مزایای جویدن آجیل فوفل در سلامت و عوارض جانبی آن
مزایای جویدن آجیل فوفل  در سلامت و عوارض جانبی آن

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع: راسخون



 

آجیل فوفل betel nuts که به دلیل داشتن اثرات تحریک کنندگی معروف است، به خاطر قابلیت افزایش انرژی بسیار باارزش می‌باشد. با این حال، همان طور که از طریق مطالعات متعدد مشخص شده است، جویدن فوفل با سرطان دهان در ارتباط می‌باشد. در این مقاله از مزایا و عوارض جانبی جویدن فوفل سخن به میان آمده است.

آیا می‌دانستید؟
از سوی سازمان بهداشت جهانی و آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، فوفل را یک ماده‌ی سرطان ‌زای انسانی در گروه 1 طبقه ‌بندی کرده‌اند.

فوفل که همچنین به آجیل اریکا Areca اشاره دارد، دانه‌ای است که از نخل اریکا Areca palm بدست می‌آید، و به حد وفور در شرق آفریقا و آسیا یافت می‌شود. آجیل اریکا که در برگهای فوفل یا بِتِل پیچیده می‌شود، عموماً در این بخش از جهان در خیابانها به فروش می‌رسد. اغلب جهت آماده‌سازی، ادویه جات و شیرینی‌جاتی مانند خمیر یا رب رُز و ِهل به آن اضافه کرده تا به طعم و مزه‌اش افزوده شود.
این نوع آماده سازی و برش‌هایی از آجیل فوفل به تنهایی، بعد از وعده‌های غذایی خورده می‌شود و اغلب برای زدودن بوی بد دهان مؤثر می‌باشد. در مقاله‌ی پیش رو برخی از مزایا و معایب جویدن آجیل فوفل را توضیح خواهیم داد.
مزایای جویدن آجیل فوفل  در سلامت و عوارض جانبی آن

مزایا

افزایش دهنده انرژی

دلیل افزایش محبوبیت این آجیل، توانایی آن در افزایش انرژی است. به لطف اثرات تحریک کنندگی آن، مصرف کنندگان تقریباً بلافاصله پس از جویدن این آجیل‌، افزایش سطوح انرژی را تجربه می‌کنند. بسیاری از افراد عنوان می‌کنند که این آجیل آنها را از خواب بیدار کرده و برای آنها انرژی لازم جهت انجام کارهای روزمره را فراهم می‌سازد. بنابراین جویدن آن ممکن است شما را ساعتها بیدار نگاه دارد، که به ویژه هنگام رانندگی در شب مفید خواهد بود. افزایش هوشیاری و بیشتر شدن توانایی رسیدگی به وظایف و کارها، ناشی از ماده‌ی فعال آن یعنی آرکولین arecoline بوده که عنصری آلکالوئیدی است و محرک قوی سیستم عصبی مرکزی می‌باشد.

سرخوشی

جویدن آجیل فوفل احساسی از سلامتی و شادی و سرخوشی را ایجاد می‌کند. که این می‌تواند دلیل دیگر افزایش استفاده از آن باشد. احساس وجدی که از آن حاصل می‌شود، منجر به خوشحالی مصرف کننده می‌گردد. مصرف کنندگان نیز عنوان داشته‌اند که پس از مصرف این ماده‌ی روان گردان، احساس گرمی و هیجان در بدن را تجربه می‌کنند.

احتمال کمک در بهبود سکته

طی چندین مطالعه‌ی صورت گرفته، به این نتیجه رسیده‌اند که عصاره‌های آجیل فوفل ممکن است به بیماران در بهبود سکته کمک کند. اختلال در گفتار و داشتن مشکل در کنترل مثانه معمولاً پس از سکته رخ می‌دهد. بنا به گزارش‌ها، در بیمارانی که به آنها عصاره خوراکی آجیل فوفل داده شده بود، چنین مشکلات مربوط به سلامتی در آنها بهتر شده بودند. با این حال، جهت به حساب آوردن اثربخشی آجیل فوفل، این دلیل و مدرک بسیار ضعیف می‌باشد.
همچنین، مطالعات اندکی نشان می‌دهند که آجیل فوفل ممکن است در بهبود عوارضی مانند کولیت اولسراتیو (یا کولیت روده) و اسکیزوفرنی مفید ‌باشند. با این حال، مجدداً عنوان می‌کنیم که نتایج به دست آمده به اندازه کافی برای تجویز آن جهت اهداف پزشکی رضایت بخش نیستند.

اثر ضد کرم خوردگی دندان

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که آب بدست آمده از آجیل فوفل، فعالیت ضد میکروبی در برابر گونه‌های خاصی از باکتری‌های دهان را از خود نشان می‌دهد. بنابراین گفته می‌شود که مصرف آن ممکن است از دندان در برابر کرم خوردگی محافظت نماید. جویدن آجیل فوفل ممکن است خطر پلاک دندانی را کاهش دهد.

عوارض جانبی

ابتلا به سرطان دهان

هنگامی که سازمان بهداشت جهانی، آجیل فوفل را در فهرست یک ماده سرطان‌زا قرار می‌دهد، حرف دیگری باقی نمی‌ماند تا در مورد خطرات ناشی از جویدن آجیل فوفل گفت. افزایش انرژی به دلیل جویدن آجیل فوفل به قیمت فراهم شدن زمینه‌ی ابتلا به سرطان، قطعاً ارزش ندارد. مطالعات بسیاری صورت گرفته است که ارتباط زیادی بین مصرف فوفل و سرطان دهان را تأیید می‌کنند.
همچنین، آجیل فوفل موجود در بازار بسیار فرآوری شده و حاوی بسیاری از مواد افزودنی است که می تواند به ایجاد فیبروز زیر مخاطی oral sub-mucous fibrosis منجر ‌شود که یک عارضه‌ی پیش سرطانی دهان است. مصرف منظم آن نیز افزایش خطر سرطان حلق و مری را به همراه می‌آورد. جهت مشاهده اثرات آن، مستقیماً از شهری در استان هونان چین یعنی شیانگ تان Xiangtan دیدن کنید که این روزها در آن صنعتی چند میلیون دلاری از آجیل فوفل به رشد و شکوفایی رسیده است. در این شهر جویدن مکرر آجیل فوفل بسیار متداول می‌باشد که خود به بروز سرطان دهان منجر شده که در میان جمعیت شیانگ تان بسیار نگران کننده شده است.

دهانی پر از دندان‌های لک شده

خوب، اگر پس از جویدن فوفل دهان خود را نشویید، دندانهایتان ممکن است در نهایت لک بیاورند. افرادی که این آجیل را به صورت منظم می‌جوند، لکه‌هایی از آب قرمز آجیل فوفل در دندانهایشان نمایان خواهد شد. بنابراین در صورتی که شما عادت جویدن آجیل فوفل را رها نمی‌کنید، دندانهای مروارید سفیدتان احتمالاً بزودی به رنگ قرمز زنگ زده در خواهد آمد.

حساس شدن دندان‌ها

افرادی که معتاد به مصرف آجیل فوفل شده‌اند، همچنین در آنها افزایش حساسیت دندانی گزارش شده است. در نتیجه، این افراد قادر به خوردن غذاهای تند و ترش نخواهند بود. خوردن غذاهای سرد و گرم در کنار آن نیز غیر ممکن می‌شود.

ترشح فراوان بزاق

جویدن آجیل فوفل تولید بزاق را افزایش می‌دهد. گفته می‌شود که ترشح بیش از حد بزاق در طی فرآیند جویدن به بهبود هضم کمک می‌کند، اما بسیاری از اوقات، اغلب به بیرون تف می‌شود. جای تعجب نیست، افرادی که فوفل می‌جوند اغلب دیده می‌شود که در خیابان تف می‌کنند. پاشیدن رنگ قرمز همراه با جویدن فوفل مطمئناً موجب خشم افرادی که نظاره‌گر این منظره هستند، می‌شود.
من حیث المجموع، جویدن آجیل فوفل به طور منظم می‌تواند کشنده باشد. خطرات آن بسیار بیشتر از فواید بالقوه آن است. شکی نیست که این یک عادت سمی است؛ از این رو باید بلافاصله پیش از آنکه خیلی دیر شود، متوقف گردد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 

 

نسخه چاپی