راههاي تسلط بر اعصاب
 راههاي تسلط بر اعصاب
راههاي تسلط بر اعصاب
منبع: www.porsojoo.com
برای تقویت حلم و بردباری باید طبق برنامه‏ای جدی به تقویت اراده خود بکوشید و همواره سعی کنید برخود مسلط باشید، در این رابطه راه‏های مختلفی وجود دارد ولی مهم آن است که در راه درمان آن کاملا جدی و قاطع باشید و آنچه پیشنهاد میشود را بدون کمترین کاستیبه اجرا گذارید:
1) کاملا به خود مطمئن باشید که میتوانید روحیه خود را تغییر دهید ولی برای نتیجه گیری عجول نباشید، بلکه با خود فکر کنید باید حداقل یکسال روی خود کار کنید و اگر چنین کنید حتما پس از آن دگرگون خواهید شد.
2) از حساسیت بیش از حد در هر زمینه بپرهیزید.
3) همواره در هر مساله‏ای ابتدا از دیگران انتظار بدترین برخورد را داشته باشید و خود را برای تحمل آن آماده کنید. این مساله باعث میشود برخوردهای بهتر از مورد انتظار در شما ایجاد خوشنودی نماید. در حالیکه اگر همیشه انتظار برخورد خوب داشته باشید چه بسا نتیجه عکسخواهید گرفت.
4) با خود شرط کنید که هیچ گاه و در هیچ شرایطی برخورد تند نداشته باشید و اگر ناگهان از شما چیزی سرزد خود را جریمه کنید؛ مثلا تصمیم بگیرید - یا در صورت امکان نذر کنید - که مثلا اگر بر سر کسی فریاد زدید فلان مبلغ صدقه بدهید، یا شب نماز شب بخوانید، و یا یک روزروزه بگیرید. کارآیی این روش، بسیار بالا است و بسیاری از علمای بزرگ بدینسان تمرین عملی و خودسازی نموده‏اند.
5) از تفریحات‏سالم و تقویت کننده اراده؛ مانند کوهنوردی و... نیز استفاده کنید.
6) در تصمیم‏گیریها حتیالامکان با افراد عاقل و پخته مشورت نمایید و از اقدامات عجولانه و مطالعه نشده بپرهیزید.
7) بیشتر با افراد خوش خلق و غیر عصبی معاشرت کنید.
8) شرح موارد فوق را در جدولی بنویسید و موارد انجام یا تخلف در هر روز را یادداشت نموده و همواره سعی بر تقلیل موارد تخلف نمایید.
9) نتیجه را پس از مدتی گزارش نمایید.
در مواردی که ناراحتی عصبی بر شما فشار وارد میکند در فضای آزاد و یا دربسته فریاد بکشید و با مشت زدن به بالشت و یا اشیاء دیگر فشار عصبی را تخلیه نمایید.
ضمنا به تلاوت قرآن و خواندن نماز بیشتر بپردازید که به فرموده قرآن : نماز را در طرف روز بپا دارید و در ساعات تاریکی شب که البته خوبی و نیکیهای شما زشتیها وبدکاریها را از میدان بیرون میبرد{M، (هود، آیه 114).
در پایان تأکید میشود برای کنترل پرخاشگری خود، باید با استفاده از راه‏کارهای مختلف (همچون مطالبی که در بالا ذکر شده) به کاهش عوامل ناراحتیزا اقدام نمایید؛ گرچه دعا کردن و ارتباط با خدا در این راه مؤثر است؛ ولی حلم و بردباری و اجتناب از پرخاشگری،موهبتی نیست که بدون تلاش و کوشش به دست آید، بنابراین ضمن حرکت در این جهت و از بین بردن عوامل پرخاشگری، از خداوند نیز تقاضا کنید که در این راه شما را موفق بدارد. تلاوت قرآن، خواندن نماز، حضور قلب در نماز و توجه بیشتر به آن، در این مسیر به شما کمکخواهد کرد.مطالعه زندگی پیامبر اکرم(ص) و پیشوایان معصوم(ع) و توجه بر حلم و بردباری و سعه صدر آنان در برابر آن همه ناملایمات و سختیهای فراوان، عامل دیگری در جهت کاهش پرخاشگری است.ضمنا همان‏طور که خودتان نیز نوشته‏اید، بیرون رفتن از منزل و گشت و گذار مختصر در بهبود روحیه شما مؤثر است، بنابراین تفریح سالم، پیاده‏روی، صحبت با دوستان و معاشرت با آنان برای شما مفید و مناسب است .


نسخه چاپی