر 14 زن یك نفر دچار این بیماری است و از هر 20 نفر، یك نفر به علت سرطان سینه فوت می‏كند.سرطان سینه تقریبا به عنوان یك بیماری تمدن غرب به شمار می‏رود ولی شیوع این بیماری خطرناك، حاكی از گسترش جهانی آن است. بالا بودن سن ازدواج، یعنی ازدواج بعد از 30 سالگی یكی از عوامل این بیماری است. در واقع بالا بودن سن اولین حاملگی در بروز این بیماری مهم است. با توجه به اینكه در جوامع غربی میل به ازدواج و حاملگی بسیار كاهش یافته است و همچنین در بین زنان غربی، تغذیه كودك با شیر مادر تقریبا فراموش شده است، لذا می‏توان نتیجه‏گیری نمود كه در دیگر كشورها نیز این خطر بالقوه وجود دارد كه با روی آوردن به فرهنگ غرب، در آینده منتظر شیوع بیشتر این بیماری مهلك در بین زنان باشیم. همان‏طور كه قبلاً نیز گفتیم خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی كه به كودكان خود شیر می‏دهند بسیار كمتر است.

علائم و نشانه ‏های سرطان سینه:

مطمئنا مهمترین عامل در تشخیص سرطان سینه، خود بیمار است و در واقع او اولین كسی است كه متوجه علائم و تغییرات در این قسمت از بدنش می‏شود. مهم است این است كه بیمار به محض احساس علائم مهم نظیر درد، توده و تورم در سینه خود، باید آن را بپذیرد و سعی نكند از ترس بیماری آن را انكار كند زیرا هر چه مراجعه به تعویق بیفتد پیش‏آگهی بیماری نیز بدتر و وخیم‏تر خواهد شد. علاوه بر این، گاهی ممكن است مدتها قبل از اینكه بیمار پی به وجود این علائم ببرد، این بیماری با یك سیر مرموزانه‏ای در مراجعه به پزشك عواقب بسیار خطرناكی به دنبال دارد. و اما علائم:

1ـ وجود درد:

مثل سایر بیماریها، درد یكی از اولین علائم سرطان سینه است. اگر درد متغیر باشد و با سیكل قاعدگی تغییر كند، می‏تواند به علت تغییرات هورمونی و فیزیولوژیك باشد. معمولاً قبل از قاعدگی، بیمار از یك فشار روحی رنج می‏برد و دچار درد سینه‏ها می‏شود و این یك امر طبیعی است. گاهی درد ارتباطی با سیكل قاعدگی ندارد. در این صورت به طور قطع نمی‏توان اظهار نظر كرد، اما ممكن است این چنین درد با سرطان سینه مربوط باشد و یا ناشی از التهاب و عفونت یا فیبروآدنوم باشد.
وجود سابقه اختلال و ناراحتی در سینه‏ها مثل سابقه آبسه، ضربه و كیست، سن اولین حاملگی و تعداد حاملگیها، شیردهی به كودكان ممكن است احتمال ضایعه سرطانی و بدخیم سینه را كمتر كند.

2ـ وجود توده در سینه:

همان‏طور كه گفتیم بیمار اولین فردی است كه وجود توده را احساس می‏كند. اگر توده نرم باشد معمولاً جای نگرانی نیست و می‏تواند ناشی از تجمع چربی در این ناحیه باشد كه اصطلاحا آن را لیپوم می‏گویند. و یا ممكن است یك كیست نرم و شل معمولی
باشد. در مواقعی كه توده سفت باشد، بخصوص اگر حدود آن را نتوان از بافت طبیعی تشخیص داد، به وجود بیماری فیبروآدنوز مشكوك می‏شویم. اگر توده قابل لمس سخت باشد و با چسبندگی به بافتهای سطحی یا عمقی همراه باشد، شدیدا به نفع تشخیص سرطان سینه است.

3ـ تغییرات پوست سینه:

الف ـ توده‏های قابل رؤیت به نفع كیست، سرطان و یا فیبروآدنوم خیلی بزرگ سینه است.
ب ـ فرورفتگی در پوست سینه شدیدا به نفع سرطان سینه است، حتی اگر خیلی خفیف باشد. بنابراین توصیه می‏شود كه در صورت مشاهده هرگونه فرورفتگی و در واقع كشیده شدن پوست به داخل نسج سینه، باید هر چه سریعتر به پزشك معالجه مراجعه نمود و آن را به عنوان زنگ خطری برای احتمال وقوع سرطان در نظر گرفت.
ج ـ اگر بر روی یك توده قابل لمس سینه رنگ پوست به رنگ پوست پرتقال باشد، علامت مشخصه سرطان است. رنگ قرمز پوست معمولاً عفونت را مطرح می‏كند.

4ـ زخم:

زخم در روی سینه احتمال سرطان غفلت شده افراد پیر را مطرح می‏نماید.

5ـ اختلالات نوك سینه:

همان‏طور كه گفتیم توكشیدگی یا فرورفتگی نوك سینه احتمال یك ضایعه عمیق و سفت مثل سرطان یا گشاد شدن مجاری شیری را مطرح می‏نماید. ضایعات پوستی از جمله اگزما كه ناحیه نوك سینه یا هاله رنگی نوك سینه را درگیر می‏كند، اگر چنانچه یكطرفه باشد، یك نوع بیماری به نام بیماری «پاژه پستان» را كه تظاهری از سرطان است، مطرح می‏كند. ترشح غیر عادی از نوك سینه نیز علامت مهمی در تشخیص این بیماری است. اگر ترشحات سبز رنگ باشند می‏تواند دلیل بر وجود كیستهای فیبروآدنوز، یائسگی و گشادشدگی مجاری شیری باشد. ولی در صورتی كه این ترشح خون‏آلود باشد سرطان سینه را مطرح می‏كند..
ادامه دارد


نسخه چاپی