بلوتوث، فناوري ارتباطات بي سيم
بلوتوث
بلوتوث، فناوري ارتباطات بي سيم
منبع:روزنامه جام جم
هر روز مردم با يک فناوري جديد در صنعت IT روبه رو مي شوند و سرعت حرکت در اين حوزه علم به قدري زياد است که حتي متخصصان IT را هم به تعجب واداشته است. با ايجاد هر فناوري مردم مشتاق آشنايي با آن مي شوند، ولي بلافاصله فناوري پيشرفته ديگري شکل مي گيرد.يکي از اين فناوري ها، بلوتوث است که به ارتباط بي سيم با برد کوتاه مربوط مي شود.اين فناوري در تمام قطعات ، وسائل الکترونيکي و ارتباطي کاربرد دارد و استفاده از آن تنها به شبکه ها و اينترنت مربوط نمي شود به طوري که امروزه حتي موس و کيبورد با قابليت اتصال از طريق بلوتوث هم به بازار آمده است.بلوتوث يک فناوري بي سيم کوتاه برد است که به تلفن هاي همراه، رايانه ها، دستگاه هاي ضبط و پخش، لوازم خانگي، خودروها و همه وسايل ديگري که مي توانيد به ارتباط آنها با يکديگر فکر کنيد، امکان ارتباط مي دهد و در واقع يک رشته خصوصيت بي سيم است که ارتباطات کوتاه برد بين وسايل مجهز به تراشه هاي کوچک و اختصاصي بلوتوث را تعريف مي کند.
اين فناوري يک زبان مشترک بين وسايل مختلف مي سازد که به آنها امکان مي دهد به آساني با هم ارتباط برقرار کنند و به يکديگر وصل شوند.وسايل مجهز به تراشه هاي بلوتوث حدود 10 متر برد دارند و مي توانند داده ها را با سرعت 720 کيلوبايت در ثانيه از طريق ديوارها، کيف ها و پوشاک انتقال دهند.هيجان انگيزتر آن که اتصال دادن بين وسايل بلوتوث مي تواند بدون دخالت مستقيم ما انجام بگيرد.وقتي 2 وسيله مجهز به تراشه هاي بلوتوث نزديک يکديگر مي رسند، نرم افزار نهاده شده در تراشه هاي فرستنده / گيرنده (Server /Client) بلوتوث به طور خودکار يک ارتباط را برقرار مي کند و داده ها را نقل و انتقال مي دهد.
با اين همه برد کوتاه و سرعت محدود بلوتوث باعث شده است که براي شبکه هاي محلي (LAN) بي سيم مرسوم کمتر باشد، چون اين شبکه هاي رايانه اي معمولا بيش از 10 متري بلوتوث فاصله دارند و برد سرعتي آنها 10 تا 100 متر مگابايت در ثانيه است.
اين استاندارد همچنين يک برد متوسط 100 متري را تعريف کرده است، اما بندرت به کار مي رود، چون به توان الکتريکي و هزينه بيشتري نياز دارد.
هر وسيله بلوتوث حاوي يک تراشه فرستنده / گيرنده مربعي 4 سانتي متري است که در باند فرکانس راديويي ISM ( Industrial Scientific Medical) يا صنعتي، علمي، پزشکي از 40/2 گيگاهرتز تا 48/2 گيگاهرتز عمل مي کند. سازندگان و طراحان، اين فرکانس را به اين خاطر انتخاب کردند که در سراسر جهان به رايگان در دسترس است و محدوديت هاي داشتن مجوز را ندارند.


نسخه چاپی