علل و آثار سیگار کشیدن
علل و آثار سیگار کشیدن

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون


 

وجود عوامل بسیاری افراد را برآن می‌دارد به استعمال دخانیات روی آورند، و این عادت به صدها طرق مختلف می‌تواند به فرد آسیب برساند. این مقاله اطلاعاتی را در مورد علتهای استعمال دخانیات و اثراتی را که بر روی سلامتی دارد برای شما فراهم ساخته است.
از سنین جوانی، در مورد اثرات زیان‌بخش کشیدن سیگار و این که به چه علت بایستی از آن حذر کنیم تذکراتی به ما داده شده است، اما همانطور که بزرگ‌تر می‌شویم، در می‌یابیم که اکثریت مردم به گونه‌‌ای غیرقابل جبران به آن اعتیاد پیدا کرده‌اند. این امر در این واقعیت ریشه دارد که سیگار منبع بزرگ درآمد برای دولت محسوب می‌شود و ممکن است هرچه تلاش کنند، نتوانند بر این واقعیت که درآمد هنگفتی برای آنها فراهم می‌سازد، سرپوش بگذارند. تنها همین دلیل کافی است که استعمال دخانیات هرگز توسط دولت ممنوع نشود، به رغم آنکه اثرات آن دامنگیر بسیاری از مردم شده است.
سرطان ریه و سرطان دهان از بزرگترین موارد مخاطره‌آمیز ناشی از کشیدن سیگار بوده و یک نخ سیگار به تنهایی حاوی هزاران ماده شیمیایی مضر می‌باشد. افراد بسیار کمی وجود دارند که در واقع می‌توانند این خطرات را تشخیص داده، و آن را از همه نظر ترک کنند. اگرچه حدود 480000 نفر هر ساله تنها در ایالات متحده به علت کشیدن سیگار جان خود را از دست می‌دهند، لیکن تعداد افراد سیگاری به طور مداوم در حال افزایش بوده و آنان دست از کشیدن سیگار برنمی‌دارند. نه تنها افراد سیگاری تحت تأثیر اثرات زیان‌بار آن قرار دارند، بلکه افراد غیرسیگاری هم بدلیل استنشاق دود سیگار به طور غیرمستقیم متأثر از این اثرات می‌باشند. اجازه دهید به علتهایی که افراد شروع به کشیدن سیگار می‌کنند، نگاهی بیاندازیم.

چرا مردم به استعمال دخانیات روی می‌آورند؟

هنگامی که در مورد استعمال دخانیات صحبت می‌کنیم، معمولاً روی سخنمان سیگار است، اما مواد بسیار دیگری وجود دارند که کشیده می‌شوند و برای بدن انسان نیز خطرناکند. همانطور که همه ما می‌دانیم، سیگار حاوی ماده‌ی بسیار مضر شناخته شده‌ای تحت عنوان نیکوتین بوده که در دراز مدت باعث آسیب غیر قابل برگشتی می‌شود. برای آنکه به چند وچون علل بالقوه و پنهانی آن پی ببریم، لازم است به خصوصیات روحی نهفته‌ی افرادی پی ببریم که که این به انجام عادت ادامه می‌دهند. مشکلات نوجوانان و زنانی که سیگار می‌کشند نیز موردی است که باید به شیوه‌ای مسئولانه مورد توجه قرار گیرند.
در این بخش برخی از متداول‌ترین علل دیده شده را عنوان کرده‌ایم.
• فشار همسالان. بزرگترین دلیلی است که نوجوانان با آن شروع می‌کنند.
• احساس استرس و خستگی. نیکوتین قطعاً موجب احساس آرامش در فرد می‌شود، اما این احساس به قیمت دردناک اعتیاد به دست می‌آید.
• بزرگ شدن در خانه یا محیطی که اطرافیان فرد به طور مرتب مشغول استعمال دخانیاتند.
• تجربه‌ی فقدان محض منع استعمال دخانیات.
• جهل در مورد تمام آسیب‌ها و خطرات مربوط به آن.
پی بردن به این حقیقت که چرا مردم سیگار می‌کشند، چیزی است که تنها می‌تواند از طریق استنباط فطری و سرشت فرد به طور کامل درک شود. افراد مختلف، دلایل متفاوتی برای انجام این عادت دارند و تهیه‌ی فهرستی جامع و کلی تقریباً غیرممکن است.

اثرات استعمال دخانیات

در اینجا اثرات کشیدن سیگار را آورده، و نیازی به گفتن نیست که بسیاری از این آثار، برای سلامت و بهزیستی فرد خطری واقعی محسوب می‌شوند.
• افزایش فشار خون و ضربان قلب.
• فرد ممکن است پس از کشیدن یک سیگار برای یک دوره کوتاه و یا زمانی طولانی، دچار سرگیجه و تهوع شود.
• اشتهای فرد بطور قابل توجهی کم می‌شود.
• همچنین حس چشایی و بویایی فرد تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
• چشمان فرد شروع می‌کنند به آب آوردن.
• بر گردش خون در بدن تأثیر منفی خواهد گذاشت.
• سرفه مزمن و تنگی نفس، اغلب تجربه خواهد شد.
• سیگار لکه‌ای زرد بر روی انگشتان دست و دندان و لکه‌ای سیاه بر روی لبها برجای خواهد گذاشت.
• سیستم ایمنی بدن فرد را ضعیف می‌کند.
• همچنین به طور کلی بر توانایی فیزیکی و استقامت فرد تأثیر گذاشته و آنها را تضعیف می‌سازد.
• بدلیل به وجود آوردن چین و چروک و خطوط قابل رؤیت در صورت، باعث می‌شود که فرد پیرتر به نظر برسد.
• خطر ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات مختلفی مانند حمله قلبی، اختلالات عروق کرونر، انواع سرطان، عفونت دستگاه تنفسی، زخم معده، بیماری عروق محیطی و آمفیزم را افزایش می‌دهد.
تمام این عوارض بایستی کافی باشند که هرکس از خود انگیزه‌‌های واقعی پشت این عادت را بپرسد. همچنین این واقعیت را نبایستی نادیده گرفت که این اثرات، افراد را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهند. تمام آن به تعداد سیگارهایی که فرد در روز می‌کشد، مدت زمانی که به این کار مشغول است، سلامت کلی و توانایی فیزیکی فرد و شیوه‌ی زندگی که پیش می‌برد، بستگی دارد.

آمار و اطلاعات

در اینجا برخی از اطلاعات و آمار مربوط به مرگ و میر آورده شده است که باید زنگ خطری برای بیدار کردن هر فرد سیگاری به حساب آید.
• 90% موارد سرطان ریه به دلیل استعمال دخانیات می‌باشد و 20% مرگ و میر ناشی از توتون و تنباکو می‌باشد.
• افرادی که سیگار می کشند 20 مرتبه بیشتر احتمال دارد به نوعی سرطان مبتلا شوند.
• حدود 25% از بزرگسالان و 30% از دانش آموزان دبیرستانی در ایالات متحده به کشیدن سیگار علاقه دارند.
• دود غیرمستقیم سیگار موجب می‌شود که سالانه حدوداً 33000 نفر در ایالات متحده جان خود را از دست بدهند و نیز خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های قلبی 35%-20 افزایش می‌یابد.

منبع: وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده

هنگامی که سیگار را با وید weed یا ماری‌جوانا مقایسه کنید، تفاوت‌های بسیاری خواهید یافت. ضرر سیگار قطعاً بیشتر از وید بوده و این چیزی است که باعث تعجب بسیاری از مردم می‌شود، نظر به اینکه ماری‌جوانا غیرقانونی بوده و به عنوان یک ماده‌ی مخدر طبقه‌بندی شده است. این ماده قطعاً کمتر از توتون و تنباکو مضر بوده و قطعاً کمتر از سیگار اعتیاد آور است. دلیل آنکه قانونی بودن سیگار ادامه دارد، درآمدزایی بالا به لطف تعداد زیاد افراد سیگاری در جهان می‌باشد. اگر دولت در مورد خلاص شدن از استعمال دخانیات جدی باشد، لازم است به اندازه‌ی کافی جسارت داشته باشد تا به جلو رفته و برای آن ممنوعیت اعمال کرده و این ممنوعیت را به طور مؤثر اجرا نماید.
موارد بیشتری وجود دارد که می‌توان در مورد این موضوع آموخت، و بسیاری از این عوامل از محدوده‌ی این مقاله خارج می‌باشد. این موضوع، یک مسئله بسیار گسترده و زیرکانه‌ای است، که تقریباً هر کس در مورد آن نظری دارد. اگر شما سیگاری هستید و دوست دارید آن را ترک کنید، پس همین حالا این کار را بکنید! هیچ وقت از این کار پشیمان نمی‌شوید.



 

 

نسخه چاپی