عدم غفلت از كید دشمن
عدم غفلت از كید دشمن

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
 برداشت‏هایی از بیانات امام خمینی (ره)
به همه ملت بزرگوار ایران و مسئولین عرض می‌كنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده ‏اندیشی این است كه تصور كنیم جهانخواران - خصوصاً امریكا و شوروی - از ما و اسلام عزیز دست برداشته اند؛ لحظه‌ای نباید از كید دشمنان غافل بمانیم. در نهاد و سرشت آمریكا و شوروی كینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و اله و سلم موج می‌زند. باید برای شكستن امواج طوفانها و فتنه‌ها و جلوگیری از سیل آفتها به سلاح پولادین صبر و ایمان مسلح شویم. ملتی كه در خط اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم و مخالف با استكبار و پول‏ پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند، چرا كه در هنگامه خطر ملتی سربلند و جاوید است كه اكثریت آن آمادگی لازم رزمی را داشته باشد. (1)
كارهایی بكنند كه شما قشرهای محترم، شما برادرهای معظّم از هم جدا بشوید؛ همان حیله‌ای كه از چند صد سال پیش از این خارجیها كرده اند و دولتهای اسلامی را از هم جدا كرده‏اند و در هر ملتی بین افراد و بین اقشار مخالفت انداخته‏ ند. این وحدت كلمه‌ای كه در سرتاسر ایران پیدا شد و این وحدت غرضی كه در سرتاسر ایران پیدا شد كه همه یك چیز می‌خواستند و آن اینكه حكومت اسلام، جمهوری اسلام در سرتاسر ایران مقصد همه بود، اتكال به خدا و مقصد اینكه حكم خدا جاری بشود و جمهوری اسلامی در ایران برقرار بشود، شما را پیروز كرد؛ تا اینجا پیروز كرد. الآن وقت آن است كه رفراندم بعد از چند روزی كه خواهد شد همه شما بیدار باشید و از كید دشمنان احتراز كنید. آنها می‌خواهند یا جمهوری را در اینجا ایجاد كنند كه اسلام نباشد، یا جمهوری دمكراتیك را كه باز اسلام در كار نباشد، یا جمهوری دمكراتیكی اسلامی؛ دمكراتیك را كه باز یك رنگ غربی به آن بدهند. شما باید بیدار باشید و جز «‌جمهوری اسلام» به هیچ چیز رأی ندهید. (2)
ملت باید بیدار باشد. از كید آمریكا غافل نباید شد. اینها خودشان قابل آدم نیستند. اگر اینها قابل آدم بودند، وضعشان این‏طور نمی شد. اینها از ملت بریده بودند و نمی دانستند چه بكنند و فرار كردند، رفتند. اما امریكایی كه سیلی خورده است از شما، امریكایی كه دل بسته بود به ایران و نفت ایران و ذخایر ایران، این امریكا را شما بیرونش كردید. غافل نباشید كه یك قدرتی است و دارای یك بست و بندهایی هست و یك همچو كارهایی یك وقتی می‌خواهد بكند، لكن تا شما بیدارید و زندهاید و ایستاده اید، كاری نمی توانند بكنند. اینطور نیست كه امریكا، یك لشكری از امریكا راه بیندازد، بیاید ایران، بخواهد خرابكاری بكند. امریكا با دست همینها می‌خواهد كار بكند. نقشه‌اش هم این است كه با همینهایی كه در پاریس و در جاهای دیگر جمع شده‏اند، یك همچو كارهایی راه بیندازد. باید ملت ما توجه داشته باشد با همان قدرت ایمانی كه داشت، با همان قدرت اسلامی كه داشت كه خودش را برای خدا می‌داند و خودش را فدای اسلام می‌كند، بایستد و متوجه باشد كه اگر در صحنه باشید و بایستید و هر كدام وظیفه خودتان بدانید كه حفظ بكنید كشور خودتان را و برادران خودتان را حفظ بكنید، هیچ قدرتی نمی تواند این كار را بكند. مهم این است كه شما ایستاده باشید و قایم به امر باشید و حكومت را از خودتان جدا ندانید و ننشینید به اینكه همه كارها را باید حكومت بكند یا باید ارتش بكند. خیر، ارتش هم وظیفه دارد، شما هم دارید، من هم دارم، حكومت هم وظیفه دارد، معممین هم وظیفه دارند، مكلّاها هم وظیفه دارند؛ همه دارند. (3)
نیروهای نظامی ما هرگز نباید از كیْد و مكر دشمنان غافل بمانند. در هر شرایطی باید بنیه دفاعی كشور در بهترین وضعیت باشد. مردم ما، كه در طول سالهای جنگ و مبارزه ابعاد كینه و قساوت و عداوت دشمنان خدا و خود را لمس كرده‏اند، باید خطر تهاجم جهانخواران در شیوه‌ها و شكلهای مختلف را جدی‏تر بدانند. و فعلاً چون گذشته تمامی نظامیان، اعم از ارتش و سپاه و بسیج در جبهه‌ها برای دفاع در برابر شیطنت استكبار و عراق به مأموریتهای خود ادامه دهند. در صورتی كه این مرحله از حادثه انقلاب را با همان شكل خاص و مقررات مربوط به خود پشت سر گذاردیم برای بعد از آن و سازندگی كشور و سیاست كل نظام و انقلاب تذكراتی دارم كه در وقت مناسب خواهم گفت. ولی در مقطع كنونی به طور جدّ از همه گویندگان و دست‏اندركاران و مسؤولین كشور و مدیران رسانه‌ها و مطبوعات می‌خواهم كه خود را از معركه‌ها و معركه آفرینیها دور كنند؛ و مواظب باشند كه ناخودآگاه آلت دست افكار و اندیشه‌های تند نگردند؛ و با سعه صدر در كنار یكدیگر مترصد اوضاع دشمنان باشند. (4)

راهبردهای تصریحی:

1- حتی یك لحظه هم نباید از كید دشمن غافل بود.
2- دشمن دائم در فكر فتنه گری و زدن ضربه به جمهوری اسلامی است.
3- همه‌ی افراد ملت باید بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را فرابگیرند.
4- ملت، دولت و ارتش را از خودش بداند.
5- ملت باید بیدار، زنده و مقاوم باشد.

نكات استنباطی:

1- كینه‌ی عمیق و دیرینه‌ی استكبار و استعمار با ملت ایران، آنان را وامی دارد تا از هر طریق شیطانی به مملكت آسیب برسانند.
2- تنها با هوشیاری و رصد مداوم فعالیتهای دشمن است كه می‌توان كید و نقشه‌ی آنها را باطل ساخت.
3- دشمنان بیشتر سعی می‌كنند از عناصر داخلی و معاند نظام در ایجاد اغتشاش و فتنه استفاده كنند و قشرهای ملت را مقابل هم قرار دهند.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام(ره)، ج21، صص 194 و 195.
2. صحیفه امام(ره)، ج6، صص 371 و 372.
3. صحیفه امام(ره)، ج15، ص 115.
4. صحیفه امام(ره)، ج21، ص94.

منبع مقاله:
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (9)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 

نسخه چاپی